Livenä Karnevaaleilla!

Huomenna lauantaina 23.4 musaprojektimme huipentuu live-esiintymiseen Katariinan Karnevaaleilla! Aiempina vuosina paikalla on ollut jopa lähes tuhat kävijää, joten tulikasteemme tapahtuu upeissa puitteissa. Esitämme soittimilla ja iPadeilla kaksi kappaletta, ”Lähtisitkö” ja ”Huuda”. Biisit on hiottu esityskuntoon ja tunnelma on odottava. Tervetuloa tsekkaamaan esityksiä huomenna klo.11 ja 13 Katariinan koululle!

Tässä vielä linkkinä jo aiemmin äänittämämme ”Lähtisitkö”-kappale, johon oppilaamme Janne on koonnut valokuvista pienen musavideon.

Ville Pajakkala & JP Mynttinen

Alkutilanteen kartoitus ja toimintasuunnitelman muodostuminen

Tästä se lähtee 🙂 Projekti lähti käyntiin kivasti palaverilla ja brainstormingilla. Suunnittelupalaverissä mietittiin miten tvt-taitoja vaativat osiot kannattaisi suunnitella ja toteuttaa, jotta jokaisen osallistujan nykyinen taitotaso tulisi huomioitua ja aine-esittelytehtävästä ei tulisi liian haastavaa. Ennakkotietojen perusteella osallistuvien  taitotaso ja into vaihtelee suuresti.

Kohdennettaviksi tvt-taidoiksi mietittiin tekstin tuottaminen (mm. tallennus, siirto, muokkaus, liittäminen ja kopiointi), valokuvaaminen (mm. kuvan ottaminen kännykällä, tallennus, siirto, kuvakoon muuttaminen, liittäminen) ja muut taitotason sallivat tekniikat lisätään, jos lähtötaso osottautuu sopivaksi. Lisätavoitteena asetimme osallistujien tvt-taitojen karttumisen, positiivisten ja onnistumisen tunteiden löytämisen jollain tvt-osa-alueella.

 

Kohti käsityöprosessin dokumentointia Vähä-Heikkilän koulussa

Vähis siirtyy kohti uudenlaista käsityön opetusta. Yritämme saada mukaan opetukseemme uuden Ops:n edellyttämää sähköistä käsityöprosessin dokumentointia. Miten oppilas saa helposti kuvattua oman koko ilmiöpohjaisen käsityöprosessinsa ideoinnista arviointiin? Millä sovelluksella saisimme tiedon siirtymään oppilaan mukana vuosiluokalta toiselle ja jopa yläkouluun.

Tällä hetkellä pohdimmekin siirtyykö oppilaan alakoulun prosessiportfoliot oppilaan mukana yläkouluun. Käsityön opetussuunnitelmatyössä selvisi, että yläkoulun käsityön opettajat kaipaisivat tietoa oppilaan alakoulussa toteuttamista käsityöprosesseista. Sähköisten portfolioiden pohjalta yläkoulun opettajan on helpompi lähteä suunnittelemaan tavoitteellista opetusta. Saman hyödyn saavat myös alakoulussa oppilasta opettavat eri käsityön opettajat.

Sähköiseen dokumentointiin tarvittaisiin esityssovellus, jota oppilaitten olisi helppo käyttää. Sovelluksen tulisi toimia eri laitteilla (puhelin, iPad, tietokone). Dokumentointiin pitää voida liittää kuvia, tekstiä ja jopa videoita. Tallentamiselle pitäisi löytää vaivaton ja pysyvä muoto. Olemme tutkineet seuraavia mahdollisia esityssovelluksia:

  • KeyNote
  • Prezi
  • SeeSaw
  • PowerPoint

Tällä hetkellä parhaimmalta luetelluista sovelluksista vaikuttaa SeeSaw. Tässä sovelluksessa on paljon niitä ominaisuuksia, joita kaipaamme. Tallenteiden säilyminen voi olla ongelma. Tätä selvitämme vielä lisää.

Nämä ajatukset mielessämme jatkamme pohdintaa TOP-keskuksen avoimessa TVT-verstaassa huhtikuussa 2016. Yritämme saada projektin käynnistymään opetusryhmissämme jo tänä keväänä, viimeistään ensi syksynä uuden OPS:n tullessa!

 

Koulupakosuunnittelu jatkuu

School Escape -ryhmäpelin peruskuvio alkaa hahmottua. Peli alkaa taustajuonella, joka on nyt kirjoitettu.

Näyte juonesta/ohjeesta:

Jotain omituista on tapahtunut koulussa. Valot sammuvat ja syttyvät hetken kuluttua uudestaan. Rehtori kuuluttaa: ”Koulumme…

.. Onneksemme sisäinen verkko ja internet toimii yhä. Ryhmät voivat käyttää sitä apuna tehtävien suorittamisessa. Tarvitsette päätelaitteen, kynän ja opettajan antaman paperin sekä tietysti nopeaa ajattelua. Toivotan onnea! Pelastakaa meidät!”

Rasteja on piiloteltu vihjeiden ja suorien ohjeiden avulla löydettäväksi ympäri koulurakennusta. Rastin tunnistaa omasta pelilogostamme ja siinä on QR-koodi muovitaskussa. Varsinainen tehtäväohje löytyy QR-koodin linkin takaa. Rastilla saattaa olla myös tarvittavia esineitä, kuten eräällä rastilla on kirjevaaka esineineen. Rastin selvitys antaa ohjeen seuraavaan paikkaan ja lisäksi koodinumeron, jota tarvitaan loppuratkaisussa.

Nyt valmistelussa on reitin järjestely jo valituille rastipaikoille ja sitten pitäisi valmistella tehtävät. Tavoite olisi ottaa mukaan monipuolisesti erilaisia tehtäviä eri oppiaineiden puolelta. Esimerkiksi yhdellä rastilla on yhdistetty sotahistoriaa matematiikkaan tai oliko se päinvastoin?

Jos joku kollega sattuu tähän innopajajuttuumme törmäämään, niin saa heittää vinkkiä tai muuta kommenttia.

Matti Mäkivaara ja Ilkka Fager

Uusi projekti: WeMedia! Rieskan ainekohtaiset esittelyt

Uusi mediapainotteinen projekti:

WeMedia! Rieskan ainekohtaiset esittelyt
Rieskalähteen koulu

Koulun opettajat (yli 50 opettajaa, 14 oppiainetta) rakentavat omista oppiaineistaan tvt-taitoja vaativan mediaesittelyn. Esittely voi olla teksti, video, kuvia tai blogiartikkeli tai niiden yhdistelmä. Toiminnan ideana on aineenopettajien omien taitojen hyödyntäminen opiskeltavan aineen esittelyssä. Tarvittaessa opettajaa tuetaan omien tekstien tuottamisessa. Oppiaineiden esittelyt koostetaan yhteiseen portaaliin. Tuotos tulee olemaan osa koulun media-arkea ja viestintää koulun ja kodin yhteistyössä.

Tähän projektiin liittyvät blogijulkaisut