Hyvinvointiteknologian opiskelu
Hyvinvointiteknologialla autetaan ihmisten mielekästä selviämistä arjessa silloin kun siihen tarvitaan tukea. Hyvinvointiteknologialla halutaan lisätä ihmisen osallisuutta, turvallisuutta ja elämänlaatua.
Hyvinvointiteknologian käyttö asiakkaan arjessa selviytymisen tukena on Vantaan ammattiopisto Variassa hyvinvointiteknologia-asentajien pakollinen ammatillinen tutkinnon osa ja tarjolla valinnaisena opintona muille aiheesta kiinnostuneille. Opiskelijoilta edellytetään tieto- ja viestintätekniikan perustaitoja ja uteliasta mieltä kokeilla ja oppia uutta. Hyvinvointiteknologian käyttö asiakkaan kanssa vaatii myös hyviä vuorovaikutustaitoja, joten niitäkin saa käyttää ja opetella. Opinto koostuu monipuolisesti niin sosiaali- ja terveysalan keskeisistä periaatteista, velvollisuuksista ja turvallisesta työskentelystä kuin asiakastyöstä, neuvonnasta ja laitehallinnastakin. Sekä kaiken tämän ympäristövastuullisesta toteuttamisesta!
Opiskelijoiden ajatuksia ympäristövastuullisuudesta
Mitä kestävyys ja ympäristövastuullisuus tarkoittavat hyvinvointiteknologian käytössä? Varian opiskelijoilla on hyviä kiteytyksiä, käytännön ohjeita ja monipuolisia näkökulmia aiheeseen:
- Kestävä tarvikkeiden käyttö, tarpeettoman jätteen välttäminen, jätteiden kierrätys, vaarallisten jätteiden turvallinen hävittäminen, kestävä syöminen ja matkustaminen sekä energiatehokkuus ovat tapoja saavuttaa hoitotyössä ekologista kestävyyttä.
- Laitteita pitää hankkia vain oikeaan tarpeeseen, jotta vältetään turhaa kulutusta.
- Materiaalien vastuullisuuteen pitää kiinnittää huomiota.
- Tuotteiden käyttöikä: kannattaako satsata parempaan laatuun, joka ehkä maksaa enemmän, mutta säästää laitteen uusimiselta vaikkapa vuosittain?
- Tarvitaan asennemuutosta ja tietoisuuden lisäämistä ympäristövastuullisuudesta.
- Tuodaan ihmisten arkeen tarkoituksenmukaisia hyvinvointiteknologisia laitteita ja sovelluksia. Vuokraa, jaa, korjaa, käytä laitteita, joihin saa monta profiilia. Vältä turhaa paperin käyttöä.
- Laitteiden uudelleenkäyttö ja oikeaoppiminen kierrättäminen, ihmisten kouluttaminen ympäristövastuulliseen laitteiden käyttämiseen, uusiutuvan energian käyttö sähkölaitteiden latauksessa, energian kulutuksen vähentäminen esim. turhaa yhtäaikaista käyttöä välttämällä.
- Kestävyys sosiaali- ja terveysalalla on ihmisten tervettä ja itseään toteuttavaa elämää sekä elämänlaadun parantamista pidemmällä aikavälillä. Hyvinvointiteknologialla pyritään samaan, mutta käytetään teknologiaa apuna.
Toteutussuunnitelmatyötä yhdessä
Variassa kirjoitetaan kaikkien perustutkintojen tutkinnon osien ympäristövastuunäkökulma auki toteutussuunnitelmiin. Mitä ekologisesti kestävä toiminta on juuri tällä alalla? Miten alan ammattilaisena voin vaikuttaa kestävään tulevaisuuteen? Toteutussuunnitelmien pohjalta suunnitellaan tutkinnon osan opetus ja osaamisen hankkiminen myös ympäristöasioiden osalta.
Hyvinvointiteknologian opinnoissa opettajat ja opiskelijat miettivät tämän yhteistyöllä:
- Kehittäjäopettaja luonnosteli tutkinnon osan ympäristövastuunäkökulman
- Tutkinnon osan opettajatiimi keskusteli, muokkasi ja täydensi ehdotusta
- Opiskelijaryhmä työsti ympäristövastuuta ensin itsenäisessä tehtävässä ja jatkoi keskustellen yhteisesti
- Saatiin lopullinen muotoilu toteutussuunnitelmaan
- Jatketaan toteutussuunnitelman toteuttamista opiskelun arjessa, huomioidaan yhdessä ympäristövastuullisuus projekteissa, työpaikoilla ja tapahtumissa
Opiskelijoiden itsenäinen tehtävä ja learning cafe
Opettajien tärkeän taustatyön jälkeen erityisen mielenkiintoisia olivat opiskelijoiden keskustelut ja huomiot. Opiskelijoilla on halu olla mukana tekemässä kestävää tulevaisuutta, ajatella pitkälle eteenpäin ja tehdä tulevaisuudessa työtä kestävyyden huomioiden.
Opiskelijat aloittivat ympäristövastuun pohtimisen seuraavan tehtävän avulla:
- Pohdi ja kirjoita mitkä kestävän kehityksen asiat ovat ajankohtaisia
- sosiaali- ja terveysalalla?
- hyvinvointiteknologia-alalla?
- Pohdi mitä tarkoittaa ympäristövastuullinen toiminta hyvinvointiteknologia-alalla. Listaa viisi (5) asiaa, jotka liittyvät mielestäsi ympäristövastuulliseen toimintaan hyvinvointiteknologian saralla.
Opettaja antoi jokaiselle henkilökohtaisen palautteen tehtävästä. Tämän jälkeen tehtävä purettiin ryhmissä learning cafe –tyyliin verraten ajatuksia muiden ryhmien ja opettajien tuotokseen. Tavoitteena oli keskustelun kautta saavuttaa yhteinen ymmärrys aiheesta. Samalla päästiin jo keskustelemaan aivan käytännön asioista, kuten: Mitä tämä tarkoittaa tulevien messujen näkökulmasta? Miten toteutamme tavoitteita työpaikoilla?
Ja se toteutussuunnitelma
Opiskelijoiden keskustelu ei ollut tärkeää vain oppimisen näkökulmasta, vaan se oli myös toteutussuunnitelmatyön kannalta olennaista. Keskustelujen tuloksena toteutussuunnitelmaa täydennettiin paremmaksi. Opiskelijoita myös motivoi kehittää suunnitelmaa, jonka mukaan seuraavat hyte-opiskelijat tulevat oikeasti opiskelemaan.
Tältä toteutussuunnitelma näyttää nyt ympäristövastuun osalta:
Ympäristövastuu toteutuu tässä tutkinnon osassa siten, että opetellaan
- toimimaan siten, että energiaa ja luonnonvaroja ei hukata vaan luonnonvarojen käyttö on suunnitelmallista ja toiminta huolellista
- ymmärtämään elektroniikkalaitteiden elinkaari
- ymmärtämään elektroniikkajätteen (e-jäte) kierrätyksen hyödyt
- kierrättämään itse e-jätteet oikein
- laitteiden tarkoituksenmukaista käyttöä, huoltoa ja korjausta, joka vaikuttaa laitteen käyttöikään
- toimimaan energiatehokkaasti esimerkiksi suljetaan käyttämättömät laitteet
- hyödyntämään virtuaalisia oppimisympäristöjä esimerkiksi VR/AR, jolloin laitteita ei tarvitse ostaa, sillä useampi voi käyttää samaa laitetta virtuaalisesti. Lisäksi VR- ympäristön käyttäminen vähentää mm. matkustamista
- hyödyntämään digitaalisia oppimisympäristöjä sekä digitaalisia materiaaleja
- ymmärtämään kiertotalouden periaatteita esimerkiksi vuokraamalla laitteita ostamisen sijaan
Kirjoittajat:
Anna Kepanen, verkkopedagogi ja KESTU-hankkeen projektivastaava, Vantaan ammattiopisto Varia
Henna Varonen, hyvinvointiteknologian opettaja, Vantaan ammattiopisto Varia