Koronakevät 2020
Koronavirus yllätti koko maailman ja sen vaikutukset ulottuivat Kerttuliin saakka. Perjantaina 13.3. maan hallitus teki päätöksen siirtää koulut etäopetukseen viruksen leviämisen hillitsemiseksi 13.4. asti. Ylioppilaskirjoitusaikataulua tiivistettiin siten, että reaalikokeet siirrettiin viikkoa aikaisemmaksi, mikä tarkoitti käytännössä sitä, että viikolla 12 pidettiin joka päivä ylioppilaskirjoituksia. Opettajat valvoivat kirjoituksia aamusta iltaan, mutta kaikki saatiin hoidettua kunnialla maaliin. Muut opiskelijat olivat jo tässä vaiheessa opiskelemassa etänä.
Viikolla 13 Kerttulin lukio tyhjeni myös opettajista ja abiturienteista, kun kaikki siirtyivät koteihinsa etätöitä tekemään. Tätä kirjoitettaessa odottelemme tietoa siitä, jatkuuko koulujen etäopetus koko kevätlukukauden loppuun vai palaammeko ehkä kouluun huhtikuun lopussa. Joka tapauksessa korona on aiheuttanut maailmanlaajuisesti kymmenien tuhansien ihmisten kuoleman, Suomessa niin kirjastot, teatterit kuin ravintolatkin on suljettu, Uusimaa eristetty ja sairastuneiden määrä kasvaa päivä päivältä.
Tällaista kevättä ei olisi osannut kuvitella kukaan, mutta pääministerin sanoin ”me selviämme tästä yhdessä”. Voimia kaikille!
Lääkisvierailu 9.3.
Hannu Moilasen luento Kerttulissa 4.3.
Fysiikan lehtori ja Aivot liikkeelle -teoksen kirjoittaja Hannu Moilanen vieraili lukiossamme keskiviikkona 4.3. Hänen luentonsa aiheena oli liikunta osana opetusta ja oppimista. Moilanen toi esille useita syitä, miksi opetusta kannattaa liikunnallistaa. Liikunta muokkaa aivojen rakennetta ja parantaa siten oppimiskykyä. Ennen oppimistilannetta tehty liikunta myös virkistää ja parantaa keskittymiskykyä. Liike yhdistettynä oppimiseen tehostaa oppimista ja kasvattaa opiskelumotivaatiota. Moilanen kertoi myös, miten liikunta ja ulkoilu lisäävät luovuutta ja parantavat unta. Jo lyhytkin liikuntasuoritus edesauttaa aivojen oppimisen kannalta tärkeiden välittäjäaineiden vapautumista. Kehon käyttö vaikuttaa hänen mukaansa myös oppimisessa syntyvän muistijäljen pysyvyyteen. On siis lukemattomia syitä, miksi liikkuminen kannattaa.
Liikuntaa ja toiminnallisuutta on mahdollista lisätä yksinkertaistenkin menetelmien avulla – istutaan vähemmän, lisätään opetukseen toiminnallisia pelejä ja leikkejä, liikutaan oppituntien välillä, tehdään hengitys- ja rentoutumisharjoituksia tai jäädään vaikka yhtä pysäkkiä aikaisemmin bussista ja kävellään loppumatka koululle. Moilasen mielestä oppitunti on silloin onnistunut, kun hän näkee opiskelijoiden nauravan ja nauttivat oppitunneista. Opetuksen liikunnallistamisessa on myös tärkeää, että siihen osallistuu koko kouluyhteisö, niin opiskelijat kuin opettajatkin.