Viikko 13 YO-kirjoitusten loppurutistus, uravarjostuskokemuksia ja pääsiäisloma

Ylioppilaskirjoitukset jatkuvat Kerttulissa vielä tällä viikolla. Viimeisiä kirjoituksia siis viedään, ja vuorossa on vielä maanantaina ruotsi ja keskiviikkona toinen reaaliaineiden päivä.

ma 25.3.                 toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä

ke 27.3.                   psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia

Onneksi olkoon abeille hienoista suorituksista ja hurjasta tsempistä jo tässä kohtaa! Kiitoksia myös kaikille muillekin koulumme opiskelijoille ja henkilökunnalle venymisestä yo-kirjoitusten poikkeusjärjestelyiden aikana.

Kuulumisia kakkosten uravarjostuspäivästä:
Kerttulin lukion OP2-opintojaksolla toteutettiin tänä lukuvuonna URAVARJOSTUS-päivä viikolla 11. Uravarjostuksen eli työnseurannan tarkoituksena on, että lukiolainen pääsee tutustumaan häntä kiinnostavan alan työpaikkaan ja näkemään käytännössä, millaista tämän alan työpaikassa työskentely on.
Kerttulin lukion 22C- ja D-ryhmän opiskelijoista 25 opiskelijaa varjosti yhden koulupäivän ajan itse hankkimassaan työpaikassa oman mahdollisen jatko-opintoalansa ammattilaisten työpäivää. Hienoa, että alueen työnantajat lähtivät päivään mukaan aktiivisesti tarjoten mahdollisuuden uravarjostuspäivän toteutumiseen. Esimerkiksi seuraavat olivat varjostuspäivän työpaikkoja: Ruskon kunta, Kirkonkylän koulu; Nanso & Folmer; TYKS; Neon Mehiläinen; Turun keskusapteekki; Wallac, kemian teknologia; Medishare ja Avidly, markkinointitoimisto, Omaeläinklinikka.
Päivän aikana opiskelijat pääsivät seuraamaan työpaikan arkea ja työtehtävien suorittamista käytännössä.
Opiskelijat tekivät raportin omasta uravarjostuspäivästään, sen annista ja kokemuksista. Lisäksi jokainen sai esitellä omaa uravarjostuspaikkaansa muulle ryhmälle OP2-opintojakson uravarjostuspäivän purku- ja palautetunneilla.
Otteita uravarjostuksen opiskelijapalautteesta raporttien pohjalta:
– Työtehtävät olivat monipuolisia ja sain tutustua minua kiinnostavaan alaan/ammattiin.
– Kaikki työkokemus/työelämään valmistavat kokemukset ovat aina hyödyllisiä.
Saisi olla enemmänkin, sillä työelämän lähestyessä on tärkeää tietää mille alalle haluaa suuntautua.
– Oli ihan mukavaa ja sai pohtimaan muitakin uramahdollisuuksia
– Vastaanottava henkilökunta ja kiinnostava(t) alat tekivät päivästä mukavan.
– Aikataulu piti, ja minut otettiin vastaan hyvin.
– Päivä oli mukava ja monipuolinen. Lisäksi pääsin tutustumaan eri työtehtäviin.
– Lisää samantapaisia päiviä!
– Sain konkreettista kuvaa yliopistoista ja siellä opiskelusta.
– Päivä oli selkeä ja suunniteltu hyvin.
– Näin ja opin paljon uutta. Työpaikalla kaikki työntekijät olivat todella mukavia ja ottivat minut todella hyvin huomioon.
– Sain sovittua paikan suhteellisen mutkitta ja itsessään työpaikalla kaikki ottivat minut hyvin huomioon. Päivän aikana ei ollut tylsää hetkeä, vaan ihan sama mihin huoneeseen menin niin jokin työntekijöistä tuli jo kertomaan mitä operaatiohuoneessa tehdään jne…
– Pidin uravarjostuspäivästä todella paljon!
– Kaikki meni tosi hyvin ja päivä oli kiva ja monipuolinen.
– TET-päivä oli tosi kiva, mutta riippuu varmaan missä paikassa on ja kiinnostaako ala itseään yhtään. Oli kuitenkin kiva, kun pääsi ensimmäistä kertaa sellaiseen työpaikkaan, mille alalle voisi hakeutua, koska ennen olen ollut esimerkiksi päiväkodissa ja hevostallilla, jotka eivät ole olleet sellaisia aloja, joilla haluaisin työskennellä.
– Oli kiinnostavaa nähdä työtä, mitä voisin itsekin tulevaisuudessa tehdä
– Tutustumisjakso oli todella mielenkiintoinen ja hyödyllinen, koska opin paljon uuttaa esim. siitä miten sairaalassa erikoissairaanhoidon ja tässä tapauksessa vatsakirurgian ja urologian hallinto työskentelee.
– Mielestäni uravarjostus oli todella hyvä, mutta mielestäni uravarjostuspäivä olisi hyvä kerran lukiossa.
– Mielestäni uravarjostuspäivä on todella hyvä idea ja laajentaa opiskelijoiden uramahdollisuuksia ja tutustumista niihin.
– Mielestäni käytännön työn seuraamisesta saa paremman kuvan alasta kuin pelkän esitelmän kuuntelusta.

 

Pääsiäisloma alkaa torstain jälkeen, eli vuorossa on tavallista lyhyempi opiskeluviikko. YO-koerutistuksen jälkeen loma tulee hyväksi välihengähdykseksi kaikille ennen neljännen jakson koeviikkoa. Ulkoilkaa, nauttikaa keväisestä säästä ja syökää paljon suklaamunia! Rentouttavaa lomaa kaikille!

Pääsiäiseen liittyy paljon uskomuksia ja perinteitä.

  • Missä päin Suomea on tapana polttaa pääsiäiskokkoja tai -valkeita?
  • Missä maassa lotrataan vedellä toisena pääsiäispäivänä?
  • Mikä eläin tuo pääsiäisnamut Australiassa?
  • Minkä uskonnon perinteisiin kuuluu pääsiäisyön messu keskiyöllä?
  • Milloin pääsiäisnoidat kansantarun mukaan lentävät Kyöpelinvuorelle?

Kysymykset ovat Ylen testistä, jossa voi 35 kysymyksen avulla kokeilla, miten hyvin tuntee pääsiäisen perinteitä ja uskomuksia. Kokeile!

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/04/08/tunnetko-paasiaisen-perinteita-ja-uskomuksia-testaa-tietosi-35-kysymyksella

 

Viikon ohjelma:

Maanantai 25.3.

  • YO-ruotsi
  • Lakitiedon ryhmä YH4.2 tekee aamupäivällä vierailun Varsinais-Suomen käräjäoikeuteen.
  • Äidinkielen treenit klo 14.45-16 kirjoitusten takia poikkeuksellisesti luokassa 301.

Tiistai 26.3.

  • UE1-ryhmät vierailevat Turun synagogassa oppaanaan Miiu Hasan.
  • Yliopiston lehtori dosentti Tapio Eeva Turun yliopiston biologian laitokselta vierailee Kerttulissa kertomassa ympäristöekologisista tutkimuksistaan Harjavallan raskasmetallisulaton vaikutusalueella. Hänen keräämäänsä dataa käytetään oppilaiden tutkielmissa, jotka viimeistellään samalla. Lisäksi dos. Eeva esittelee biologian laitoksen opetusta Turun yliopistossa.

 

Keskiviikko 27.3.

  • YO-reaaliaineet: psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia
  • Ryhmät BI03.2, 3.3 ja 3.5 sekä GE01.7 ovat Ilari Sääksjärven luennolla luokassa 401, klo 10.00 alkaen.
  • Ryhmä HI4 vierailee iltapäivällä Turun linnassa.

 

Torstai 28.3.

  • Fi1-ryhmä vierailee Wäinö Aaltosen museossa tutustumassa Iiu Susirajan näyttelyyn.

Perjantai 29.3

  • Pitkäperjantai: vapaapäivä!