Cygnaeuksen koulussa ollaan Intelligent på tangent

Uusi Innopaja-projekti: Mera Intelligent på tangent / Cygnaeus skola

Cygnaeuksen koulun projektissa 3. luokan oppilaat toimivat 1:1 -ympäristössä, jolloin oppilaiden käytössä on henkilökohtainen laite. Tämä mahdollistaa tietotekniikan tiiviin integroinnin opetukseen.. Oppilasryhmät ovat jo lukemaan opetellessaan käyttäneet tietokoneella kirjoittamiseen perustuvaa nk. Trageton-menetelmää ja toteuttaneet Intelligent på tangent -mallia, jota myös Kaarinan Innopaja-hanke käyttää. Cygnaeuksen koulun projektissa jatketaan mallin soveltamista  3. luokan oppisisältöjen käsittelyyn. Joillain tunneilla käytetään TVT-rinnakkaisopettajaa.

Surface RT laite, jossa TypeCover-näppäimistökansi.
Surface RT, jossa TypeCover-näppäimistökansi.

 

Käytössä on Surface RT -laitteita, jotka on hankittu pääosin koulun toimesta, hankkeen tuella.

Yhteyshenkilö: Eivor Hellström

Tähän projektiin liittyviä julkaisuja voit seurata kategorian ”Cygnaeus” avulla. Koulu blogaa ruotsiksi.

Machinimaa Vakkelassa

Varissuon mineily on taas täydessä vauhdissa. Kaupunkimme kehittyy viikottain, mutta ajatuksemme ovat jo aivan muualla. Olemme näet suunnitelleet tekevämme Minecraftin pelimoottorilla ns. Machinima -elokuvan. Ideana on siis se, että teemme itse lavasteet ja vaatetukset pelimoottorin avulla ja ohjaamme tietokoneilla elokuvan roolihahmoja. Tämä kaikki kuvataan yhden pelaajan toimiessa kuvaajana.  Lopullinen tuotos näytetään viimeistään koulumme joulujuhlassa ja mahdollisesti myös KLAFFI -elokuvakilpailussa. Jälkimmäinen on vielä hieman epävarmaa, mutta joulujuhlaan kirjoitetaan jo käsikirjoitusta.  Kuvissa on yhdessä oppilaiden kanssa luotuja lavasteita, sekä jokaisen oppilaan omia rakennelmia.

 

0 1 2 3 4 58  7  6

 

Vakkela vaikenee, mutta vain hetkeksi!

Vietimme tänään torstaina viimeisen ”mineilyn” ennen kesälomaa. Pohdiskelin itsekseni kaikkea tapahtunutta ja ajattelin kirjoittaa niistä muutamalla sanasella. Ensimmäisenä heti alkajaisiksi täytyy sanoa, että kevät Minecraftin parissa on ollut varsin positiivinen kokemus. Oppilaat ovat saaneet muutamaa herraa lukuunottamatta tutustua täysin uudenlaiseen maailmaan, jossa omaa luovuutta saa toteuttaa melko vapain käsin. Luomisen vapaus ja vähäiset rajoitteet madalluttavat Minecraftin lähestymiskynnystä.  Peli on helppo oppia, mutta kuitenkin riittävän vaikea hallita laajuutensa vuoksi.

Aluksi meillä oli käytössämme hieman hitaammat kokoonpanot ATK -luokassa, joten pelikokemus ei ollut alusta asti aivan täydellinen. Asia kuitenkin muuttui matkan varrella ja nyt voimme nauttia Minecraftin yllättävän kauniista maailmasta täysillä. Pelaajien tieto/taitotasot näkyivät aluksi todella selkeästi. Kokeneilla pelaajilla palikat ja työkalut valmistuivat nopeasti samalla kuin aloittelijat hakivat vielä ensiaskeliaan. Onneksi konkarit ymmärsivät tämän seikan ja he toimivatkin usein apuopettajina. He kertoivat miten työkaluja tehdään ja vinkkasivat miten eri tarkoitukseen soveltuvat materiaalit hankitaan. Ilman näitä auttajia homma olisi ollut sekä minulle että muille oppilaille paljon vaikeampaa. Iso kiitos Tiitukselle, Jamalille ja Joonalle. Lopulta kaikki pääsivät rakentamisen makuun ja ensimmäinen kaupunkimme alkoi nousta metsän keskeltä esiin.

Mitä me tästä sitten opimme? Jakokulmaa emme käyttäneet, emmekä tutustuneet pronomineihin, mutta sosiaalista kanssakäymistä, vaihtokauppaa ja yhteistyötä toteutimme jokaisena kertana. Myös kivihiilen matka maan uumenista ahjoon ja lyhteeseen varmasti pysyy mielessä. Uskon myös siihen, että kaupunkisuunnittelu ja huolitellut rakennukset auttavat oppilaita arvostamaan sekä muiden että omia töitä minessä ja oikeassa maailmassa. Vakkela muistutti lopulta pientä yhteiskuntaa, jossa jokainen omisti pienen palan maailmaa oman talon muodossa. Jokaisella riitti kokoajan töitä omassa pihassa ja takapihan luolassa. Tavara vaihtoi omistajaa joskus ilmaiseksi ja joskus myös vaihtokaupan päätteeksi. Mikä parasta, kaikilla oli aina todella kivaa ja kerhoa pyydettiin myös kesäloman ajaksi. Jatkamme kuitenkin tästä elo-syyskuun taitteessa ja lisäämme peliin uusia muuttujia. Koti- ja villieläimet valtaavat maailmamme ja saamme varmasti niskaamme myös muutaman hieman epämiellyttävämmän mörön. Myös nälän ja terveyden pitäisi jossain vaiheessa liittyä kuvioihin mukaan, joten paljon on vielä saavuttamatta. Kiitos kaikille vakkecraftilaisille ja hyvää kesää.

 

ePelipajalaiset testasivat vastauskapuloita

ePelipajalaiset saivat Innopaja-hankkeelta Smart Response LE -vastauskapulat, joita olemme innokkaasti testailleet.

Tässä ePeliasiantuntijoiden arviot kapuloista:

+ hyvä signaalin toimivuus vastatessa

+ helppo käyttää

+ käteen sopiva

+ pelien tekeminen on helppoa

– muotoilua voisi parantaa

– käyttö vaatii ohjelman asentamisen

– pelien korjaaminen ja muokkaaminen ei onnistu

 kuva (6)

 

IPad vs. bärbar dator

Ipaddarna har varit i hård användning varje lektion sedan vi fått dem. De har väldigt bra i att snabbt och enkelt söka upp information.

Vi har hållit kontakten till de andra länder som deltar i 2020 Vision projektet via en Facebook grupp som vi enkelt besöker med ipaddarna. När vi skulle presentera oss i gruppen tog vi först bild på oss med ipaden och sedan lade upp den utan problem på sidan. Det är trevligt med ipaddarna att man inte behöver vänta att den öppnar sig vilket man behöver med en dator, utan man direkt kan börja jobba med det man ska.

Nu siktar tankarna på presentationerna vi ska ha om våra projekt på kulturdagen!