Positiivinen kasvatus, positiivinen kasvattaja

Positiivinen pedagogiikka perustuu käsitykseen lapsesta aktiivisena toimijana ja merkitysten rakentajana. Se nostaa keskiöön lasten osallisuuden, vahvuudet ja myönteiset tunteet. Sen tavoitteena on mahdollistaa yksilön ja yhteisön kokonaisvaltaisen kukoistuksen.

Jokaisella lapsella on vahvuuksia. Meidän aikuisten tehtävä on auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa. Miten sen voi tehdä? Ensimmäinen askel on tämä:
1. Havainnoi – Seuraa lapsen tekemisiä ja etsi tilanteita joissa hän osoittaaUteliaisuus kortti, missä varis katsoo kaukoputkella. vahvuutta
2. Osoita ja nimeä – Kun lapsi osoittaa esimerkiksi rohkeutta, kehu ”Kun teit X, olit tosi rohkea!”
3. Neuvo – Kerro missä vahvuus on hyödyksi.
4. Anna myönteistä palautetta – Kehu vahvuuden käytöstä.
On myös hyvä muistaa, että vahvuuksia voi harjoitella. Kenenkään vahvuudet eivät ole kiveen lyöty ja toivottuja vahvuuksia voi kehittää. Voit myös lapsen kanssa pitää seurantataulukkoa siitä miten vahvuus on kasvanut ja voimistunut! Tähän oivallinen sovellus on Book Creator iPad sovellus, mihin pystyy kirjamuodossa tallentamaan lapsen vahvuuden vaikka lapsen kanssa yhdessä kuvin ja teksteinä.

Huomaa hyvä toimintakortteja voi käyttää monella tavoin koko ryhmällä tai yksittäisellä lapsella. Mitä jos ottaisitte viikottain ryhmänne kanssa käyttöön yhden kortin  ja tutustuisitte vahvuuksiin. Dokumenttikameralla voisi kortit aina heijastaa älytaululle. Lisää toimintamateriaalia löytyy näihin kortteihin Go.positive.fi sivuilta, minne voit kirjautua omilla tunnuksilla.Huomaa hyvä varis.

Luonteen vahvuuksista on tehty pienemmille oppijoille kiva video, missä kuvilla näytetään eri vahvuudet. Vahvuuksiin löytyy valmiita tehtäviä kuten vahvuus jumppa, 10 tapaa käyttää vahvuus kortteja , vahvuus tehtävä tulosteena tai vahvuudet työkalun artikkelin vinkit.

Kasvattajalle hyvä materiaali löytyy Vahvuuskansiosta. Miten olen hyvä vahva kasvattaja ja samalla korostan ryhmäni lasten vahvuuksia. Positiivinen pedagogiikka ei tarkoita sitä ettei vahvoja rajoja tarvittaisi lapselle. Vahvuuslasien kautta katsominen ei myöskään tarkoita sitä, etteikö lapsella olisi taitoja, joita tulisi kehittää. Hyvän kautta on kuitenkin paljon helpompaa kehittyä. Kun lapsi uskoo, että hänellä on taitoja ja vahvuuksia, hän näkee myös voivansa kehittyä ja vaikuttaa toimintaansa. Aloittaisitko pitkän tai lyhyen projektin kautta ryhmässäsi nostamaan vahvuuksia ja dokumentoitko projektin kuvilla tai vaikka elokuvana iMovie sovelluksella.

Värillisiä piirrettyjä timantteja. Kerätkää koko ryhmän kera vahvuus  timantteja eli minä onnistuin timantteja ja rakentakaa yhteinen sinnikäs tapa toimia puhaltaen yhteen hiileen , tämä malli vahvistaa ryhmätyötaitoja. Nämä timantit voi kerätä paperisina, vaikka dokumenttikameran alle joka päivä laskettavaksi yhdessä.

Varis ja tipu. Oletko käyttänyt nukketeatteria hyväksi vahvuuksien selventämisessä lapsille. Lapset osaavat mainiosti itsekin esittää nukketeatterin kautta vaikeitakin asioita. Mitä jos Stop motion iPad sovelluksella vaikka rakentaisitte elokuvan vahvuusvariksen ja hömppätiaisen elämästä tai vaikka ihan helposti videokuvaamalla.

Toimitaan yhdessä positiivisina kasvattajina ja myötäintoisina työkavereina! ps. Myötäinto tarkoittaa toisen myönteisessä tunteessa ja innostuksessa mukana elämistä.