Pyöräillään!

Löysimme netistä Pyöräsankareiden fillaritanssin – onks teille tuttu? Jos ei ole, niin tsekkaas tästä! Videon alussa käydään läpi fillaritanssin liikkeet ja kohdasta 3:18 alkaa tanssi. Tanssi on Koululiikuntaliiton PowerMower -tanssi, vuodelta 2019. Löytyykö sieltä jotain muuta teidän päiväkodin / ryhmän käyttöön?

Muita liikennekasvatusideoita löydät näiden linkkien takaa.

Ideoita iPadille

Turun kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköissä on käytössä monenlaisia iPadeja. Vaikka osa on jo vanhoja ja hitaita, voi niitä varhaiskasvatuksessa hyödyntää monin tavoin! iPad minit sopivat myös ihan pienempien käsiin 🙂

Tässä artikkelissa on muutamia vinkkejä iPadien perustoimintojen ja iPadissa jo valmiina olevien sovellusten käyttöön. Toiminnot, joista vinkkaamme, löytyvät suurimmasta osasta iPadeja, eivät välttämättä kuitenkaan kaikista ihan vanhimmista. Kuvissa esimerkkejä päiväkotien iPadeista.

Kamera

Kaikilla iPadeilla voi ottaa valokuvia. Mitä kuvattaisiin..? Kysytään lapsilta 🙂 Kokeilkaa myös videoimista. Kameran käytön voi yhdistää mm. kuvasuunnistukseen.

Ennen kuvaamisen aloittamista kannattaa lasten kanssa keskustella siitä, mitä saa kuvata. Saako esimerkiksi kaverista napata kuvan, ilman että on kysynyt lupaa?

suurennuslasi

Suurennuslasin saa lisättyä iPadin Ohjauskeskukseen (Asetukset -> Ohjauskeskus -> Lisää säätimiä -> Suurennuslasi). Ohjauskeskusta pääset tarkastelemaan pyyhkäisemällä iPadin oikeaa yläkulmaa (uudemmat iPadit) tai alalaidasta ylöspäin (vanhemmat iPadit). Kokeilemalla selviää kummasta paikasta ohjauskeskus löytyy. Ei 9.3. -ohjelmistoversiossa.

sanelu

iPadin sanelu-toiminto on kätevä apu esimerkiksi saduttamisessa, kun halutaan saada tarina suoraan tekstimuotoon. Sanelua voidaan käyttää esim. iPadin Muistiinpanot -sovelluksen kanssa.

    • Avaa iPadin oma Muistiinpanot -sovellus ja sieltä uusi muistiinpano oikeasta yläkulmasta (neliö, jonka päällä kynän kuva).
    • Napauta tyhjää muistiinpanokenttää. Näytön alaosaan ilmestyy näppäimistö, paina näppäimistön mikrofoni-painiketta ja sanelu käynnistyy.
    • Näytön alaosaan ilmestyy ääniraita. Paina ”valmis”, kun äänitys on valmis.
    • Lapset kertovat sadun ja kun sanelu on päällä, tarina ilmestyy tekstinä Muistiinpanojen tekstikenttään.

Sanelun saa käyttöön iPadin asetuksista (Yleiset -> Näppäimistö -> Ota sanelu käyttöön).

sanelin

Mikäli halutaan tallentaa ääntä, on iPadin oma sovellus Sanelin sopiva siihen tarkoitukseen. Sanelinta on tänä keväänä käytetty mm. lapsiryhmän lauluesitysten tallentamiseen (laulut liitetty myöhemmin osaksi iMoviella tehtyä videota). Sanelinta ei löydy 9.3. -ohjelmistoversion iPadeista.

kartat

iPadin oma Kartat -sovellus innostaa tutkimaan päiväkodin lähiympäristöä lintuperspektiivistä käsin. Missä on kartalta katsottuna  meidän lempparimetsäpaikka tai lähileikkipuisto, jonne tehtiin eväsretki eilen?

Loppuun vielä pari tärkeää seikkaa:

Muistakaa päivittää iPadeja, kun niihin tulee ilmoituksia uusista ohjelmistopäivityksistä.

Pitäkää iPadien akuissa aina virtaa, tällöin ne on helpompi ottaa käyttöön.

Ideoita päiväkodin tvt-kansioon

Tästä artikkelista löydät ideoita ja esimerkkejä siihen, millainen päiväkodin tvt-kansion sisältö voisi olla. Kansion voi tallentaa esimerkiksi päiväkodin Teams -tiimiin, jolloin se on kaikkien tiimin jäsenten saatavilla (poislukien langattoman verkon salasana).

Artikkelin ideat on koottu sen mukaan, mitä palveluita Turun kaupungin varhaiskasvatuksella on käytössään. Palveluissa ja käytänteissä on kuntakohtaisia eroja!

Ideoita tvt-kansion sisällöksi:

Jokaisen kaupungin, jokaisen päiväkodin tvt-kansio on yksilöllinen ja sen sisältö voi vaihtua kausien mukaan.

Hamahelmistä qr-koodiksi

Julkaisimme Instagram-tilillämme (vakadigiturku) vinkin hamahelmien hyödyntämisestä qr-koodien tekemisessä. Qr-koodien taakse voi kätkeä ääntä, kuvia, toimintaohjeita jne. Jos haluamasi kohde ei ole internetissä, lataa se päiväkotisi Teams -kansioon ja luo sille ensin jakolinkki. Kun sinulla on linkki, kannattaa linkin osoite käydä lyhentämässä Bot.fi -sivustolla. Lyhyelle osoitteelle luotu qr-koodi on selkeämpi kuin pitkän linkin koodin.

Näissä ohjeissa hyödynnämme qr-koodimallin tekemisessä internetistä löytynyttä neulemallisivustoa joka ei vaadi kirjautumista (ellet halua tallentaa mallejasi palveluun). Siirry Stitch Fiddle -nettisivustolle joko tietokoneella tai iPadilla, toimi siellä seuraavasti:

  • Valitse ”Choose your craft” -valikosta ”Other” -> Create QR code.
  • Valitse ”Type” -> Website ja liitä lyhentämäsi linkki website -riville.
  • Paina ”Calculate size” ja ”Open chart”.
  • Kokeile iPadin kameran tai puhelimen qr-koodisovelluksen avulla, että qr-koodi vie sinne minne pitääkin.
  • Heijasta tietokoneesi / iPadisi näyttö kosketustaululle, jotta lapset voivat katsoa sieltä mallia hamahelmityölleen.
  • Mikäli lapset tekevät eri koodeja, voi koodin luoda iPadilla, josta lapset voivat ohjetta seurata. Voit myös luoda koodin yhdellä iPadilla, ottaa siitä kuvakaappauksen (paina kotinappia ja virtanappia yhtä aikaa hetken) ja jakaa ottamasi kuvan Airdropilla toiseen iPadiin.
  • Paina selainikkunan vasemmasta yläreunasta olevaa suurennuslasin kuvaa ja zoomaa qr-koodin koko sopivaksi.
  • Voit myös tulostaa kuvan qr-koodimallista. Ota tällöin tietokoneen näytöltä kuvakaappaus painamalla Windows- ja PrtSc -nappeja yhtä aikaa.

Seuraavaksi tarvitset hamahelmialustan ja hamahelmiä (kaikki samanvärisiä, selkeästi alustasta erottuvia).

Jos päätät silittää qr-koodin, kannattaa kuvioon laittaa myös valkoiset hamahelmet. Älä anna hamahelmien levitä liikaa silitettäessä.

Ole tarkkana kuin porkkana tekiessäsi qr-koodia hamahelmistä. Työniloa!

Ryhmäytymisideoita digivinkein

kädet yhdessä. Ryhmään kuulumisen tunne ja kavereiden saaminen uuden kauden alussa on jokaisen lapsen kasvulle tärkeää. Miten voi hyödyntää digivälineitä ryhmäytymistehtävissä.

Spin the wheel iPad sovellus; Rakentakaa oma jonon arpomisväline yhdessä lasten kanssa, niin että lapset saavat itse valita sektorin värin ja kirjoittaa oman nimensä siihen. Peilaa sovellus tekovaiheessa jo kosketustaululle niin kaikki näkevät mitä kirjoittaja tekee.

neljä ihmisen kuvaa go talk now ipad sovelluksessaGo talk now iPad sovellus auttaa lapsia muistamaan lasten nimet nopeasti. Ota jokaisesta lapsesta kuva sovelluksella ja kirjoita kuvaan lapsen nimi. Lapset voivat sovelluksessa painaa kuvaa ja kuulla lapsen nimen ääneen. Isompien kanssa voi sovellusta lasten kuvien kanssa käyttää kuin kapteeni käskee leikissä. Yksi lapsista painaa lapsen kuvaa ja sovellus lukee nimen ääneen tai useita kuvia. Lapsi keksii tehtävän ääneen sanotulle lapselle (sovellus lukee kuvia painettaessa:  Kaisa, Enni, Miro. Ville joka painoi kuvaa sanoo: Hyppikää viisi kertaa yhdellä jalalla.)

Ota iPadllä kuvia lapsista etukäteen aamulla ja näytä kuvia arvaa kuka leikin tyyliin kosketustaululla tai pienryhmässä iPadillä. Lapset joutuvat tarkkaan katsomaan toisiaan ja miettimään kenen sukka kuvassa tai kenen hiukset kuvassa.

Chatterpix iPad sovelluksella voisi lasten kanssa ottaa jostakin omavalintaisesta esineestä kuva ja laittaa se sanomaan lapsen äänellä jonkin tervehdyksen tai jutun. Muuta lapset myöhemmin kun katsotaan videoita yhdessä yrittävät arvata kenen ääni kyseessä.

Chirp iPad sovellus toimii oivallisesti esittelyissä kun jokainen lapsi kertoo sovelluksen avulla itsestään jotakin ja sitten kavereiden kanssa qr koodit avataan iPadin kameran avulla. Kuunnellaan tarkkaan kuka kaveri on kyseessä tässä pikku tarinan pätkässä. Vain mielikuvitus on rajana kerrotaanko koodin taakse polkupyörästä vai perheestä jotakin…

Clips Ipad sovelluksella voisi lapsi kuvata ja haastatella kaveria pienin videoklipein ja yhdessä katsottaisiin ne läpi joko iPadiltä tai peilattuna kosketustaululle. ”Tässä on Pentti, mitä pentti harrastaa? Mitä Pentti tykkää syödä? yms.”

Dokumenttikameran avulla voi heijastaa kosketustaululle lasten kuvia ja nimiä. Vuorotellen lapset käyvät yhdistelemässä kavereiden nimiä oikein. Ainut sääntö on, että omaa nimeä ei saa vaihtaa oman kuvan alle (siis jos jo tunnistaa oman nimensä).

piirrettyjä beatbox laulajia. Musiikkituokiossa voisi lasten ryhmätymiseen yhdistää vaikka nettiselaimessa toimivaan Incredibox -sivustoon. Parityönä iPadillä lapset voisivat säveltää oman beatboxbiisinsä. Tällä ohjelmalla ei voi epäonnistua kukaan!

Eskarit ja somekäytös

liikennevalokuva. Aika moni eskarilainen saa oman puhelimen esiopetuksen aikana. Maailma avartuu, kun lapsi sukeltaa syöksyen nettiin. Miten ohjata lasta seikkailemaan turvallisesti netissä? Tässä muutamat hyvät vinkit somekäyttäytymisen esille ottamiseen 5-6-vuotiaiden kanssa. Lataa tarinalliset Stop, Slow, Go! -materiaalit tästä.

Kuvassa teksi varhain on parhain ja pävämäärä vanhempainiltaan.Varhain on parhain suojellaan digiliikenteessä sivusto järjestää aiheesta myös vanhempainillan 24.8.21 klo 19-20.30

 

Tästä juuri kesäkuu 2021 alussa julkaistusta Turvallisesti digiliikenteessä -sivustolta ladattavasta, oivallisesta tehtäväpaketista, kannattaa myös vinkata kotiin vanhemmille!

Spoofy pelin logo, missä lukee spoofy.Spoofy on iPad sovellus, joka kannattaa heijastaa älytaululle Appletv:n kautta iPadilta ja pelata yhdessä koko ryhmän kanssa. Pelin kautta opitaan myös miettimään netissä surffaamista sekä somekäyttäytymistä. Pelin eteneminen siis tapahtuu iPadillä ja lapset yhdessä voivat pohtia ratkaisuja kosketustaulun kautta.

Valokuvausteknikoitakin olisi hyvä jo harjoitella esikouluikäisten kanssa, ihan jo syksystä lähtien. Mitä jos pitäisitte ”Oman esineen kuvauspäivän”? Lapsi tuo jonkun kivan jutun kotoa eskariin. Esine otetaan mukaan ulos ja kuvataan vaikkapa puistossa. Anna lapsen ensin kuvata iPadillä esine ja sen jälkeen katsokaa kuva lapsen kanssa yhdessä ja miettikää miten kuvaa voisi rajata tai tarkentaa tai vaikkapa vaihtaa kuvauskulmaa. Miten oman esineen parhaat puolet saa esille lapsen mielestä sopivimmin. Tämä tekniikka tukee estetiikan kehittymistä sekä auttaa lasta oivaltamaan kuvien tarpeellisuutta. Onko parempi ottaa pari hyvää kuvaa kuin sata räpsäisyä? (Tosin räpsäisyilläkin on oma paikkansa!)

Miettikää myös saako takana olevat lapset näkyä kuvassa? Oliko lupa heiltä näkyä kuvassa? Annetaan ryhmän yhdessä pohtia asioita, katsoen kuvia ryhmässä sisällä vaikka älytaululle heijastettuna. Tästä lähtee se oman somekäyttäytymisen arviointi… Tästä aiheesta saa vaikka koko vuoden kestävän projektin, jossa somekäyttäytyminen kehittyy ja muovautuu läpi eskarivuoden.

STEAM –projekti: Hauska härveli

Tiedettä, taidetta, teknologiaa, innovointia, lasten luovuuden tukemista, ongelmaratkaisua ja toiminnallista oppimista!

Lapset suunnittelivat pienryhmässä piirtämällä oman liikkuvan kulkuneuvon. Projekti kytkeytyi palontorjuntateeman ympärille. Keräsimme päiväkodista ja kotoa kierrätysmateriaalia. Hankimme sähkökomponentteja, kuten pienoissähkömoottoreita, paristopesiä kytkimellä ja propelleja.

Härvelin pohjan teimme kennomuovista, akselit teimme grillitikuista ja pyöriksi hankimme valmiita muovipyöriä. Kokoamiseen käytimme kuumaliimaa ja ilmastointiteippiä. Kiinnitimme pienoismoottorin maitopurkkiin kuumaliimalla. Testasimme moottorin toimivuutta ja teimme tarvittavat korjaukset.

Lopuksi maalasimme härvelin akryylimaaleilla. Dokumentoimme iPadilla kuvaamalla. Hauskaa oli!

Videot lopputuotoksista:

Video 1

Video 2

Video 3

Munterinkadun päiväkoti, 3-5-vuotiaiden lasten ryhmä

Positiivinen kasvatus, positiivinen kasvattaja

Positiivinen pedagogiikka perustuu käsitykseen lapsesta aktiivisena toimijana ja merkitysten rakentajana. Se nostaa keskiöön lasten osallisuuden, vahvuudet ja myönteiset tunteet. Sen tavoitteena on mahdollistaa yksilön ja yhteisön kokonaisvaltaisen kukoistuksen.

Jokaisella lapsella on vahvuuksia. Meidän aikuisten tehtävä on auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa. Miten sen voi tehdä? Ensimmäinen askel on tämä:
1. Havainnoi – Seuraa lapsen tekemisiä ja etsi tilanteita joissa hän osoittaaUteliaisuus kortti, missä varis katsoo kaukoputkella. vahvuutta
2. Osoita ja nimeä – Kun lapsi osoittaa esimerkiksi rohkeutta, kehu ”Kun teit X, olit tosi rohkea!”
3. Neuvo – Kerro missä vahvuus on hyödyksi.
4. Anna myönteistä palautetta – Kehu vahvuuden käytöstä.
On myös hyvä muistaa, että vahvuuksia voi harjoitella. Kenenkään vahvuudet eivät ole kiveen lyöty ja toivottuja vahvuuksia voi kehittää. Voit myös lapsen kanssa pitää seurantataulukkoa siitä miten vahvuus on kasvanut ja voimistunut! Tähän oivallinen sovellus on Book Creator iPad sovellus, mihin pystyy kirjamuodossa tallentamaan lapsen vahvuuden vaikka lapsen kanssa yhdessä kuvin ja teksteinä.

Huomaa hyvä toimintakortteja voi käyttää monella tavoin koko ryhmällä tai yksittäisellä lapsella. Mitä jos ottaisitte viikottain ryhmänne kanssa käyttöön yhden kortin  ja tutustuisitte vahvuuksiin. Dokumenttikameralla voisi kortit aina heijastaa älytaululle. Lisää toimintamateriaalia löytyy näihin kortteihin Go.positive.fi sivuilta, minne voit kirjautua omilla tunnuksilla.Huomaa hyvä varis.

Luonteen vahvuuksista on tehty pienemmille oppijoille kiva video, missä kuvilla näytetään eri vahvuudet. Vahvuuksiin löytyy valmiita tehtäviä kuten vahvuus jumppa, 10 tapaa käyttää vahvuus kortteja , vahvuus tehtävä tulosteena tai vahvuudet työkalun artikkelin vinkit.

Kasvattajalle hyvä materiaali löytyy Vahvuuskansiosta. Miten olen hyvä vahva kasvattaja ja samalla korostan ryhmäni lasten vahvuuksia. Positiivinen pedagogiikka ei tarkoita sitä ettei vahvoja rajoja tarvittaisi lapselle. Vahvuuslasien kautta katsominen ei myöskään tarkoita sitä, etteikö lapsella olisi taitoja, joita tulisi kehittää. Hyvän kautta on kuitenkin paljon helpompaa kehittyä. Kun lapsi uskoo, että hänellä on taitoja ja vahvuuksia, hän näkee myös voivansa kehittyä ja vaikuttaa toimintaansa. Aloittaisitko pitkän tai lyhyen projektin kautta ryhmässäsi nostamaan vahvuuksia ja dokumentoitko projektin kuvilla tai vaikka elokuvana iMovie sovelluksella.

Varis ja tipu. Oletko käyttänyt nukketeatteria hyväksi vahvuuksien selventämisessä lapsille. Lapset osaavat mainiosti itsekin esittää nukketeatterin kautta vaikeitakin asioita. Mitä jos Stop motion iPad sovelluksella vaikka rakentaisitte elokuvan vahvuusvariksen ja hömppätiaisen elämästä tai vaikka ihan helposti videokuvaamalla.

Toimitaan yhdessä positiivisina kasvattajina ja myötäintoisina työkavereina! ps. Myötäinto tarkoittaa toisen myönteisessä tunteessa ja innostuksessa mukana elämistä.

Ideoita äitienpäivään

Sanapilvi-kortti äidille – kirjoita omat sanat ja valitse muoto, värit, tekstinasettelu jne. Tulosta kortiksi tai lähetä kuvana. https://wordart.com/

Piirretty turkoosi lintu.

Kätke QR-koodin taakse lapsen ihana sana, lause, loru tai tarina omasta äidistä kuunneltavaksi Chirp.qr iPad-sovelluksella ja tulosta QR-koodi iPadin kuvista oman kortin sisäsivuille. Laita ohjeeksi mukaan vanhemmalle lukea QR-koodi kännykällä äitienpäivänä. Ääniviestit ovat aina yhtä ihania! Katso ohje

Paljon sanoja äidistä. Sattumarunous onnistuu ihan pienimmiltäkin lapsilta, kun hieman auttaa leikkaamisessa lasta. Eskarit ja viskarit onnistuvat tässäkin runotaiteen muodossa ihan itse. Sattumarunoja voi tulostaa sekä äiti- että mummi-sanoista Värinauttien sivuilta.

Animaatioita lasten kanssa – millä ja miten?

iPadille on saatavissa useita hyviä ja helppoja sovelluksia omien animaatioiden tekemiseen. Animaatioissa voi hyödyntää erilaisia leluja, rakennuspalikoita tai vaikkapa muovailuvahasta tehtyjä hahmoja. Oheisen Ninjago City -animaation tekeminen lähti toiveesta oppia tekemään animaatiota ja päätimme tehdä sellaisen käyttämällä Stop Motion Studio -ipad-sovellusta.

Yhden pienryhmän lapset valitsivat tapahtumapaikaksi kaupungin ja rakensivat sen legoista. Lapset suunnittelivat tarinaa ennen kuvaamisen aloittamista. Päähenkilöiksi tarinaan valikoituivat legohahmo Ninjago ja pieni pupu. Nämä kaksi hahmoa seikkailivat ja tutkivat kaupunkia. Lisäksi Ninjago taisteli pahista vastaan ja voitti tämän. Lapset, jotka animaation tekivät, olivat 5-vuotiaita. Tarinan kuvaamisen jälkeen lapset loivat SketchASong-sovelluksen avulla musiikin animaationsa taustaksi. Tässä musiikkisovelluksessa erilaisten lasten valitsemien soitinten ääniä liitettiin sovelluksessa olevan luonnoslehtiön päälle. Liitimme lasten luoman musiikin animaatioon Stop Motion Studio -sovelluksen avulla. Animaatio tallennettiin ryhmän omaan Teams-tiimiin ja siihen luotiin jakolinkki, joka lähetettiin Wilman kautta vanhemmille.

Katso animaatio

Ohje animaation tekemiseen Stop Motion Studiolla – Mediakasvatuskeskus Metka (mediametka.fi) 

Sketch-A-Song: Music iPad App (opastuskieli videossa on englanti)