School Escape -ryhmäpelin peruskuvio alkaa hahmottua. Peli alkaa taustajuonella, joka on nyt kirjoitettu.
Näyte juonesta/ohjeesta:
Jotain omituista on tapahtunut koulussa. Valot sammuvat ja syttyvät hetken kuluttua uudestaan. Rehtori kuuluttaa: ”Koulumme…
…
.. Onneksemme sisäinen verkko ja internet toimii yhä. Ryhmät voivat käyttää sitä apuna tehtävien suorittamisessa. Tarvitsette päätelaitteen, kynän ja opettajan antaman paperin sekä tietysti nopeaa ajattelua. Toivotan onnea! Pelastakaa meidät!”
Rasteja on piiloteltu vihjeiden ja suorien ohjeiden avulla löydettäväksi ympäri koulurakennusta. Rastin tunnistaa omasta pelilogostamme ja siinä on QR-koodi muovitaskussa. Varsinainen tehtäväohje löytyy QR-koodin linkin takaa. Rastilla saattaa olla myös tarvittavia esineitä, kuten eräällä rastilla on kirjevaaka esineineen. Rastin selvitys antaa ohjeen seuraavaan paikkaan ja lisäksi koodinumeron, jota tarvitaan loppuratkaisussa.
Nyt valmistelussa on reitin järjestely jo valituille rastipaikoille ja sitten pitäisi valmistella tehtävät. Tavoite olisi ottaa mukaan monipuolisesti erilaisia tehtäviä eri oppiaineiden puolelta. Esimerkiksi yhdellä rastilla on yhdistetty sotahistoriaa matematiikkaan tai oliko se päinvastoin?
Jos joku kollega sattuu tähän innopajajuttuumme törmäämään, niin saa heittää vinkkiä tai muuta kommenttia.
Matti Mäkivaara ja Ilkka Fager