Kielititietoisessa opetuksessa oppilaat tehdään tietoisiksi eri oppiaineiden kielten erityispiirteistä. Kielitietoisessa koulussa jokainen aikuinen on kielellinen malli ja jokainen opettaja myös opettamansa oppiaineen kielen opettaja.

 

Kielitietoisen opettajan muistilista:

  • Puhun riittävän hitaasti.
  • Puhun selkeästi artikuloiden.
  • Käytän ymmärrettävää kieltä.
  • Kuvitan puhettani kehonkielen avulla sekä elein ja ilmein.
  • Vältän pitkiä ja vaikeaselkoisia virkkeitä.
  • Jäsennän tunnin rakenteen ja sanoitan oppitunnin kulkua.
  • Kerron tunnin alussa oppitunnin aiheen ja tavoitteen.
  • Kysyn oppilailta ennakkotietoja aiheesta.
  • Annan kysymyksien vastaamiseen miettimisaikaa.
  • Kerron ja selitän oppilaille opetettavan aiheen keskeiset käsitteet.
  • Laitan opetettavan aiheen/ opetusjakson keskeiset käsitteet ja asiat näkyviin luokkaan.
  • Pilkon opetettavan asian pienempiin osiin.
  • Havainnollistan opetettavaa asiaa visuaalisesti (kuvilla, sarjakuvilla, havaintovälineillä, postereilla, käsitekartoilla, piirtämällä).
  • Opetan tehtävänantoon liittyviä keskeisiä käsitteitä (esim. tutki, nimeä, ratkaise, mieti, jäsennä, laadi, pohdi, määritä, merkitse, esitä, luettele, vertaile)
  • Kerron tekstistä pääasiat ja selitän vieraat käsitteet.
  • Tarkastelen oppilaiden kanssa tekstiin liittyviä kuvia ja käyn läpi kappaleen pää- ja väliotsikot.
  • Mallinnan lukemista lukemalla kappaleen oppilaille ääneen, annan oppilaiden lukea itse ja/tai luemme yhdessä.
  • Ohjaan oppilaita tekemään tekstistä muistiinpanoja yksin/yhdessä.
  • Annan oppilaalle työskentelyrauhan muistiinpanojen kirjoittamiseen. En puhu silloin, kun oppilaat kirjoittavat.
  • Varmistan, että oppilaat ovat ymmärtäneet käsitteen, opetetun asian ja/tai tehtävänannon.
  • Käytän tehtävien tarkistuksessa kyseistä tehtävää visuaalisena tukena.
  • Järjestän päivittäin oppimistilanteita, joissa oppilaat ovat suullisessa vuorovaikutuksessa keskenään pareittain/ryhmittäin.
  • Kerron tunnin lopussa tiivistelmän oppitunnin aiheesta.
  • Käytän toiminnallisia työtapoja.
  • Arvioin, miten oppilaat ovat oppineet oppitunnin tavoitteen.
  • Annan selkeät ohjeet kotitehtävästä.
  • Merkitsen kotitehtävän taululle.
  • Käytän kokeessa oppitunneilla käytettyjä tehtävätyyppejä.
  • Luen ja selitän kokeessa tehtävänannon.
  • Annan kokeen tekemiseen tarvittaessa lisäaikaa, mahdollisuuden käyttää sanakirjaa, sanalistaa tai muistiinpanoja.
  • Annan oppilaille mahdollisuuden osoittaa osaamisensa monipuolisin menetelmin, esim. suullisesti.
  • Hyödynnän oppilaiden monikielisyyttä oppitunneilla.
  • Annan oppilaille yksilöllistä palautetta, kehun ja kannustan.