Skolan stöder i samarbete med hemmet elevens skolgång och inlärning på ett mångsidigt sätt och diskuterar vid behov elevens stödbehov tillsammans med vårdnadshavaren.
Revideringen av stöd för lärande fr o m 1.8.2025 innebär att trestegsstödet allmänt, intensifierat och särskilt stöd avskaffas. Man strävar i o m revideringen efter att förtydliga det stöd som eleven får. Reformen fokuserar på förebyggande åtgärder och syftet med reformen är att säkerställa att alla elever får det stöd de behöver i sitt lärande. Eleven erbjuds stöd i grupp och individrelaterat stöd enligt sina behov.
De gruppbaserade stödformerna ges i första hand som en del av den dagliga klassundervisningen. Det handlar till exempel om allmän stödundervisning, stödundervisning i undervisningsspråket och speciallärarens undervisning i samband med den övriga undervisningen. Dessa stödformer är en del av varje skoldag och om dessa fattas inget separat beslut.
De elevspecifika stödåtgärderna omfattar undervisning delvis i en liten grupp eller helt och hållet i en specialklass samt elevspecifika tolknings- och assistenttjänster. Beslut om hur elevstödstjänsterna ska ordnas fattas med ett förvaltningsbeslut. Vårdnadshavaren deltar i planeringen av stödet. Elever i specialklasser ingår i denna kategori.
Ämneslärarna differentierar sin undervisning och ger vid behov stödundervisning i de olika ämnena. Specialläraren kan vid behov delta i undervisningen och på så sätt stöda eleven eller ge specialundervisning i mindre grupp. Speciallärarna gör kartläggningar av alla elever i åk 7.
Läxläsningshjälp efter skoltid finns också att tillgå, info via Wilma.
Ta kontakt med ditt barns klassföreståndare, ämneslärare eller speciallärare om du anser att ditt barn är i behov av stöd.
* Sidan håller på att uppdateras.