Strukturoinnilla tarkoitetaan opetuksen, ympäristön, ajan ja toiminnan jäsentämistä oppimista ja itsenäistä toimintaa edistävällä tavalla. Koulupäivän tilanteista tehdään ennustettavia visuaalisten järjestysten avulla ja fyysistä ympäristöä selkeytetään. Strukturoinnin tavoitteena on luoda ympäristö, jossa asiat ja tapahtumat ovat hallinnassa ja tilanteita voidaan ennakoida, mikä vahvistaa turvallisuuden tunnetta sekä mahdollistaa oppilaan itsenäisemmän toiminnan. Opetuksen ja koko koulupäivän strukturointi hyödyttää jokaista oppilasta ja kuuluu kaikkien opettajien pedagogisiin menetelmiin.  Se vähentää luokan levottomuutta ja lisää kaikkien kykyä toimia tilanteen vaatimalla tavalla.

Strukturoidulla ohjauksella muutetaan oppilaiden käyttäytymistä organisoimalla ympäristö helpommin ymmärrettäväksi. Struktuurilla luodaan suhdetta aikaan, tilaan, toimintaan ja henkilöihin ja oppilaat saavat vastaukset kysymyksiin: mitä, missä, milloin, miten, kuinka kauan, miksi, mitä seuraavaksi. Strukturoinnilla luokkaan tuodaan  muistutuksia, toimintaohjeita ja päiväjärjestyksiä, jotka ovat apuna selkeyttämässä ja helpottamassa arkea. Strukturointia on myös se, että koulupäivän kulku, siirtymät ja muutokset ennakoidaan esimerkiksi kuvia käyttämällä. Oppituntien ja muiden toimintojen selkeällä kielellisellä ja visuaalisella strukturoinnilla tuetaan siis oppilaiden itseohjautuvuutta.

 

Ohjeita strukturointiin

  • Aikatauluta toiminta kaikille; mahdollista lepohetki.
  • Anna kannustavaa palautetta johdonmukaisesti, selkeästi ja välittömästi.
  • Anna mahdollisuus tauottaa omaa työskentelyä; saa tehdä jotain ihan muuta; liikunta koulupäivään; lepo.
  • Anna mielellään yksi ohje kerrallaan hyödyntäen oppimisen eri kanavia, esimerkiksi auditiivisuutta ja visuaalisuutta.
  • Anna nopeille oppilaille lisää tehtäviä, ettei joutoaikaa jää liikaa.
  • Anna oppilaille selkeä viesti tunnin aloituksesta järjestämällä lyhyt hiljaisuus alkuun.
  • Avaa oppitunnin sisältö selkeästi (mitä, milloin, miten kauan, millä tavalla, kenen kanssa, miksi).
  • Avaa oppitunnin tavoitteet oppilaille: kirjoita taululle tunnin/päivän kulku ja tavoitteet.
  • Ennakoi siirtymätilanteita ja muutoksia.
  • Hyödynnä palkkiojärjestelmiä.
  • Ilmaise toiveet ja odotukset selkeästi.
  • Kerro oppilaille etukäteen, mitä tehdä, jos et ehdi heti auttamaan.
  • Kerro tunnin tavoitteet sekä suullisesti että visuaalisesti.
  • Käytetä selkeitä ja lyhyitä ohjeita.
  • Käytä konkreettista kieltä.
  • Käytä monipuolisia työskentelytapoja, hyödynnä auditiivisuutta ja visuaalisuutta ja järjestä vuorotellen yksilö-, pari- ja ryhmätöitä.
  • Käytä yksinkertaisia ja selkeitä käsitteitä: ”Kirjoita, keksi, mieti, selitä, kerro, tee…”
  • Laita aika/aikataulut selkeästi esille (mitä, missä, milloin).
  • Lopeta oppitunti selkeästi: hiljainen hetki ja lyhyt kertaus opituista asioista.
  • Luo kiireetön ilmapiiri luokkaan ja koko kouluun (esimerkiksi rauhoittava musiikki aina tiettynä hetkenä, samat rutiinit).
  • Luo oppilaiden kanssa luokkaan selkeät ja kuvitetut säännöt.
  • Luo toimintaan selkeä rakenne, niin että käytät monipuolisia menetelmiä.
  • Merkitse asiat taululle selkeästi ja aina samaan paikkaan.
  • Merkitse kotitehtävät näkyviin ja aina samaan paikkaan.
  • Merkitse oppitunnin rakenne taululle.
  • Muodosta ryhmät pedagogisin perustein.
  • Noudata johdonmukaisuutta, selkeyttä ja järjestelmällisyyttä kaikissa toiminnoissa, esimerkiksi avun pyytämisessä, puheenvuoron pyytämisessä, musiikin kuuntelussa ja puhelimen käyttämisessä.
  • Pidä kiinni selkeistä säännöistä, sopimuksista ja seuraamuksista (yhteisesti luodut ja kertovat millä tavalla, ei kieltomuotoja).
  • Pidä luokkatila siistinä ja selkeänä.
  • Pidä tehtävänannot selkeinä ja lyhyinä.
  • Pilko opetettava aines tai tehtävät pienempiin osiin.
  • Räätälöi istumajärjestys oppilaille, niin että se tukee keskittymistä.
  • Varmista, että koululla on kuvitetut kulkuohjeet, pohjakartta.
  • Vältä puhumasta samaan aikaan, kun oppilaat kirjoittavat.

 

Lähteet:

Käypä hoito -suositus. Strukturointi ja sen merkitys autismikirjon henkilöille. Haettu 2023 osoitteesta https://www.kaypahoito.fi/nix03184

Ståhlberg 2001, 26.

Turun erityisopetuksen blogi. Haettu 2023 osoitteesta https://blog.edu.turku.fi/erityisopetus/.

Ryytty, M. 2022. Nueorpsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten tukeminen -esitys.

Vienonen 2013, 4.