Läsglädje-blogg

Månadsöversikt – oktober

Hej Läsglädje-bloggens läsare, välkommen till den första månadsöversikten!

Den här är den första månadsöversikten av Rikta dig till läsning! -projekt! Månadsöversikten publiceras en gång i månaden på varje månads sista måndag. I månadsöversikten finns aktuell information om barnens läsning och barnlitteraturen samt tips för nya bokbekantskaper och olika evenemang.

Månadsöversikten är riktad till personalen inom småbarnspedagogiken och förskole- och nybörjarundervisningen samt alla intresserade för stöd för läskunnighetsarbete.

I månadsöversikten kan även läsarens tips publiceras! Skicka in dina idéer, dela ut bra verksamhetsmodeller, tipsa om olika evenemang, böcker eller seminarier osv. Ta kontakt med läskoordinatorer – vi tar gärna emot alla era idéer och tips!

Tips för kommande månaden

  1. Rikta dig till läsning! -barnboksorientering 6.–30.11
  2. Svenska dagen 6.11 och Svenska veckan 2.–8.11
  3. Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2020
  4. Haloo 2020-luku! Barnboksinstitutets webbinarium 13.11
  5. Webbinarium Uppdatera dina sverigekunskaper 26.11 av Svenska nu
  6. Hämta stöd för kulturmiljöfostran från Kulturens årsklocka
  7. Höstens nya barnboksbekantskaper

1. Rikta dig till läsning! -barnboksorientering 6.–30.11.2020

Läsningen i Åbo slutar inte på läsmånaden och Hela Åbo läser -kampanjen! Rikta dig till läsning! -projekt ordnar en barnboksorientering 6.–30.11.2020 runtom i Åbo.

Barnboksorienteringen är startjippot för Rikta dig till läsning! -projektet av Åbo stad. Fem olika orienteringsbanor finns utsatta i Katarina, Laustis, Pansio, Runosbacken och Vårdbergsparken. Banorna är ungefär en kilometers långa utebanor och dem kan gås även med barnvagn. På orienteringsbanorna finns olika funktionella uppgifter där orienterare får bekanta sig med den mångsidiga världen av barnlitteraturen.

Barnboksorienteringen genomförs i samarbete med Åbo stads bibliotekstjänster och Katariinan Vilske Oy. Ytterligare uppgifter och närmare instruktioner ges närmare tidpunkten. Följ informerandet på projektets webbsida eller ta kontakt med läskoordinatorer.

Barnboksorienteringen kan hittas även på Åbo stads evenemangskalender.

Låt oss läsa även efter läsmånaden!

2. Svenska dagen 6.11 och Svenska veckan 2.–8.11

Svenska dagen firas i år fredagen den 6 november genom en två timmars lång direktsändning på Yle Teema & Yle Fem och Yle Arenan. Festen ordnas helt och hållet på distans och på programmet står både intressanta samtal, musikunderhållning och prisutdelningar. Under festen delas ut t.ex. Bojan Sonntag-priset för en insats för att främja det svenska språket. Närmare information finns på Folktingets webbsida.

Svenska veckan fyller 20 år 2020! Kom med och fira Svenskfinlands största kulturevenemang! I Åbo ordnas det många olika evenemang både för barn och vuxna. Hela veckans program syns på Svenska veckans webbsida.

Rikta dig till läsning! -barnboksorienteringen passar mer än bra som aktivitet för Svenska dagen och veckan eftersom all information samt anvisningar och kontroller är också på svenska.

3. Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2020

Delta i årets Nordiska rådets prisutdelning genom en speciell tv-produktion – du kan delta i firandet hemifrån!

Nordiska rådets priser, inklusive Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2020, delas ut den 27 oktober 2020 under en tv-sändning som visas i hela Norden. Prisutdelningen börjar klockan 22:05 finsk tid. Prisutdelningen streamas på Nordiska samarbetets webbsida och på Yle Arenan.

Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2020 delas ut av Islands president Guðni Th. Jóhannesson. Nominerade till årets barn- och ungdomslitteraturpris från Finland är Vi är Lajon! av Jens Mattson & Jenny Lucander (ill.) och Sorsa Aaltonen ja lentämisen oireet av Veera Salmi & Matti Pikkujämsä (ill.).

Böckerna kan lånas även på Vaski-biblioteken, länkar till böckernas sidor på Vaski-databasen: Vi är lajon! och Sorsa Aaltonen ja lentämisen oireet (på finska).

Mera information om priset och prisutdelningen finns på Nordiska samarbetes webbsida.

4. Haloo 2020-luku! Barnboksinstitutets webbinarium 13.11

Webbinarium Haloo 2020-luku! – Lasten- ja nuortenkirjallisuus koukuttaa tutkijan ordnas fredagen den 13 november 2020 av Barnboksinstitutet.

Under webbinariet får deltagare höra diskussioner om aktuell forskning i barn- och ungdomslitteratur, hur forskningresultat kan förvandlas till faktaböcker för barn och unga samt hur barndom, ungdom och föräldraskap förs fram i kulturprodukter. Sista anmälningsdagen är på  onsdagen den 4 november.

Närmare information om webbinariet samt anmälningslänken finns på Barnboksinstitutets webbsida.

Webbinariet hålls på finska.

5. Webbinarium Uppdatera dina sverigekunskaper 26.11 av Svenska nu

Svenska nu arrangerar ett webbinarium Uppdatera dina sverigekunskaper torsdagen den 26 november 2020.

Webbinariet är riktat till lärare och övrig personal inom undervisningsbranschen samt lärarstuderande. Webbinariets syfte är att uppdatera deltagarnas kunskaper om grannlandet Sverige. I webbinariet diskuteras bland annat aktuella samhälleliga frågor samt hur man kan öka motivationen i distansundervisningen.

Deltagandet är avgiftsfritt. Anmäl dig senast tisdagen den 24 november 2020 på Svenska nus webbsida.

Webbinariets tidtabell samt anmälningslänken finns på Svenska nus webbsida.

6. Hämta stöd för kulturmiljöfostran från Kulturens årsklocka

Föreningen för kulturarvsfostran i Finland (Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura) underhåller materialbanken Kulturens årsklocka (Kulttuurin Vuosikello) som är en omfattande materialbank riktad till småbarnspedagoger. På Kulturens årsklocka finns material och tips för olika aktiviteter för stöd för olika tema- och högtidsdagar. Materialet är delat både efter tema och månader. Tips för november finns på webbsidan för Kulturens årsklocka. Webbsidan är på finska.

  • Svenska dagen 6.11
  • Fars dag 8.11
  • Internationella dagen för tolerans 16.11
  • Internationella barndagen 20.11

7. Höstens nya barnboksbekantskaper

”Lillebror och storebror har världens bästa fantasi ihop: de är farliga lajon på savannen. Fast storebror har blivit sjuk, och nu orkar han bara ryta svagt. Men lajon vill inte sitta fast i slangar och dropp och snart är de på jakt igen.”

Så här låter det på Jens Mattson och Jenny Lucanders (ill.) verk Vi är lajon! I boken behandlas ämnen som broderskärlek samt sorgen över att någon blir sjuk på ett ömsint, hjärtskärande och humoristiskt sätt. Boken är nominerad till årets Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2020. Boken publicerades 2019 av Förlaget. Boken kan lånas på Vaski-biblioteken, länken till bokens sida på Vaski-databasen.

En ny och unik bilderboksbekantskap på dragspelsformat! Åsa Lind och Emma Virkes bilderbok Kom dagen, kom natten (2020) för läsaren till sommarens sista dag och visar fram både dagens skeenden och nattens drömmar genom bokens dragspelformat. När dagen på en sida slutar, börjar på andra sidan natten! Lind och Virkes verk är riktat till barn i åldern 3–6 år. Boken är publicerad av det svenska förlaget Lilla Piratförlaget. Länken till bokens sida på Vaski-databasen.

Bekanta dig även med Facebook-sidan av stadsbibliotekets barnavdelning Saaga (på finska) och Facebook-sidan av Åbo stadsbibliotek (på svenska).

Läsglädje för alla!

Läskoordinatorer
Rikta dig till läsning! -projekt

PS Bekanta dig med den finskspråkiga månadsöversikten på projektets Suuntaa lukemiseen! -sida.

Grattis Seinäjoki stadsbibliotek med anledning av Rakkaudesta kirjaan -pris!

Seinäjoki stadsbibliotek tilldelades Rakkaudesta kirjaan -pris för Lukuliekki-spel

Seinäjoki stadsbibliotek belönades med Rakkaudesta kirjaan -premien för Lukuliekki-spel och arbete kring läsdiplomverksamhet torsdagen den 22 oktober under Helsingfors Bokmässan.

Tack vare premien kan man fortsätta läsdiplomverksamheten i Seinäjoki samt sprida information om Lukuliekki-spel i Seinäjoki med omnejd.

Man kan bekanta sig med Lukuliekki-spel av Seinäjoki stadsbibliotek på webbsidan av Eepos-biblioteken (på finska). Ytterligare information om spelet och premien finns även på webbsidan av Seinäjoki.

Rakkaudesta kirjaan -premien

Premien tilldelas en privat person eller en organisation för det goda, långvariga och ansedda arbetet till förmån för läsintresse och litteraturens ställning eller som har på något annat sätt lanserat litteratur med sin egen verksamhet.

Vinnaren av den årliga premien offentliggörs under Helsingfors Bokmässan. Premien har tilldelats från år 2001. Utöver elogen får vinnaren en penningbelöning på 5 000 euro som beviljas av Stiftelsen Finlands Mässa. Ytterligare information on Rakkaudesta kirjaan -premien finns på Helsingfors Bokmässans webbsida (på finska).

Man kan lyssna radiointervjun av Seinäjoki stadsbiblioteks servicechef Outi Kytöniemi och specialbibliotekarie Maria Lehtoala med anknytning till premien på Yle Arena. Anne Elhaimer fungerar som intervjuare. Intervjun är på finska.

Grattis Seinäjoki stadsbibliotek!

Vi gratulerar Seinäjoki stadsbibliotek med anledning av den fina premien och det lyckade Lukuliekki-spelet!

Å rikta dig till läsning! -projektets vägnar,

Henrik Hurme, läskoordinator

Samtal om litteraturens betydelse i formandet av vår världsbild

Berättelsernas betydelse för barnets världsbild och värderingar

Ett tips om ett bra samtal om berättelsernas betydelse för barnets världsbild och värderingar. Samtalet leds av Maria Lassén-Seger, docent i barn- och ungdomslitteratur vid Åbo Akademi, och hon diskuterar ämnet med Mia Österlund, docent och universitetslärare i litteraturvetenskap i Åbo Akademi, och Jenny Lucander, prisbelönt barnbokskreatör.

Samtalet ordnades på plats på Akademiska bokhandlen i Helsingfors tisdagen den 15 oktober. Samtalet direktsändes på SFV:s och Akademens Facebook- och webbsidor.

Mera om evenemanget på SFV:s webbsidor: https://www.sfv.fi/sv/evenemang/view-155738-88665.

Länken till inspelade samtalet på SFV:s Facebook: https://www.facebook.com/watch/?v=345289266745964.

Kouluvaarit ry, Farfar i skolan rf

Kouluvaarit ry, Farfar i skolan rf

Läskunnighet-projekt strävar efter att genom sin verksamhet förstärka samarbete mellan olika aktörer med anknytning till såväl läskunnighet och läsning som fostran och undervisning. Läskunnighet-projekt samarbetar med föreningen Kouluvaarit ry, Farfar i skolan rf.

Verskamheten av medfostrare började i Finland redan 2000 i Åbo. Från och med 2004 har föreningen Kouluvaarit ry, Farfar i skolan rf koordinerat verksamheten av medforstrare. År 2020 har verksamheten varit i gång redan under 20 år!

Kouluvaarit ry, Farfar i skolan rf är en ideell förening med syfte att stödja skolornas verksamhet inom barnuppfostran. Medfostrare är frivilliga, över 55-åriga män som arbetar som stöd och hjälp för elever och lärare på lågstadiet. En gång i veckan deltar medfostrare i undervisningen samt äter skollunch tillsammans med eleverna. Medfostrare kan bland annat hjälpa eleverna med olika uppgifter, diskutera med eleverna eller berätta och läsa berättelser.

”Medfostrarna är för egen del med för att stöda den pedagogiska verksamheten och utveckla en bra och trygg skolmiljö. De hämtar mervärde till inlärningen genom sina egna specialkunskaper och sin livserfarenhet.” (Webbsidan för Kouluvaarit ry, Farfar i skolan rf)

Bekanta dig med verksamheten här: www.turku.fi/kouluvaarit.

Fira läslov under höstlovet!

Läs till världens ände!

Höstlovet är Läslov -kampanj är ett gemensamt initiativ av organisationerna inom bokbranchen och i år genomförs kampanjen för andra gången. Med hjälp av kampanjen uppmuntras familjerna att under skolornas höstlov fira läslov genom att läsa tillsammans. I Läslov-kampanjen betonas också det att läsning är ett gemensamt intresse för hela familjen. Kampanjen stöds av vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko.

På kampanjens webbplats finns ett stort utbud av lästips och bokrekommendationer för läsare i alla åldrar och nivåer! På webbplatsen finns också bilder att färglägga. Med hjälp av bilderna kan man sätta upp egna läsmål och följa hur de framskrider.

Bekanta dig med kampanjen: https://www.lukuloma.fi/. Information på svenska finns under videon.

I kampanjen deltar Kirjailijaliitto, Kirjakauppaliitto, Boksampo, Läscentrum, Läsrörelsen – Utbildningsstyrelsen, Finlands Biblioteksförening, Finlands bokstiftelse, Finlands förlagsförening, Finlands facklitterära författare, Barnboksintitutet och Äidinkielen opettajain liitto.

Läslov i Åbo

I Åbo firas läslovet (höslovet) under veckan 42, 12.-18.10.2020. Under oktober firas även läsmånaden i Åbo i Hela Åbo läser -kampanjens tecken. Bekanta dig med Hela Åbo läser -kampanjen: https://www.turku.fi/sv/nyhet/2020-09-21_hela-abo-laser-igen-i-oktober.

Givande läsestunder och trevligt läslov för alla!

Läsglädje för alla!

Henrik Hurme, läskoordinator

En artikel av Henrik Hurme på bibliotekets kulturblogg (på finska)

Artikel på bibliotekets kulturblogg

Lukeminen todellakin on arkipäivää, mutta erilaista kuin ennen

Läskoordinator Henrik Hurme har skrivit en artikel ”Kun lukeminen ei enää ole arkipäivää” på bibliotekets kulturblogg. Artikeln har publicerats 28.09.2020. Artikeln är skriven på finska.

Läs Henriks artikel, klicka på Kun lukeminen ei enää ole arkipäivää-länken: https://www.turku.fi/blogit/kulttuuriblogi/kun-lukeminen-ei-enaa-ole-arkipaivaa.

Välkommen till projektgruppen!

Kom med att sporra barn till att hitta läsningens glädje!

Kom med i projektgruppen! Du kan delta på det sättet och på den tiden som passar dig bäst! Ring eller e-posta oss dina idéer, anmäla dig som kontaktperson för din egen enhet, utarbeta en läslista, dela ut boktips – även det lilla blir stort!

Läskoordinators hälsning!

Hej Läsglädje-bloggens läsare! Välkommen till första inlägget!

I detta inlägg kommer jag först presentera mig själv varefter jag fortsätter med att introducera själva Läskunnighet -projekt.

Vem är jag?

Jag är Henrik Hurme, språkexpert (FM) och Åbo stads läskoordinator. Jag började jobba som läskoordinator i augusti 2020.

Jag är utbildad språkexpert och filosofie magister i nordiska språk.  Jag är specieliserad på svenska och svenskspråkig litteratur, svensk språkhistoria, tidigarelagd språkundervisning och -inlärning, språkpolitik och -planering samt fonetik. Jag är en entusiastisk språkhistoriker och utöver kandidatavhandlingen och pro gradu-arbetet har jag deltagit i flera språkhistoriska översättnings- och forskningsprojekt.

Från och med 2017 har jag arbetat i olika utvecklingsprojekt inom Åbo stad och Åbo universitetet med anknytning till fostran och utbildning.

Jag är en ivrig läsare och litteraturentusiast!

Information om Läskunnighet-projekt

Läskunnighet-projekt är ett tvåårigt utvecklingsprojekt finansierad av utbildnings- och kulturministeriet. Primära syftet med projektet är  främjande, utveckling och förstärking av barnens läskunnighet, läskultur och läsintesse. Det andra syftet är att förstärka och öka samarbetet mellan småbarnspedagogik, förskoleundervisning och nybörjarundervisning samt hem, föräldrar och kulturbransch i anslutning till läskunnighet och läsning.

Jag fungerar själv som projektansvarig och projektets kontaktperson. Inom projektets verksamhet fungerar även en projektgrupp som består av samarbetspartner och experter från olika sektorer. Jag rapporterar om projektet både för finansiären och för styrgruppen. Styrgruppen består av representanter från administrationen.

Under hösten 2020 och våren 2021 kommer läskunnighetens nuvarande situation i staden kartläggas. I kartläggningen tas också hänsyn till hur läsandet och läskunnigheten stödjas i dagens läge. Under hösten arrangeras också lansering av projektet i form av en startkampanj. Närmare information om kampanjen informeras senare.

Vad gör läskoordinator?

Min arbetsbeskrivning som läskoordinator är omfattande och mångsidig. Som jag nämnde ovan fungerar jag som projektansvarig och projektets kontaktperson vilket betyder att projektets administration tillhör mina centrala arbetsuppgifter. Som läskoordinator fungerar jag som kontaktperson mellan olika aktörer samt som tutor för personal inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning och nybörjarundervisning. Till mina arbetsuppgifter ingår också informering och kommunicering, kartläggning, planering, organisering och genomföring av olika evenemang och tillfällen samt deltagande och representering på evenemang organiserade av olika sektorer och aktörer. Besök på daghem och i skolor är en hörnsten i läskoordinaators arbete, gällande omständigheterna måste förstås ta i beaktande!

Tack läsare!

Önskar alla en riktigt skön höst! Ta hand om er!

Läsglädje för alla!

Henrik Hurme, läskoordinator

Välkommen till Läsglädje-bloggen!

Välkommen till Läsglädje-bloggen!

På denna blogg uppdaterar man allt möjligt om projektet! På bloggen publiceras såväl artiklar om material med anknytning till läskunnighet, -kultur och -intresse som boktips och -recensioner samt läsupplevelser av barn, elever och personal inom fostran, undervisningen och kulturbrancen. Håll dig uppdaterad om läsglädjen!

Läsglädje för alla!

Henrik Hurme, läskoordinator