Kevään merkkejä etsimässä

Kevät – vuodenaika, jolloin valoisuus lisääntyy ja luonto heräilee talven jälkeisestä unestaan, matkalla kohti kesää.

Tästä artikkelista löydät materiaalia varhaiskasvatuksen kevääseen: kevätbongausta, kevätkortteja, live-lähetyksiä luonnosta, iPad-ideoita jne.

 

Kevätbongaus

Kevätbongaus – mikäs sen mukavampaa tekemistä kevääseen. Tehkää pieni kävelyretki päiväkodin lähialueille ja etsikää kevään merkkejä; joko näkyy leskenlehtiä, onko puiden silmut pullistuneet? Koko retken kruunaa tietysti omaan reppuun kotona pakatut pienet, terveelliset retkieväät 🙂

Kevätbongauksia ja kevätbingoja löytyy internetistä paljon. Poimimme artikkeliin niiden joukosta kauniisti kuvitetun, Kirsi Ruusuvuoren tekemän Kevätbongaus- ruudukon. Voit ladata sen ryhmäsi käyttöön tästä. A4 -kokoiselle paperille tulostettavan ruudukon alapuolella on vielä tyhjää tilaa. Sinne voi piirtää sellaisia kevätbongauksia, joita ei ruudukosta löydy.

Kevätkortit kevään merkkien seurantaan

Luontoliiton nettisivuilta on ladattavissa tulostettavat kevätkortit lapsille. Materiaalissa on taulukko, johon merkitään päivämäärä, jolloin kevään merkki on luonnosta löytynyt. Tilaa on myös omille havainnoille.

Täältä löydät lyhyet tietopaketit kevätkorttien kohteista: leskenlehti, valkovuokko, koivu, rentukka, kekomuurahainen, kimalainen, leppäkerttu, sitruunaperhonen, sammakko, töyhtöhyyppä, västäräkki ja pääskynen.

Kaapon kevään merkit

Pikku Kakkosen ohjelmistoon kuuluva Kaapon kevään merkit -sarja kertoo kevään merkeistä Suomen luonnossa. Videot on informatiivisia, kiinnostavasti tehtyjä ja sopivan mittaisia (kestot 5-6min per jakso).

Jaksoja on seitsemän ja aiheet ovat: Hiirenkorvat, Lintuhavaintoja, Kevään kukkanen, Murkkuja, Puun koloja, Sammakkolammella ja Linnunpesä.

Live-lähetykset luonnosta

Netistä löytyy useampia live-lähetyksiä eri eläinten omista asuinympäristöistä. Muutama live-lähetys on jo käynnissä.

Kyylive: jos hyvin käy, täällä voi nähdä vilauksen maailman pohjoisimmasta käärmelajista, kyykäärmeestä.

Sääksen, tuon suurikokoisen, järvialueilla ja merenrannoilla asuvan suuren petolinnun voi bongata useammastakin livelähetyksestä:
Sääksilive: Sääksen pesä Saimaan rannalla
Seilin sääksikamera: Sääksen pesäkamera Seilin saarella, Saaristomerellä

iPad-vinkit

Suomen linnut – sovellus on ladattavissa Apps@Workista. Sovelluksessa on kuvia ja tietoa Suomessa asustelevista lintulajeista. Myös ääninäytteitä löytyy.

Joko blogimme Luontotoiminta -sivu on tuttu? Sieltä löytyy lisää iPad-sovellusten kuvauksia luontotoimintaan sekä muita linkkejä luontotoimintaan liittyen, mm. qr-koodeja metsäliikuntaan. Kannattaa tutustua!

Clips on iPadin oma sovellus omien videoiden tekemiseen. Kuvaa videoita metsässä (voit kuvata monta peräkkäin), leikkaa, järjestä, koristele videot päiväkodilla. Helppo käyttää, vaatii toki kokeilua ensin 🙂

52 puuhaa

Jos ei aikaisemmista vinkeistä löytynyt juuri teidän ryhmälle sopivia juttuja, näistä vinkeistä varmasti löytyy: Metsäemon 52 puuhaa keväiseen metsään. Rakennetaanko käpylehmiä? Tehdäänkö perhosille oma baari? Järjestetäänkö metsäsirkus? Keksikää oma metsäsatu.

Vinkit on jaettu useampaan alakategoriaan: etsikää kevään merkkejä, herkutellen kevääseen, kevät luonnossa liikkuen, aisti kevät kaikilla aisteilla, sadesäällä, auta yhteisöä, vie leikki metsään, kevät retkeillen.

Nautitaan keväästä kaikin aisten!

Aikakausilehtiviikko 5.-11.4.2021

Hei, sinä eskariryhmän varhaiskasvatuksen opettaja tai varhaiskasvatuksen lastenhoitaja!

Tiesitkös, että tällä viikolla vietetään Aikakausilehtiviikkoa sekä Lukuviikkoa? Netissä on digiversiona luettavissa tämän viikon ajan lukuisia aikakausilehtiä, myös lapsille 🙂 Löytyy Aku Ankka, Bamse, Hevoshullu, Jääkiekkolehti jne. Varmasti jokaiselle jotakin.

Viikon teemasivuilla, eli täällä, on ladattavissa esikoululaisille ja alakouluikäisille suunnattuja tehtäviä aikakausilehtiviikkoon liittyen. Nappaa sieltä mieleisesi!

Mikäli innostuitte digilehdistä, voisitte itsekin kokeilla oman lehden tekemistä. Tässäpä muutama vinkki:

Oman lehden tekeminen alkaa kätevästi aivoriihellä. Mietitään yhdessä joko koko ryhmän kesken tai pienryhmissä, mitä lehteen kirjoitetaan.

iPad-sovellus Popplet lite on juuri sopiva tähän tarkoitukseen. Sillä voi tehdä mindmapeja, joiden avulla asioiden jäsentely on helpompaa. Löydät sovelluksen Apps@Workista.

Lasten lehtikone – sivusto, jossa voi helposti tehdä oman lehden. Vaatii kirjautumisen, koska onhan lehteä mukava päästä lueskelemaan uudelleenkin.

iPadin Book Creator for iPad-sovelluksella voi tehdä omia lehtiä, vaikkapa sarjakuvalehdessä. Vaatii ohjelmistoversion 13.0 toimiakseen. Book Creator one toimii myös alle 13.0 ohjelmistolla, mutta se on suppeampi. Löydät iPadillesi sopivan Book Creator -version Apps@Workista.

Lukutaidon perusteet kehittyvät tarinoimalla, kuuntelemalla, keskustelemalla. Näitä taitoja kehittää  Polku tarinaan -sivusto. Polku tarinaan on usean tahon yhteistyössä koostama materiaali, joka houkuttelee tutustumaan metsään eri vuodenaikoina. Löydät sivustolta kuvia jokaiseen vuodenaikaan ja runsaasti tehtäviä ja pohdittavaa kuvista. Materiaali tukee varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien keskeisten sisältöjen toteutumista. Nopeasti juoneen pääsee mukaan avaamalla Polku tarinaan -materiaalit. Aloittakaa vaikka kokeilemalla tehtävien qr-koodeja.

Liikuntataitojen harjoittaminen hyödyntäen digivälineitä

Liikunnalliset Ipad-sovellukset

Kuvassa piirretyt hahmot, tyttö ja poika. Hero´s jungle gym 1 ja 2 -sovellukset toimivat mukavasti vaikka peilaten kosketustaululle ja pelaten yhdessä koko ryhmän kera. Pelissä edetään sitä mukaa kuin määrätyt liikkeet on tehty yhdessä pelin hahmon kanssa. Sovellus opettaa yhteistyö- sekä liikunnallisia taitoja että kannustaa lapsia liikkumaan.

Spin and move -sovelluksen avulla voit haastaa lapsia kokeilemaan erilaisia liikkumatapoja. piirretty avaruusolio. Pyöräytä hyrrää ja liiku ohjeen mukaan. Pelaa pareittain tai yhdessä koko ryhmällä. Ipad-sovellus.

Kuvassa lukee teksti bit braker. Bit Breaker -sovellus haastaa lapsen pelaamaan ipadin kanssa kameran kautta. Pelissä oleva pallo rikkoo tasolevyjä sitä mukaa kuin lapsi liikkuu kameran edessä. Haastaa hyppytaitoja, koordinaatiokykyä sekä taitoa napata pallo takaisin lähtöalustalle hitaammalla liikkeellä kohdistaen. Ipad-sovellus.

Poika ui selkää sinisessä uimalakissa. Brake First tekijältä löytyy kolme interaktiivista sovellusta. Motion Sports, Motion Kidz ja Motion Racer. Sports sovelluksessa pääsee lapsi pelin kautta auttamaan omalla liikkeellään uimaria uimaan mahdollisimman nopeasti maaliin. Kids pelissä tarvitaan jo lukutaidon alkeita, sillä pelaajan tulisi saada kiinni käsillään pelissä näkyviä kirjaimia ja rakentaa niistä sanoja. Racerissa taas pelaaja ohjaa avaruusalusta omalla liikkeellään läpi koko hurjan reitin keräten samalla kolikoita matkan varrella. Kaikki pelit käyttävät kameran kautta lapsen liikettä hyödyksi, haastavat hoksaus-/hahmotuskykyä  ja kannustavat liikkumiseen. Ipad-sovellus.

Kaksi mielikuvitushahmoa vilkuttaa. Go Noodles haastaa lapsen liikkeeseen erilaisten pelien kera sovelluksen sisällä. Sovellus hyödyntää myös kameran kautta tapahtuvaa liikettä ja haastaa lasta hyppimään, kyykkäämään ja heiluttelemaan käsiä. Muista väistellä pelin aikana erilaisia vaarallisia otuksia. Ipad-sovellus.

Panda karhu jumppaa. Lil Fitness Exercises children -sovellus tempaisee lapsen mukaansa viikkojumppaan. Peilaa sovellusta vaikka Apple tv:n kautta  älytaululle ja jumppaa suloisen karhun kanssa viikonpäivän mukainen jumppa aamupiirissä. Sovellus sopii hyvin myös pienille lapsille samoin kuin Kids Morning exercises ipad-sovellus. Poika jumppaa käsi ylhäällä taivuttaen vartaloaan.

Liikkumista ulkona pelaamalla
Suomen Latu on tehnyt muutaman mukavan liikkuvan lautapeli-idean pihalle toteutettavaksi. Peleistä löytyvät muistipeli, Afrikan tähti ja Kimble siirrettäväksi ulos. Haastaa lasta pelaamaan yhdessä, huomioimaan toista, laskemaan ja odottamaan vuoroaan. Katsokaa videot  yhdessä ja etsikää tarvittavat materiaalit liikuntavarastoista ja eikun pelaamaan.

Luontoliikuntaa lapsille metsässä
Lataa ipadille Salainen pussi tehtävät -tiedosto valmiiksi ja katsokaa ohjeet korteista metsässä yhdessä näytöltä, näin säästämme luontoa turhalta paperilta.
Ihania liikunnallisia videoita on kerätty blogiimme kosketustaulusivuillemme. Niitä voit ottaa vaikka opetuksen välitehtäviksi lasten kanssa. Yhdessä tekeminen on kivaa!
Metsäjumpan voi toteuttaa myös Green Screen – ja SketchASong -iPad sovelluksilla. Tehtävien tekeminen yhdessä lasten kanssa kehittää yhteistyötaitoja, digivälineiden käyttöä sekä oivaltamista. Oheisessa videossa pieni esimerkki. Videon taustakuva kuvattu lasten toimesta metsässä. Aikuinen ja puhekupla lisätty Green Screen -tekniikalla sekä SketshASong -sovelluksella toteutettu musiikki liitetty samaan Green Screen -sovellukseen. Näin saa metsäjumpan tuotua lasten ulottuville paikasta riippumatta. Miten olisi jos tällä tavoin yhdessä toteutettaisiin toiselle ryhmälle metsäjumppa metsään?! Green Screen on maksullinen sovellus, mutta jos innostuit kysele digitutoriltasi neuvoa.

Katso video

Lopuksi haastamme kaikki liikkumaan:
KYYKKYHAASTE !!!! Tämän kaikki osaa varmasti. Haastamme teidät ainakin kerran kokeilemaan kyykkyhaastetta  Bring Sally Up Challenge – YouTube . Oheisessa videossa oli vinkit ja alla laskutapa/video. KAIKKI MUKAAN!!!! Montakos kyykkyä tuli??

 

 

Pääsiäinen

Kohta on jo pääsiäinen! Pääsiäisen viettoa varhaiskasvatuksessa voi monin tavoin rikastuttaa digilaitteiden avulla – nappaa tästä mieleisesi vinkit!

Etävirpominen
kuvassa kolme pajunkissaa pajunoksassa.

Nyt kun toimimme paljon etäyhteyksillä, kannattaa hyödyntää etäyhteyksiä myös virpomisessa. Kilauta kaveriryhmään tai läheiseen vanhustentaloon Teams-puhelu ja sitten vaan virpomaan kuvan ja äänen kera:

”Virvon, varvon, tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks.
Vitsa sulle, palkka mulle!”

Kurkkaa täältä lisää virpomisloruja.

Liikunnalliset pääsiäisleikit

Netistä löytyy ohjeita liikuntaleikkeihin, myös pääsiäiseen löytyy omat liikuntaleikkinsä. Tipuhippa? Noidanpata? Munaviesti? Valitse omalle ryhmällesi sopivat liikunnalliset pääsiäisleikit täältä.

Pääsiäissudokut dokumenttikameraa käyttäen
pääsiäissudoku.

Pääsiäiseen kuuluu tipuja, pupuja, kauniita pääsiäismunia. Tähän teemaan liittyen saa koko ryhmä (tai pienryhmä) yhteistä aivojumppaa pääsiäissudokuilla. Sudokut löydät täältä. Tulosta sudokut ja tarkastelkaa niitä yhdessä dokumenttikameran avulla. Kuka keksii ensin mikä kuvio sudokuruudukosta puuttuu? Mietitäänpäs yhdessä.

Pääsiäispeli

papunet pääsiäispeli. Tässä pelissä vaaditaan tarkkuutta! Kuinka monta pääsiäismunaa saat heitettyä pupun koriin? Pupulla on kiire, se liikkuu edestakaisin. Kuinka hyvin onnistut Papunetin Pääsiäispelissä –>

Eskarimatikkaa pääsiäiseen

Pääsiäismunajahdista intoa laskemiseen, lukumäärien ymmärtämiseen ja hienomotorikkaan. Kurkkaa materiaali täältä.

Monenlaisia pääsiäistehtäviä

Kaipaatteko pääsiäiseen kynätehtäviä tulostettavaksi tai kenties kosketustaululla tehtäväksi (annotointi). Laskutehtäviä, yhdistelyä, kynätehtäviä, eroavaisuuksien etsimistä…

Kurkkaas tänne!

Pääsiäisarkarteluideoita

Päiväkodeissa kertyy paljon maitotölkkejä. Niitä voi hyödyntää askarteluissa myös pääsiäisen aikaan. Löytyisikö Valion sivuilta uusia ideoita teidän ryhmäänne?

Pyytäkää lapsia tuomaan kotoa parittomia sukkia ja askarrelkaa niistä pääsiäispuput tämän videon ohjeilla. Pupun täytteenä voi ohjeesta poiketen käyttää myös niitä muita parittomia sukkia…

Kannattaa hyödyntää myös askarteluhetkillä iPadin kameraa ja dokumentoida tärkeitä hetkiä.

Maalaa pääsiäisruoho Bee-botin tai Blue-Botin kanssa:
bee-bot ohjelmointirobotti ja pääsiäisruohomaalaus.

Tarvitset isoa huokoista paperia, löysää vihreää sormiväriä ja leivin- tai voipaperia, muovitaskun, askartelualustan sekä Bee-bot -robotin. Aseta paperi askartelualustan päälle. Laita vihreää väriä paperin reunaan, laita paperin päälle voi-tai leivin paperi tai sujauta paperi varovasti muovitaskuun sisälle ja ohjelmoi robotti ajamaanBeebot ampiaisrobotti maalaa vihreää väriä paperille. edestakaisin (siirretään Bee-botin paikkaa, jotta se maalaa ruohoa kauttaaltaan paperille) – saadaan aikaiseksi pääsiäisruoho. Maalin kuivuttua maalausta voidaan jatkaa esimerkiksi painamalla sormella keltaisia tipuja Bee-botilla maalatun ruohon joukkoon.

Kubon pääsiäismunajahti
Kubo ohjelmointirobotti ja pääsiäismunajahti.

Mikäli päiväkodistanne löytyy Kubo -robotteja, kannattaa hyödyntää Kubo -nettisivuilta löytyvää ideaa Kubon pääsiäismunajahdista. Tiedostossa ohjeet englanniksi.

 

Green screen -tekniikka
pääsiäismuna josta kurkistaa pääsiäismunasta.

Ottakaa lapsista kuvat vihreän kankaan (tai yhteen teipattujen kartonkien) edessä. Liittäkää lasten kuva iPadin Green screen -sovelluksella pääsiäistaustaan, esim. itse kasvatetut pääsiäisruohot. Tulostakaa kuvat kasvunkansioon tai kotiin pääsiäiskoristeiksi.

Myös ohjelmointirobotteja voi yhdistää pääsiäisaiheiseen taustaan kuvaamalla robottien liikehdintää vihreällä kankaalla.

Mikäli teidän päiväkotimme iPadilta ei vielä löydy Green screen -sovellusta ja tämän tekniikan käyttö kiinnostaisi teitä, ole rohkeasti yhteydessä päiväkotinne omaan digitutoriin ja laitetaan asia kuntoon. Green screen -sovellus vaatii vähintään 12.0 ohjelmistoversion iPadiin.

Pääsiäislauluja

muskarituokio pääsiäiseen. Lauluhetken voi viettää yhdessä toisen ryhmän kanssa Teams-palaverin muodossa. Mikäli ryhmässänne on kosketustaulu tai videotykkimahdollisuus, saatte kaveriryhmän näkymään suuremmalla näytöllä – sehän on jo melkein kuin olisitte samassa huoneessa. Ottakaa ideoita lauluihin esimerkiksi Musiikkimarakatin Pääsiäis-muskarituokiosta. Tässä muskarituokiossa ei ole mukana vakaumuksellisia lauluja.

Pääsiäistehtävät Note 3:lla

DigiTutor halusi tuoda kivaa puuhaa varhaiskasvatuksen pääsiäisenaikaan ja laati Note 3-sovelluksella kivoja pääsiäispuuhia kosketustaululle. Löydät tiedostosta laskutehtäviä, värityspuuhaa, yhdistelyä, sokkelotehtävän ja koristelutehtäviä. Lataa tehtävät tästä oman ryhmäsi tietokoneelle.

Mukavaa pääsiäistä!

Kevätjuhlat poikkeusaikana

Kevätjuhlat puhututtavat monessa talossa nyt korona-aikana. Yksi kiva tapa saada perheille mukava päätös kaudelle on toteuttaa se kuten Uittamon päiväkoti, Jalustinkadulla tekee.

Juhlan idea syntyi lapsilta, kun ryhmissä alkoi kevätpöhinä… Mitä siis kukin haluaisi tehdä kesälomalla nyt kun ei ulkomaille saatikka kotimaassa ei pystytä matkustamaan. Aikuiset tarttuivat hyvin lasten juttuun mukaan ja yhdessä pistettiin ideariihi pystyyn. Miten toteuttaa lasten jutut mutta korona rajoituksilla? Digitutorin käynti talossa sai opettajien ideoihin lisäkipinän kun kaikki ajatukset kasattiin yhteen. Toteutetaan tämä juttu QR-koodeilla. Lasten ajatukset joko äänitettäisiin tarinana, lisättäisiin kuvina tai taideteoksina koodien taakse.

Qr-koodirata toteutetaan keväällä yhtenä iltapäivänä lasten hakuhetkellä. Radat on ryhmittäin värikoodattu, jolloin vanhemmat tietävät mitä QR-koodia metsästävät lasten kanssa. Koodien taakse on piilotettu joko sway tekniikalla tehtyjä valokuvapinoja,

Barbiet kuvattuna ulkona. Book creatorilla tehtyjä sarjakuvasivuja, Green screen -sovelluksella rakennettuja lomatunnelmia lasten omalla valokuvalla höystettynä tai Chirp.qr sovelluksella äänitettynä lasten omia tarinoita.playmobile-ukko pizzan vieressä.

Yhdessä pohdittiin vielä videosovellustenkin käyttöä. Ja nämä kaikki tekniikat hyödyntäen saadaan Qr-koodien taakse sijoitettu kivoja yllätyksiä aiheesta Kesäloma. Tästä tuleekin koko kevään yhteinen mukava projekti mihin saadaan sisällytettyä paljon pedagogiikkaa ja digitaitoja lapsilähtöisesti.

Toiminnallisia tehtäviä QR-koodien avulla

 

Selvitimme lasten kanssa QR-koodin takaa löytyviä tehtäviä. Osa lapsista piti tulostettua QR-koodilappua ja osa ”tähtäsi” iPadilla koodimerkkiä.

Koodien takaa paljastui erilaisia toiminnallisia tehtäviä.

Kuva nallesta
1.tehtävä
kuva hassusta ilmeestä
2. tehtävä
eteenpäin taivutus
3. tehtävä
piirileikki
4. tehtävä
tyttö näyttää ylöspäin olevaa peukaloa
5. tehtävä
eri ilmeitä eri tunnetiloista
6. tehtävä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tehtävät tallennettiin ryhmän Teams-tiimiin ja jokaiseen tehtävään luotiin linkki. Linkki kopioitiin QR –generaattoriin: https://www.qr-koodit.fi/generaattori , jossa siitä muodostui QR-koodi. Luotu QR-koodi tulostettiin paperille.

Pidimme QR-koodihetken 6 lapsen pienryhmissä. Lapset olivat aivan innoissaan ja nauru raikui!

Dokumentoimme hetkiä vanhemmille kuvaamalla iPadilla.

Lue lisää QR-koodeista ja niiden luomisesta

Monilukutaito/Valtakunnallinen Varhaiskasvatuspäivä 18.3

piirretty kuva missä neljä lasta tutkii luontoa metsässä.Haastamme varhaiskasvatuspäivänä lukemaan lapsille, toteuttamaan monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista. Tutkimisen, monilukutaitoa vahvistavan toiminnan ja kirjallisuuden sekä ääneen lukemisen tulee olla osa lasten jokaista varhaiskasvatuspäivää. Kiinnitetään huomiota aiempaa enemmän rikkaan kielellisen ympäristön päivittäiseen tarjoamiseen kaikille lapsille sekä konkretisoimaan aiempaa selkeämmin, mitä tutkimiseen kannustava toiminta sekä monilukutaitoa vahvistava toiminta tarkoittaa käytännössä. (lainaus Vol.fi sivuilta) Vinkkejä voi myös napata Vol:n julkaisusta Monta tapaa kertoa #vakapäivä #varhaiskasvatus #varhaiskasvatuspäivä #vakaope
Tähän artikkeliin olemme keränneet sovelluksia Ipadille sekä muuta mukavaa materiaalia, minkä avulla voit saduttaa, kertoa tarinaa, tutkia ja oivaltaa.

Wonder Woollies Play World

Pörröinen siili.

Woollies on leikkisä universumi, jossa korostetaan vahvasti vapaamuotoista sadussa leikkimistä. Se on tarkoitettu uteliaille lapsille, joilla on vilkas mielikuvitus. Tutki maailmaa, muokkaa sitä omanlaiseksi, keksi tapahtumia sekä suunnittele ja rakenna omia peliesineitä. Lisäksi voit katsoa lyhyitä animaatioelokuvia. iPad-sovellus.

Fuzzy House

pörröinen pieni ruskea orava.

Sadun ajattomassa maailmassa voit leikkiä ihanien pörröisten eläinten kanssa. Tutki, hämmästy, iloitse ja laajenna mielikuvitusmaailmaasi heidän pörröisessä elämässä. Pelin grafiikka on niin kaunista, että siihen suorastaan uppoaa mukaan. iPad-sovellus.


The very hungry catepillar

pikku toukka paksulainen.

Pikku toukka paksulainen elää suoraan tutun kirjan maailmaa. Pieni toukka kuoriutuu lapsen avustuksella munasta. Syötä ja leiki hänen kanssaan ja laita nukkumaan päivän jälkeen ja seuraa mitä ihmettä pienelle toukalle tapahtuukaan päivittäin. Tutki ja oivalla kasvun ihmettä yhdessä.

Kultakutri ja kolme karhua

Pieni karhu lukee kirjaa sinisessä paidassaan.

Interaktiivinen lasten kirja ipad-sovellus Kultakutri ja kolme karhua. Katso, kuuntele tai lue yhdessä lasten kanssa tuttu satu.

 


MIR Story maker 

Silmälasipäisen kissan naama läheltä.

Rakenna Mir Story maker Ipad-sovelluksella lapsen kanssa oma tarina, lisää sopivat taustat ja Misholle mukavat kaverit tarinaan. Eläimille saa myös lisättyä erilaisia tunnetiloja. Katso sovelluksen ohjevideo.

 

Draw&Tell HD

Kirjava kissa jolla pensseli suussa, mistä roikkuu punaista maalia.

Draw&Tell Ipad-sovelluksella voit rakentaa lapsen kanssa satuanimaatioita lapsen itse piirtämälle kuvalle erilaisten tarrahahmojen kanssa. Voit äänittää lapsen tarinaa sitä mukaan kun lapsi sitä kertoo sekä siirtelee valittuja hahmoja- Ohjevideo

Lasten tekemät esimerkkitarinat:
Lapset ovat itse ensin piirtäneet taustat, valinneet tarrahahmot ja äänittäneet sen jälkeen oman tarinan samalla liikuttaen tarrahahmoja tarinan aikana. Sadun kerrontaa parhaimmillaan!

Muurahaissatu (katso video)

Leijonasatu (katso video)

Myös dokumenttikameralla voi saduttaa tai lukea kirjoja. Kosketustaulun kautta voi vaikka katsoa videosadun Peppi Pitkätossusta. Katsohan siis vinkkimme kosketustaulusivuilta.

iMovie-sovellus löytyy iPadeista valmiina ja sillä voi kuvata lasten omia elokuvia tai koostaa videoita esimerkiksi lasten ottamista kuvista tai lasten piirroksista. iMoviessa on näppärä trailer-toiminto, jossa on valmiita leffapohjia musiikkeineen – lisää vain kuvat ja tekstit!

Esimerkki iMovien trailer-toiminnolla tehdystä tarinasta:

Saarella-tarina (katso video)

Lapset ovat suunnitelleet itse tarinan, jonka jälkeen he ovat piirtäneet tarinaan kuvat. Tämän jälkeen iMovie -apista on valittu tarinaan sopiva traileripohja. Sitten lapset ovat kuvanneet piirrokset iPadilla. Seuraavaksi piirroksista otetut kuvat on siirretty pohjaan. Lopuksi lapset ovat keksineet tekstit, jotka on kirjoitettu aikuisen avustamana traileripohjaan. 

Kaksin-/yhteispelit Ipadillä

Apps@work -sovelluskauppaan on nyt lisätty muutama sovellus, missä lapsia voi olla samalla Ipadilla kaksi tai useampi mukana yhtä aikaa pelaamassa. Peleissä on jokin pedagoginen tavoite mitä harjoitellaan sovelluksen kautta.

Where is my hat? by Comomola

kuva where is my hat pelin kuvakkeesta. Kuvassa apina.

Sovelluksessa pelataan kahden pelaajan kesken ja etsitään alimman kuvakkeen osoittamaa hattua tai hiuspantaa muilta esiin tulevilta eläimiltä. Molemmilla pelaajilla on oma pelikenttä vastatusten. Pelissä tarvitaan nopeaa hoksauskykyä ja taitoa erottaa samanlainen erilaisesta. Varo kuitenkin hassua apinaa sillä Apina syökin pisteitäsi salaa!

Yan Tan Count Sheep by Maria Zapata

Yan TAn pelin kuvake, missä valkoinen lammas.

Peliä pelataan samalla iPadilla kaksinpelinä. Toinen pelaa valkoisilla lampailla, toinen mustilla lampailla. Tarkoituksena on kerätä aitauksesta oikea määrä yhtä aikaa oman värisiä lampaita ja viedä ne laitumen portista yhtä aikaa ulos. Muista välillä kääntää paimenkoiran menosuuntaa, ettei hän sotke lammaslaumaasi. Harjoitellaan pelin kautta laskemista sekä joukkueoppia.

Popetto colour by Studio Larissa

Kuvassa Popetto pelin hahmo. Lapsi jolla kirjavat vaatteet ja ilmapallo kädessä.

Popetto colours -peliä voi pelata kaksin, kolmin  tai neljästään samalla iPadilla. Jokaisella pelaajalla on oma kaappi missä oma Popetto-hahmo. Kun kaapin ovi aukeaa katsot tarkasti hahmoa ja mietit minkä värin valitset kerättäväksi (kaikki vaatteet samaa väriä). Avaat jonkun toisen kaapin ja poimit siltä hahmolta jonkun haluamasi vaatteen. Sinun hahmoltasi lähtee kyseinen vaate pyykkikoppaan ja siirtyy sieltä takaisin peliin kun joku toinen laittaa koppaan saman vaatekappaleen. Seuraavan pelaajan vuoro ja hänen hahmon kaappi aukeaa. Nyt hänen vuoro avata joku kaappi ja poimia valitsemansa värinen vaate. Peli harjoittaa erittäin hyvin muistia, hoksaamiskykyä sekä värin tuntemusta.

Fast: 2 player games for kids- Victoriya Tumanova

Peli on hyvin yksinkertainen. Samalla iPadilla pelaa kaksi lasta vastatusten. Tarkoituksena on nopeasti painaa sitä esinettä tai asiaa mitä molempien pelipuoliskoilla näkyy. Peli harjoittaa reaktio aikaa sekä erilainen samalainen käsitettä, vaikka asiat olisivatkin eri kokoisia.

Blokus by LaForce

ruudukolla värillisiä neliöitä.

Perinteinen Blokus -peli iPadilla. Kaksi pelaajaa pelaa vastakkaisilta puolilta lautaa. Tarkoituksena on saada sijoitettua kaikki omat väripalikat pelilaudalle. Huomioi, että omat väripalikat saavat koskea vain kulmista toisiinsa. Peli kehittää lapsen avaruudellista hahmottamiskykyä.

Ionas Toy Box -Fen Research Limited

sovelluskuvake, punaisesta kuutiosta pomppaa vieteriukko joka on tyttö.

Sovellus sisältää neljä erilaista lautapeliä, joita pystyy pelaamaan usealla iPadillä yhtä aikaa. Jokainen pelaaja avaa sovelluksen omalla iPadilla ja valitsee itselleen pelinappulan sekä lisäävät itsensä yhdessä sovitulle pelikentälle. Vaatii nettiyhteyden. Peleissä on jokaisessa omat pedagogiset tavoitteet, mutta korkeimmaksi nousee ehdottomasti oman vuoron odottaminen!

Green Screenillä tehty lasten oma elokuva ”Satumetsän asukkaat”

Tämän lasten suunnitteleman ja käsikirjoittaman elokuvan teossa on käytetty iPadia ja Green Screen –appia. Lapset ovat kuvanneet taustakuvat metsäretkellä lähimetsässä. Mukaan metsään on otettu tarinaan liittyviä leluja ja lasten itse tekemiä askarteluja. Videot on kuvattu sisätiloissa vihreää kangasta vasten ja liitetty pohjakuviin Green Screen –apilla.

Tässä kuvassa riikinkukko lentää taivaalla etsimässä prinsessojen linnaa ja löytääkin sen.
Samasta elokuvasta kohtaus, jossa lapset löytävät lehmän metsästä, lammen rannalta.
Tässä kuvassa lapset istuvat makuupusseissa nuotion ääressä paistamassa vaahtokarkkeja ja lihaa.
Tässä kuvassa metsän prinsessat ovat linnassaan ja syövät herkkuja lounaaksi.
Tässä otoksessa prinsessojen lemmikki, yksisarvinen, saa prinsessoilta ruokaa.
Tässä kuvassa kettu on ilmestynyt paikalle ja on menossa pesäkoloonsa.

Pieni näyte leffasta Satumetsän asukkaat: 

Tässä lasten ideoimassa klipissä on kuvattu vihreää kangasta vasten kuusen ja korppikotkan osuus. Korppikotkaa on videoitu kyykyssä, makaamassa ja liikehtimässä lintumaisesti sänkypinon päällä. Sängyt on peitetty vihreällä kankaalla. Taustakuvan, jossa on leikkilinna, lapset ovat ottaneet metsässä. Tausta ja video on liitetty yhteen Green Screen -apin avulla. Ensin taustakuvaan on liitetty kuusen kuva ja seuraavaksi korppikotkan liikehdintävideo. Korppikotka on sijoitettu kuvaan aivan kuin se lentäisi kuusen oksalle. 

Katso video

 

Kalevalan päivä 28.2.

Kalevalan päivä

Kalevalan päivä on suomalaisen kulttuurin päivä, silloin nostetaan Suomen lippu salkoon! Kalevala on Suomen kansalliseepos, joka on koottu suomalaisten kansanrunojen pohjalta. Kalevala on käännetty yli 60 eri kielelle.

Kalevalan kankahilla – sivuilla voit tutustua Kalevalan tarinaan

Kalevalan tarina n. 100 minuutissa – piirrettynä ja kerrottuna

Koirien Kalevala – Savonlinnan Oopperajuhlat esittää, kesto n. 1h 15min

Kokeilkaa Green screen – tekniikkaa iPadeilla ja ikuistakaa ryhmänne lapsia Kalevalan tunnelmissa. Inspiraatiota projektiinne voitte kurkkia mm. Lasten ja nuorten taidekalenterista

Alakoululaisten tekemä Kalevala-animaatio on tehty lasten taidekuvien perusteella, kesto n. 9 minuuttia.

Vaka Vanha Väinämöinen, soitti laulun kanteleella, marakassein, kulkusilla, kapuloilla

Väinämöinen

Näyteltävät sana-arvoitukset  

Jaa lapset kahteen joukkueeseen. Voit käyttää jakamisessa apuna esim. iPadin Spin The Wheel -sovellusta tai Wheel of Names -sivustoa.

Ideana on, että joukkueet vuoron perään näyttelevät toisilleen sanoja, joita sitten aina toinen joukkue yrittää arvata. Arvauksesta saa aina pisteen. Pelin loputtua enemmän pisteitä kerännyt joukkue voittaa.

Sanoja näyteltäväksi (kaikki sanat on kerätty Koirien Kalevalasta) 

LUMIUKKO, PARTASUU, PORSAS, SOUTAJA, VAIMO, MATO, NÄLKÄ, HARVAHAMMAS, ONKI, TULI, SOUTUVENE, TÄYSIKUU, SUSILAUMA, SUKSET, HAUKIKEITTO, HÄÄT, PELTO, PYRSTÖ, KANTELE, VELHO, MIEKKA, SUMU, TAIKAVOIMA, KOIRA, HÄÄPARI, KISSA, SUSI, MUSTA JOKI, NEITO, TUONELAN JOUTSEN  

Tarvikkeet: Pieniä pahvilappuja, joihin opettaja kirjoittaa näyteltävät sanat valmiiksi. 

(lähde: Koirien Kalevala tehtäväpaketti alakoululaisille)

 

Kalevala-runo lapsen kuvittamana 

Valitkaa sopiva runo, minkä ryhmissä kuvitatte suureksi taideteokseksi. Pyydä lapsia piirtämään tai maalaamaan runo, oman näköiseksi. Juuri niin kuin he sen näkevät ja juuri niin kuin he sen ymmärtävät. Korosta, että yksikään tulkinta ei ole väärä. On olemassa vain oikeita vastauksia.  Voit hyödyntää tässä tehtävässä myös Ipadeja (esim. Sketches School -piirtosovellus) tai kosketustaulun valkotaulua.

Runo 1  

Kirkui marjanen mäeltä, 
puolukkainen kankahalta
Tule neiti, noppimahan, 
punaposki, poimimahan,
tinarinta, riipimähän,
vyö vaski, valitsemahan, 
ennen kuin etana syöpi,
mato musta muikkoavi 

Runo 2  

Kullervo, Kalervon poika,
sinisukka äijön lapsi, 
läksi soitellen sotahan, 
iloitellen tappelohon
Soitti suolla, soitti maalla, 
kajahutti kankahalla
rojahutti ruohokossa
kulahutteli kulossa. 

Runo 3  

Siitä vanha Väinämöinen
laulelevitaitelevi
lauloi kuusen kukkalatvan, 
kukkalatvan, kultalehvän; 
latvan työnti taivahalle
puhki pilvien kohotti,
lehvät ilmoille levitti,
halki taivahan hajotti. 
Laulelevitaitelevi
lauloi kuun kumottamahan 
kultalatva-kuusosehen,
lauloi oksillen otavan 

Runo 4 

Louhi, Pohjolan emäntä, 
Pohjan akka harvahammas, 
pian pistihe pihalle, 
vierähti veräjän suuhun; 
siinä korvin kuunteleikse
Sanan virkkoi, noin nimesi:
Ei ole itku lapsen itku 
eikä vaimojen valitus; 
itku on partasuun urohon
jouhileuan juorottama
Työnnälti venon vesille, 
kolmilaian lainehille 

Runo 5 

Lenteleviliitelevi
päähän polven laskeuvi
Siihen laativa pesänsä, 
muni kultaiset munansa: 
kuusi kultaista munoa,
rautamunan seitsemännen.  

Runo 6 

Vavahutti polveansa, 
järkytti jäseniänsä: 
munat vierähti vetehen
meren aaltohon ajaikse
karskahti munat muruiksi, 
katkieli kappaleiksi. 

(lähde: Koirien Kalevala tehtäväpaketti alakoululaisille)