Ryhmäytymisideoita digivinkein

kädet yhdessä. Ryhmään kuulumisen tunne ja kavereiden saaminen uuden kauden alussa on jokaisen lapsen kasvulle tärkeää. Miten voi hyödyntää digivälineitä ryhmäytymistehtävissä.

Spin the wheel iPad sovellus; Rakentakaa oma jonon arpomisväline yhdessä lasten kanssa, niin että lapset saavat itse valita sektorin värin ja kirjoittaa oman nimensä siihen. Peilaa sovellus tekovaiheessa jo kosketustaululle niin kaikki näkevät mitä kirjoittaja tekee.

neljä ihmisen kuvaa go talk now ipad sovelluksessaGo talk now iPad sovellus auttaa lapsia muistamaan lasten nimet nopeasti. Ota jokaisesta lapsesta kuva sovelluksella ja kirjoita kuvaan lapsen nimi. Lapset voivat sovelluksessa painaa kuvaa ja kuulla lapsen nimen ääneen. Isompien kanssa voi sovellusta lasten kuvien kanssa käyttää kuin kapteeni käskee leikissä. Yksi lapsista painaa lapsen kuvaa ja sovellus lukee nimen ääneen tai useita kuvia. Lapsi keksii tehtävän ääneen sanotulle lapselle (sovellus lukee kuvia painettaessa:  Kaisa, Enni, Miro. Ville joka painoi kuvaa sanoo: Hyppikää viisi kertaa yhdellä jalalla.)

Ota iPadllä kuvia lapsista etukäteen aamulla ja näytä kuvia arvaa kuka leikin tyyliin kosketustaululla tai pienryhmässä iPadillä. Lapset joutuvat tarkkaan katsomaan toisiaan ja miettimään kenen sukka kuvassa tai kenen hiukset kuvassa.

Chatterpix iPad sovelluksella voisi lasten kanssa ottaa jostakin omavalintaisesta esineestä kuva ja laittaa se sanomaan lapsen äänellä jonkin tervehdyksen tai jutun. Muuta lapset myöhemmin kun katsotaan videoita yhdessä yrittävät arvata kenen ääni kyseessä.

Chirp iPad sovellus toimii oivallisesti esittelyissä kun jokainen lapsi kertoo sovelluksen avulla itsestään jotakin ja sitten kavereiden kanssa qr koodit avataan iPadin kameran avulla. Kuunnellaan tarkkaan kuka kaveri on kyseessä tässä pikku tarinan pätkässä. Vain mielikuvitus on rajana kerrotaanko koodin taakse polkupyörästä vai perheestä jotakin…

Clips Ipad sovelluksella voisi lapsi kuvata ja haastatella kaveria pienin videoklipein ja yhdessä katsottaisiin ne läpi joko iPadiltä tai peilattuna kosketustaululle. ”Tässä on Pentti, mitä pentti harrastaa? Mitä Pentti tykkää syödä? yms.”

Dokumenttikameran avulla voi heijastaa kosketustaululle lasten kuvia ja nimiä. Vuorotellen lapset käyvät yhdistelemässä kavereiden nimiä oikein. Ainut sääntö on, että omaa nimeä ei saa vaihtaa oman kuvan alle (siis jos jo tunnistaa oman nimensä).

piirrettyjä beatbox laulajia. Musiikkituokiossa voisi lasten ryhmätymiseen yhdistää vaikka nettiselaimessa toimivaan Incredibox -sivustoon. Parityönä iPadillä lapset voisivat säveltää oman beatboxbiisinsä. Tällä ohjelmalla ei voi epäonnistua kukaan!

Eskarit ja somekäytös

liikennevalokuva. Aika moni eskarilainen saa oman puhelimen esiopetuksen aikana. Maailma avartuu, kun lapsi sukeltaa syöksyen nettiin. Miten ohjata lasta seikkailemaan turvallisesti netissä? Tässä muutamat hyvät vinkit somekäyttäytymisen esille ottamiseen 5-6-vuotiaiden kanssa. Lataa tarinalliset Stop, Slow, Go! -materiaalit tästä.

Kuvassa teksi varhain on parhain ja pävämäärä vanhempainiltaan.Varhain on parhain suojellaan digiliikenteessä sivusto järjestää aiheesta myös vanhempainillan 24.8.21 klo 19-20.30

 

Tästä juuri kesäkuu 2021 alussa julkaistusta Turvallisesti digiliikenteessä -sivustolta ladattavasta, oivallisesta tehtäväpaketista, kannattaa myös vinkata kotiin vanhemmille!

Spoofy pelin logo, missä lukee spoofy.Spoofy on iPad sovellus, joka kannattaa heijastaa älytaululle Appletv:n kautta iPadilta ja pelata yhdessä koko ryhmän kanssa. Pelin kautta opitaan myös miettimään netissä surffaamista sekä somekäyttäytymistä. Pelin eteneminen siis tapahtuu iPadillä ja lapset yhdessä voivat pohtia ratkaisuja kosketustaulun kautta.

Valokuvausteknikoitakin olisi hyvä jo harjoitella esikouluikäisten kanssa, ihan jo syksystä lähtien. Mitä jos pitäisitte ”Oman esineen kuvauspäivän”? Lapsi tuo jonkun kivan jutun kotoa eskariin. Esine otetaan mukaan ulos ja kuvataan vaikkapa puistossa. Anna lapsen ensin kuvata iPadillä esine ja sen jälkeen katsokaa kuva lapsen kanssa yhdessä ja miettikää miten kuvaa voisi rajata tai tarkentaa tai vaikkapa vaihtaa kuvauskulmaa. Miten oman esineen parhaat puolet saa esille lapsen mielestä sopivimmin. Tämä tekniikka tukee estetiikan kehittymistä sekä auttaa lasta oivaltamaan kuvien tarpeellisuutta. Onko parempi ottaa pari hyvää kuvaa kuin sata räpsäisyä? (Tosin räpsäisyilläkin on oma paikkansa!)

Miettikää myös saako takana olevat lapset näkyä kuvassa? Oliko lupa heiltä näkyä kuvassa? Annetaan ryhmän yhdessä pohtia asioita, katsoen kuvia ryhmässä sisällä vaikka älytaululle heijastettuna. Tästä lähtee se oman somekäyttäytymisen arviointi… Tästä aiheesta saa vaikka koko vuoden kestävän projektin, jossa somekäyttäytyminen kehittyy ja muovautuu läpi eskarivuoden.

STEAM –projekti: Hauska härveli

Tiedettä, taidetta, teknologiaa, innovointia, lasten luovuuden tukemista, ongelmaratkaisua ja toiminnallista oppimista!

Lapset suunnittelivat pienryhmässä piirtämällä oman liikkuvan kulkuneuvon. Projekti kytkeytyi palontorjuntateeman ympärille. Keräsimme päiväkodista ja kotoa kierrätysmateriaalia. Hankimme sähkökomponentteja, kuten pienoissähkömoottoreita, paristopesiä kytkimellä ja propelleja.

Härvelin pohjan teimme kennomuovista, akselit teimme grillitikuista ja pyöriksi hankimme valmiita muovipyöriä. Kokoamiseen käytimme kuumaliimaa ja ilmastointiteippiä. Kiinnitimme pienoismoottorin maitopurkkiin kuumaliimalla. Testasimme moottorin toimivuutta ja teimme tarvittavat korjaukset.

Lopuksi maalasimme härvelin akryylimaaleilla. Dokumentoimme iPadilla kuvaamalla. Hauskaa oli!

Videot lopputuotoksista:

Video 1

Video 2

Video 3

Munterinkadun päiväkoti, 3-5-vuotiaiden lasten ryhmä

Positiivinen kasvatus, positiivinen kasvattaja

Positiivinen pedagogiikka perustuu käsitykseen lapsesta aktiivisena toimijana ja merkitysten rakentajana. Se nostaa keskiöön lasten osallisuuden, vahvuudet ja myönteiset tunteet. Sen tavoitteena on mahdollistaa yksilön ja yhteisön kokonaisvaltaisen kukoistuksen.

Jokaisella lapsella on vahvuuksia. Meidän aikuisten tehtävä on auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa. Miten sen voi tehdä? Ensimmäinen askel on tämä:
1. Havainnoi – Seuraa lapsen tekemisiä ja etsi tilanteita joissa hän osoittaaUteliaisuus kortti, missä varis katsoo kaukoputkella. vahvuutta
2. Osoita ja nimeä – Kun lapsi osoittaa esimerkiksi rohkeutta, kehu ”Kun teit X, olit tosi rohkea!”
3. Neuvo – Kerro missä vahvuus on hyödyksi.
4. Anna myönteistä palautetta – Kehu vahvuuden käytöstä.
On myös hyvä muistaa, että vahvuuksia voi harjoitella. Kenenkään vahvuudet eivät ole kiveen lyöty ja toivottuja vahvuuksia voi kehittää. Voit myös lapsen kanssa pitää seurantataulukkoa siitä miten vahvuus on kasvanut ja voimistunut! Tähän oivallinen sovellus on Book Creator iPad sovellus, mihin pystyy kirjamuodossa tallentamaan lapsen vahvuuden vaikka lapsen kanssa yhdessä kuvin ja teksteinä.

Huomaa hyvä toimintakortteja voi käyttää monella tavoin koko ryhmällä tai yksittäisellä lapsella. Mitä jos ottaisitte viikottain ryhmänne kanssa käyttöön yhden kortin  ja tutustuisitte vahvuuksiin. Dokumenttikameralla voisi kortit aina heijastaa älytaululle. Lisää toimintamateriaalia löytyy näihin kortteihin Go.positive.fi sivuilta, minne voit kirjautua omilla tunnuksilla.Huomaa hyvä varis.

Luonteen vahvuuksista on tehty pienemmille oppijoille kiva video, missä kuvilla näytetään eri vahvuudet. Vahvuuksiin löytyy valmiita tehtäviä kuten vahvuus jumppa, 10 tapaa käyttää vahvuus kortteja , vahvuus tehtävä tulosteena tai vahvuudet työkalun artikkelin vinkit.

Kasvattajalle hyvä materiaali löytyy Vahvuuskansiosta. Miten olen hyvä vahva kasvattaja ja samalla korostan ryhmäni lasten vahvuuksia. Positiivinen pedagogiikka ei tarkoita sitä ettei vahvoja rajoja tarvittaisi lapselle. Vahvuuslasien kautta katsominen ei myöskään tarkoita sitä, etteikö lapsella olisi taitoja, joita tulisi kehittää. Hyvän kautta on kuitenkin paljon helpompaa kehittyä. Kun lapsi uskoo, että hänellä on taitoja ja vahvuuksia, hän näkee myös voivansa kehittyä ja vaikuttaa toimintaansa. Aloittaisitko pitkän tai lyhyen projektin kautta ryhmässäsi nostamaan vahvuuksia ja dokumentoitko projektin kuvilla tai vaikka elokuvana iMovie sovelluksella.

Varis ja tipu. Oletko käyttänyt nukketeatteria hyväksi vahvuuksien selventämisessä lapsille. Lapset osaavat mainiosti itsekin esittää nukketeatterin kautta vaikeitakin asioita. Mitä jos Stop motion iPad sovelluksella vaikka rakentaisitte elokuvan vahvuusvariksen ja hömppätiaisen elämästä tai vaikka ihan helposti videokuvaamalla.

Toimitaan yhdessä positiivisina kasvattajina ja myötäintoisina työkavereina! ps. Myötäinto tarkoittaa toisen myönteisessä tunteessa ja innostuksessa mukana elämistä.

Ideoita äitienpäivään

Sanapilvi-kortti äidille – kirjoita omat sanat ja valitse muoto, värit, tekstinasettelu jne. Tulosta kortiksi tai lähetä kuvana. https://wordart.com/

Piirretty turkoosi lintu.

Kätke QR-koodin taakse lapsen ihana sana, lause, loru tai tarina omasta äidistä kuunneltavaksi Chirp.qr iPad-sovelluksella ja tulosta QR-koodi iPadin kuvista oman kortin sisäsivuille. Laita ohjeeksi mukaan vanhemmalle lukea QR-koodi kännykällä äitienpäivänä. Ääniviestit ovat aina yhtä ihania! Katso ohje

Paljon sanoja äidistä. Sattumarunous onnistuu ihan pienimmiltäkin lapsilta, kun hieman auttaa leikkaamisessa lasta. Eskarit ja viskarit onnistuvat tässäkin runotaiteen muodossa ihan itse. Sattumarunoja voi tulostaa sekä äiti- että mummi-sanoista Värinauttien sivuilta.

Animaatioita lasten kanssa – millä ja miten?

iPadille on saatavissa useita hyviä ja helppoja sovelluksia omien animaatioiden tekemiseen. Animaatioissa voi hyödyntää erilaisia leluja, rakennuspalikoita tai vaikkapa muovailuvahasta tehtyjä hahmoja. Oheisen Ninjago City -animaation tekeminen lähti toiveesta oppia tekemään animaatiota ja päätimme tehdä sellaisen käyttämällä Stop Motion Studio -ipad-sovellusta.

Yhden pienryhmän lapset valitsivat tapahtumapaikaksi kaupungin ja rakensivat sen legoista. Lapset suunnittelivat tarinaa ennen kuvaamisen aloittamista. Päähenkilöiksi tarinaan valikoituivat legohahmo Ninjago ja pieni pupu. Nämä kaksi hahmoa seikkailivat ja tutkivat kaupunkia. Lisäksi Ninjago taisteli pahista vastaan ja voitti tämän. Lapset, jotka animaation tekivät, olivat 5-vuotiaita. Tarinan kuvaamisen jälkeen lapset loivat SketchASong-sovelluksen avulla musiikin animaationsa taustaksi. Tässä musiikkisovelluksessa erilaisten lasten valitsemien soitinten ääniä liitettiin sovelluksessa olevan luonnoslehtiön päälle. Liitimme lasten luoman musiikin animaatioon Stop Motion Studio -sovelluksen avulla. Animaatio tallennettiin ryhmän omaan Teams-tiimiin ja siihen luotiin jakolinkki, joka lähetettiin Wilman kautta vanhemmille.

Katso animaatio

Ohje animaation tekemiseen Stop Motion Studiolla – Mediakasvatuskeskus Metka (mediametka.fi) 

Sketch-A-Song: Music iPad App (opastuskieli videossa on englanti) 

Tunnetaidot

Tunnekasvatuksen merkitys varhaiskasvatuksessa ja nykymaailmassa on lisääntynyt. Varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa varhaiskasvattajia tunnekasvatuksen sekä empatiataitojen opettamiseen:

”Varhaiskasvatuksen tehtävä on vahvistaa lasten hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä taitoja sekä ohjata heitä tekemään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja. — Lapsia autetaan tunteiden ilmaisussa ja itsesäätelyssä. Lasten tunnetaidot vahvistuvat, kun heidän kanssaan opetellaan havaitsemaan, tiedostamaan ja nimeämään tunteita.”

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, 2018

iPad-sovelluksia tunnetaitojen harjoitteluun

Pikkuli Tunnetaidot -sovellus auttaa oppimaan yhteistyötaitoja, tunteiden tunnistamista sekä nimeämistä ja vuorovaikutustaitoja. Ladattavissa Turun kaupungin Yritysportaalista ilmaiseksi 1kk ajaksi.

 

Möllit -sovelluksessa opetellaan yhteistyötaitoja. Sovelluksen parissa voi olla 1-4 lasta kerrallaan. Sovelluksessa hahmojen täytyy toimia yhdessä, jotta haasteet saadaan ratkaistua. Löydät sovelluksen Yritysportaalista.

Chatterpix -sovellus sopii hyvin myös tunnetaitojen harjoittelemiseen. Sovelluksessa otetaan valokuva haluamasta kohteesta, asetetaan kuvaan viiva suuksi, äänitetään kuvaan max. 30 sekunnin mittainen äänitys ja lopuksi kuva voidaan koristella tarroin ja tekstein. Esimerkiksi lapsen piirrokseen voidaan liittää lapsen kertomana ääni. Miltä piirroksen kohteesta tuntuu? Löydät sovelluksen Yritysportaalista.

Tunnehyrrä kosketustauluilla ja iPadeilla käytettäväksi

Tutustukaa yhdessä tunteisiin Tunnehyrrän avulla.  Hyrrä toimii kosketustaululla ja iPadeilla.

Hyrrän saat näkymään koko näytössä painamalla oikean alareunan neliön muodostavia nuolia. Pyöräytä hyrrää painamalla keskeltä tai hyrrän reunasta pyöräyttämällä. Resume -nappia painamalla hyrrää voi pyörittää uudelleen, Eliminate poistaa sektorin, jolle nuoli osui.

Keksikää teidän ryhmälle paras tapa käyttää tunnehyrrää.

Miltä tunne tuntuu? Missä se tuntuu? Oletko joskus tuntenut niin? Missä tilanteessa?

Tunnekortteja ladattavaksi

Lasten kanssa
Tunnetaito-oppaita varhaiskasvattajille

Esimerkkejä päiväkodeista
QR-koodirata perheille – itsetunnon vahvistamista tunnetaitotehtävien kautta

Tämän qr-koodiradan tehtävät on tehty perheille tarkoitettua tapahtumaa varten. Rata koostuu 8 tehtävästä, jotka sijoitetaan päiväkodin pihalle. Vanhempia pyydetään lataamaan sovelluskaupasta puhelimiinsa QR-koodilukija (maksuton). QR-koodien alta löytyvät tehtävät liittyvät itsetunnon vahvistamiseen, vahvuuksien tunnistamiseen, positiiviseen tapaan huomata oma lapsi ja perheiden rohkaisemiseen avoimeen keskustelukulttuuriin.
Kuvaukset tehtävien sisällöstä 1-8 – selostus minkälaisia tehtäviä QR-koodien takaa löytyy.
Tulostettavat QR-koodit 1-8 – tulosta, leikkaa ja kiinnitä päiväkodin ulkoympäristöön, josta perheet pääsevät ne lukemaan älypuhelimen QR-koodilukijalla ja tekemään niiden takaa löytyvät tehtävät.
Lisäliite tehtävään 6: Satuhierontatarina

Sydänviikko 18-25.4 2021

Iloa ruuasta ja hyvää mieltäpoika heittää iloisesti ilmaan hedelmiä. ruokapöytään!

Sydänviikko 18-25.4 2021 liputtaa ruoan ja ruokailon puolesta. Mukavaa tulostettavaa materiaalia käytettäväksi varhaiskasvatukseen löytyy neuvokas perhe sivustolta.

Ruokatietoutta ja tehtäviä kosketustaululla tai avattavaksi nettiselaimella iPadilla:

Piirretty myyrä silmalasit päässä.Tutustukaa yhdessä lasten kanssa Myyrän kasviksiin. Ipad -sovellus löytyy Yritysportaalista nimellä Mole’s Veggie Adventures, mutta on täysin suomenkielinen sovellus. Voit vaikka peilata sen Appletv:n kautta kosketustaululle ja tutustua koko ryhmällä eri kasviksiin. Aina kasviksen tehtävien jälkeen tulee lopussa joku kiva yhteisleikki.

Dokumenttikameran alla voisi näyttää ryhmälle erilaisia kuvia ruoista ja miettiä niiden maistuvuutta. Mitä jos tekisittekin vaikka ruokien tykkäämisistä mukavan pelin dokumenttikameran alla. Kuvia eri ruoista ja saa viedä vaikka vihreän palikan ruoan alle joka on mieluisin, keltaisen palikan ruoan alle joka on maultaan ihan ok ja punaisen palikan ruoan alle mitä ei mielellään maistelisi. Tällä keinolla saa pikagallupin tehtyä nopeasti eri ruokalajien maistuvuudesta. Jatkokeskusteluina vielä perustelut miksi valitsit minkäkin ruokalajin värin.

Kevään merkkejä etsimässä

Kevät – vuodenaika, jolloin valoisuus lisääntyy ja luonto heräilee talven jälkeisestä unestaan, matkalla kohti kesää.

Tästä artikkelista löydät materiaalia varhaiskasvatuksen kevääseen: kevätbongausta, kevätkortteja, live-lähetyksiä luonnosta, iPad-ideoita jne.

 

Kevätbongaus

Kevätbongaus – mikäs sen mukavampaa tekemistä kevääseen. Tehkää pieni kävelyretki päiväkodin lähialueille ja etsikää kevään merkkejä; joko näkyy leskenlehtiä, onko puiden silmut pullistuneet? Koko retken kruunaa tietysti omaan reppuun kotona pakatut pienet, terveelliset retkieväät 🙂

Kevätbongauksia ja kevätbingoja löytyy internetistä paljon. Poimimme artikkeliin niiden joukosta kauniisti kuvitetun, Kirsi Ruusuvuoren tekemän Kevätbongaus- ruudukon. Voit ladata sen ryhmäsi käyttöön tästä. A4 -kokoiselle paperille tulostettavan ruudukon alapuolella on vielä tyhjää tilaa. Sinne voi piirtää sellaisia kevätbongauksia, joita ei ruudukosta löydy.

Kevätkortit kevään merkkien seurantaan

Luontoliiton nettisivuilta on ladattavissa tulostettavat kevätkortit lapsille. Materiaalissa on taulukko, johon merkitään päivämäärä, jolloin kevään merkki on luonnosta löytynyt. Tilaa on myös omille havainnoille.

Täältä löydät lyhyet tietopaketit kevätkorttien kohteista: leskenlehti, valkovuokko, koivu, rentukka, kekomuurahainen, kimalainen, leppäkerttu, sitruunaperhonen, sammakko, töyhtöhyyppä, västäräkki ja pääskynen.

Kaapon kevään merkit

Pikku Kakkosen ohjelmistoon kuuluva Kaapon kevään merkit -sarja kertoo kevään merkeistä Suomen luonnossa. Videot on informatiivisia, kiinnostavasti tehtyjä ja sopivan mittaisia (kestot 5-6min per jakso).

Jaksoja on seitsemän ja aiheet ovat: Hiirenkorvat, Lintuhavaintoja, Kevään kukkanen, Murkkuja, Puun koloja, Sammakkolammella ja Linnunpesä.

Live-lähetykset luonnosta

Netistä löytyy useampia live-lähetyksiä eri eläinten omista asuinympäristöistä. Muutama live-lähetys on jo käynnissä.

Kyylive: jos hyvin käy, täällä voi nähdä vilauksen maailman pohjoisimmasta käärmelajista, kyykäärmeestä.

Sääksen, tuon suurikokoisen, järvialueilla ja merenrannoilla asuvan suuren petolinnun voi bongata Sääksilivestä.

iPad-vinkit

Suomen linnut – sovellus on ladattavissa Yritysportaalista. Sovelluksessa on kuvia ja tietoa Suomessa asustelevista lintulajeista. Myös ääninäytteitä löytyy.

Joko blogimme Luontotoiminta -sivu on tuttu? Sieltä löytyy lisää iPad-sovellusten kuvauksia luontotoimintaan sekä muita linkkejä luontotoimintaan liittyen, mm. qr-koodeja metsäliikuntaan. Kannattaa tutustua!

Clips on iPadin oma sovellus omien videoiden tekemiseen. Kuvaa videoita metsässä (voit kuvata monta peräkkäin), leikkaa, järjestä, koristele videot päiväkodilla. Helppo käyttää, vaatii toki kokeilua ensin 🙂

52 puuhaa

Jos ei aikaisemmista vinkeistä löytynyt juuri teidän ryhmälle sopivia juttuja, näistä vinkeistä varmasti löytyy: Metsäemon 52 puuhaa keväiseen metsään. Rakennetaanko käpylehmiä? Tehdäänkö perhosille oma baari? Järjestetäänkö metsäsirkus? Keksikää oma metsäsatu.

Vinkit on jaettu useampaan alakategoriaan: etsikää kevään merkkejä, herkutellen kevääseen, kevät luonnossa liikkuen, aisti kevät kaikilla aisteilla, sadesäällä, auta yhteisöä, vie leikki metsään, kevät retkeillen.

Nautitaan keväästä kaikin aisten!

Aikakausilehtiviikko 5.-11.4.2021

Hei, sinä eskariryhmän varhaiskasvatuksen opettaja tai varhaiskasvatuksen lastenhoitaja!

Tiesitkös, että tällä viikolla vietetään Aikakausilehtiviikkoa sekä Lukuviikkoa? Netissä on digiversiona luettavissa tämän viikon ajan lukuisia aikakausilehtiä, myös lapsille 🙂 Löytyy Aku Ankka, Bamse, Hevoshullu, Jääkiekkolehti jne. Varmasti jokaiselle jotakin.

Viikon teemasivuilla, eli täällä, on ladattavissa esikoululaisille ja alakouluikäisille suunnattuja tehtäviä aikakausilehtiviikkoon liittyen. Nappaa sieltä mieleisesi!

Mikäli innostuitte digilehdistä, voisitte itsekin kokeilla oman lehden tekemistä. Tässäpä muutama vinkki:

Oman lehden tekeminen alkaa kätevästi aivoriihellä. Mietitään yhdessä joko koko ryhmän kesken tai pienryhmissä, mitä lehteen kirjoitetaan.

iPad-sovellus Popplet lite on juuri sopiva tähän tarkoitukseen. Sillä voi tehdä mindmapeja, joiden avulla asioiden jäsentely on helpompaa. Löydät sovelluksen Yritysportaalista.

Lasten lehtikone – sivusto, jossa voi helposti tehdä oman lehden. Vaatii kirjautumisen, koska onhan lehteä mukava päästä lueskelemaan uudelleenkin.

iPadin Book Creator for iPad-sovelluksella voi tehdä omia lehtiä, vaikkapa sarjakuvalehdessä. Vaatii ohjelmistoversion 13.0 toimiakseen. Book Creator one toimii myös alle 13.0 ohjelmistolla, mutta se on suppeampi. Löydät iPadillesi sopivan Book Creator -version Yritysportaalista.

Lukutaidon perusteet kehittyvät tarinoimalla, kuuntelemalla, keskustelemalla. Näitä taitoja kehittää  Polku tarinaan -sivusto. Polku tarinaan on usean tahon yhteistyössä koostama materiaali, joka houkuttelee tutustumaan metsään eri vuodenaikoina. Löydät sivustolta kuvia jokaiseen vuodenaikaan ja runsaasti tehtäviä ja pohdittavaa kuvista. Materiaali tukee varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien keskeisten sisältöjen toteutumista. Nopeasti juoneen pääsee mukaan avaamalla Polku tarinaan -materiaalit. Aloittakaa vaikka kokeilemalla tehtävien qr-koodeja.