• Jokaisen opettajan tehtävänä on seurata oppilaan oppimista ja kasvua sekä mahdollista tuen tarpeen ilmenemistä.
  • Tukiopetuksen keskeinen tavoite on ehkäistä oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviä vaikeuksia ennakolta niin, ettei oppilas jää pysyvästi jälkeen opinnoissaan.
  • Oppilaalla on oikeus saada tukiopetusta, jos hän on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea.
  • Tuen tarve voi johtua poissaoloista tai tilapäisistä oppimiseen tai koulunkäyntiin liittyvistä vaikeuksista.
  • Tukiopetus aloitetaan heti, kun oppimiseen tai koulunkäyntiin liittyvät vaikeudet on havaittu.
  • Tukiopetusta tulee järjestää suunnitelmallisesti sekä niin usein kuin on tarpeen.
  • Tukiopetusta kuvaa yksilöllisesti suunnitellut tehtävät, ajankäyttö ja ohjaus.
  • Tukiopetuksessa käytetään monipuolisia menetelmiä ja materiaaleja, joiden avulla voidaan löytää uusia tapoja lähestyä opittavaa asiaa.
  • Tukiopetusta voidaan toteuttaa myös systemaattisesti ennen koetta.
  • Tukiopetus voidaan nimetä uudelleen “Kokeisiinlukuhetkeksi”.
  • Ennakoivaa tukiopetusta voidaan käyttää myös ennen oletettavasti haastavaa sisältöä.
  • Ennakoivasta tukiopetuksesta ilmoitetaan huoltajille.
  • Tukiopetusta annetaan joko oppilaan työjärjestyksen mukaisten oppituntien aikana tai niiden ulkopuolella.
  • Lomamatkan takia tekemättä jääneet koulutehtävät ovat huoltajien vastuulla.
Huom! Tukiopetuksella voidaan ehkäistä vaikeuksia ennakolta. Ennakoivassa tukiopetuksessa uusiin opittaviin asioihin perehdytään jo etukäteen. Tukiopetuksella voidaan vastata myös poissaoloista johtuviin tuen tarpeisiin.