Nyt ovat pääpiirteittäin kaikki aine-esittelyt yhdistetty kokonaiseksi nettilehtiesitykseksi. Puuttumaan oppiaineista jäi vain kaksi. Kiireinen syksy lienee tässä syynä.
Seuraavaksi julkaisu nettijulkaisualustaan. Nyt hyvää joulua kaikille!
Kokeiltuja malleja TVT-suunnitelman jalkauttamiseen
Nyt ovat pääpiirteittäin kaikki aine-esittelyt yhdistetty kokonaiseksi nettilehtiesitykseksi. Puuttumaan oppiaineista jäi vain kaksi. Kiireinen syksy lienee tässä syynä.
Seuraavaksi julkaisu nettijulkaisualustaan. Nyt hyvää joulua kaikille!
HEi.
Vasaramäen koulun TVT -pankki on luotu WordPressiin ja sen täydentäminen on aloitettu. Sivusto löytyy osoitteesta:
https://vasaramaenkoulu.wordpress.com/
Tuomas
Saimme iloksemme viime kevään-16 lopussa lähteä mukaan vielä viime hetkellä Turun Innopajan hankkeisiin. Toinen ilo oli tietysti hankkeen aihe; Pedanet-verkkoympäristön kokeilu- ja käyttömahdollisuus koulussamme.
Olen Varissuon koulun luokanopettaja ja näiden blogikirjoitusten kirjoittaja. Minulla on takataskussani kokemusta Pedanetista sen alkumetreiltä alkaen. Aikoinaan Jämsässä työskennellessäni toimin 1990-luvun lopulla Jyväskylän Yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen, KTL:n Kyläkoulu-hankkeen nimissä, jossa kehiteltiin ja laadittiin Suomen kyläkouluille omaa yhteisöllistä verkkosivustoa. Tästä seurasi laitoksen koordinoima ja ylläpitämä Pedanet-verkkoympäristö. Koulujen ja hankkeiden käyttöön kehittyi Peda.net -ympäristö, joka tarjosi helppoa ja netissä toimivaa verkkoympäristöä, jonka työvälineiksi muotoutuivat Verkkolehti, Veräjä, Oppimappi ja OPSpro. Näiden lisäksi Peda.net on tarjonnut jatkuvasti koulutus-, tuki-, kehittämis- ja tutkimuspalveluita.
Kouluverkon tavoitteena on tieto- ja viestintätekniikan tarkoituksenmukaisen käytön edistäminen opiskelussa ja opetuksessa. Peda.netin lähes 20 -vuotisen historian vahvuuksia ovat monipuolinen ja helppokäyttöinen työvälinevalikoima, laadukas koulutus, yliopistollisuus sekä aito kehittämisyhteistyö käyttäjien kanssa. Mielestäni se on merkittävin, kätevin, helppokäyttöisin ja monipuolisin verkkoympäristö tavalliselle ja vaativammallekin käyttäjälle. Sen käyttämiseksi ei tarvita suurta osaamista ja se toimii globaalisti kaikkialla siellä, jossa nettikin toimii.
Käytin aikoinaan paljon Verkkolehteä ja myöhemmin Veräjää. Pedanet on ollut toimiva ympäristö myös koulujen kotisivujen käyttöön ja kansainvälisten projektien työskentely on ollut helppoa totetuttaa Pedanetin avulla. Peda.netin vanhan version sivustoja löytyy edelleen.
Vuonna 2015 otettiin kaikkien käyttöön uudistunut Peda.net, joka on monipuolisin käyttömahdollisuuksin oivallinen työväline käyttäjilleen mm. materiaalin kokoamis- ja jakelualustaksi. Nykyinen Peda.net tukee elinikäistä oppimista ja PLE-ajattelua oppijan OmaTilan kautta.
Kirjautuen henkilökohtaiseen OmaTilaan pääsee verkostoitumaan ja käyttämään monipuolista verkko-oppimisympäristöä. Sivustot ovat julkisia, kaikkien katseltavissa tai halutessa salasanojen taakse suljettuja. Peda.net verkkoympäristöstä on todella moneksi. Koen, että vain mielikuvitus on rajoitteena Peda.net -verkkoympäristön (koulu)käytössä.
Pedanetista on moneksi. Parhaiten voitte tutustua Peda.nettiin selailemalla sen sisältöjä.
Tässä kootusti uuden Peda.netin mahdollisuuksia:
Sinä eli yksityinen henkilö voi rekisteröityä heti käyttäjäksi ja se on täysin ilmaista.
OmaTilapalvelun saa käyttöönsä rekisteröitymällä:
https://peda.net/:register
Lisäksi Peda.net verkkoympäristön saa myös seuraaville kieliryhmille:
Deutsch , Eesti, English, Español, Suomi, Svenska
Varissuon koulullamme oli jo pitkään ollut puute toimivasta, helppokäyttöisestä ja kaikkeen soveltuvasta, riittävän yksinkertaisesta verkkoympäristöstä. Sellaisesta, jonka voisi ottaa koneensa netin etusivuksi ja josta sitten löytyisi kaikki tarpeellinen, mitä koulussa työskennellessään tarvitsee.
Opettajankokouksissa pöytäkirjat, eri opettajien ja oppilaiden työskentely, koulun sivustot, luokan verkkotyöskentely, koulun eri tiedostot ja tärkeät tallennukset kun olivat kaikki vähän levällään siellä ja täällä. Kukaan ei koskaan täysin pystynyt uudelle tulokkaalle kertomaan, mistä mikin tieto varmasti löytyy ja miten sinne taas mentiinkään. Ohjeeksi annettiin, että käytä tätä tähän ja tota tohon. Sitä ei voi käyttää siinä, mutta nämä toimivat hyvin näissä. Kirjautumisessa ohjelmaan huomasi, että salasana oli unohtunut tai vaihtunut sitten viime käytön. Koulun koneella oli jonoa, eikä verkkoasemalle päässyt, kun se ei toiminut kunnolla. Kotonaan ei voinut kaikkea tehdä ja nähdä. Joku teki pitkän jutun ja sitten huomasikin sen kadonneen johonkin bittiavaruuteen. Yksi kävi kurssilla oppiakseen uutta ja toinen ei pystynyt samaan. Aika sekava tilanne.
Kerran sitten yhden opekokouksen yhteydessä tohdin mainita, että olen käyttänyt Pedanetin verkkoympäristöjä ja nämäkin asiat hoituisivat siellä helposti ja varmasti. Kollegat kiinnostuivat kuulemaan lisää. Olin ymmärtänyt, ettei Peda.net verkkoympäristöä oltu otettu käyttöön Turussa muiden vahvasti käytössä olleitten eri ympäristöjen vuoksi. Keväällä-16 käydessäni Pedanetin sivuillani, huomasin, että Turun kaupungille olikin ilmestynyt pari Pedanet-kokeilua. Ja siitä se sitten lähti käyntiin.
TOP-keskuksen Jouni Paakkisen myötämielisellä tuella saimme osallistua Innopaja-projektiin ja saimme pienen resurssin lähteä toteuttamaan koulullemme omaa Peda.netin verkkoympäristöä. Sain nopeasti yhteyden Peda.netin Jouko Jokiseen ja hän lupautui kouluttamaan henkilökuntaamme Pedan saloihin. Kevät oli kuitenkin jo niin pitkällä, että jouduimme siirtämään koulutuksen elokuulle.
Allekirjoittanut ehti kuitenkin aloitella koulumme verkkoympäristön rakentamista jo toukokuun aikana, joten syksyllä oli jo valmista pohjaa jatkaa työskentelyä. Alkutilanne vaikutti hyvältä.
Koulullamme on muutama muukin opettajakollega, jotka ovat aiemmin tutustuneet Pedaan ja osasivat sitä jonkin verran käyttää. Koulusihteerikin oli mielissään, että koulullemme muodostuisi verkkoympäristö, jota olisi kätevä käyttää. Käyttö sinänsähän ei ole vaikeaa, kun on muutaman perusasian opetellut ja luonut itselleen rekisteröitymisen myötä OmaTila-sivuston.
Syksyn koulutuksen jälkeen täydensimme sivustoja ja rekisteröimme koulumme henkilökuntaa käyttäjiksi. Nyt kaikilla koulumme opettajilla/ohjaajilla on mahdollisuus ottaa sivustot omaan käyttöönsä tarpeensa mukaan.
Syksy vain onkin osoittautunut erittäin haasteelliseksi ja aikaa ei ole liiennyt riittävästi tämän ympäristön käyttöönotolle. Uusi opetussuunnitelma ja koulun arkielämä ovat vieneet henkilöstöstämme voimavarat ehtiä ja jaksaa ottaa uutta työkalua käyttöön.
Allekirjoittanutkin oli yli 8 viikkoa poissa töistä, joten kollegoiden ohjaus ja tuki jäi suunniteltua vähäisemmäksi.
Mutta, ei hätä tämän näköinen! Kotona jalkavammaisena saatoin hetkittäin istua koneella ja työstää Peda.net ympäristöämme. Syksyn aikana sivustoille syntyi koulumme Turvallisuuskansio -sivustot, joista löytyy kaikkea aiheeseen liittyvää tietoa ja linkkiä.
Lisäksi koulumme verkko-opimisympäristön käyttöä laajennettiin moneen muuhunkin. Parhaiten niistä saa käsityksen, kun käy tutustumassa jo valmiina oleviin, julkisiin verkkosivustoihimme.
Varissuon koulun sivustot löytyvät Pedanetin Turun kunta-osiosta eli tästä linkistä.
Ne ovat vielä vaiheessa ;), mutta hyvässä vauhdissa!
Valitettavasti osa sisällöistä on vielä vain oman henkilöstömme nähtävissä. Jatkamme työskentelyä kevään 2017 aikana luoden uutta sisältöä, johon kannattaa tutustua ja innostua itsekin mukaan!