VOPS LENTOON Varsinais-Suomi!

Torstaina 30. tammikuuta 2020 pidettiin Turussa alueellinen varhennetun kielenopetuksen työpajapäivä. Osallistujia saapui Turun lisäksi Raisiosta, Kaarinasta, Paimiosta, Maskusta, Ruskolta,  Pöytyältä ja Liedosta (kaksi jopa Sveitsistä asti) yhteensä meitä oli n. 40.

Aamun avausluento vaihtui Turun kielitutoreiden, Anita Zengerin ja Pikke Syrjä-Väisäsen, vakavastiotettavaan alkupuheenvuoroon:  ”Varhennus on vakava asia! ” Klikkaa tästä, niin  kuulet, mille tutorit peukuttavat!

 

Yhtenä aamun työpajana oli Marita Kraaman (Tanssikoulu Tanssin Tahti) vetämänä tutustumistuokio  Kiddie jam -enkkutanssiin.  Tutustumistyöpajassa käytiin läpi erilaisia tervehdyksiin liittyviä lauluja, tansseja, loruja ja liikesarjoja. stä  voit lukea menetelmästä lisää, tai kurkata koulutuksia aiheesta.

 

 

Samaan aikaan toisaalla nautiskeltiin draamapajasta Pasi Varjuksen ja Krista Paavolan ohjauksessa. Pajan harjoitteet näet tästä: Draamaa varhennettuun kielenopetukseen!

Linkei -ja vinkei -työpajassa osallistujat saivat jakaa hyviä materiaali-, leikki-  ja toimintaideoita. Pajassa oli mukana kielitutor, joka mm. esitteli varhennukseen sopivaa kirjallisuutta tai omia ”tämä toimii!” – käytänteitään. Avuksi omatoimisurffailuun annettiin kaikille Turun kielitutoreiden kokoama surffiopas.  Osallistujat heittäytyivät myös hyvin kärpäslätkäkisailemaan sekä  esittämään   the-giant-turnip.satua. 

Päivi Törmälä-Rantala Moomin Language Schoolista kertoi monipuolisista näkökulmista, miksi kielenopiskelu kannattaa aloittaa mahdollisimman pienenä ja miten musiikin on tutkittu tehostavan oppimista. Pääpaino Päivin pajassa oli kuitenkin opettajien toiminnallisissa  leikkituokioissa. Kulkuvälineleikissä (ks. kuva alla) opet eivät tainneet noudattaa nopeusrajoitusta! Voit tutustua oppimissovellukseen ja tilata itsellesi näytteen toiminnallisesta leikkituokiosta täältä.  

 

Iltapäivällä tanssin ja liikkeen käyttöön kielenopetuksen menetelmänä pääsi kurkistamaan Kaisa Korpisen työpajassa, jossa mm. esitettiin säätiloja tanssin ja liikkeen avulla.  Sanat jäävät paremmin mieleen, kun ne jäävät myös lihasmuistiin, totesi eräs pajan osallistujista.

Sunny?

Koulutuspaikka, Bore-laiva, valittiin vuoden hostelliksi 2020. Eikä suotta; käytännönjärjestelyt toimivat upeasti tälläkin kertaa, ja lounasta kiiteltiin erinomaiseksi! ”Palautepallossa” ja loppuarvonnassa kehuttiin lounaan lisäksi tunnelmaa, työpajoja ja mahdollisuutta verkoistoitua varhennetun kielenopetuksen äärellä. Kiitos työpajan vetäjille ja aktiivisille osallistujille!

Opi Leikkien – Leiki Oppien – Miten se nyt menikään?

Kirjoittanut:  Anita Zenger

 

Opi Leikkien vai Leiki Oppien? That’s the question. Mutta who cares, oli nimi mikä tahansa, koska lopputulos oli sama eli hauskalla tavalla oppiminen.

Mistä olikaan kyse?

Opi Leikkien – koulutus oli KieKon v. 2019 järjestämä varhennetun kielenopetuksen tueksi räätälöity koulutus. Sen tavoitteena oli vähentää opettajien kokemaa kevyttä ahdistusta, jonka aiheuttajana oli Valtioneuvoston syksyllä 2018 tekemä päätös aloittaa A1-kielen opetus jo ensimmäiseltä luokalta viimeistään tammikuussa 2020. Itse päätöshän oli hieno ja kauan odotettu, eikä sinänsä ahdistuksen aiheuttaja, vaan aiheuttajana toimi VOPS, varhennetun kielenopetuksen opetussuunnitelma. 10 opetuksen tavoitetta (siis Teetä), tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet, tavoitteisiin liitetyt sisältöalueet sekä arviointi. Huh huh, vähemmästäkin opettaja saa sydämentykytystä, etenkin ellei ole aiemmin opettanut vierasta kieltä!

Kielitietoisesti kouluissa hankekaudella, vuonna 2019, järjestettiin kolme koulutusta (kaksi Turussa ja yksi Raisiossa), joihin osallistui yhteensä n.  80 innokasta opettajaa. Lisäksi OPI LEIKKIEN vieraili lähikunnissa tilauskoulutuksena iltapäivä-VESOna. Koulutuksen kesto oli 2,5-3h.

Koulutuksen aluksi tutustuttiin VOPS:n tavoitteisiin ja sisältöihin. Osallistujien alkukankeus karisi nopeasti ja VOPSista virisi aktiivinen keskustelu, jonka aikana opettajille selvisi, ettei kyse ole avaruustieteestä eikä edes ydinfysiikasta. Kyse on – kuten muittenkin oppiaineiden kohdalla – oppilaiden motivoinnista ja innostamisesta. Lisäksi kyse on pienten oppilaiden rohkaisemisesta vieraan kielen pariin: ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta” (T2) sekä rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa” (T6).

Koulutustiimin saatua vakuutettua osallistujat varhennetun kielenopetuksen vaivattomuudesta (kouluttajan näkemys) alettiin leikkiä ja oppia kieltenopetukseen soveltuvia toiminnallisia aktiviteetteja. Osa aktiviteeteista oli osallistujille entuudestaan tuttuja, mutta ajan mittaan unohtuneita.

Hello-laulun aikana osallistujat vielä ujostelivat, mutta kun kehiin heitettiin beatboxausta ja räppiä, alkoi hulvaton meno.  Pikkuoppilaitten keskuudessa suuren suosion saanut Incredibox-sovellus on mitä mainion sanaston harjoittelussa (maksuton osa on riittävä). Oppilaat ”laativat” taustabiitin, joka tekee sanaston opettelusta hauskaa. Vaarana on, että opettajalle jää tästä tuntikausien korvamato.

Koulutuksessa innostettiin käyttämään opetuksessa runsaasti musiikkia, draamaa ja liikettä. Eri kieliin tutustuessa osallistujat liikkuivat eläinten tavoin ja taustalta kuului Jaako Kulta eri kielillä. Kielen vaihtuessa osallistujat vaihtoivat eläinroolia.  Numeroita harjoiteltiin Selät vastakkain -leikillä ja läpsyttämällä 21 (leikit löytyvät Vinkkiviuhkasta).

Leikkimisen välissä osallistujat jakoivat omia ideoitaan sekä mietittiin miten eri toiminnallisia aktiviteetteja voi soveltaa tuntityöskentelyssä. Monet leikit sopivat muuhunkin kuin vieraan kielen opetukseen. Kaboom- leikkiin eräs osallistuja keksi lisätoiminnon Moobak, Kivi-Paperi-Sakset -leikki sai uuden ulottuvuuden ja Zombieta leikittäessä osallistujat aivan villiintyivät (em. leikit löytyvät myös Vinkkiviuhkasta).

Koulutuksessa vinkattiin kattavasti myös varhennettuun kielenopetukseen sopivia digivinkkejä, kurkkaa ne täältä.

Koulutuksista saatu palaute oli vaikuttavaa ja koulutustiimiä innostavaa. Uusia toiminnallisia leikkejä ja aktiviteetteja on kehitteillä. Näistä enemmän kevään 2020 koulutustilaisuuksissa. Uudistunut OPI LEIKKIEN pidetään Turussa elo-syyskuun vaihteessa 2020!

Joitakin poimintoja palautteista, jotka saattavat innostaa uusia osallistujia koulutuksiin:

  • Hyvä kokonaisuus, kiitos vielä kootusta materiaalista!
  • Hyödyllisiä vinkkejä, suoraan luokkaan käyttöön otettaviksi. Tehokas ja toiminnallinen koulutus.
  • Ihanan iloinen, salliva ja erilaiset oppijat huomioon ottava koulutus!
  • Paljon toteuttamiskelpoisia pelejä ja leikkejä huumorilla esitettynä. Leppoisa tunnelma.
  • Koulutus herätteli miettimään miten mukavaa kieltenopetus ja oppiminen voi olla!

Koulutuksen suunnittelu ja kouluttajat:

Anita Zenger, englannin ja ranskan opettaja, Vuoden Kielenopettaja 2018

Pikke Syrjä-Väisänen, luokanopettaja, alkuopetus, kaksikielinen opetus/ CLIL-luokat

Sanna Sova, luokanopettaja, ruotsinopettaja, kielikylpyopetus

Hanna-Maaria Linja-aho, luokanopettaja (kevät 2019)

Kaikkien sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi(at)turku.fi

 

Tuulahdus tulevasta

Kielitietoisesti kouluissa -hanke sai jatkoaikaa vuoden  loppuun . Syksyllä 2019  järjestetään vielä  kaksi tapahtumaa, joita ei keväälle saatu ajan puutteen vuoksi järjestymään: koulutus alakoulun englannin opettajille (Lukivaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen englannin opetuksessa) sekä kielten opettajien verkostoitumispäivä (uudistunut arviointi ja toiminnalliset menetelmät kielenopetuksessa). Seuratkaa tapahtumia ja sähköpostia!

KieKo jatkuu elokuusta alkaen  Kielitutor kouluissa -hankkeena. Siinä tuetaan ensi lukuvuonna 1.-luokkalaisille englantia opettavia uuden opetussuunnitelman käyttöönotossa koulutuksin ja yhteisopettajuuden keinoin. Hanke pyrkii verkoistoitumaan alueellisesti ”Varsinais-Suomen varhentajat”.

 

Blogi päivittyy monilta osin vielä ensi lukuvuonna. Uusi lukuvuosi Turussa alkaa 15.8.2019, sen jälkeen luvassa kuulumisia jälleen.

Englannin makupaloja – Ensimmäisen luokan varhennuskokeilu Raunistulan koulussa

Neljä kuukautta englannin varhennuskokeilua on nyt takanapäin, joten on aika hieman reflektoida tuota ajanjaksoa. Varhennustunteja oli kaiken kaikkiaan 13 ja ryhmä koostui 19 ensimmäisen luokan oppilaasta. Ensimmäisellä kokoontumisella kartoitin oppilaiden sen hetkistä osaamista. Osa oli ollut mukana kielikylpytoiminnassa ennen kouluikää, joten he osasivat entuudestaan mm. värejä ja eläimiä. Jotkut taas jännittivät kielikokeilua ja melkeinpä pahoittelevaan sävyyn kertoivat, etteivät he osaa englanninkielisiä sanoja. Tärkeintä oli alusta saakka painottaa lapsille sitä, että ei tarvitse osata yhtään mitään, vaan päinvastoin, niillä tulee olemaan erittäin mukavaa, jotka oppivat jotain uutta.

Ehdottomiksi hiteiksi kielikokeilun aikana nousivat erilaiset laulut ja laululeikit. Sitä mukaa, kun niitä otti uudelleen ja uudelleen, niin lapsetkin rohkaistuivat laulamaan mukana. Netti on pullollaan erilaisia englanninkielisiä lastenlauluja, mutta itse olen tykästynyt Singing Walrus ja Pink Fong –kappaleisiin. Edelliseltä tekijältä voisin mainita sellaiset laulut kuin Counting 1-10 Song ja Rainbow Colors, joita lapset saattoivat laulaa useamman kerran peräjälkeen kyllästymättä. Pink Fongin kappale Baby Shark Dance oli sekin tykätty.

Tunneilla oli edellä mainittujen lisäksi myös paljon muita leikkejä, pelejä ja aktiviteetteja. Näistä mieleenpainuvimmaksi osoittautui Nurkkapeli, joka esiteltiin eräässä varhennuskoulutuksessa. Olin kokeillut peliä kolmannen ja viidennen luokan oppilailla erittäin suurella menestyksellä, joten halusin nähdä, saisiko siitä kielten varhennukseen ns. ”varman nakin”. Nurkkapelissä pelikenttä on neliön muotoinen ja jokaisessa kulmassa on jokin sana. Meillä sanat olivat erilaisia eläimiä, kuten dog, bird, cat ja mouse. Pelikentän keskelle menee yksi oppilas laskemaan silmät kiinni yhdestä kymmeneen englanniksi samalla kun muut pelaajat saavat liikkua kulmien välillä. Laskemisen loputtua lopetetaan liikkuminen ja sanotaan yksi sanoista. Ne pelaajat putoavat, jotka ovat kyseisen sanan kohdalla. Pelasimme Nurkkapeliä useammalla tunnilla, sillä se rohkaisi arempia oppijoita ja se oli sellainen peli, jota lapset toivoivat.

Olipa kielikokeilun aikana pari hutilyöntiäkin. Kokeilimme lasten kanssa toista peliä nimeltään Monkey Dance Game, jonka senkin olin poiminut koulutuksesta. Sääntöjen opettaminen oli hieman haastavaa ja ”virheitä” tuli niin tiuhaan tahtiin, että lapsia rupesi harmittamaan. Tiedä sitten, olisiko mieli muuttunut, jos olisimme pelanneet sitä useamman kerran. Toinen peli, josta lapset eivät innostuneet, oli Head It, Catch It –leikki, jossa heitin lapsille vuorotellen palloa ja annoin ohjeeksi joko ”head it” tai ”catch it”. Jonkin ajan kuluttua lapset saivat myös itse antaa ohjeita. Lapset kuvailivat leikkiä tylsäksi, mikä varmaan pitikin paikkansa, sillä yhdellä pallolla ja melkein kahdellakymmenellä lapsella odottelua tuli jonkin verran. Joukon olisi voinut jakaa puoliksi tai peräti kolmeenkin osaan ja kokeilla, olisiko mielipide pelistä muuttunut.

Lisäksi leikimme lasten kanssa piilotusleikkiä Hot & Cold-tyyliin eli ryhmän muut jäsenet piilottivat esineen sillä aikaa, kun yksi heistä oli luokan ulkopuolella. Piilottamisen jälkeen etsijä tuli takaisin ja muut antoivat ohjeita käyttäen sanoja ”cold”, ”warm” ja ”hot”. Toinen menestyskokeilu oli heittopeli, jossa tarvittiin numeroita. Oppilaat jaettiin neljään ryhmään ja jokaisella ryhmällä oli kolme hymynaamaa pisteillä (yksi, kaksi ja kolme pistettä) varustettuna sekä hernepusseja. Oppilaat yrittivät vuorotellen osua seinällä oleviin hymynaamoihin ja saada mahdollisimman paljon pisteitä. Oppilas, joka kolmella heitolla sai eniten pisteitä, voitti erän. Peliä on helppo varioida eteenpäin mieleisekseen.

Kielikokeilun aikana me myös piirsimme kehokuvia, pelasimme väribingoa, teimme numeroväritystehtävän ja askartelimme pääsiäiskortteja englanninkielisten pääsiäistervehdysten kera. Aivan täysin en jättänyt kirjoitettua kieltä pois, sillä oppilaat oikeastaan kaipasivatkin sitä. Jakson tavoitteeksi otin sellaisten opetus- ja oppimismenetelmien löytämisen, jotka olisivat pienille mieluisia ja joissa ei tarvitsisi hirveästi askarrella ja valmistella materiaalia. Yllä olevat ideat on kokeiltu ja todettu joko hyviksi tai potentiaalisiksi.

Teksti ja kuvat: Mira Neuvonen,  Raunistulan koulu

 

 

VARHENNETTUA ESPANJAA OPISKELEMASSA HANNUNNIITUSSA

Kevään 2019 ajan Hannunniitun koulun 2C pääsi opiskelemaan varhennettua espanjaa. Osa luokasta oli osallistunut syksyllä järjestettyyn kerhoon, joten mahdollisuus jatkaa espanjan opiskelua virallisilla oppitunneilla otettiin vastaan iloiten.

Käytännössä espanjaa opiskeltiin joka torstai erillisellä espanjan tunnilla, koska lukujärjestys ja muut oppitunnit oli jo syksyllä synkronoitu viereisen yhteistyöluokan kanssa. Toisaalta aamupiiri toteutettiin kevään ajan pääasiallisesti espanjaksi, hyvää huomenta toivotettiin aamuisin espanjaksi ja pieniä fraaseja ”kiitos” ja ”ole hyvä” käytettiin luokassa jatkuvasti. Kieli kulki siis arjessa mukana jatkuvasti.

Käytössämme ei ollut oppilaille oppikirjoja, vaan kieltä opiskeltiin kommunikatiivisesti; puhumalla, toistamalla, laulamalla ja leikkimällä. On ollut ilo nähdä, kuinka nopeasti lapset omaksuvat uuden kielen tällä tavoin! Ideoita opettajana hain espanjan opetukseen pääosin Pinterestistä, joka on varsinainen aarreaitta varhennetun kielen opettajalle. Erityisesti espanjan opiskeluun materiaalia löytyy pilvin pimein ja ajoittain voi puhua jopa valinnan vaikeudesta materiaalin suhteen. Lisäksi monia kuvallisia lautapelejä voi muokata Wordilla vastaamaan opetettavaa kieltä, kun vain tekstiosien päälle lisää ”muodot”-kohdasta laatikon, johon voi itse lisätä haluamaansa tekstiä, haluamallaan kielellä. Lähes kaikesta läpi käydystä aihealueesta löytyi tällainen peli, jota pelattiin kertauksena.

Lapsista espanjan tunnit olivat viikon ehdottomia kohokohtia. Luokkani lapset olivat erittäin innostuneita kielenoppijoita ja osallistuivat kaikkeen toimintaan mielellään.  Tunnit aloitimme aina laulamalla Rockalingua-sivustolta laulun ”Buenos dias”. Lapset innostuivat sivustosta ja laulusta niin, että kuulin monen lauleskelleen lauluja omatoimisesti myös kotona. Sivustolta löytyy lauluja useaan aihealueeseen liittyen. Itse lauloimme lauluja ”Buenos dias”, ”Colorin  Colorado”, ” Como te llamas” sekä ”La granja”. Väreistä kertova laulu ”Colorin Colorado” nousi niin suureen suosioon, että lapset toivoivat saavansa esittää sen vanhemmille todistustenjaon yhteydessä. Niinpä laulua harjoiteltiin toukokuussa ahkerasti myös muilla, kuin vain espanjan tunnilla.

Suosituimmaksi leikiksi espanjan tunneilla taisi muotoutua ”matamoscas” = kärpäslätkä, jota pelattiin niin numeroilla, väreillä kuin eläinten nimilläkin. Ennen peliä olimme tutustuneet sanoihin yhdessä ja usein leikkineet kuvilla muistipeliä, KABOOMia, myrkkysientä tai KIM-leikkiä. Kärpäslätkäleikkiin olin tulostanut ja laminoinut kuvia, joihin nurjalle puolelle olin laittanut pienet magneettiteipin palat. Kuvat pysyivät näin valkotaululla näppärästi ja kestivät kovemmankin läiskimisen. Teimme aina kaksi joukkuetta ja jonon ensimmäiset siis läiskivät open ohjeiden mukaan oikeaa väriä, numeroa tai eläimen kuvaa. Viimeisellä kerralla taululla olivat sekaisin niin numerot, värit kuin eläimetkin, jolloin saatiin kuulemani mukaan helppoon peliin vähän haastetta.

*VINKKI: Jos sinulla ei ole kuvia valmiina tai et jaksa niitä metsästää Pinterestistä, voi Papunetissä helposti ja ilmaiseksi tulostaa haluamansa kuvat.

Myös ipadit olivat osana oppimista ja teimme pieniä animaatioita itsensä esittelyyn liittyen draw&tell sovelluksella. Koska sovellus ei ollut lapsille entuudestaan tuttu meni animaatioiden tekoon hieman enemmän aikaa, mutta se mikä ajassa hävittiin, lopputuloksissa voitettiin. 🙂 Paras hetki näissä animaatioissa taisi olla se, kun animaatiot esiteltiin muille. Oli hienoa nähdä, että jokainen heittäytyi animaation tekemiseen ja uskaltautui puhumaan. Varsin matalan kynnyksen puuhaa ja varmasti nopeaa ja helppoa, kun vain sovellus tulee tutuksi.

Espanjan opiskelusta jäi myös jokaiselle pieni muisto vuoden aikana kerätyn viikkopäiväkirja-kirjan väliin, johon liitettiin esittely itsestä espanjaksi. Lisäksi aika monella taisi päiväkirjan sivuilla lukea viikon kohokohtana espanjan tunti. 🙂 Koulussamme on mahdollista jatkaa espanjan opiskelua A2 kielenä, jonka moni jo ilmoittikin valitsevansa, kun valinnan aika tulee. Siispä varokaa! Suomen Turusta ponnistaa ensi vuosikymmenellä useita, reippaita espanjanpuhujia, jotka eivät varmastikaan pelkää käyttää oppimaansa kieltä!

Henna Alanne

luokanopettaja

Kielimaistiaiset – Makuja kieliin! (I, II ja III)

Kielitietoisesti kouluissa -hankkeen puitteissa toteutettiin 2018-2019 aikana kielimaistiaisia. Ensimmäinen kielimaistiaisohjaus ohjattiin 05.03.2018, viimeinen 09.05.2019. Kevään aikana kielimaistiaisia toteutettiin ensisijaisesti varhaiskasvatuksen yksiköissä, kun taas syksyn maistiaiset olivat suunniteltu toisen luokka-asteen oppilaille. Keväällä 2019 hanke toteutti kielimaistiaisia myös ensimmäisen luokan oppilaille Eurooppa-päivänä 9.5.2019 Kupittaan puistossa.

Mitä?

– Lyhyitä, 30-45 min pituisia toiminallisia, kielellisiä ohjauksia.

Var?

– I dagvårds- och förskolenheterna samt elementarundervisningens klasser i Åbo (och Reso).

Pourquoi?

– Pour augmenter les connaissances des langues.

How?

– A “package” of six lessons, with the choice of just one or all six. 1-2 instructors teach.

Wann?

– Letzter Frühling von März bis Mai während den Schultagen.

Kielimaistiaisten aikatauluttamisesta ja hallinnoinnista, suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi Henrik Hurme yhdessä Turun yliopiston 20:sta kielenopiskelijasta koostuva ryhmä. Kielimaistiaisia ohjattiin neljällä kielellä – englanniksi, ranskaksi, ruotsiksi ja saksaksi.

Englannin kielimaistiaisohjaajina toimivat Liisi Auranen ja Hilla Huhtinen (kevät) sekä Anniina Teittinen ja Mirjami Salminen (syksy). Ranskan kielimaistiaisohjaajina toimivat Mirjami Salminen ja Alina Kiehelä (kevät) sekä Emmi Lassila ja Jenna Saarni (syksy). Ruotsin kielimaistiaisohjaajina toimimat Wera Kunnas ja Emma Lämsä (kevät) sekä Jasmin Nilsdorff ja Susanna Salminen (syksy). Saksan kielimaistiaisohjaajina toimivat Aino Ristikankare ja Veijo Vaakanainen (kevät) sekä Aino-Liina Salo ja Riikka Lyytikäinen (syksy).

Eurooppa-päivän (9.5.2019) kielimaistiaisohjaajina toimivat Wera Kunnas, Henna Grönqvist ja Meri Pulkkinen (ruotsi), Emilia Pajunen ja Marko Dekker (venäjä) sekä Alina Kiehelä ja Riia Paavola (ranska).

Linkki Eurooppa-päivän kielimaistiaista kirjoitettuun postaukseen tässä.

Kevään kielimaistiaisia toteutettiin kaiken kaikkiaan 30 lapsiryhmälle 20:ssä varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen yksikössä. Ryhmiä oli niin julkisista kuin yksityisistäkin päivähoitoyksiköistä sekä Turun ja Raision alueen kouluista ja iltapäivätoiminnasta. Syksyn kielimaistiaiset tavoittivat 21 luokkaa kymmenestä koulusta. Syksyllä kielimaistiaisia toteutettiin myös yhdessä varhaiskasvatuksen yksikössä. Eurooppa-päivänä kielimaistiaisia toteutettiin 12 luokalle neljästä koulusta.

Yhteistyöyksiköt löytyvät tästä linkistä.

Kielitietoisesti kouluissa -hankkeen puitteissa toteutuneet kielimaistiaiset yhdistivät kielitietoisuuden, opiskelijayhteistyön sekä toiminnallisen kielenoppimisen. Kielimaistiaisia ohjasivat Turun yliopiston englannin, ranskan, ruotsin, saksan ja venäjän kieltenopiskelijat. Kielimaistiaisia toteutettiin ja ohjattiin niin varhaiskasvatuksen yksiköissä kuin alkuopetuksen luokissakin, tietysti pienellä soveltamisella.

Kielimaistiaiset ovat toiminallista ”hauskanpitoa”; niissä yhdistyvät oppiminen, laulut, leikit, tarinat ja tehtävät! Ja niitä voi ohjata ihan kuka vain; materiaali on avoimesti jaettuna ja vapaasti muokattavissa ja sovellettavissa!

Alla linkit kielimaistiaisten omille sivuille, joista löytyy myös ohjaus- ja oheismateriaalia.

Kielimaistiaiset – Makuja kieliin! I

Kielimaistiaiset – Makuja kieliin! II

SUURkiitos kaikille kielimaistiaistoimintaan osallistuneille ryhmille ja luokille sekä heidän ohjaajille ja opettajille! Kiitos myös palautteestanne.

Erityiskiitos upealle ohjaajaporukalle – olitte SUPEReita! Kiitos myös hankekoordinaattori Sanna Sovalle kaikesta tuesta ja luottamuksesta!

Kielitietoisin terveisin,

Henrik Hurme

Eurooppa-päivän kielimaistiaiset ilahduttivat 1. -luokkalaisia!

Hyvää Eurooppa-päivää!🇪🇺

Kielitietoisesti kouluissa -hanke järjesti Eurooppa-päivän (09.05.2019) kunniaksi kielimaistiaisia Kupittaan puistossa!

Ruotsin rastilla opeteltiin Peppi Pitkätossu -sanastoa ja pelattiin mm. Peppi-aliasta. Ohjaajana Wera Kunnas.

Reilut 200 ekaluokkalaista neljästä Turun koulusta pääsivät nauttimaan huikeiden ohjaajien huikeista kielimaistiaisrasteista!

Venäjän rastilla opeteltiin värejä ja leikittiin nurkka-leikkiä. Ohjaajana Emilia Pajunen.

Kiitos kaikille Eurooppa-päivän kielimaistiaisiin osallistuneille oppilaille ja opettajille sekä opiskelijaohjaajille!

Loppuaplodit saivat niin oppilaat kuin opiskelijaohjaajatkin!:-)

Kuvat ja teksti: Henrik Hurme

Italian kielituokiot Nummenpuistokadun päiväkodissa

Olemme alueellinen integroitu ryhmä. Ryhmässämme lapset ovat 2- 6 -vuotiaita. Italian kielituokiot olivat osa arkeamme esim. ruokailu -, pukemistilanteet sekä päiväpiirituokiot.

Harjoittelimme vuoden mittaan värejä, tervehdyksiä, ”kohteliaisuussanontoja”, ruokatermejä. ”Maa, meri, laiva”- leikkiä italian kielellä leikimme pihalla juosten sekä talvella jäällä luistellen. Ryhmässämme käytössä tukiviittomat ja ”käänsimme” tukiviittomista italiaksi.

Lapset olivat innostuneita ja oma-aloitteisesti kyselevät italian kielen sanoja erilaisissa tilanteissa. Heräsi innostus ja uteliaisuus myös muihin kieliin, myös suomen kieleen ja se johti riimiparien keksimiseen ja käyttöön.

Nummenpuistokadun pk/Sari

Syvälahdessa kokeiltiin innokkaina oppimissovellusta

Tässä Syvälahden eskareiden kokemuksia Moomin language school -oppimissovelluksesta.

Ohjelmaa on ollut todella helppo käyttää. Lapset ovat sisäistäneet ipad-sovelluksen käyttämisen helposti ja nopeasti. Kuvakortit ja muut tehtävät ovat olleet tosi kiva lisä! Meille on muodostunut viikkorytmistä selkeät kohdat sille, milloin MoomingLanguage-peliä pelaillaan ja milloin englantia harjoitellaan yhdessä toimien ja leikkien. Näin ollen ohjelman sovittaminen arkeemme on ollut helppoa ja luonnikasta.

Lapset ovat olleet ohjelmasta hyvin innostuneita. Monet ovat innokkaita oppimaan englantia, ja ohjelma on motivoinut lapsia entisestään! Erityisen kivaa on se, että jokaisella on ohjelmassa oma ”profiili”. Tähtien ansaitseminen kustakin tasosta on myös ollut motivoivaa!

On ollut kiva harjoitella ohjelmassa opeteltavia sanoja myös kuvakorttien avulla leikkien ja pelaillen, niin ohjatuilla toimintahetkillä kuin arjen tilanteissakin. Opeteltava sanasto on ollut helposti liitettävissä arkeen.

Lasten englannin kielen taidot ovat kehittyneet hurjasti ja innostus vain kasvanut matkan varrella. Tämä yllätti minut positiivisesti 🙂 Uskon, että oppimista on tapahtunut näinkin paljon juuri siksi, että ohjelmassa englantia harjoitellaan niin monipuolisesti: sekä sovelluksella pelaillen, että vertaisryhmässä (mm. kuvakorteilla) leikkien.

Teksti: Noora Toivonen

Espanjan Olé -kielituokiot Kerttulin päivähoitoyksikössä

Monica Dominguez Leppänen on on pitänyt espanjan Olé -kielituokioita Kerttulin päivähoitoyksikössä. Alla ryhmän kuulumisia tekstin ja kuvan muodossa.

Heidän (ryhmässä mukana olleiden lasten) kanssaan olen käyttänyt eniten leikkejä, videoita (piirustuksia ja musiikkivideoita), askartelua ja muuta toistuvaa.

Meillä oli matkailuaihe, matkustimme niihin maihin joissa puhutaan espanjaa. Aloitimme Espanjasta ja jatkoimme: Meksikoon, Argentiinaan ja Kuubaan edellisellä lukukaudella ja nyt kävimme: Perussa, Chilessa, Päiväntasaajan Guineassa, Kolumbiassa ja palasimme takaisin Espanjaan.

Lapset ovat oppineet: värejä, numeroita, muutamia käytännöllisiä lauseita kuten: mikä sinun nimesi on?, kuinka vanha sinä olet?, miten menee?, mikä tämä on? sekä muutamia ruokia ja juomia, kehonosia, muutamia vaatteita, viikonpäivät, vuodenajat ja eläimiä.

Kulkuväline- ja värimateriaalia.
Kehonosien opetteluun käytettyä materiaalia.

 

Olemme pelanneet mm. kalastuspeliä, bingoa, matka maailman ympäri -leikkiä, kauppaleikkiä…

Ja teemoihin liittyviä videoita:

Lets go Pocoyo: el viaje de pato // jugando a los disfraces// pintando caras…

Rockalingua: colores y números// buenos días // los días de la semana…

Cantajuego: había una vez un avión // taza, tetera, cuchara…

Kuvia:

Olimme mukana onnittelemassa Suomea sen täyttäessä 100 vuotta.
Meksikon ”matkalla” askartelimme pinjatan.

Matkustaessamme Peruun teimme sadesoittimia.

Viime lukukauden päätteeksi pidimme juhlat, jossa tanssittiin ja jokainen sai oman diplomin.

Syksyllä pidimme yhteyttä yhden espanjan kielen ryhmän lasten ja opettajan kanssa ja lapset saivat lähettää kirjeitä. Heidän piti piirtää oma- ja perhekuva, lempiruoka ja -lelu ja oma haaveammatti. Ryhmä sijaitsi Sveitsissä ja koostui 3-6 -vuotiaista lapsista.

Ryhmän viimeisellä tunnilla olen suunnitellut pitää päättäjäisjuhlat, jossa tulee olemaan iso kunnon pinjata!

Teksti ja kuvat: Monica Dominguez Leppänen