Mitä Miten Miksi

Mitä

  • Tietoisuus- ja läsnäolotaidot ovat harjoitettavissa olevia taitoja, joilla tarkoitetaan huomion tietoista suuntaamista nykyhetkeen.
  • Oleellista keskittyminen, havainnointi ja läsnäolo nykyhetkessä.
  • Vastakohta autopilottitilalle.
  • Tietoisuustaitojen harjoittaminen tarkoittaa myötätuntoista ja lempeää asennoitumista itseä ja toisia kohtaan, sillä kaikkia esille tulevia ajatuksia ja tunteita kohtaan suhtaudutaan uteliaalla ja hyväksyvällä asenteella.
  • Tietoisen läsnäolon harjoittamisella opitaan reflektoimaan järkevällä tavalla mielensisältöjä ja ajatuksia.
  • Tietoisuustaitojen harjoitteluun kuuluu myös myötätunnon harjoitteleminen itseä ja muita kohtaan.
HUOM! Läsnäolo- ja tietoisuusharjoituksia löytyy Opetushallituksen sivuilta Kirjoita hakusanoiksi Opetushallitus ja Tietoisuustaitoharjoitteita lapsille, nuorille ja aikuisille.

Miten

  • Harjoitellessa valitaan kohde, johon keskitytään ja johon huomio kiinnitetään (oma hengitys, kehon tuntemukset, tunteet, ajatukset tai ympäröivät äänet).
  • Harjoituksen aikana huomio pyritään pitämään valitussa kohteessa uteliaalla ja hyväksyvällä asenteella. Tarkoituksena ei ole tyhjentää mieltä tai pysäyttää ajatuksia.
  • Huomion harhaileminen ja ajatusten tulviminen mieleen on luonnollista ja kuuluu asiaan. Näin mieli toimii.
  • Tarkkaavaisuus palautetaan huomion kohteeksi valittuun asiaan (kuten oma hengitys) yhä uudelleen aina kun mieli lähtee harhailemaan.
  • Harjoittelu ei ole suorittamisesta, vaan pysähtymistä, oman kokemuksen tiedostamista ja oman sisäisen maailman kuuntelemista ja hyväksymistä.

Miksi

  • Tietoisuustaitoja harjoittelemalla harjoitellaan tarkkaavaisuutta, mikä on oppimisessa oleellista.
  • Tietoisuus- ja läsnäolotaitojen harjoitteleminen on keino lisätä kokonaisvaltaista hyvinvointia ja hallita stressiä.
  • Tietoisuus- ja läsnäolotaitojen harjoitteleminen auttaa vaikeiden tunteiden havaitsemisessa ja käsittelyssä. Harjoittelun avulla opitaan ymmärtämään ja hyväksymään itseään paremmin ja sitä kautta saamaan paremmat edellytykset ymmärtää myös muita ihmisiä.
  • Tietoisuustaitojen harjoittelu edistää oppilaiden resilienssiä eli psyykkistä joustavuutta ja sosio-emotionaalista toimintakykyä sekä vähentää masennusoireiden esiintyvyyttä.
  • Harjoittaminen vähentää ahdistuneisuutta ja ehkäisee masennusoireita.
  • Lisääntynyt hyväksyvä tietoinen läsnäolo tuo elämään rauhallisuutta ja lempeyttä sekä myötätuntoa itseä ja muita kohtaan.
  • Tietoisuus- ja läsnäolotaitojen harjoitteleminen kehittää itsesäätelytaitoja, uuden oppiminen helpottuu ja luovuus lisääntyy.
  • Stressistä palautuminen nopeutuu, stressireaktiot vaimenevat ja impulsiivisuus vähenee. Keskittyminen ja rauhoittuminen helpottuu.
  • Tietoinen läsnäolo lisää myönteisiä ajatuksia ja tunteita: todellisuus nähdään sellaisena kuin se on, eikä uhkakuvien värittämänä.
  • Kehotietoisuutta harjoittelemalla opitaan tunnetaitoja, sillä tunteet sijaitsevat kehossamme. Opitaan rauhoittamaan kehoa ja kehoa ja mieltä: vaikeat tunteet helpottavat, kun ne opitaan tunnistamaan ja nimeämään. Oppilas voi esimerkiksi pelon, vihan tai suuttumuksen hetkellä löytää vaihtoehtoisia tapoja toimia ja suhtautua tilanteeseen. Oppilaan itsetunto ja -varmuus kehittyvät hänen oppiessaan säätelemään vaikeita tunteitaan ja käyttäytymistään.

Lähteet

  • Opetushallitus. Tietoisuusharjoitteita lapsille, nuorille ja aikuisille. Haettu 2023 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tietoisuustaitoharjoitteita-lapsille-nuorille-ja-aikuisille
  • Rechtschaffen, D. 2017. Keskittymiskykyä luokkaan. Tietoisuustaitoharjoitusten opaskirja. PS-Kustannus.
  • Terve oppiva mieli. Tietoisuus- ja läsnäolotaidot. Haettu 2023 osoitteesta https://terveoppivamieli.fi/tietoisuustaidot/tietoisuus-ja-lasnaolotaidot/
  • Terve oppiva mieli. Hyvinvointihyödyt tutkimuksissa. Haettu 2023 osoitteesta https://terveoppivamieli.fi/tietoisuustaidot/hyvinvointihyodyt-tutkimuksissa/
  • Terve oppiva mieli. Harjoittamalla vahvistat hyvinvointiasi. Haettu 2023 osoitteesta https://terveoppivamieli.fi/tietoisuustaidot/harjoittamalla-vahvistat-hyvinvointiasi/
  • Volanen, S-M. 2023. Tietoisuus- ja läsnäolotaidot ala- ja yläkoulussa -koulutukset.