Pedagoginen asiantuntemus on keskeistä oppilaan tuen tarpeen arvioinnissa, suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilaan tuen tulee olla yksilöllisten tarpeiden mukaan suunniteltua ja tuen vaikuttavuutta tulee arvioida säännöllisesti. Jos tuen tarve muuttuu, tuen tasoa ja tuen keinoja muutetaan harkinnan mukaan. Jos annettu tuki ei riitä ja harkitaan oppilaan tuen vahvistamista tuen portaalta toiselle, on huolehdittava, että edellisen tuen tason keinoja on käytetty yksilöllisen tarpeen mukaan ja että tuen antaminen on kirjattu Wilmaan. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla oppilas voi saada yksilökohtaista opiskeluhuoltoa.
Yleisen tuen keinoja
Annetaan vain yksi ohje kerrallaan
Arvioinnin monipuoliset keinot
CICOn käyttäminen
Ennakoiva tukiopetus
Erilaisten työskentelytilojen käyttäminen
Eriyttäminen
Havainnollistaminen
Havainto- ja apumateriaalien käyttäminen
Istumapaikka (sijainti tukee keskittymistä, häiriötekijöiden minimointi)
Itsearvioinnin harjoitteleminen päivittäin
Joustavat ryhmittelyt
Kahdenkeskiset keskustelut oppilaan kanssa viikoittain; koulunkäynnin tavoitteet, oppimiseen liittyvät vahvuudet ja kehityshaasteet
Kannustaminen ja luokan kannustava ilmapiiri
Kehitys- ja kasvatuskeskustelut
Kerhot
Keskustelut toisen opettajan/ erityisopettajan kanssa
Kirjojen ja opiskeluvälineiden mukanaolon tarkistaminen päivän lopuksi
Kodin ja koulun yhteistyö (yhteydenotto huoltajaan, palaveri huoltajan kanssa, jossa sovittu tavoitteet ja toimenpiteet)
Kokeiden suorittaminen erillisessä tilassa
Konkretisointi
Kotitehtävien eriyttäminen
Kotitehtävien merkitseminen taululle
Kotitehtävien teon tuki koulussa, läksykerhot
Kotitehtävävihon käyttäminen
Koulunkäynninohjaajan tuki
Kuuntelemiseen keskittymiseen mietitty yksilölliset tukikeinot
Käyttäytymistaitojen harjoitteleminen tavoitteellisesti
Lisäajan käyttö kokeissa
Lisätty mallintaminen ja ohjaaminen opetuksessa
Lisätyt työskentelytauot (välitehtävät suunniteltu)
Luokan käyttäytymisodotukset ja toimintaohjeet näkyvissä
Luokassa selkeät säännöt
Luokkahuone on siisti ja selkeä: tarvittaessa tilanjakaja
Mahdollisuus tvt:n hyödyntämiseen oppimisessa
Monipuoliset opetusmenetelmät
Myönteisen palautteen antaminen joka tunnilla
Ohjeen ymmärtämisen varmistaminen
Opettajan, ohjaajan tai luokkakaverin apu kotitehtävien merkitsemisessä
Oppilaan mielenkiinnon kohteisiin vastaaminen
Oppilaan ohjaaminen käyttämään täsmällisiä käsitteitä puheessa
Oppilaan ohjaaminen oivaltamaan itse ilman valmiita vastauksia
Oppilaan ohjaaminen päivittäin kouluarjessa sanoittamaan omaa työskentelyä, käyttäytymistä ja oppimista
Oppilaalla omat tavoitteet tiedossa ja niiden edistymistä arvioidaan
Oppilaan oppimis- ja työskentelytyylin huomioiminen
Oppilaan osallisuus omiin asioihin
Oppilaan tilanteen selvittely oppilashuoltoryhmässä ja oppilashuoltohenkilöstön tilapäinen tuki
Oppilaan vahvuudet tiedossa ja niitä hyödynnetään koulutyössä
Oppilasta ohjataan työskentelyssä ajattelemaan ennen tekemistä
Oppimissuunnitelman käyttäminen
Opiskelustrategioiden opettaminen
Oppitunnin alussa ja lopussa vakiintuneet rutiinit
Osa-aikainen erityisopetus
Palkkioiden järjestelmällinen käyttö
Päivästruktuuri näkyvissä ja sen läpikäyminen
Rauhoittumispaikan järjestäminen
Rauhoittumistavan sopiminen
Samanaikaisopetus
Selkiytetty oppimisympäristö
Siirtymätilanteet valmistellaan, ennakoidaan ja tuetaan (eri tiloihin siirtymiset, vapaammat tilanteet, poikkeukset)
Strukturoidut opetusjärjestelyt (toiminnan selkeä rakenne)
Suullisten kokeiden käyttö
Säännöllinen ja välitön palaute
Tarkkaavaisuuden ylläpitoon yksilölliset keinot
Tarvittavat tukivälineet käytössä ja saatavilla
Tavaroilla omat paikat
Tehtävien muokkaaminen ja pilkkominen, niiden määrän vähentäminen, suorittaminen erillisessä tilassa
Toiminnan aloittaminen ja lopettaminen selkeästi
Toiminnan jakaminen osavaiheisiin
Toiminnan ohjaaminen suullisesti ja visuaalisesti
Toiminnan tavoitteiden määrittely ja läpikäyminen oppilaan kanssa kahdestaan
Toiminnanohjauksen tukeminen ja harjoittelu
Toimintaohjeet näkyvissä koko ajan
Toimintaohjeiden yksinkertaistaminen
Toisen aikuisen tuki
Toisen oppilaan tai tukioppilaan tuki
Tukiopetus
Tunnin etenemisen suunnitelma näkyvissä ja sen läpikäyminen etukäteen
Tunnin/päivän ohjelma ja tavoitteet käydään läpi oppilaan kanssa
Tunteiden säätelyyn mietitty yksilölliset keinot
Tuntitavoite selkeästi tiedossa ja näkyvillä
Työjärjestyksen palkitukset
Työskentely joustavin ryhmittelyin
Työskentelystä toiseen siirtyminen tuettu esimerkiksi taulukuvalla
Työskentelytaitojen harjoitteleminen tavoitteellisesti
Työskentelytaukojen lisääminen
Työskentelyn suunnitteleminen yhdessä
Uusien käsitteiden nimeäminen ja määrittely oppimisprosessin aikana
Vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen
Vastuutehtäviin nimeäminen
Viikkosuunnitelma ja sen läpikäyminen
Vuorovaikutustaitojen tukeminen ja harjoittelu
Yhteisopettajuus
Yhteistoiminnallisuus
Yhteydenotto ja yhteistyön käynnistäminen muihin tahoihin
Yksilöllinen kohtaaminen ja kuulumisten vaihto päivittäin
Yksilöllinen ohjaus
Tehostetun tuen keinoja
Yleisen tuen keinojen lisäksi
Avustajan tuki yleistä tukea suurempi ja tuki suunnitellumpi
Intensiivinen seuranta usealla osa-alueella
Koulun ulkopuolisten yhteistyötahojen tuki vahvempaa
Monipuoliset räätälöidyt tukimateriaalit
Oppilaalla oppimisen ja/tai koulunkäynnin vaikeus, johon tarvitsee usein tukea
Oppilaalla selkeät kirjatut tavoitteet, joita jatkuva arviointi (myös itsearviointi) tukee
Oppilashuoltohenkilöstön pidempiaikainen tuki
Oppilaskohtainen eriyttäminen
Säännöllinen monimuotoinen tukiopetus/osa-aikainen erityisopetus (tuen tarve oletettavasti pitkäkestoista)
Tarvitsee pienempää opetusryhmää osan ajasta
Tehostettu yhteistyö kodin kanssa
Useita yhtäaikaisia tukitoimia
Vuosiluokkiin sitomaton opetus
Ydinasioihin keskittyminen/ydinsisällöt (jonka mukaan esimerkiksi omat kokeet)
Erityisen tuen keinoja
Yleisen ja tehostetun tuen keinojen lisäksi
Henkilökohtainen ja jatkuva opetuksen eriyttäminen oppilaan lähikehityksen vyöhykkeellä
Kuntouttava tuki/pedagoginen kuntoutus
Oppimäärän yksilöllistäminen
Pidennetty oppivelvollisuus
Tiivis verkostoyhteistyö
Koulupäivän lyhentäminen
Toiminta-alueittain opiskelu
Kokoaikainen pienryhmäopetus tarvittaessa
Perusteet erityiseen tukeen siirtymiselle (pdf)
Tukitoimien tsekkauslista (pdf)