• Pidennettyä oppivelvollisuutta suositellaan lapselle, jolla on vaikea kehitysvamma tai vakava sairaus tai kehityksessään viivettä.
  • Kodin, varhaiskasvatuksen, koulun ja lapsen kuntouttajien sekä terveydenhuollon asiantuntijoiden yhteistyö on tärkeää, kun suunnitellaan lapsen esi- ja perusopetusta.
  • Jos perusopetukselle säädettyjä tavoitteita ei lapsen vammaisuuden tai sairauden vuoksi ilmeisesti ole mahdollista saavuttaa yhdeksässä vuodessa, aloitetaan oppivelvollisuus vuotta aikaisemmin eli sinä vuonna, kun lapsi täyttää 6 vuotta, ja se kestää 11 vuotta. Pidennetty oppivelvollisuus tarkoittaa siis oppivelvollisuuden alkamista vuotta säädettyä aiemmin. 
  • Oppivelvollisuus ei pidenny perusopetuksen keskeltä tai lopusta. Oppivelvollisuus on suoritettu, kun 9. luokka päättyy ja saadaan perusopetuksen päättötodistus. Mikäli lapsi aloittaa koulun 7-vuotiaana, hän etenee opinnoissaan samalla vuosiluokalla kuin ikätoverinsa. Jos lapsi aloittaa ensimmäisen luokan 8-vuotiaana eli vuotta ikätovereitaan myöhemmin, hän on koko perusopetuksen ajan vuotta alemmalla luokalla kuin ikätoverinsa.
  • Usein pidennettyyn oppivelvollisuuteen siirrytään ennen esiopetuksen alkamista ja lapsen opintopolun suunnittelu voidaan aloittaa, kun lapsi on 4-vuotias.
  • Poikkeustapauksessa pidennettyyn oppivelvollisuuteen siirtyminen on mahdollista myös esi- ja perusopetuksen aikana.
  • Pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvan lapsen esiopetus voi olla kaksivuotinen ja alkaa jo lapsen ollessa 5-vuotias.
  • Pidennetyn oppivelvollisuuden tarkoituksena on vahvistaa lapsen valmiuksia niin, että hän selviytyisi opiskelustaan perusopetuksessa mahdollisimman hyvin.
  • Pidennetty oppivelvollisuus vaatii erityisen tuen päätöksen, jossa päätetään useista lapsen oikeusturvan tai opetuksen resurssien käytön kannalta keskeisistä asioista.
  • Pedagogisessa selvityksessä perustellaan erityisen tuen päätöksessä päätettävät asiat lapsen oppimisen tuki ja yksilölliset tarpeet huomioiden.
  • Erityistä tukea tarvitsevalle lapselle tehdään esi- ja perusopetuksessa henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), jossa kuvataan, kuinka lapsen esi- tai perusopetus käytännössä toteutetaan, mikä on lapsen opetuksen lähtötilanne ja mitkä ovat lapsen oppimisen tavoitteet niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä.
  • Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan oppilaan opetusryhmäkoosta säädetään perusopetuslaissa.
  • Perusopetuksessa opetus järjestetään joko oppiaineittain tai toiminta-alueittain.

 

Lähteet:

VIP-verkoston toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen teemaryhmä. Kaikki oppii! Pidennetty oppivelvollisuus ja oppimisen mahdollisuudet.  Haettu 2023 osoitteesta https://vip-verkosto.fi/wp-content/uploads/2019/12/Kaikki-oppii-Pidennetty-oppivelvollisuus-ja-oppimisen-mahdollisuudet.pdf