• Oppilaan opiskellessa painoalueittain, on kyse eriyttämisestä.
  • Voidaan käyttää tehostetun tai erityisen tuen aikana.
  • Erityiset painoalueet auttavat oppilasta sisäistämään välttämättömimmät oppisisällöt, jotta opiskeluA yleisen oppimäärän mukaan olisi mahdollista jatkaa.
  • Opiskelussa keskitytään tiettyihin yhdessä sovittuihin tavoitteisiin ja sisältöihin, ydinsisältöihin.
  • Erityisissä painoalueissa huomioidaan oppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet ja pidetään niitä lähtökohtana, kun mietitään, mitä oppiaineesta voi karsia.
  • Painoalueittain opiskelusta sovitaan aina yksi oppiaine kerrallaan.
  • Painoalueittain opiskelu on useimmiten luonteeltaan väliaikaista. Opetuksen sisältöjä pitää lisätä oppilaan edistymisen mukaisesti.
  • Oppilaalle laaditaan selkeä yhteenveto oppiaineen tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä, jotta oppilas on tietoinen siitä, mitä häneltä odotetaan.
  • Oppimissuunnitelmassa tai HOJKSissa kuvataan konkreettisesti, miten oppilas työskentelee ja mitä muuta tukea hän saa oppiaineessa. Myös osaamisen osoittamisen tavat kirjataan pedagogisiin asiakirjoihin. Oppilas voi antaa erilaisia näyttöjä tai hänellä voi olla kokeita, jotka keskittyvät näihin painoalueisiin.
  • Pedagogisiin asiakirjoihin tulee kirjata painoalueet ja kuinka suuren osan oppisisällöistä nämä kattavat ja mitä jätetään pois. Lisäksi on kirjattava, miten painoalueet korreloivat kyseisen oppiaineen oppisisältöjen ja tavoitteiden kanssa. Esimerkiksi: oppilaan opiskellessa kyseisen oppisisällön mukaan tavoitteena on arvosana 6.
  • Opiskelun erityiset painoalueet eri oppiaineissa laaditaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.
  • Painoalueiden määrittely on oppilasta opettavan opettajan tehtävä. Opettaja myös päättää, mitä oppikirjoja ja/tai muuta opiskelumateriaalia opiskelussa käytetään opetussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Keskeisiä sisältöjä pohdittaessa käytetään apuna opetussuunnitelman perusteita, joissa on määritelty oppimisen tavoitteiden saavuttamisen kannalta olennaiset sisällöt. Myös hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit auttavat ratkaisemaan, mihin asioihin oppilas keskittyy opiskelussaan.
  • Opiskelun erityiset painoalueet muodostuvat oman vuosiluokan keskeisimmistä sisällöistä eli niin sanotuista ydinsisällöistä. Painoalueet eivät voi olla esimerkiksi alempien vuosiluokkien tavoitteita ja sisältöjä, vaan oppilas pyrkii oman vuosiluokkansa tavoitteisiin.
  • Erityisten painoalueiden mukaan opiskeltaessa suorituksia arvioidaan suhteessa yleisen oppimäärän tavoitteisiin. Erityisiä painoalueita ei merkitä päättöarviointiin, sillä oppilas opiskelee yleisen oppimäärän mukaisesti. Tässä painoalueittain tapahtuva opiskelu eroaa yksilöllistämisestä, koska yksilöllistämisessä on kyse myös opiskelun tavoitetason madaltamisesta.
  • Oppilaan ja huoltajan tulee tietää, miten painoalueisiin keskittynyt opiskelu näkyy todistukseen merkityssä arvosanassa eli miten suurta osaa oppiaineen sisällöistä oppimissuunnitelmaan kirjatut painoalueet edustavat ja miten niiden hallinta suhteutuu hyvän osaamisen kuvauksiin tai päättöarvioinnin kriteereihin.
  • Ensimmäinen askel on siis opetuksen eriyttäminen (esimerkiksi tiivistetyt tekstit ja eriytetyt tehtävät ja eri apuvälineet) ja jos eriyttäminen ei riitä, voidaan siirtyä opiskelemaan oppiainetta erityisin painoaluein. Mikäli painoalueittain opiskellen ei saavuteta tavoitteita, oppimäärä voidaan lopulta vielä yksilöllistää.

 

Omalle sivulle aukeavat eri oppiaineiden ydinsisällöt:

Matematiikka 1.-6.lk:  Ydinsisällöt matematiikka 1.-6.lk.

Matematiikka 7.-9.lk: Ydinsisällöt matematiikka 7.-9.lk