Bakgrund:
Våren 1999 ordnades i Åbosamfundets regi en kväll då vi blickade tillbaka på Sirkkala skolas historia. Kvällen gav ett och annat nytt perspektiv på skolan. Bl.a. fick vi veta att skolans nedre gård har varit fruktträdgård i tiderna och haft det vackert klingande namnet Pomona, som var hämtat ur den grekiska mytologin. Därför har det nya huset fått namnet Pomona. Inspirerade av kvarterets och skolans gamla historia vill vi skapa förutsättningar för att historien kan leva vidare också bland våra elever genom ett konst- och dataprojekt, äppelträdet Pomona – den virtuella dagboken. Med projektet eftersträvar vi att tillvarata historiska, nutida och framtida strömmar i form av bildkonst och berättande både på traditionellt sätt och i dataform. Bildkonstnär Jan-Erik Andersson kontaktades redan för snart ett och ett halvt år sedan då planeringen av projektet startade. Planerna är klara, men inte hela finansieringen. Vi har dock hopp om att få allt klart i vår. Jan-Erik börjar arbeta med konstdelen under våren och så hoppas vi att den virtuella delen är klar att tas i bruk senast i oktober.
Äppelträdet Pomona – den virtuella dagboken
Äppelträdet Pomona – den virtuella dagboken är ett konstverk för Sirkkala skola där traditionellt sagoberättande och traditionella skulpturmetoder kombineras med modern internet- och datorteknologi. Konstverket bygger på elevernas och lärarnas aktiva medverkan.
Projektet är ett nytt led i serien av skolprojekt som Jan-Erik gjort för t.ex. Rastis i Nordsjö och Leinola i Tammerfors, där han strävar efter att integrera konstverket som en organisk del av skolmiljön och undervisningen i skolan.
För projektet i vår skola har han tagit fasta på att ungdomar gillar att göra små bomärken. Denna skulptur gör det möjligt för eleverna att göra bomärken med utnyttjande av modern teknologi. Samtidigt kan den också vara ett medel i en allvarlig kommunikation mellan elever, lärare och föräldrar.
1. Sagan
Tillsammans med skolans elever skriver Jan-Erik en saga, som handlar om Pomona, det fantastiska äppelträdet, som växer i skolan. Kring sagan byggs en visuell värld upp med hjälp av teckningar, skådespel och videofilm i aktivt samarbete med elever och lärare. Sagan omvandlas till ett multimediaprogram, som visas på datorn (se nedan) som hör till skulpturen.
2. Skulpturen
Ett fantasifyllt utformat bord byggs upp på en stubbe. Ur det växer ett fantasiträd uppbyggt i glasfiber. Trädet är beklätt med datormanipulerade bilder, som är överförda till aluminiumfolie, en teknik Jan-Erik använt sedan 1995. Kring bordet placeras specialutformade pallar eller stolar på vilka eleverna kan sitta. Skulpturenheten placeras framför en glasvägg i Sirkkala skolas aula, där eleverna har fri tillgång till att sätta sig ned vid skulpturen. Genom glasväggen kan skulpturen också beskådas från skolans matsal.
Då skulpturens virtuella datordel inte är i användning fungerar skulpturen som att rent visuellt element, samt som en plats för eleverna att slå sig ner en stund.
3. Den virtuella dagboken: Interaktivitet på datorn
En IMac dator finns fast installerad på bordet. Inne i en trädgren finns en Internet kamera (Webcam) placerad så att eleverna kan ta fotografier av sig själva eller något föremål som sätts framför kameran. På datorskärmen finns ett för detta konstverk gjort program installerat, som gör det möjligt för eleverna att ta bilder av sig själva. Bilden placeras i ett äpple på datorskärmen. När de är nöjda med en bild kan den sparas. Bilden kan sedan användas då eleven väljer t.ex. ”Jag tycker”- äpplet (sen nedan). Bilden och texten lagras som en virtuell dagbok i en databank. Materialet från databanken, den virtuella dagboken, kan nås, utöver från konstverkets dator, också via en för ändamålet gjord www-sida på Internet. Vid årets slut kan lärarna också om de så önskar, ”skörda äpplena” dvs. skriva ut de bästa bilderna och texterna och göra en dagbok i bokform för varje år. Man kan också göra det så att datorprogrammet slumpvis väljer ut en bild med text från varje skoldag.
Datorteknologin för detta projekt är en vidareutveckling av det program Jan-Erik använt för World Wide Chocolate Heart projektet, som gjordes i samband med Konstindustriella högskolans medialab och Magis Media i Bryssel. Magic Media har meddelat att de kan åta sig att göra programmeringsdelen av Pomona projektet. Jan-Erik själv står för den visuella utformningen.
Förutom det som ovan beskrivits som ”Jag tycker”-äpplet och ”bildäpplet” finns 4 andra möjliga ”äpplen” eller valmöjligheter att välja mellan. Sammanlagt 6 olika val kan göras, för allt övrigt är datorn låst.
” Bildäpplet”
Här fotograferar du dig tills du är nöjd med bilden.
”Jag tycker-” äpplet
Här får eleven uttrycka sina tankar, känslor och åsikter fritt men under ansvar och gemensamt överenskomna spelregler.
”Enkätäpplet”
Här får eleverna rösta i en aktuell utfrågning i skolan t.ex. kommunalval, luciaval eller säga sin åsikt i något aktuellt spörsmål t.ex. åsikter om någon viss maträtt.
”Berättaräpplet”
Här kan eleverna fortsätta på en historia som någon annan inlett. Berättelserna bryts med jämna mellanrum. Berättelserna kan utges i olika form; bok, CD etc.
”Nyhetsäpplet”
Här rullar aktuella skolnyheter eller elevarbeten (slideshow, diaserie) fram. Nyhetsrullan byts ut med jämna mellanrum. Se vår nuvarande nyhetsrulla på hemsidan.
”Videoäpplet”
Här kan man se på Pomona-videon (se ovan). Möjlighet att byta ut videofilmen skall finnas.