ePelipajassa tehdään nyt Kahootteja

ePelipajalaiset ovat saaneet jälleen runsaasti tilauksia opettajilta. Erityisesti on toivottu luetun ymmärtämiseen sekä matematiikkaan liittyviä pelejä sekä kuvituksia satuihin. Pelitilauksia on tehty Smart Notebookilla. Nyt pelikerholaiset suunnittelevat tekevänsä seuraavat pelit Kahoot.it -sivustolla. Kerholaiset luovat koulullemme oman Kahoot-tilin, johon kirjautumalla tilillä olevat valmiit pelit voi laittaa käyntiin. Kun peli on käynnistetty, nelinumeroisella koodilla peliin on mahdollista liittyä älypuhelimilla, läppäreillä ja tableteilla. Pelien tekeminen on helppoa, mutta varoituksena mainittakoon, että Kahootit ovat hyvin koukuttavia ja niiden pelaaminen voi olla syytä jättää loppupäivään positiivisen peli-innon aiheuttaman mahdollisen riehakkuuden vuoksi.

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tee oma Kahoottisi osoitteessa getkahoot.com

image

 

DocVasara käynnistyi!

 

kokoryhmasuunnittelua

 

Tammikuu meni uusia iPadeja odotellessa ja niihin tutustuessa, mutta helmikuun alkaessa opettajatiimi oli jo saanut aikaiseksi mainiot suunnitelmat Vasaramäen alakoulun juhlavuoden dokumenttia varten. Meidän koulummehan täyttää tänä keväänä kunnioitettavat 60 vuotta!

DocVasara on lasten näkemys koulustamme ennen ja nyt. Se syntyy kolmen luokan – 1.b, 4.a ja 5.a – ja heidän opettajiensa Hannan, Ainon ja Anninan yhteistyönä. Käytössämme on reilut 15 iPadia ja yhtä laitetta käyttää noin neljän lapsen ryhmä, joka koostuu eri luokkien oppilaista.

Oppilaat valmistavat hauskoja videoklippejä. Vanhat ja nykyinen rehtori pääsevät kertomaan koulusta oppilaiden valmistamissa dramatisoinneissa. Koulun suunnitellut arkkitehti Sirkka-Liisa Joutsen esittelee koulumme kaunista funkkisarkkitehtuuria. Lapsien rooleja ovat myös siistijä, talomies, keittäjä, terveydenhoitaja ja tietenkin ”hullu” opettaja. Liikuntakouluna tuomme esille myös oppilaiden hienoja taitoja kuten boloilu, parkouraus ja voimistelu.

Projektin työajaksi olemme sopineet keskiviikon klo 10 – 12 koko kevään ajan ja nyt olemme pitäneet jo kaksi sessiota. Ensimmäisellä kerralla muodostimme ryhmät ja annoimme niille tehtävät. Suunnittelunsa oppilaat kirjasivat Pages-ohjelman muistiinpanoihin. Suunnitelmiin kirjattiin mm. ideoita puvustuksesta, lavastuksesta, kuvauspaikoista, rooleista ja haastattelukysymyksistä. Toisella kerralla suunnittelua jatkettiin videoimalla ryhmän ajatukset toisille esitettäväksi iPadin Kamera-toiminnolla.

 

Henkilökunta perehtyy iPadin saloihin

IPadien salattuun maailmaan TOP-keskuksen koulutuksissa perehtyneet hankeopettajat kouluttavat yksikkömme henkilökuntaa iPad-pajoissa. Innokas henkilökunta tutustuu iltapäivän tietoiskutunneissa iPadien opetuskäyttöön ja omat sekä Ykä-hankkeen padit ovatkin jo luokissamme ahkerassa käytössä.

Maanantaina 3.2. oli ”Miten alkuun padin kanssa” -perehdytys, keskiviikkona 5.3. tutustuttiin StripDesign -sarjakuvaohjelmaan ja ensi viikon tiistaina 11.2. on vuorrossa PuppetPals -animaatio-ohjelmaan perehtyminen. Myöhemmin järjestetään koulutuksia vielä mm. Explain Everything -, iMovie – ja BookCreator -ohjelmiin.

 

Ykä-viikot

Tällä viikolla koulullamme alkoivat Ykä-viikot. Tämän ja ensi viikon ajan käytössämme on 16 laina minipadia sekä koulumme 4 omaa. Ja mikä mahtavinta, käytössämme on muutamana päivänä myös lisävahvistuksena ja Ipad tukihenkilöinä Terhi ja Salla. Mahtavaa!

Ykä-viikoista(kin) innostuneina olemme järjestäneet henkilökunnalle Ipad-koulutusta iltapäivisin. Tällä viikolla Katri piti Ipadin alkeet ja Tiina ohjasi Strip Designer -ohjelman saloihin. Ensi viikolla minä koulutan Puppet Palsin käyttöä. Koulutuksiemme ideana on, että se kouluttaa ken jonkin asian hyvin taitaa 🙂

Näillä kahdella oppilaat pääsevät tehostetusti Ipadien käytön maailmaan ja tekemään QR-koodeja! Jess!