Kohti kielikarnevaaleja – tapahtuman tuottajien tunnelmia ennen ja jälkeen tapahtuman

Syksyllä 2016: ”Kielikarnevaalit. Järjestetään tapahtuma kieliluokkien oppilaille. Tapahtuma, jossa he voivat tutustus toisiinsa, toisiin kaupungin kieliluokkiin. Ja, oppia uutta. Niin, kielistä… ja uusia kieliä. Kyllä.

Mitkä luokat sitten osallistuisivat tapahtumaan? Kaikki. Kyllä kaikki. Onkohan se paljon? On, mutta kyllä sinne kaikki pitää saada. Joo. Kaikki. Ai alkuopetuksesta ysiluokkalaisiin asti. Joo, joo. Kaikki.”

Kielikarnevaalien suunnittelu ja rakentaminen lähti käyntiin syksyllä hankkeemme vastuuopettajakokouksissa. Tapahtumaa sivuttiin myös opettajien verkostoitumispäivässä, jossa kerättiin tapahtuman suunnittelutiimin osallistuvat yhteen.

Ensimmäisenä piti löytää päivä, joka sopisi mahdollisimman hyvin kaikille tapahtumaan osallistuville kouluille. Viikko 15 tuntui sopivan kaikille. Tilan etsiminen oli askelista ensimmäinen. Mihin mahtuu yli tuhat oppilasta? Urheilu- ja palloiluhallien varauskirjat olivat täynnä jo seuraavaan jouluun asti ja jäähalleissa jää. Suuri kieliseikkailu luistellen olisi ollut jo hiukan liikaa. Messukeskus voisi toimia. Olisi ainakin tilaa liikkua ja olla. Näinpä Kielikarnevaalin päiväksi määräytyi tiistai 11.4. kun toiveemme soviteltiin messukeskuksen kalenteriin.

Apua. Mitä nyt sitten? Kieliä, joukkueita ja toimintaa, mutta miten. Löytyisikö tapahtumaan toimijoita avuksia? Ja löytyihän niitä. Ensimmäiseksi olimme yhteydessä Seppoon ja Turun yliopiston kielten laitoksiin. Seppo tarjosi meille sähköisen pelialustan käyttöön karnevaalien ajaksi. Lisäksi saimme heiltä apua ja tukea pelien rakentamiseen, vastauksia ja ohjeita tekniikan suhteen sekä Henrietta Lehtosen avuksi karnevaalipäivänä. Pohjoismaisten kielten laitokselta puolestaan löytyi tehokaksikko Suvi ja Henrik, jotka ottivat yhdessä englannin opiskelija Liisin kanssa 1.-3. -luokkalaisten rastien suunnittelun ja toteutuksen koordinoitavaksi. Ilman heitä ja heidän rekrytoimiaan 30 muuta opiskelijaa olisimme todella olleet pulassa.

Seppo-pelien tehtäviä ja sisältöä alettiin työstää alkuvuodesta 2017. Ensin kerättiin opettajilta ideoita ja ehdotuksia tehtäviksi. Vähitellen yhteistyökumppaneiden lista kasvoi ja saimme lisättyä heidän tehtäviään ja pisteitään 4.-6.-luokkalaisten pelikenttiin. Pidimme maaliskuussa yhden kokopäiväisen suunnittelupäivän, jossa rakensimme pelin tarinaa ja kokosimme opettajien lähettämistä tehtäväideoista eri luokka-asteille sopivat radat. Pelin rakentamisesta ja toiminnasta voit lukea lisää täältä ja katsoa täältä.

Päivän sisältö valmistui vähitellen kaiken käytännön järjestelyjen kanssa käsi kädessä. 1200 oppilaan saamiseksi messukeskukseen, joka sijaitsee kauempana kuin kävelymatkan pääässä, tarvittiin 12 bussia ja useita exceleitä, sähköposteja ja puheluita ohjaamaan eri kouluista eri aikaan lähtevät luokat oikeisiin linja-autoihin. Tässäkin onnistuttiin, sillä 22 noutoa/hakua osuivat kohdilleen. Karnevaalien jälkeen pohtiessani järjestelyiden määrää ja monimutkaisuutta näkisin, että oppilaiden ruokailu tuntui aiheuttavan eniten pään vaivaa. Päädyimme siihen, että alakoululaisille tilattiin kouluista eväät mukaan ja yläkoululaisista osa söi koululla ja osa karnevaaleissa.

Karnevaalien lähestyessä päivät pitenivät ja tuntui, että jokainen hoidettu tehtävä aiheutti viisi uutta pikkutehtävää. Karnevaalien suunnittelutiimi oli kuitenkin rautaista sakkia. Hetkittäin toki usko oli koetuksella ja pohdittiin, mihin ihmeeseen on lupauduttu, mutta vuorotellen toisia tsempaten meillä oli huhtikuun alussa valmiina:

  • Päivän sisältö ja rakenne
    • ruokailut
    • peliajat
    • 1-3. -luokkalaisten ohjelma
    • ulkopuoliset toimijat ja heidän ohjeistaminen
    • yllätysesiintyjä
    • opettajien vastuutehtävät
  • Seppo
    • pelikentät tehtävineen
    • joukkuejaot
    • 9. luokan tuomareiden ohjeet ja ryhmät
  • bussikuljetukset aikatauluineen
  • tilojen käyttö ja messukeskuksen tekniikka
  • infojulisteet ja ohjevideot
  • kutsuvieraiden huomioiminen
  • lehdistötiedote
  • tapahtuman viestintä
  • turvallisuussuunnitelma
  • järjestyksenvalvojat
  • ensiapuhenkilökunta

Kouluissa valmistauduttiin myös koko alkuvuoden karnevaaleihin. Jokainen kielilinja suunnitteli ja kuvasi esittelyvideon linjastaan, infosi koteja, tilasi eväitä ja vastaili oppilaiden kasvavaan määrään kysymyksiä tapahtuman lähestyessä.

Viimeiset viilaukset ennen tiistain 11.4. H-hetkeä hoidettiin luonnollisesti viimeisinä iltoina. Messukeskus saatiin koristeltua, julisteet printattua, powerpointit tehtyä, tietokoneet asennettua, verkko testattua ja juontajat harjoitettua ja mikä tärkentä lippusiimat viritettyä kattoon. Kaikki oli siis vihdoin valmista.

karnevaalitunnelman kohottamiseksi ripustettiin messukeskukseen kilometrin verran lippusiimaa koristeineen – muutama metri meni siis teippiäkin.

Itse karnevaalipäivä sujuin upeasti. Oppilaat olivat innoissaan, tehtävät olivat sopivan haastavia, uusia kaverisuhteista solmittiin, kieliä opittiin ja Felix Znegerin esitys innostamina on kevään ajan kuultu beatboxaus harjoittelua koulun käytävillä. Kurkkaa Luostarivuoren 3D-luokan karnevaalitunnelmia täältä ja Tilda Hopian kirjoittama juttu karnevaaleista kuvineen.

Sanna ja Satu karnevaalien jälkeen
Ranskan instituutin pisteellä riitti pelaajia

 

Kielikarnevaalien järjestäminen oli paljon kaikkea. Paljon työtunteja, paljon asioiden selvittämistä, monen kysymyksen esittämistä, moneen kysymyseen vastaamista, epävarmuutta ja sen sietämistä. Mutta myös hauskaa, palkitsevaa, uuden oppimista, yhteistyötä, kannustamista, naurua, iloa ja intoa!

Kiitos oppilaat, opet, yhteistyökumppanit ja suunnittelutiimi.

Satu Koistinen, Turun Kielivirta

Språkkarneval 11.4.2017

Det var en ivrig grupp med ettor, tvåor och treor som väntade på bussen som skulle ta oss till språkkarnevalen. Utanför mässcentret tittade vi på  flaggorna som representerade alla språkklasser i Åbo.

Ännu var mässcentarlen ganska tom, vi var bland de första som kom. Vi tittade på de alla fina dekorationerna och väntade på att programmet skulle börja.

Efter en väldigt lång (enligt eleverna) väntan började programmet. Vi skulle få bekanta oss med alla språkklassernas olika språk. Först fick vi lära oss svenska. De tyckte vi att var roligt, för vi kan redan svenska. Vi skulle säga alla muminfigurerna på svenska.

I följande punkt fick vi lära oss ryska. Vi fick bekanta oss med det ryska alfabetet. Den här uppgiften var den roligaste på hela dagen.

I den följande punkten fick vi lära oss färgerna på tyska. Det var en gammal språkbadselev som lärde oss det. Det var jätte roligt att leka ”Simon says” i den engelska punkten.

Vi hittade också Svenni på karnevalen! Vi försökte gissa vem som var utklädd till Svenni, men lyckades inte.

Snart var vårt program slut och de större eleverna började komma in i salen. Vi gick och åt vår matsäck. Många tyckte att det här var den roligaste stunden på hela dagen.

 

Dagen avslutades för vår del i auditoriet. Alla 1200 elever samlades där. Det var en fin känsla att vara en del av den här stora gruppen. Först fick vi se alla videohälsningar som srpåkklasserna hade gjort. De var jätte fina!  Efter det fick vi öva beatboxing med Felix Zenger och lyssna på hans konsert. Tack för en jätte rolig dag!

Hälsar språkbadarna från Luostarivuori 3D

Karnevaalien leikkisetänä SEPPO

Kielikarnevaali -ajatus syntyi opettajien keskuudessa siksi, että isona osana Turun Kielivirta -hanketta on sekä opettajien että oppilaiden verkostoituminen. Suuresti kutkutteli myös suunnitella tapahtuma, jossa oppilaat saisivat kielitaitonsa monipuolisesti käyttöön ja voisivat myös oppia toisiltaan.

Luostarivuoren yläkoulun oppilaat olivat jo yhden teemapäivän aikana päässeet kokeilemaan Seppo – pelialustaa, josta oli toimivia kokemuksia. Seppo-pelin tarkoituksena on aidossa ympäristössä tapahtuva kokemuksellinen, tutkiva oppiminen ja tekniikan hyödyntäminen. Tulevaisuuden taidot, kuten ongelmanratkaisutaidot, luovuus, yhteistoiminta ja osaamisen jakaminen ovat osa Seppo-pelien oppimisprosessia. Seppon pelipedagogiikka on oppilaita innostava ja motivoiva tapa opettaa. Se laittaa pelaajat liikkeelle, jolloin aivotkin toimivat paremmin. Seppo on suomalaisten luoma interaktiivinen pelialusta suomalaisten tarpeisiin ja todella helposti muokattavissa.

Onnistuimme saamaan kokeilulisenssin käyttöömme ja hieman jopa tietämättä mihin kaikkeen ohjelma taipuu, päätettiin toteuttaa Karnevaali-tehtävät ”Seppoiluna” vuosiluokilla 4- 8, ja valjastaa yhdeksäsluokkalaiset heidän tuomareikseen.

Näin pelit syntyivät

Tehtäviä peleihin pyydettiin opettajilta kaikista hankkeessa mukana olevista kouluista. Näistä saaduista tehtävistä opettajatiimi muokkasi ja valikoi tehtäviä  (ns.Tähtitehtävät).  Lisäksi Karnevaaleille oli pyydetty useita eri kielen asiantuntijoita ja yhdistyksiä. Heidän toimintapisteilleen suunniteltiin omat tehtävät (ns.Kruunutehtävät).

Kun tehtävät olivat valmiina, valittiin karnevaaliteemaan sopiva taustakuva ”pelilaudaksi” sekä laadittiin pelille taustatarina ja säännöt. Tämän jälkeen itse tehtävien syöttäminen peliin sujui suhteellisen mutkattomasti muutamaa teknistä kömmähdystä lukuunottamatta. Jokaiselle luokka-asteelle (4-8) tehtiin oma peli, joissa oli osittain samoja tehtäviä. Osa ennaltalaadituista tehtävistä jäi jopa pelistä pois, sillä ”pelilautaa” ei haluttu täyttää liian sekavaksi ulkoasultaan.

Pelin taustatarinana oli huoli maailman kielten kuolemisesta sukupuuttoon. Kielikarnevaaliin osallistujilla oli mahdollisuus pelastaa maailman kielet, jos saadaan yhteisvoimin kerättyä tarpeeksi pisteitä. Joukkueiden tehtävänä oli suorittaa pelissä annettujen aloitus- ja lopetustehtävien lisäksi 8-10 tähtitehtävää ja 3-5 kruunutehtävää. Pelin kuluessa piti varautua koko pelin keskeyttäviin salamatehtäviin.

Pelin säännöissä annettiin käytännön ohjeita ryhmässä toimimisesta. Neuvoja annettiin miten ollaan yhteydessä tuomariin ja aikuisiin jos homma ei pelitä. Ryhmää pyydettiin miettimään yhteinen tapaamispaikka, jos ryhmä eksyy toisistaan. Eniten ohjeita annettiin tilanteisiin, jos tekniikka pettää, mutta tekniikka tuntui toimivan hyvin.

Jotta saimme varmistettua, että jokainen ryhmä on rekisteröitynyt peliin oikein, niin halusimme aloittaa pelin ”aloittakaa tästä”-tehtävästä. Tehtävässä selvitettiin pelaajille säännöt ja pyydettiin valitsemaan ryhmälle nimi, ottamaan kuva ja kertomaan ryhmän jäsenten nimet. Tällöin pystyimme tarkistamaan ryhmän saamat pisteet ja antamaan palkinnot oikean ryhmän pelaajille.

Palaute-tehtävässä oli palautekysely Kielikarnevaalipäivän sujumisesta ja miten Seppo-peli sopi toiminnaksi. Saimme arvokasta tietoa päivästä oppilaan näkökulmasta; mikä onnistui erityisen hyvin ja missä parannettavaa. Jatkoa ajatellen saimme paljon toiveita.

Esimerkki tähtitehtävästä:  ”Valitkaa yksi  nähtävyys (patsas, rakennus jne) valitsemastanne maasta (Ruotsista/Englannista/ Ranskasta/Venäjältä/Saksasta) ja tehkää siitä “ihmispyramidi”. Ottakaa kuva ja lähettäkää tuomarille. Kirjoittakaa myös, mikä on kyseessä.

Esimerkki tähtitehtävästä: ”Etsikää henkilö, jolla on keltainen lippalakki (keltalippispäiset olivat natiiveja, omaa kieltään puhuvia vapaaehtoisia, esim. kielen elävöittäjiä koulussa). Pyytäkää häntä opettamaan teille HYÖDYLLINEN lause hänen äidinkielellään (te ryhmänä päätätte lauseen, kukaan teistä ei saa osata lausetta etukäteen). Videoikaa pätkä opetustilanteesta ja lähettäkää se tuomarille.

PELAAMAAN!

Kielikarnevaaleille tullessaan oppilas tiesi oman joukkuekoodinsa, jonka avulla hän löysi oman joukkueensa (auditorion istumapaikat oli merkattu koodien mukaan).  Joukkueet muodostuivat  5.-7. oppilaan ryhmistä luokka-asteittain. Jokaisessa joukkueessa oli oppilaita kahdesta eri koulusta ja eri kielisestä kieliluokasta. Näin heillä oli mahdollisuus tutustua toisiin kieliluokkien oppilaisiin ja heillä oli osaamista mahdollisimman monista kielistä, joka saattoi olla hyödyksi pelissä. Peliä varten joukkueen piti kirjautua luokkatason PIN-koodilla ja älylaitteella peliin (Seppo.io) ja antaa joukkueelleen nimi. Tehtäviä arvioi 9.-luokkalaiset tuomarit erillisestä kokoustilastaan ja joukkueet saivat nopeasti palautetta tehtävistään pisteinä. Peliä rakennettaessa tuomareille oli annettu ohjeistus tehtävien pisteytyksestä. Karnevaaleilla oli havaittavissa intoa, tiimityötä ja pelillisyyttä!

OPPILAIDEN PALAUTETTA SEPPOSTA

Teetimme oppilaille kyselyn Kielikarnevaalipäivästä ja jossa kysyimme myös kokemuksia Seppo-pelistä.  Kyselyn tulosten perusteella oppilaiden mielestä Seppo-pelin käyttö oli helppoa tai erittäin  helppoa.  Yhteistyö ryhmissä sujui suurimmaksi osaksi erittäin sujuvasti.  Suurin osa oppilaista käytti omaa verkkoyhteyttään laitteessaan, ongelmia verkon kanssa ei ollut, vaikka käyttäjiä oli lähes 800.  Tässä muutamia oppilailta tulleita kommentteja pelistä:

  • Kivointa oli seppo-pelin pelaaminen. Toivoisimme tulevina vuosina lisää tämän tapaisia tehtäviä. 
  • Oli kiva kun sai käyttää puhelinta vapaasti ! 
  • Meidän joukkue oli todella hyvä ja tulimme erittäin hyvin toimeen. Pelissä oli todella helpot ja yksinkertaiset säännöt joka oli todella hyvä. Tehtävät olivat hyviä ja seuraavina vuosina voisi olla aika samanlaisia.  
  • Kukaan ei tippunut netistä ja kaikki toimi hyvin. Toivoisin enemmän aikaa ensi kerralla. 
  • Oli kivaa keräillä pisteitä Seppo pelissä. 

Pelillisyys sopi hyvin Kielikarnevaalien henkeen ja oppilaiden vaikutti olevan luontevaa verkostoitua yhteisen tehtävän ja laitteen äärelle. Opettajalle SEPPO.IO oli helppokäyttöinen tehdä ja jätti kytemään monia jatkotyöstämisajatuksia. Useat upeat tehtävät jäivät myös tällä kertaa pelien ulkopuolelle, joten materiaalia kieliluokkien peleihin löytyy lisää jo nyt!

Kirjoittanut: Pikke Syrjä- Väisänen ja Sanna Sova