• Oppilaiden ryhmittelyä heidän oppimistarpeidensa mukaisesti.
  • Oppimista tukevien ryhmien muodostamista joissakin oppiaineissa.
  • Oppilaan opetuksen järjestämistä tilapäisesti toisessa opetusryhmässä.
  • oppilaan opiskelua tilapäisesti pienryhmässä.
  • Suuremman ryhmän muodostamista tilapäisesti, jolloin vapautetaan opettajia pienemmän ryhmän ohjaukseen.
  • Oppilaiden jakamista erityyppisiin ryhmiin, jolloin eriyttävien menetelmien hyödyntäminen helpottuu.
  • Vaatii samanaikaisopettajuuden ja yhteisopettajuuden hyödyntämistä opetusmuotona, jotta oppimisen tukeminen mahdollistuu tehokkaammin.
  • Joustavien opetusjärjestelyiden käyttäminen kuuluu yleisen tuen keinoihin ja tarkoittaa työ- ja toimintatapoja, joissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset oppimis- ja kehitystarpeet.
  • Joustavilla opetusjärjestelyillä vaikutetaan oppilaiden oppimisympäristöön siten, että eriyttävien menetelmien hyödyntäminen helpottuu.
  • Joustavien opetusjärjestelyjen toteuttaminen edellyttää, että yhteissuunnittelulle varataan aikaa ja toimintatapa on huomioitu lukujärjestyksissä.