Marraskuu: liikenne

Opettaja, osallistu teemakuukauden toteutukseen esimerkiksi näin:

      • keskustele opiskelijoiden kanssa, miten kukin on tullut kouluun ja miksi hän on valinnut ko. kulkuneuvon
      • vertailkaa eri kulkuneuvojen ympäristövaikutuksia ja muita hyötyjä ja haittoja
      • kannusta opiskelijoita kulkemaan koulumatkat lihasvoimin tai joukkoliikenteellä
      • järjestäkää oma seuranta ja laskekaa esim. viikon ajan koko ryhmän koulumatkaliikkumisen hiilijalanjälki
      • käykää läpi liikennesääntöjä, väistämisvelvollisuuksia ja liikenneturvallisuutta mahdollisesti jalkautuen koulutalon ympäristöön
      • kuuntele aiheeseen liittyvät tietoiskut yhdessä ryhmäsi kanssa (linkki tietoiskuihin alla Materiaalit-kohdassa)

MATERIAALIT

Viikko 44 Logistiikka-alan opiskelijoiden vinkit

 


TEHTÄVÄIDEOITA OPETUKSEEN

Idea 1: Suorittakaa Tieturva 1 -koulutus

Mistä on kyse:
Tieturva 1 -kurssi on tarkoitettu kaikille valtion tieverkolla työskenteleville. Kurssin tavoitteena on lisätä työnjohdon ja työntekijöiden tietämystä työ- ja liikenneturvallisuudesta sekä yhdenmukaistaa liikenteen ohjausta tiellä tehtävissä töissä. Se perehdyttää osallistujat tiellä tehtävien töiden vaaroihin ja siihen, kuinka riskit arvioidaan ja hallitaan.
Väylävirasto edellyttää yleisellä tiellä tehtävään työhön ja työn johtamiseen osallistuvalta henkilöltä pätevyysvaatimukset, jotka saa suorittamalla Tieturva-koulutuksen. Tieturva-kurssit tarjotaan maksuttomina verkkokursseina. Tieturva 1 -koulutuksesta voi olla hyötyä esimerkiksi kesätöissä!

Toteutus:
Opiskelijat suorittavat Tieturva 1-koulutuksen Väyläviraston Tieturva-verkkokurssilla.
Tieturvapätevyys on voimassa viisi vuotta. Todistuksen koulutuksen suorittamisesta voi kurssin jälkeen tulostaa itselleen tai tallentaa tietokoneelleen.


Idea 2: Aivot eivät ”multitaskaa”

Mistä on kyse:
Tarkkaamattomuus liikenteessä tarkoittaa huomion kiinnittymistä muuhun kuin liikenteessä liikkumiseen. Puhelu, pelaaminen tai viestittely liikenteessä ollessa vie huomiota ja liikenteen seuraaminen herpaantuu. Tehtävä havainnollistaa toiminnallisesti, miksi keskittyminen liikenteessä on tarkkaavaisuuden ja havainnoinnin kannalta merkityksellistä.

Toteutus:
Jaa oppilaat pareiksi tai pienryhmiin. Ryhmissä on tarkoitus kokeilla erilaisilla toiminnoille, miten suoriutuminen tarkkaavaisuutta vaativaan tehtävään herpaantuu, kun saman aikaisesti pyydetään tekemään jotakin toista tehtävää.

Toteutettavat aktiviteetit eivät itsessään ole harjoituksessa keskeisessä roolissa, vaan tavoitteena on erilaisia tehtäviä yhdistämällä itse oivaltaa, miten paljon jää huomaamatta, kun yrittää suoriutua kahdesta eri tavoin aivoja kuormittavasta tehtävästä samanaikaisesti.

Pienryhmässä voidaan kokeilla esimerkiksi seuraavia toimintoja:
– Kirjan lukeminen ja pallon heittely samanaikaisesti
– Youtube-videon seuraaminen (Liikenneturvan YouTube-kanavalta löytyy runsaasti tarkkaamattomuutta käsitteleviä videoita, jotka sopivat hyvin tehtävään) ja jollakin tietyllä kirjaimella alkavien sanojen luetteleminen

Jokainen oppilas vuorollaan suorittaa mainitut tehtävät ensin erikseen ja sitten yhtä aikaa. Muut ryhmäläiset tarkkailevat, mitä tehtävissä suoriutumiselle tapahtuu, kun eri toimintoja pitää tehdä yhtä aikaa. Kehota ryhmää myös itse ideoimaan erilaisia tehtäviä, joita yhdistämällä voi havainnollistaa keskittymisen merkitystä.

Purkuohjeet:
Lopuksi keskustellaan siitä, miten monen asian yhtäaikainen tekeminen tai huomioiminen vaikutti yksittäisissä tehtävissä suoriutumiseen.

  • Oliko tehtävä haastava, mikä oli vaikeinta?
  • Miten tehtävä liittyy liikenteessä liikkumiseen?
  • Mitkä kaikki asiat voivat vaikuttaa keskittymisen herpaantumiseen liikenteessä?
  • Onko liikenteessä keskittymisen herpaantuminen mielestäsi yleistä?
  • Mitä kaikkea keskittymisen herpaantumisen myötä voi liikenteessä jäädä huomaamatta?
  • Onko sinun tarkkaavaisuutesi häiriintynyt liikenteessä? Miten?

Keskustelun lopuksi on hyvä vielä painottaa, että liikenteessä ylipäätään ja erityisesti tienylityksissä ja risteyksissä ei ole turvallista keskittyä viestittelyyn, pelaamiseen tai muuhun kännykän käyttöön. Asiaa voi perustella oppilaille esimerkiksi aivotutkimuksen tuoman tiedon kautta. Tutkimus on osoittanut, että aivot eivät pysty käsittelemään kahta vaativaa tehtävää samanaikaisesti. Aivot eivät siis ”multitaskaa”. Jos ihminen liikenteessä liikkuessaan tekee toista tarkkaavaisuutta vaativaa tehtävää samanaikaisesti, hän todellisuudessa siirtää tarkkaavaisuuttaan näiden tehtävien välillä. Viestitellessä katse on useita sekunteja pois liikenteestä. Voitte vaikka yhdessä oppilaiden kanssa laskea, kuinka pitkän matkan pyörä kulkee esimerkiksi viiden sekunnin mittaisella matkalla, jonka katse on poissa liikenteestä viestiä lähettäessä.

Tehtävä on julkaistu Liikenneturvan sivuilla


Idea 3: Liikenneturvan opetusmateriaalit

Etsi Liikenneturvan sivuilta omalle ryhmällesi sopivia tehtäviä ja toteutuksia.



LINKKEJÄ

Linkkien takaa löydän ideoita ja lisätietoa opetuksessa hyödynnettäväksi.

Liikkujan viikon ohjeistus kouluille ja oppilaitoksille. Liikkujan viikkoa vietetään syyskuussa, mutta materiaalia ja ideoita voi hyödyntää koska vain.

Liikenneturvan opetusmateriaali. Valmista materiaalia liikennesääntöjen ja liikenneturvallisuuden läpikäyntiin. Materiaalia voi rajata esimerkiksi kohderyhmän, materiaalin tyypin , keston ja teeman mukaan.