• Tarkistetaan, että oppilaalle annettavien kotitehtävien määrä on järkevä.
  • Pidetään muut oppilasta opettavat opettajat tietoisina suurista projekteista yms. jotta osataan suhteuttaa annettavien kotitehtävien määrä oppilaan kaikkiin töihin.
  • Kotitehtävät merkitään taululle.
  • Annetaan oppilaan ottaa taulumerkinnöistä kuva puhelimellaan.
  • Merkitään kotitehtävät kodin ja koulun yhteistyövälineeseen, kuten Wilmaan tai vastaavaan.
  • Autetaan tarvittaessa oppilasta merkitsemään kotitehtävät (opettaja, ohjaaja, luokkatoveri).
  • Tarkistetaan kirjojen ja opiskeluvälineiden mukanaolo päivän päätteeksi.
  • Kotitehtävien teon tuki koulussa, läksykerho.
  • Käytetään kotitehtävävihkoa.
  • Eriytätetään kotitehtävien määrää ja laatua.
  • Annetaan muistituet kotiin.
  • Annetaan toiminnanohjausapuväline läksyjen tekemiseen kotona.
  • Opastetaan huoltajia oppilaan tukemiseen kotitehtävissä.
  • Annetaan kotitehtävät aina samalla tavalla, mieluiten sekä suullisesti että kirjallisesti ja vielä kirjasta näyttämällä.
  • Huolehditaan, että kotitehtäviä ei anneta kiireessä eikä kotitehtävien merkitsemisestä luisteta kiireen vuoksi.
  • Ohjataan oppilasta löytämään rauhallisen kotitehtävien tekemisen paikan vaikka lähikirjastosta.
  • Annetaan oppilaan valita esimerkiksi neljästä tehtävästä itse kaksi, mitkä tekee.
  • Varmistetaan kotitehtävien sopiva vaikeustaso.
  • Annetaan kotitehtävä oppilaan elämänpiiriin kuuluvasta aiheesta.