Pedagoginen asiantuntemus on keskeistä oppilaan tuen tarpeen arvioinnissa, suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilaan tuen tulee olla yksilöllisten tarpeiden mukaan suunniteltua ja tuen vaikuttavuutta tulee arvioida säännöllisesti. Jos tuen tarve muuttuu, tuen tasoa ja tuen keinoja muutetaan harkinnan mukaan. Jos annettu tuki ei riitä ja harkitaan oppilaan tuen vahvistamista tuen portaalta toiselle, on huolehdittava, että edellisen tuen tason keinoja on käytetty yksilöllisen tarpeen mukaan ja että tuen antaminen on kirjattu Wilmaan. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla oppilas voi saada yksilökohtaista opiskeluhuoltoa.

Perusteet erityiseen tukeen siirtymiselle (pdf)
Tukitoimien tsekkauslista (pdf)

Aistiesteettömyys Arviointi ja koetuki Erityiset painoalueet eli ydinsisällöt Eriyttäminen Joustavat opetusjärjestelyt Kielitietoisuus Kotitehtävätuki Koulupäivän lyhentäminen Kouluruokailun tukeminen Käyttäytymisen tukeminen (CICO-toimintamalli) Lukemisen ja kirjoittamisen taitojen tukeminen Matemaattisten taitojen tukeminen Nepsytuki opetuksessa Opiskelustrategioiden opettaminen Oppiaineiden yksilöllistäminen Pidennetty oppivelvollisuus Positiivinen pedagogiikka Puhetta tukevat menetelmät Strukturointi Tietoisuus- ja läsnäolotaidot Toiminta-alueittain järjestettävä opetus Traumatisoituneen oppilaan tukeminen Tukiopetus Tunnetaidot Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu Yhteisopettajuus