Lördag 18.5 var en annorlunda skoldag för eleverna i S:t Olofsskolan. Löpare, hejarklack samt några lärare åkte till Helsingfors för att delta i stafettkarnevalen. De elever som inte deltog i stafettkarnevalen hade skoldag i form av en aktivitetsdag med olika program enligt årskurs.
Åk 7: Stationsuppgifter i skolan eller i närheten av skolan.
Åk 8: Åbingo och museibesök.
Åk 9: Spel, samarbetsövningar och naturstig i Saaronniemi (Runsala).
Nedan följer närmare beskrivning av aktivitetsdagen:
Årskurs 9 tillbringade skollördagen ute på Saaronniemi udde mellan kl. 9 och 13. Vädret hade inte kunnat vara bättre för en friluftsdag som denna! Solen sken från en klarblå himmel och det var så gott som vindstilla på stranden. De flesta elever hade åkt till Saaronniemi med specialbeställd buss från skolan medan andra hade fått skjuts av sina föräldrar eller tagit sig dit för egen maskin. Väl framme delades eleverna in i sex klassöverskridande grupper, som under dagen fick ta del av tre olika programpunkter: samarbetsövningar med inslag av lek och tävling, beachvolley och en naturvandring med balansövningar.
Efter att alla stationer avklarats var det dags för matpaus och fritid. Vi hade fått lunchpåsar från skolan men många elever utnyttjade också möjligheten att grilla, t.ex. korv eller marshmallows. Allt eftersom dagen framskred och temperaturen steg fylldes stranden och klipporna av övriga besökare som ville fira en somrig lördag invid havet. Den stora parkeringsplatsen som varit i det närmaste tom då vi anlände på morgonen visade sig vara smockfull då skoldagen avslutades och bussen tog oss tillbaka till skolan.
Både eleverna och medföljande lärare hade verkligen fått en försmak av sommaren!
Åbingo och museibesök i åk 8
Eleverna i årskurs 8 hade program indelat i två delar; åbingo och museibesök. Eleverna hade på förhand fått välja vilket museum de ville besöka. Följande museum besöktes: Klosterbacken, Forum Marinum, Aboa Vetus /Ars Nova, Åbo Domkyrka och Åbo Svenska Teater.
Hälften av årskursen hade åbingo på förmiddagen medan den andra delen av årskursen fick besöka ett museum. På eftermiddagen var det åbingo för de som besökt museum på förmiddagen och museum för de som hade åbingo på förmiddagen.
I åbingot var eleverna indelade i 2-4 personers lag. Lagens uppgift var att promenera längs med båda sidorna av åstranden och hitta 8 olika stationer. Vid varje station fanns en lärare med en uppgift som lagen skulle utföra för att få en bingoruta godkänd. Uppgifterna var bl a ordpuzzel, anagram, historiska årtal, bildgåtor, kända finländare, flaggor och matematiska problem. I bingobrickan fanns därtill olika fotoutmaningar att utföra samt få godkända.
Åbingo utfördes längs med åstranden.
En annorlunda skoldag med både kultur och motion i strålande solsken .
Stationsuppgifter i skolan eller i närheten av skolan i åk 7
Escaperoom hade fixats i skolan och var en av uppgifterna som åk 7 skulle lösa.
Bilderna ovan visar olika uppgifter i escaperoom som skulle lösas för att få upp sifferkombinationslåsen.