Oppilaan arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää:

  • ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaiden itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi).
  • määrittää, missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineille asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi).

Monipuolinen arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Oppilaiden kanssa käydään etukäteen läpi tavoitteet, sisällöt ja arviointitavat. Oppilaille tulee tarjota mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan ja osaamistaan eri tavoin ja tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisin keinoin. Oppilaiden erilaiset tavat oppia ja työskennellä otetaan huomioon arvioinnnissa ja huolehditaan siitä, ettei osaamisen osoittamiselle ole esteitä. Oppimisen tuen tarpeet sekä muut osaamisen osoittamista vaikeuttavat syyt tulee ottaa arviointikäytänteissä huomioon siten, että oppilaalla on mahdollisuus erityisjärjestelyihin ja vaihtoehtoisiin tapoihin osoittaa osaamisensa.

Erilaisia tapoja arvioinnin ja koetuen järjestämiseen:

  • suullinen koe
  • ryhmäkoe
  • parikoe
  • materiaalien käyttö koetilanteessa
  • kirjan kanssa kokeen tekeminen
  • muistilapun käyttäminen koetilanteessa (esim. A4)
  • koekysymykset oppilaille etukäteen
  • kokeen tekeminen harjoituskokeena etukäteen
  • kokeen tekeminen erillisessä tilassa
  • mahdollisuus antaa lisänäyttöä
  • monipuoliset tavat antaa näyttöä osaamisesta
  • poissaolleen oppilaan kokeen tekeminen: oikeus tukiopetukseen sairauden jälkeen; ei voi tehdä heti palattuaan kouluun, vaan tarvitsee opetuksen ja vasta sitten tehdään koe
  • koetehtävätyyppien pohtiminen luokan mukaan: kuvan-selityksen yhdistäminen, tunnistaminen, ranskalaisilla viivoilla vastaaminen
  • koevastaustekniikoiden harjoitteleminen
  • koetilanteen jännittävyyden vähentäminen; kannustaminen; ohjaus koetilanteessa, että tuohon vastaukseen voisit vielä lisätä
  • lisäajan antaminen: voi tehdä myös välitunnin tai jatkaa erityisopettajan kanssa myöhemmin
  • koetilanteiden ja esseen kirjoittamisen harjoitteleminen systemaattisesti etukäteen
  • koetehtävien avaaminen oppilaalle suullisesti (koekysymyksen voi ymmärtää monin eri tavoin. Kysymyksen lukeminen ääneen, auttaa oppilasta ymmärtämään kysymyksen oikein)
  • kokeen täydentäminen jälkikäteen
  • kuvien käyttäminen vastauksessa tekstin sijaan