Mitä? Miksi? Miten? Yhteisopettajuuden toimintamalleja

Mitä?

  • Yleisen tuen keino ja tapa toteuttaa opetusta.
  • Kahden tai useamman opettajan tasa-arvoista yhteistyötä, jossa heillä on tasa-arvoinen rooli.
  • Opetuksen muoto, jossa suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista vastataan yhdessä.

Miksi?

  • Mahdollisuus monipuolisempiin opetusmenetelmiin kuin yksi.n opetettaessa.
  • Oppilaat saavat sosiaalisen mallin yhteistyöstä.
  • Erityisen tuen oppilaiden kokemukset osallisuudesta lisääntyvät.
  • Yhteisöllisyys luokassa ja koulussa kasvaa.
  • Erityisopettajan ja luokanopettajan yhteistyössä tukitoimet tulevat luokkaan ja eriyttäminen tapahtuu kotiluokassa.
  • Työrauha paranee.
  • Oppilaiden turvallisuuden tunne kasvaa.
  • Opettajien ammattitaito kehittyy.
  • Opettajat oppivat mukauttamaan opetustaan ja oppivat toisiltaan. Syntyy laadukkaampaa opetusta.
  • Työssäjaksaminen paranee (vastuu jakaantuu, työskentely helpottuu ja monipuolistuu).
  • Oppilailla vähemmän odotusaikaa ja enemmän tukea saatavilla.
  • Eriarvoisuus ja leimautuminen luokassa vähenee.
  • Useampi opettaja takaamassa monikanavaisuutta.
  • Avoimuus lisääntyy.
  • Oppilaan taitojen havainnoiminen ja arvioiminen helpottuu.
  • Opettaja ei jää yksin.

Miten?

  • Vaatii esihenkilön tuen.
  • Lukujärjestys vaatii omanlaisensa ratkaisut (esimerkiksi yhteisen suunnitteluajan järjestäminen).
  • Opettajat sopivat yhdessä, miten kauan yhteiseen suunnitteluun käytetään aikaa.
  • Opettajat sopivat erikseen jaksosuunnittelusta, teemasuunnittelusta, tuntisuunnittelusta.
  • Kaikkea ei suunnitella yhdessä, vaan vastuuta jaetaan.
  • Strukturoinnissa huomioitava:
    • tilojen selkeä ja tarkoituksenmukainen käyttö.
    • ajan ja siirtymien suunnitteleminen (miten paljon tietty jakso, asia tai tehtävä vie aikaa).
    • tarkat yhteiset rutiinit, yhteistoiminnan tavoitteet ja käyttäytymisohjeet (selkeä viikko- ja päivästruktuuri).
    • työskentelyn vaiheistus ja mallinnus (tunnin tavoitteet oppilaiden ja opettajien tietoisuuteen).
  • Opettajilla oltava samanlainen käsitys työrauhan muodostamiseen ja ylläpitoon liittyvissä asioista.
  • Opettajilla oltava yhteiset toimintatavat luokan käyttäytymisen suhteen (positiivisen palautteen antaminen, johdonmukaisuus käyttäytymiseen puuttumisessa, oppilaiden toimintaohjeet, haastavien tilanteiden ennakointi, siirtymien työrauha).
  • Eriyttäminen ja joustavat ryhmittelyt pohdittava yhdessä.
  • Yhdessä sovittava muun muassa: minne yhteiset suunnitelmat tallennetaan, milloin ja miten yhteinen suunnitteluaika käytetään ja kuka suunnitteluajalle osallistuu, mitkä sisällöt suunnitellaan yhdessä, miten vastuu jaetaan opetuksesta ja tuntisuunnittelusta ja miten arviointi hoidetaan.
  • Yhdessä sovittava myös, miten keskinäinen vuorovaikutus, yhteydenpito huoltajiin ja esimieheen hoidetaan.

Yhteisopettajuuden toimintamalleja

Yhteisopettajuuden toimintamalleja Mitä? Milloin?
TOINEN OPETTAA, TOINEN AUTTAA Yksi opettaa ja toinen kiertää ja auttaa ja seuraa luokkaa takaosassa havainnoiden Helppo aloitusmalli yhteisopettajuuteen. Oppilaille mahdollistuu yksilöllinen ohjausaika.
VUOROTTELEVA Opetusta vuorotellen ja vapaana oleva avustaa Hyödynnetään opettajien erilaisia vahvuusalueita. Oppilaille mahdollistuu yksilöllinen ohjausaika.
TIIMINÄ Opettajilla sama rooli. Saumatonta yhteistyötä. Molemmat toimivat asiantuntijoina. Keskustelevaan opetukseen.
PISTETYÖSKENTELY Oppilaat kiertävät työpisteillä. Opettajat suunnittelevat omat pisteet. Kun halutaan pienet ryhmät. Kaikille samat sisällöt.
PISTETYÖSKENTELY JA ERIYTTÄMINEN Ryhmien kokoonpanot mietitty etukäteen taitojen ja pedagogisten tarpeiden mukaan. Pisteiden määrä ja sisällöt voivat vaihdella. Kun halutaan pienet ryhmät ja työskentelyn eriyttämistä.
RINNAKKAIN Luokka jaettu osiin. Oppisisällöt ryhmissä samanlaiset, mutta pedagoginen lähestymistapa voi olla erilainen. Joustavaan ryhmäjakoon ja opettajien yhteistyöhön.
RINNAKKAIN JA ERIYTTÄMINEN Luokka jaettu osiin ja oppisisällöt ryhmissä ovat erilaisia. Joustavaan ryhmäjakoon ja työskentelyn eriyttämiseen.
YKSILÖLLISESTI Luokka on yhtenä ryhmänä ja joku saa yksilöllistä opetusta. Eriyttämiseen.
KOLMEN RYHMÄÄ Luokka jaettu kolmeen ryhmään. Toinen ohjaa toista ryhmää ja toinen toista. Yksi ryhmistä työskentelee ilman ohjaavaa opettajaa. Joustavaan ryhmäjakoon ja työskentelyn eriyttämiseen.
SUURRYHMÄ JA PIENRYHMÄ Toinen opettajista ohjaa suurempaa ryhmää ja toinen esimerkiksi luokan takaosassa pienempää ryhmää. Joustavaan ryhmäjakoon ja työskentelyn eriyttämiseen.
VAIHTAEN Kaksi opettajaa ohjaa heterogeenisiä ryhmiä kahdessa eri tilassa. Toinen käy oppisisältöä läpi esimerkiksi oppikirjan avulla ja toinen samaa sisältöä esimerkiksi välinein. Tunnin puolessavälissä vaihdetaan ryhmät opettajalta toiselle. Oppisisällön monipuolinen käsittely.