Kahdeksan tuntia työskentelyä takana ja eilen pääsimme käsikirjoitusvaiheeseen. Teimme ne perinteiseen tapaan ruutupaperille, jotta vuorosanat kulkisivat kätevästi mukana kun  padeilla filmataan. Käsikirjoituksiin lapset miettivät roolitusta, kuvauspaikkaa, rekvisiittaa, puvustusta ja kirjasivat rooleittain vuorosanat. Lisätehtäväksi annoimme kuvauspaikkojen kuvaamisen ryhmän padeihin.

Edellisillä kerroilla olemme tehneet pieniä kuvausharjoituksia. Oppilaiden piti kiinnittää huomiota videokuvauksen perustaitoihin. Katselimme tuotoksia koko porukalla ja annoimme niistä palautteen. Huomasimme kuitenkin, että ryhmäkohtainen palaute toimii paremmin, jolloin ryhmä pääsi heti kokeilemaan uudestaan ja parantamaan tuotostaan.

Laitteiden kanssa työskentely sujuu lapsilta luonnollisesti kuin itsestään. Oppilaat ovat rohkeita kokeilemaan. Kompastuskiviä ovat olleet ryhmätyötaitojen omaksuminen ja kuvatessa videokuvauksen perustaidot kuten oikean etäisyyden löytäminen, kuvan rajaaminen ja äänen kuuluminen.

Annoimme lapsille kotitehtäväksi  tarvittavan rekvisiitan haalimisen ja he kävivät sopimassa haastatteluaikoja rehtorien ja terveydenhoitajan kanssa. Kohta alkaa siis lopullisten pätkien kuvaus.

image

image-1

image-2

 

Käsikirjoittamista ja kuvausharjoituksia
Tagged on: