Meillä Nummenpakan koulussa mietittiin miten voisi hyödyntää oppilaiden omia älykännyköitä opiskelukäytössä. Päätimme aloittaa kokeilun, jossa kokonaisia oppiainejaksoja opiskellaan kännyköitä käyttäen. Tähän tarkoitukseen löytyi sopiva ohjelma nimeltään Socrative. Se oli riittävän yksinkertainen toimimaan lähes kaikissa kännykkäympäristöissä (Nokian ja android puhelimet sekä Iphone). Riitti että puhelimessa oli internetyhteys. eOppiasema on tehnyt hyvän esittelyn ohjelmasta, löydät sen tästä.
Hyvä aine tällaiseen kokeiluun on fysiikka ja kemia. Siinä läksykysymysten vastaukset ovat helposti tarkkoja ja lyhyitä, juuri sopivia kännykkänäpyttelyyn. Fyken jakso alkoi 25.9. Kaksi luokkaa jaettiin kolmelle opettajalle omiksi ryhmikseen. Tuntiopetus eteni jokaisessa ryhmässä samaa tahtia, jotta voitiin antaa samoja läksyjä Socrativella. Jokainen opettaja teki vuorollaan etukäteen kysymykset valmiiksi. Tunnin lopussa kysymykset ”avattiin”, jotta oppilaat voisivat vastata niihin. Pienenä miinuksena ohjelmaa kohtaan on se että yksi opettaja voi pitää vain yksiä kysymyksiä kerrallaan auki. Onneksi meitä oli kolme opettajaa, joilla jokaisella oli oma virtuaalinen luokkahuone Socrativessa jossa tehtäviä oli. Tuloksena oli kokeilun alussa se, että oppilaat tekivät läksyt heti välitunnilla puhelimillaan. Kun vaikeutimme kysymyksiä, tämä loppui. Ennen seuraavaa fyken tuntia, suljimme kyselyn ja saimme Socrative-raportin oppilaiden vastauksista omaan sähköpostiimme. Opettajan kannalta tämä oli tosi hyvä asia, koska siitä näki heti kaikkien oppilaiden kaikki vastaukset. Näin huomasimme, jos joku ei ollut ymmärtänyt jotain kohtaa. Oppilaiden näkökulmasta huono asia oli, että läksyvastauksia ei jäänyt mihinkään muistiin, esim. omaan vihkoon. Tästä syystä osa oppilaista halusikin vastata läksykysymyksiin perinteisesti kynällä omaan vihkoonsa.
Tätä menetelmää käytettiin sujuvasti kahden jakson ajan. Nyt vaihdoimme fysiikan biologia-maantietoon ja jatkamme Socrativen käyttöä