Opetuksen eriyttäminen on kuuluu kaikille tuen tasoille ja kaikkeen opetukseen. Se on ensisijainen keino ottaa huomioon opetusryhmän tarpeet ja oppilaiden erilaisuus. Eriyttämisessä huomio kiinnitetään esimerkiksi oppilaille ominaisiin oppimistapoihin, työskentelyn rytmiin, erilaisiin valmiuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla yleisopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluvaa oppiaineen sisältöä, menetelmää tai havainnollistamistapaa muunnellaan tai muokataan.

 

Sisältöjen eriyttäminen Oppimateriaalin eriyttäminen Opetusmenetelmien eriyttäminen Muu eriyttäminen

Sisältöjen eriyttäminen

  • Opittavan määrää vähennetään koko ryhmältä. Laatu on tärkeää, ei opittavan asian määrä.
  • Tehtäviä selkiytetään ja vaikeita käsitteitä avataan suullisesti.
  • Tehtävät pilkotaan pieniin osiin.
  • Opetetaan opetussuunnitelman tavoitteiden mukaan, eikä kilpailla kirjan kanssa.
  • Kykeneville annetaan lisähaasteita.
  • Osalle oppilaista riittää, että he hallitsevat keskeiset sisällöt. Kaikkea ei tarvitse osata. Tällöin tehdään oppimissuunnitelma (erityiset painoalueet eli ydinsisällöt).
  • Annetaan aikaa valmistautua vastaamaan ja varmistetaan, että jokainen on ymmärtänyt asian tai tehtävät.
  • Jaetaan materiaali oppilaalle ennakkoon.
  • Vaihdellaan tehtävään käytettyä aikaa eli palautusaikaa.
  • Huomioidaan oppimisympäristö.

Oppimateriaalin eriyttäminen

  • Hyödynnetään eriyttäviä materiaaleja ja erilaisia oppimisympäristöjä, kuten eri oppikirjoja, monisteita, verkkomateriaaleja, videoita ja tablettityöskentelyä.
  • Eriytetään yksittäisiä tehtäviä niin, että osa oppilaista voi tehdä laajemmin ja osa suppeammin.
  • Selkiytetään oppimateriaalia varmistamalla sisällön ja ulkoasun selkeys (fonttikoko, riviväli, värillinen paperi). Tästä hyötyvät monenlaiset oppilaat.
  • Hyödynnetään apuvälineitä, kuten laskimia, lukiviivaimia, valmiita muistiinpanoja, tietokonetta kirjoitettaessa, matematiikan välineistöä ja äänikirjoja.
  • Käytetään sanaselityslistoja tai käsitelistoja lukuaineissa.
  • Tehdään sisällöstä selkokielisiä tiivistelmiä.

Opetusmenetelmien eriyttäminen

  • Hyödynnetään samanaikaisopetusta ja yhteisopettajuutta.
  • Oppilaat opettavat toisilleen.
  • Kehitetään erilaisia oppimispolkuja, esimerkiksi punainen ja vihreä polku.
  • Otetaan toiminnallisuus osaksi opetusta.
  • Käytetään yhteistoiminnallista oppimista.
  • Tehdään projekteja. Näissäkin opettaja voi valmiiksi rajata roolit ja jokainen saa omia kykyjä vastaavia tehtäviä.
  • Käytetään urakkamenetelmiä ja niiden sovelluksia, jolloin oppilaiden oma vastuunotto on tärkeää.
  • Annetaan yksilöllisiä urakkatehtäviä.
  • Hyödynnetään pistetyöskentelyä niin, että luokassa on eritasoisia tehtäväpisteitä.

Muu eriyttäminen

  • Hyödynnetään koulunkäynninohjaajaa.
  • Käytetään oppilasta apuopettajana.
  • Tarjotaan läksytukea.
  • Annetaan erilaisille oppilaille eri kotitehtäviä.

Lisäksi apuna

  • Hyödynnetään joustavia opetusjärjestelyjä.
  • Opettaja suhtautuu välittävästi ja myönteisesti kaikkiin oppilaisiin.
  • Tunnin alussa käydään oppintunnin tavoitteet yhdessä läpi.
  • Tiivistetään pääkohdat tunnin lopussa. Yhteenveto käsitellystä asiasta auttaa muistamista.
  • Luetaan tehtäviä ääneen ja tarvittaessa sanotaan toisin sanoin.
  • Annetaan tekstit tai matematiikan teorialukeminen etukäteen kotiläksyksi.
  • Jaetaan kielten kuuntelutekstit etukäteen luettaviksi kotiin.

 

Lähteet:

Vitka, T. 2018. Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa. PS-kustannus.