Lähtö Getasta

Paikka               60º24’N       20º00’E

Tuulensuunta S-E

Tuulennopeus 12m/s

Sää 18ºC aurinkoista sekä pilvistä

Lähdimme Getasta 11.57 ja nostimme ankkurin. Köysien irrotus oli nopeaa, vaikka ne olivatkin kiinni kahdessa puussa kallionseinämässä. Purjeidennostossa  oli pieniä ongelmia, mutta ne selvisivät lopulta.

Samassa kun lähdimme, otimme pohjanäytteen Eekmanilla, pohjanoutimella. Näyte oli pieni mutta, sen mukaan pohja on terve. Sieltä löytyi liejusimpukoita, pieni mato ja hiekkaa. Pohja on siis terve sen peruusteella että sieltä löytyi elämää.

Kipparikallet aloittivat navigoinnista, joka sujui suht hyvin. Aallot eivät olleet erityisen suuria, mutta tuuli oli kova. Yksi oli ruorissa, 2 nostamassa purjeita ja kolmas katseli karttaa ja käytti kiikareita.

 

 

 

 

Biologian, maantieteen ja historian opiskelua Getassa

Keskiviikkoaamu alkoi opiskelulla klo 8-11. Kirjoiteamme oppimaamme ja kokemaamme päivän aikana. Klo 12 lähdimme Getasta, otimme pohjanäytteen Djupvikenin suulta ja jatkamme kohti Maarianhaminaa.

Maantieteen oppitunti Djupvikenin lahdella
Maantieteen oppitunti Djupvikenin lahdella
Historian opetusta Getan kalliolla
Historian opetusta Getan kalliolla
Pirunpelto
Merilukiolaiset pirunpellolla Getassa
Getan luolat
Getan luolat

 

Signhildskrubba

Kävelimme Gettassa luontopolkua pitkin ja kävimme katsomassa yhtä Ahvenanmaan nähtävyyksistä. Tulimme kalliolle, jossa oli melko syvä rotko. Rotkoon liittyy tarina englantilaisesta prinsessasta. Tarina kertoo prinsessasta nimeltä Signhild, joka matkusti Ahvenanmaalle levittääkseen kristinuskoa. Ahvenanmaalaiset eivät pitäneet hänen uskonnon levittämisestä, jonka takia he yrittivät tappaa hänet. Singhild pakeni heitä ja piiloutui rotkoon valkoisen hevosensa kanssa, josta ahvenanmaalaiset Tämä tarina on melko samantapainen kuin piispa Henrikin tarina. Hän myös yritti levittää kristinuskoa Suomeen, mutta ihmiset eivät halunneet luopua uskostaan minkä takia Henrik menetti henkensä. Tällaisia marttyyri tarinoita on monenlaisia usein kristinuskosta. Kristinusko alkoi kuitenkin hiljalleen levitä Ahvenanmaalta pidemmälle Suomeen 800-luvulta alkaen.

Thomas ja Kristian

Stefan Löfvingin jäljillä

Stefan (suamalaisittain Tapani) Löfving oli suomalainen sissipäällikkö ison- ja pikkuvihan aikoihin. Meille hän tuli tutuksi Getan luontokierroksella. Tarinan mukaan hän harhautti isonvihan aikana (v. 1715) venäläiset joukot kääntämällä saappaansa väärinpäin ja kävelemällä siten Ahvenanmeren ylitse. Getalla hän piiloutui haavoittuneena ja verisenä luolaan, jossa hän selviytyi syömällä getalaisten piilottamia sotaruokavaroja.

Tapani piti päiväkirjaa, jonka pohjalta Kyösti Wilkuna kirjoitti romaanin ”Tapani Löfvingin seikkailut”. Kirjassa kerrotaan hänen elämästään sissipäällikkönä, sekä toiminnassa että vapaalla – kirjassa esiintyy myös hänen lapsuudenystävänsä Riikka, johon hän törmäilee ympäri Suomea.

Isoviha oli venäläisten miehitys Suomessa vuosina 1713-1721. Ruotsin suurvalta-asema alkoi musertua ja Venäjä alkoi laajentua saaden pääsyn Itämerelle. Isoviha päättyi Uudenkaupungin rauhaan1723.

 

Kaisa, Jenny ja Olga

Geta, Djupviken, Åland

Dag 2 19.8 klockan 22.33

Geta, Djupviken, Åland

Tulimme 11 tuntia vastatuuleen, tuuli oli kovimmillaan 16m/s lounaasta ja keskimäärin 10m/s. Keli oli suurimmaksi osaksi hieno ja illalla lokkia lämmitti Aurinko. Teimme yhteensä noin 6 vendaaa. Päästyämme Ahvenanmaan pääsaaren lähettyville aallot pienentyivät ja loppu matka oli rentoa, jolloin ihastelimme Pohjois-Ahvenanmaan uskomattomia punaisia graniittikallioita. Olemme nyt kiinni Getan kalliossa, Djupvikenin lahden pohjukassa. Om man skulle vilja ha ett eget hus på Gätaberget måste man ha livit i Åland åtminstone fem år. Kan ni tro att man måste leva fem år I Åland, att få rättighetten att ha eget hem och landen där.

Iltapalaksi söimme avokadopastaa, mozzarella-tomaattisalaattia ja herkullisen syntistä suklaamutakakkua. Siivousta, iltauinti ja nukkumaan.

Maria, Vincent ja Tomi

ps. päivityksiä tulee myöhässä, koska kallioiden suojissa täällä erämaassa yhteydet välillä pätkivät pahasti

Avomerellä

Sää: Aurinkoinen ja puolipilvinen (Aamulla satoi). Tuulen nopeus 10m/s Koordinaatit: 60°39’N 20°40’E Lähdimme tänään 19.8.2014 klo. 10.15 Kustavin Isokarista, kohti Getaa. Matkamme ei ole ollut helppoa, sillä tuulet eivät ole suosineet meitä. Olemme aikataulusta hyvin paljon jäljessä. Olemme joutuneet purjehtimaan hyvin paljon edes takas, emmekä ole lähestyneet paljoa Getaa. Ryhmämme ovat hajanaisia, sillä todella monella on paha olo. Olin ruorissa ajamassa laivaa tuossa puoli tuntia sitten. Oli todella aallokkoista ja venettä oli vaikea ohjata. Kokemukseni oli todella hyviä, sillä luulin että venettä vain ajetaan. Aallokossa purjehtiminen on todella haastavaa. Monet odottavat ruokaa tällä hetkellä ja siitä pääsemme nauttimaan aivan pian!

Tomi

Tilannetietoja

Sateenkaaren päässäSaavuimme illalla Isokarin majakkasaarelle. Keli oli aika kova. Seksmiilarillä tuuli 14m/sekunnissa. Ilta kului majakkakierroksella historianopettajan johdolla. Saaren Glo-järviin tutustutti biologian opettaja. Lämmitimme saunan ja pääsimme pitkän päivän jälkeemajakkasaaren saunaan.. Pilkkopimeässä yössä majakan valo valaisi kulkuamme.

Olemme nyt Isokarin saarella ja lähdössä kohti Pohjois-Ahvenanmaata. Tuuliennuste päivälle on lounaistuulta 10-11m

Huipulla tuulee

Kello 14.17, sijainti 60°21’N 21°35’E. Tuulennopeus 6 m/s, nopeus 4,8 solmua. Tosisuunta 323°

Navigointivuoro sujui suurimmaksi osaksi sateessa, joka loppuvaiheessa taukosi; tällä hetkellä paistaa lähes aurinko. Tuuli oli hyvin vaihteleva, ja jouduimme etenemään luovimalla. Ruoaksi saimme nakkeja ja perunasalaattia ketsupin ja sinapin kera. Seuraavalla vahtivuorolla oli vaikeuksia päästä ajallaan kannelle, joten vuoromme venyi vähän.

Aamupäivän historiapläjäyksen saimme ohittaessamme Ominaisten saaren. Merimiehet välttelevät saarta, koska se on tunnettu kummitussaarena. Ennen vanhaan ruumiit, jotka eivät ansainneet tulla haudatuksi siunattuun maahan, vietiin saareen, jossa he tarinan mukaan irrottelevat veneiden köysiä ja kolisuttelevat kiviä. Viimeisimmät uhrit saari vaati lähes tasan 70 vuotta sitten jatkosodan päätyttyä, kun saksalaissotilaat heittivät kotimatkalla suomalaiset tyttöystävänsä yli laidan. Osa naisista pääsi uimaan turvaan, mutta suurin osa hukkui.

Jenny pääsi kiipeämään mastoon, sillä sen megafishermanin takimmainen nostin oli irronnut Gangut Regatan juhlaliputuksessa. Se piti nyt pujottaa takaisin, jotta fisherman-purje saadaan kiskottua ylös. Pulssi ehti kyllä nousta 20 metrin korkeudessa yhden köyden varassa roikkuessa etenkin kun piti työskennellä kahdella kädellä pitämättä kiinni mistään.

Tämän päivityksen teille tarjosi ryhmä Ässät alias Kaisa, Jenny ja OlgaJenny matkalla huipulle Jenny mastossa

Sateet ja purjehdus jatkuvat

WP_20140818_08_55_42_ProKello 11: 24. Sijainti 60° 17’N 022°02’E. Tuuli 11m/s. Aluksen nopeus 6,2 solmua.

Ryhmässämme merenneidoissa on Tomi, Vincent ja Maria. Vuoromme alkoi 9:00 ja loppui 11:00. Olimme ensimmäiset navigointivahdit ja se oli todella mielenkiintoista ja uutta, sillä meitä vastassa oli oikea kaatosade. Valtteri ja Kimmo opastivat meitä nostamaan purjeet, säätämään niitä ja ohjaamaan alusta tuulen tuiverruksessa. Opimme myös paljon uutta sanastoa esimerkiksi skuutti, kiristä ja löysää puomin, windex, kertoo tuulen suunnan mastossa, sit loda, paikka missä on hirvennahalla päällystetty ruori, dirkki, metalli vaijeri joka pitää puomia ylhäällä ja life line, vaijerit johon turvavaljaat kiinnitetään jottei miehistö putoaisi kannelta. Vettä purskui kaikkialle mikä teki kokemuksesta hieman epämukavan, mutta todella upean, opettavan ja ainutlaatuisen. Tehtävät oli jaettu siten, että Tomi hoiti ruorissa olemisen, Vincent navigoinnin ja Maria tähystämisen.

Joki aika sitten Lokki ohitti Rymättylän Pitkäniemen ja Ominaisten aukon

 

Maria, Tomi ja Vincent

Sadetta päin – matalapaineita luvassa

60º22N, 22º06E,

11 m/s S

Kello oli 7.30 kun NNE-opiskelijat saapuivat koululaivaamme LOKKIIN. Kipparimme Kimmo Hotanen piti meille infotilaisuuden, jossa kävimme läpi perusasioita. Sen jälkeen meidät jaettiin kolmeen ryhmään, joista yksi on navigoinnissa, toinen keittiövuorossa ja me olemme tällä hetkellä opiskelussa kirjoittamassa tätä blogia, joka toimii myös lokikirjanamme.

Meitä opastettiin secciilevyn käytössä, jonka avulla pystytään mittaamaan veden näkösyvyys.. Narun päässä olevaa valkoista levyä lasketaan veden alle niin kauan, että levyä ei enää nää. Narusta näkee kuinka syvällä levy on. Aurajoessa näkösyvyys oli noin 40-50cm.

Köydet irroitettiin laiturista klo 9.00 ja matkamme kohti Ahvenanmaata alkoi. Jo Ruissalon kohdalla alkoi kaatosade. Kuului myös pari ukkosen jyrähdystä ja taivas oli tumma.Sade loppui pian.

Tuulennopeus on tällä hetkellä 9,5 m/s. Ohitimme juuri Rajakarin kaikki purjeet nostettuna ja vauhti on noin 6WP_20140818_10_39_05_Pro solmua…

Thomas, Kristian, Julia ja Nella.

 

Kolmas sija Gangut Regatassa

Merilukion miehistön lopullinen sijoitus purjehduskilpailussa oli 3.sija. Osallistuimme myös ympäristökilpaan ja pyrimme omalta osaltamme kiinnittämään huomiota Itämeren suojeluun omalla toiminnallamme. Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion merilinja kiittää lämpimästi koululaivamme kapteenia Kimmo Hotasta hyvästä päällikkyydestä ja opastuksesta kilpailun aikana. Miehistömme keski-ikä oli koko kilpailun nuorin ja teimme parhaamme niin purjehduksen, opiskelun ja ympäristönsuojelun suhteen. Kiitämme myös Suomen Purjelaivasäätiötä hienon purjehduskilpailun järjestämisestä ja kaikkia tapahtumien järjestäjiä Hangossa ja kotikaupungissamme Turussa.

Merilukion miehistö "Elefantenin" (Shtandart) edustalla. Taistelunäytöksessä Shtandart esitti ruotsalaista Ehrenskiöldin komentamaa Elefantenia.
Merilukion miehistö Shtandartin edustalla. Taistelunäytöksessä Shtandart esitti ruotsalaista Ehrenskiöldin komentamaa Elefantenia.
kaupunginjohtaja
Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell ja merilukion miehistöä.

Mikä ihmeen GANGUT?

Gangut-Regatta on saanut nimensä Hankoniemen läheisyydessä käydystä meritaistelusta, josta tuli kuluneeksi Regatan järjestämisen aikaan 300-vuotta. Venäjänkielessä Hankoniemen ruotsinkielinen nimi Hangöudd vääntyi muotoon Gangut.

Turun Suomalaisen yhteiskoulun lukion opiskelijat osallistuivat Gangut-Regattaan kuunari Lokilla. Purjehduskilpailun lisäksi opiskelijat tutustuivat Riilahden tapahtumien historiaan.

Lue lisää 300-vuoden takaisista tapahtumista opiskelijoiden teksteistä.

Riilahden taistelu

Venäjän laivasto voitti Ruotsin laivaston Riilahden meritaistelussa Hankoniemen pohjoispuolella olevassa Riilahdessa 27.7.1714. Taistelu oli Venäjän Itämeren laivaston ensimmäinen merkittävä voitto. Todennäköisesti Venäjän menestys johtui tyynestä kelistä, jonka takia Ruotsin avomeren laivastolla oli ongelmia liikkua. Venäjän kaleerit liikkuivat ketterästi soutamalla tyynessä mutta Ruotsin avomerilaivoista ei saatu taistelupaikalle kuin HMS Elefanten, jossa oli vahva tykistö ja muutama , joiden tykistöt olivat heikot.

Venäjällä oli siis suuri ylivoima heidän yli sadalla aluksella. Ruotsin laivasto kesti venäläisten hyökkäyksen mutta puolustuslinja merellä petti illan saapuessa. Kontra-amiraali Nils Ehrensköld oli HMS Elefantenin kapteenina ja hänestä on noussut Ruotsin laivastossa sankari hänen pidettyään linjat kunnossa ylivoimaista kaleerilaivastoa vastaan. Ehrensköldin taistelu taktiikkana oli hinata Elefanten ahtaan salmen suulle ja pienemmät kaleeri alukset sijoittuivat sen ympärille. Venäjän murskaava ylivoima vei kuitenkin voiton lopuksi. Ruotsi sai kuitenkin tuhottua monia Venäjän aluksia eikä Venäjä selvinnyt täysin ilman tappioita.

Ruotsilta vallatut alukset kuljetettiin Pietariin ja HMS Elefanten kunnostettiin ja rikattiin uudestaan kolmimastokuunariksi. Tuon kyseisen taistelun jälkeen Venäjän laivastossa on ollut melkein aina Riilahden meritaistelun mukaan nimetty alus sekä gangut alus luokka.

Lauri Leimu ja Eemil Heimo

 Pietari Suuri

Pietari Suuri, 1700-luvulla Venäjän laivastoa johtanut ja kehittänyt tsaari, syntyi vuonna 1672 Kremlissä tsaari Aleksein ja Natalia Narysjkinan pojaksi. Tsaari hänestä tuli jo 10-vuotiaana, vaikka valtion asioita silloin hoitivatkin valtionhoitajat. 17-vuotiaana hänestä tuli Venäjän hallitsija. Tällöin hän ei ollut vielä kiinnostunut hallitsemisesta vaan kiinnostus hallitsemiseen syttyi vasta myöhemmin.

Pietari oli kiinnostunut tekniikasta ja laivanrakennuksesta, joita hän lähti opiskelemaan ja harrastamaan mm. Alankomaihin ja Englantiin. 16-vuotiaana Pietari kiinnostui laivoista ja hänen unelmansa meritiestä Eurooppaan syntyi.

Pietari piti kovasti länsimaista ja halusi länsimaalaistaa ja uudistaa myös Venäjää. Venäjällä oli satama vain Jäämerellä, jonne kulku oli mahdollista vain lyhyen ajan vuodesta, joten Pietari piti tärkeänä sataman perustamista Itämerelle.

Pietari Suuren äiti naitti poikansa hyvin vanhoilliselle ja uskonnolliselle Jevdokia Lopuhinalle. Pariskunta ei tullut toimeen keskenään ja kolmen avioliittovuoden jälkeen Jevdokia suljettiin luostariin, jossa hän myöhemmin kuoli.

Pietarin asema hallitsijana vahvistui hänen vanhetessaan. Etenkin silloin, kun hänen kuriirinsa kimppuun hyökättiin ja Pietari joutui pakenemaan luostariin, Pietarin kannattajat luulivat tämän olevan vaarassa ja yhä useampi siirtyi hänen puolelleen. Kun Pietarin sisar Sofia siirtyi luostarin asumaan ja Pietari olisi käytännössä voinut hallita maataan täysin itsenäisesti, häntä ei enää hallitseminen kiinnostanut. Pietari keskittyi yksityiselämäänsä ja asui ulkomailla. Pietari oli 203 senttimetriä pitkä ja rakasti tanssimista. Luonteeltaan hän oli ujonpuoleinen mutta energinen. Pietari ei milloinkaan oppinut lukemaan kunnolla ja hänen kirjallinen sivistyksensä jäi muutenkin vähäiseksi. Pietari suuri kuoli 1725 53-vuotiaana, kun hänen terveytensä alkoi murentua.

Pietari johti Venäjän laivastoa Riilahden taistelussa 27.7.1714. Pietari oli itse mukana Hangon taistelupaikalla. Hän siirtyi maitse Hankoniemen länsireunaan, josta hän lähti aluksella tarkastamaan Ruotsin laivaston sijaintia. Taistelun voittivat venäläiset ja Pietari sai suurta kunniaa. Hallitsija asettui perustamaansa pääkaupunkiin Pietariin Itämeren rannalle. Siellä hän aloitti massiiviset rakennustyöt, kuten Pietarinhovin ja Talvipalatsin rakentamisen, mikä oli osoitus eurooppalaisuudesta ja modernisaatiosta. Koska Pietari suuri oli länsimaalaistanut Venäjää ja tuhonnut vanhan venäläisen kulttuurin, 1800-luvulla häneen suhtauduttiin kriittisesti. Nykyään Pietaria pidetään Venäjällä kansallissankarina.

Lähteet: Riilahden taistelu 1714 toim. Ilkka Linnakko Hangon museo, Gangut-näyttely

Emma Laitinen, Vilma Tuppurainen

Alustyypit

Vierailimme Hangon museossa sunnuntainaRiilahden taistelu aluksista.

Riilahden taistelussa käytettiin kolmenlaisia aluksia; tykkiproomu Elefanten, kaleereja ja sluuppeja.

Venäjän laivasto oli olematon kun Suuri Pohjan sota alkoi, mutta sodan loputtua se oli vahvempi ainakin määrällisesti kuin Ruotsin. Pietari Suuren kiinnostus laivanrakennukseen ja Itämeren hallintaan johti Venäjän laivaston suureen kasvuun. Hänen hallintokautensa aikana rakennettiin 1104 alusta.

Venäjän laivastossa on aina ollut Gangut tyypin aluksia, sillä Gangut nimestä tuli Venäjän uuden voiman symboli. Gangut sana tulee ’’Hango udd’’ Venäjänkielisestä lausuntatavasta. Hankoniemellä Venäjä voitti ensimmäisen merkittävän meritaistelunsa.

Kaleereita oli kahta kokoa, pienemmät ja suuremmat. Kaleerit oli aluksia joita soudettiin. Airon paino oli aina alle 100 kiloa ja pituus 15 m. Pienempiä aluksia souti 1-3 soutajaa ja suurempia 4-6 per airopari. Kaleerin matkanopeus oli 5-10 km tunnissa. Hangon museossa pienoismalli Sparre-nimistä kaleeria souti kuusi miestä per. airo. Kaleerissa oli kaksi mastoa joissa molemmissa oli yksi raakapurje jossa purje oli.

Elefanten tykkiproomu pystyi hyökkäämän vain eteenpäin, ja puolustus taaksepäin oli olematon sillä tykit olivat nokkaa kohti. Tykkejä Elefantenissa oli 18. Ruotsin laivastolla oli Riilahden taistelussa käytössään Elefanten, kuusi kaleeria ja kolme saaristolaisvenettä.

Ruotsin laivaston linjalaivat olivat suurimpia tykkialuksia, joissa oli tavallisesti 46-100 tykkiä. Pienemmät ja nopeammin purjehtivat fregatit oli varustettu 18 -40 tykillä.

Laivaston ensimmäiseen luokkaan kuului viisi linjalaivaa: Kung Karl joka laskettiin vesille 1694 ja se oli laivaston suurin alus 108 tykillään.

Muut olivat Eningheten , Drottning Hedvig Eleonora, Drottning Ulrica Eleonora ja Prins Karl.

Nämä viisi alusta laskettiin vesille vuonna 1682 -1696. Kaikki olivat raskaasti aseistettuja 70-108 tykillään. Ne muodostivat laivaston parhaan ja raskaiten aseistetun luokan.

Laivaston toiseen luokkaan kuului 10 suhteellisen raskaasti aseistettua linjalaivaa. Tykkejä oli 70-86.

Kolmannessa luokassa oli 7 llinjalaivaa, joista useimmat oli rakennettu 1660 luvulla. Muutama oli rakennettu 1689. Hercules oli laivaston vanhin linjalaiva, 68 tykillään ja se oli laskettu vesille jo 1620. Tässä luokassa oli muutama aivan uusi alus Wästmanland ja Skåne jotka oli laskettu vesille vuosina 1696-1697

Neljäs luokka, kaikkiaan 19 alusta, joista 7 oli linjalaivoja.Neljännen luokan linjalaivat olivat hieman kevyemmin aseistettuja noin 50 tykillään. Luokassa oli kolme vanhinta linjalaivaa, Estland, Livland ja Ösel.

Viidennessä luokassa oli vain kolme alusta. Fregatit Riga, Stralsund ja Stenbokken. Kaksi ensimmäistä valmistuivat 1684-1687 nimensä mukaisissa kaupungeissa. Stenbokken 1679 toiseksi viimeisenä aluksena Tukholman telakalta, ennen kuin telakka ja laivaston tukikohta siirrettiin Karlskronaan.

Kuudes luokka koostui Fregatti Falkenista, sekä neljästä kevyestä Fregatista, jotka kaikki olivat rakennettu Kalmarissa 1679-1687. Lisäksi tähän ryhmään kuului kaksi pientä Fregattia. 34 Phoenix, joka oli laivaston vanhin alus vuodelta 1651. Sekä 26 tykkösen Delfin. Polttolaivoiksi muutettu nämä, jotka taistelun syttyessä sytytettiin tuleen ja lähetettiin vihollisten laivojen keskelle. Miehistön piti jättää viime tipassa laiva. Kuudenteen luokkaan kuului 1681 valmistunut Pummiksi, ja Åskedundare.

Jerry Lehtonen 12H ja Enni Lehtonen 11H

Nils Ehrenskiöld

Nils Ehrenskiöld seisoo Elefantenin kannella ja katselee horisonttiin. Tuuli tuivertaa hänen tukassaan ja kaukaisuudesta kuuluu venäläisten sotahuutoja. Ehrenskiöld on valmiina kohtaamaan idän mahdin.

Nils Ehrenskiöld syntyi Turussa 11.5.1674, mutta muutti Tukholmaan 2- vuotiaana. Hänen isänsä toimi laivastossa upseerina ja tämä innostamana Nils ryhtyi 10-vuotiaana laivapojaksi. Iän karttuessa hän siirtyi vuodeksi Karlskronaan laivastoon, mutta palasi kuitenkin takaisin kauppalaivastoon. Kiinnostuneena merisotataidoista lähti Ranskaan opiskelemaan asiaa 1698. Palatessaan oli ylentynyt kapteeniksi.

Ehrenskiöld aloitti uransa, kun hänet pyydettiin Livlandin päälliköksi Suureen Pohjan sotaan. 1803, -05 ja -08 toimi Ruotsin laivastossa päällikkönä eskadereissa itäisellä Suomenlahdella. Tehtävänä oli vartioida ja rajoittaa Venäjän merikauppakäyntiä sekä tuhota linnoituslaitteita.

Hän koki urallaan myös epäonnea – 1708 hän haaksirikkoutui Norrköping –aluksella menettäen samalla omaisuutensa. Siitä selvinneenä hän komensi lippulaiva Prins Carl Fredrikiä 1709. Hänet tunnetaan kuitenkin parhaiten toimestaan kipparina Elefanten-aluksella Riilahden taistelussa 1714.

Riilahden taistelu Ehrensködin silmin

25.7.1714

Ruotsalaiset siirsivät aluksensa Hankoniemen kärjestä Bentsårin saaristoon, tarkoituksena estää yliveto ja tuhota ylivedetyt kaleerit.

26.7.1714

Nähdessään venäläiset kaleerit, päätti Ehrenskiöld vetäytyä takaisin saaristoon suojaan ja etsiä taistelupaikkaa. Hänellä oli roima etulyöntiasema, koska hän tunsi saariston ja pystyi näin ollen valitsemaan parhaan mahdollisen taistelupaikan. Hän valitsi ahtaan kapeikon, koska Elefanten pystyi hyökkäämään vain eteenpäin ja kiertoliikenne taakse olisi mahdotonta. Ehrenskiöld ankkuroi aluksensa ja jäi odottamaan apujoukkoja. Illaksi odotettu isku peruuntui, koska venäläiset olivat uupuneita kaikesta soutamisesta ja ruotsalaiset olivat vahvoilla. Myös sää ja huono näkyvyys puolsivat päätöstä.

27.7.1714

Pietari Suuri tarjosi ruotsalaisille mahdollisuutta antautua, jolloin sotavankeja kohdeltaisiin sivistyneesti, jos ruotsalaiset laskisivat ja luovuttaisivat lippunsa. Ehrenskiöld ei hyväksynyt tarjousta, vaikka uumoili Venäjän voittoa. Päivällä venäläiset saivat käskyn hyökätä ja taistelu kesti vain kaksi tuntia. Ruotsalaiset eivät pärjänneet venäläisten uudelle taistelutekniikalle, jossa kaleerien airoilla pystyi aiheuttamaan tuhoa lähitaistelussa ja liikkumaan sujuvasti soutamalla. Ruotsalaiset joutuivat vetääntymään Elefanteniin ja lopulta Ehrenskiöld suostui laskemaan kontra-amiraalin viirin. Haavoittuneena hän yritti paeta, mutta jäi sotavangiksi ja ruotsalaisten sotakalusto takavarikoitiin. Yli 200 sotilasta joutui sotavangeiksi.

Taistelun jälkimainingit

Ehrenskiöld kuljetettiin Turun kautta Ahvenanmaalle ja ruotsalaiset yrittivät turhaan vapauttaa häntä.

Vapautus tapahtui Pietarissa Uudenkaupungin rauhan myötä 1721. Pietari Suuri halusi kunnioittaa Ehrenskiöldiä myöntämällä tälle amiraalin arvon ja palatsin, mutta hän palasi perheensä luokse Ruotsiin. Ruotsin silloinen kuningas Fredrik I otti Ehrenskiöldin vastaan ja ylensi tämän amiraaliksi tsaari Pietari Suuren suosituskirjeen ansiosta.

Ruotsalaiset eivät kunnioittaneet Ehrenskiöldiä, vaikka hän oli lähtenyt vaativaan taisteluun. Vasta 200-vuotiskuolinpäivänä hän sai oman muistomerkin ja julkaistiin kaksi mitalia tekstillä: ”Antoi kaikkensa isänmaalle.”

Erika Näsi 12H, Saana Pääkkö 12H

RIILAHDEN TAISTELUN MUISTOMERKIT

Vuonna 1714 Venäjä soti Ruotsia vastaan. Suuressa Pohjansodassa käytiin lukuisia taisteluita, ja niistä yksi oli Hangonniemen edustalla tapahtunut laivastotaistelu.

Taistelussa ottivat yhteen  Ruotsin kuninkaalinen laivasto ja Tsaarin laivasto. Ruotsin laivasto oli käynnyt 1600- luvulla aikana lukuisia sotia, joten niillä oli suuri pula resursseista. Venäjällä taas oltiin hyvin valmistauduttu Itämerellä. Riilahden taistelussa Venäjä voitti Ruotsin ensimmäistä kertaa meritaistelussa.

Riilahden taistelupaikalle lähialueelle ei tehty venäläistä eikä ruotsalaista muistomerkkiä kuin vasta 1860- luvulla. Kun taistelun 150- vuotisjuhla lähestyi  Aleksanteri II kiinnostui taistelusta.  Hän saapui vuonna 1869 Fregatti Gromboilla Riilahden kartanon alueelle ja sen miehistö pystytti puuristin oletetun taistelupaikan kohdalle. Silloinen Riilahden kartanon omistaja Adolf Aminof asetti pysyvämälle merkille kolme ehtoa, jotka Aleksanteri II hyväksyi. Ehdot olivat seuraavat 1) Muistomerkki ei ole taistelun voiton muistolle vaan sillä kunnioitetaan kaikkia taistelussa kuoleita  2) Muistomerkin ristin tulee olla neutraali eli latinalainen eikä ortodoksi risti 3) muistomerkin tulee olla kaksikielinen, ruotsiksi ja venäjäksi.

Patsas on pystytetty erittäin näkyvälle paikalle lahden reunalle. Patsas on korokkeella, jonne vie portaat rannasta. Rantaan rakenettu todella kestävä ja iso laituri, koska patsas on suosittu turistikohde. Ristipatsas on 3,56 metriä korkea ja on venäläisen kivenveistäjän tekemä.

Päätös toisesta suuremmasta patsaasta tehtiin vuonna 1914. Patsaan rakennusta ei aloitettu koskaan, koska ensimmäinen maailmansota alkoi. Patsas valmistui vuonna 1928 suomalaisten toimesta. Siitä tehtiin muistomerkki Elefantenia komentaneelle Nils (Niilo) Ehrenskiöld, joka johti sinnikkäästi taistelua ylivoimasta vihollista vastaan, vaikka taistelun hävisikin. Ehrensvärd oli syntynyt Turussa ja vasta itsenäistyneessä maassa asiaa haluttiin korostaa.

Vuonna 1995 perustettu kansalaisjärjestö Rilaxmonumentets traditionföreningen rf hoitaa monumentia. Sitä ennen paikkaa hoiti Riilahden kartano. Joka kesä 27.7 monumentillä järjestetään muistotilaisuus. Vuonna 2014 Riilahden muistomerkillä järjestettiin isompi tapahtuma 300 vuoden kunniaksi.

Einar Helkkula 12H, Kristian Raussi 13H