• Erityisiä painolaueita (ydinsisöltöjä) kokeillaan ennen oppiaineen yksilöllistämistä riittävän pitkän ajan.
  • Mikäli edes oppiaineen keskeisiin sisältöihin liittyvien tavoitteiden saavuttaminen hyväksytysti ei tuesta huolimatta ole oppilaalle mahdollista, oppiaineen oppimäärä voidaan yksilöllistää.
  • Kieli- ja kulttuuritausta, poissaolot, motivaation puute, puutteellinen opiskelutekniikka tai käyttäytymisen haasteet eivät yksistään voi olla syynä oppimäärän yksilöllistämiseen, vaan oppilaan tulee saada ohjausta ja tukea näissä asioissa.
  • Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen merkitsee oppilaan oppimiselle asetettavan tavoitetason määrittelemistä hänen edellytystensä mukaiseksi.
  • Oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä.
  • Pedagoginen selvitys sisältää erilliset perustelut yksilöllistämiselle jokaisessa oppiaineessa erikseen.
  • Jos yksilöllistettyjen oppiaineiden määrää on tarpeen myöhemmin lisätä tai vähentää, tehdään uusi pedagoginen selvitys ja sen pohjalta uusi erityisen tuen päätös.
  • Yksilöllistetyn oppimäärän tavoitteet ja sisällöt johdetaan oppiaineen luokka-asteen yleisistä tavoitteista ja sisällöistä, myös alempien luokkien tavoitteita ja sisältöjä voidaan soveltaa.
  • Tavoitteet ja sisällöt kuvataan riittävän selkeästi ja yksityiskohtaisesti oppilaan HOJKSissa.
  • Oppilaan opetus ja arviointi toteutetaan HOJKSiin kirjatun perusteella kyseisessä oppiaineessa.
  • Oppilaan suorituksia arvioidaan suhteessa HOJKSissa määriteltyihin henkilökohtaisiin tavoitteisiin.
  • Oppilaan opiskelua tuetaan lisäksi erilaisilla pedagogisilla järjestelyillä ja tarvittaessa eri tukimuodoilla.
  • Kunkin oppiaineen opetuksesta vastaava opettaja tai opettajat yhdessä, laativat edellä mainitut HOJKSin sisällöt.
  • Jos oppilas opiskelee yksilöllistetyn oppimäärän mukaan, varustetaan kyseisen oppiaineen numeroarvosana ja sanallinen arvio tähdellä (*) sekä opintojen aikaisessa että päättöarvioinnissa. Todistuksen lisätietoja -kohtaan tulee maininta siitä, että oppilas on opiskellut tähdellä merkityt oppiaineet yksilöllistetyn oppimäärän mukaan. Sanallista arviointia voidaan käyttää numeroarvioinnin sijasta kaikilla vuosiluokilla ja myös päättötodistuksessa.
  • Oppiaineen oppimäärien yksilöllistäminen tehdään yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Heille tulee selvittää näiden toimenpiteiden vaikutukset jatko-opinnoissa.

 

Lähteet:

Turun erityisopetuksen blogi. Haettu 2023 osoitteesta https://blog.edu.turku.fi/erityisopetus/oppiaineen-yksilollistaminen/