Lördagen den 21 januari var det dags för öppet hus. Föräldrar och förstås också andra intresserade kunde komma till skolan och följa med undervisningen och t.ex. se på skolans utrymmen. Dessutom ville vi bjuda ett passligt tillfälle till diskussion, eftersom lektionerna något hade förkortats och rasterna i stället förlängts.
Redan på fredagen den 20 januari såg man av att det skulle bli något större evenemang i S:t Olofsskolan. På eftermiddagen hade nämligen ett antal elevkårsmedlemmar gått in för att baka mockarutor. Snabbt och glatt gjordes säkert ett hundratal rutor – dessutom hade man bestämt sig för att köpa lite karelska piroger som alternativ. En del lärare hängde också fram material som kommit till i den senaste undervisningen och säkert städade man upp i många hörn.
Lördagen den 21 januari var det sedan dags för öppet hus. Föräldrar och förstås också andra intresserade kunde komma till skolan och följa med undervisningen och t.ex. se på skolans utrymmen. Dessutom ville vi bjuda ett passligt tillfälle till diskussion, eftersom lektionerna något hade förkortats och rasterna i stället förlängts.
I vår skola har vi för vana att öppna dörrarna så här mycket en gång vartannat år. Ibland har också de två svenskspråkiga lågstadierna öppet samtidigt men denna gång var det bara Sirkkala skola. Det här var väl en av orsakerna till att det vid öppningstiden kl.9 fanns drygt 100 föräldrar på plats men under dagens lopp strömmade minst 50 till efterhand.
Rektor Christer Karlsson hälsade välkommen i gympasalen. Han hade goda nyheter att presentera, då de färska resultaten från Pisa 2015 visade att vår skola klarat sig förhållandevis bra. Viktigt är dock att vi fortfarande övar vår läskunnighet, så han tog bl.a. fram vikten av det läsprojekt vi som bäst har på gång. Samtidigt framhöll han att det inte räcker med bara projekt: hur ska man få unga att inse att läsning är behövligt andra tider också?
Efter att rektorn berättat om det praktiska, dvs. hur dagen planerats, ville våra elevjournalister få tala med några vuxna för att ställa dem lite frågor om vad de tycker om en liknande dag och skolan av idag. Närmare tio föräldrar intervjuades.
Så här blev resultatet av intervjuerna:
Föräldrarna är allmänt nöjda med utrymmena men inser lätt att här är lite trångt. Skolan skulle också behöva lite mera av dekorationer och färg. Flera tycker också att det är lite konstigt att eleverna inte får gå till parken, eftersom man inte kan bjuda mera skolgård. I samband med detta kom vi också över till rastaktiviteterna. Alla är glada att vi har flera pingisbord och bordsfotis och har också hemma hört talas om dem. Lite mera uteaktiviteter är förstås önskvärda men kanske svåra att genomföra.
Atmosfären i vår skola skröt alla med och berättade att deras barn trivs i Sossen. Också det de hört om undervisningen är vanligen bara gott, och det de nu hunnit se av den verkade bra. Det är bra att man använder (modern) teknologi, för att den utvecklas hela tiden och ingen har väl råd att bli mycket efter i sådan utveckling!
Vi trodde att vi skulle ställa en för svår fråga då vi ville höra om föräldrar vet någonting om den kommande nya läroplanen. Men det visade sig att de flesta intervjuade var medvetna om vad den innebär och de tyckte också att det är välkommet med mera kreativt och självständigt tänkande. Grupparbeten och integreringar av läroämnen anser de också mycket bra. Lärarens roll blir väl allt mer handledande, men inget illa i det bara handledningen är god, menade man.
Dagen gick snabbt och smidigt. Den var trevlig jämfört med normala skoldagar. Alla var kanske inte så motiverade att komma upp en lördagsmorgon men atmosfären var bra, så det gick lätt att kämpa sig igenom undervisningen.
P.S. Så här eftertraktad är vår pingis att i princip alla generationer fastnar för den!
Text & bild: Robin Lainto, Aron Mäkelä och Lukas Blomquist i 9b, i samarbete med modersmålsläraren Kenneth Nygrén.