Pelisuunnittelu koulussamme lähti liikkeelle jo noin  2 vuotta sitten kerhon muodossa. Nyt on käynnissä pelisuunnitteluun keskittyvä pitkä (2 viikkotuntia) valinnaisaine jo toista vuotta. Kun sain tietää saavani tälläisen ryhmän opetettavakseni aloin heti miettiä kunnollisten työkalujen käyttöä (Unity 3D-alusta). Nyt syksyllä olemme aloittaneet ryhmän kanssa käyttämällä aluksi helpommin lähestyttävää Scratch alustaa.  Olemme myös tutustuneet ohjelmointiin käyttämällä ohjelmoitavia Lego Mindstorms robotteja. Oppilaat ovat ohjelmoineet niitä  suoriutumaan yksinkertaisista radoista.Suunnittelimme rinnakkaisryhmän opettajan kanssa, että pidämme keväällä ryhmien väliset robottitaistelu turnajaiset tai jonkinlaisen kilpailun joka tapauksessa.

Tarkoitus on ottaa Unity tavalla tai toisella käyttöön heti vuoden vaihteen jälkeen. Oppilaatkin jo kyselevät milloin siirrymme siihen. Itsellä on mennyt nyt aikaa toteutuksen suunnitteluun. Miten saamme ohjelman kätevästi oppilaiden käyttämille työasemille ja miten lähdemme opiskelemaan itse alustan käyttöä. Haasteena on varmasti eritasoiset oppilaat ja miten selkeä vaativuuden lisääntyminen vaikuttaa omien peli-ideoiden toteutukseen. Jatkan raportointia kun on jotain konkreettista kerrottavaa.

Peliohjelmointia yläkoulussa ammattilaisten työkaluilla
Tagged on: