Espanjan Olé -kielituokiot Kerttulin päivähoitoyksikössä

Monica Dominguez Leppänen on on pitänyt espanjan Olé -kielituokioita Kerttulin päivähoitoyksikössä. Alla ryhmän kuulumisia tekstin ja kuvan muodossa.

Heidän (ryhmässä mukana olleiden lasten) kanssaan olen käyttänyt eniten leikkejä, videoita (piirustuksia ja musiikkivideoita), askartelua ja muuta toistuvaa.

Meillä oli matkailuaihe, matkustimme niihin maihin joissa puhutaan espanjaa. Aloitimme Espanjasta ja jatkoimme: Meksikoon, Argentiinaan ja Kuubaan edellisellä lukukaudella ja nyt kävimme: Perussa, Chilessa, Päiväntasaajan Guineassa, Kolumbiassa ja palasimme takaisin Espanjaan.

Lapset ovat oppineet: värejä, numeroita, muutamia käytännöllisiä lauseita kuten: mikä sinun nimesi on?, kuinka vanha sinä olet?, miten menee?, mikä tämä on? sekä muutamia ruokia ja juomia, kehonosia, muutamia vaatteita, viikonpäivät, vuodenajat ja eläimiä.

Kulkuväline- ja värimateriaalia.
Kehonosien opetteluun käytettyä materiaalia.

 

Olemme pelanneet mm. kalastuspeliä, bingoa, matka maailman ympäri -leikkiä, kauppaleikkiä…

Ja teemoihin liittyviä videoita:

Lets go Pocoyo: el viaje de pato // jugando a los disfraces// pintando caras…

Rockalingua: colores y números// buenos días // los días de la semana…

Cantajuego: había una vez un avión // taza, tetera, cuchara…

Kuvia:

Olimme mukana onnittelemassa Suomea sen täyttäessä 100 vuotta.
Meksikon ”matkalla” askartelimme pinjatan.

Matkustaessamme Peruun teimme sadesoittimia.

Viime lukukauden päätteeksi pidimme juhlat, jossa tanssittiin ja jokainen sai oman diplomin.

Syksyllä pidimme yhteyttä yhden espanjan kielen ryhmän lasten ja opettajan kanssa ja lapset saivat lähettää kirjeitä. Heidän piti piirtää oma- ja perhekuva, lempiruoka ja -lelu ja oma haaveammatti. Ryhmä sijaitsi Sveitsissä ja koostui 3-6 -vuotiaista lapsista.

Ryhmän viimeisellä tunnilla olen suunnitellut pitää päättäjäisjuhlat, jossa tulee olemaan iso kunnon pinjata!

Teksti ja kuvat: Monica Dominguez Leppänen

Opi Leikkien-kouluvierailut

Maaliskuussa kielilähettiläillä oli ilo vierailla turkulaisissa alakouluissa. Lapset ja opettajat tutustuivat siihen, miten vierasta kieltä voi oppia leikkien. Oli mahtavaa kokea lasten riemu ja innokkuus sekä sanojen nopea omaksuminen. Ehkä tätä innostusta edesauttoi myös se, että leikkien teema oli herkkusanat, joista osa olikin jo oppilaille tuttuja. Opi leikkien- koulutus rakentui herkkusanojen ympärille. Sanoja olivat pizza, spaghetti, hamburger, popcorn, coke, cake, candy, cookies, chocolate and ice cream. Ykkösleikeiksi valikoituivat selkeästi Incrediboxilla tehty herkkuräppi, Nurkat-leikki ja Paketin pyöritys. Kaikilla oli mukavaa, niin oppilailla, opettajilla ja kouluttajilla.

Opettajien kommentteja 

  • Oppilaiden innokkuus ja rohkeus oli ihanaa!! Oli hauska huomata, miten erilaisia leikkejä voi hyödyntää ja muuttaa kielenopetukseen sopivaksi. Lisäksi tuntui, että kokonainen oppitunti hujahti nopeasti kieltä opetellen. Suuri kiitos viuhkasta, josta saa paljon konkreettista hyötyä opetukseen.
  • Toiminnallisuus todellakin innosti isosti!
  • Sanat tarttuivat yhteisessä tekemisessä näpsäkästi kiinni puseroon.
  • Kulmaleikkiä toivotaan leikittäväksi, oli siis erittäin mieluinen leikki.
  • samoin värien mukaan tehty ”biisi” on ollut toiveissa toteuttaa uudelleen!
  • Opettajina saimme leikki-ideoita, joita toteuttaa ensi vuonna varhennetun englannin tunneilla. Samoin huomasimme, että kyllä jo pienet oppilaat osaavat monia englanninkielisiä sanoja, joita voi aluksi opetuksessa hyödyntää!
  • Kokonaisuudessaan tunti oli todella mieluinen niin meille opettajille kuin oppilaillekin!
  • Lapset tykkäsivät kovasti leikeistä ja siitä, että päästiin oppimaan englantia.
  • Kiitämme siis mukavasta vierailustanne! Näitä leikkejä tulemme varmasti leikkimään kevään ja ensi vuoden aikana.

Oppilaiden palaute

 

Koonnin laativat kielilähettiläät: Anita Zenger ja Hanna-Maaria Linja-aho

Iloinen Ilpoinen – Glädje & Spaß

Ilpoisten koulun kaikki kolmasluokkalaiset (46 oppilasta) osallistuivat varhennuskokeiluun. Varhennuskielinä olivat ruotsi ja saksa. 3a ja 3b -luokkien oppilaat saivat harjoitella toiminnallisesti ruotsin ja saksan alkeita vuorojaksoin sekä syys- että kevätlukukaudella. Pienluokka 3c:n oppilaat harjoittelivat ruotsia koko lukuvuoden.

Ruotsia varhensi luokanopettaja Noora ja saksaa aineenopettaja Tuija. Tuntien organisointia, sisältöjä ja materiaaleja suunnittelimme yhdessä. Ideoita tuntien pitämiseen saimme yhteissuunnittelun lisäksi Kiekon koulutuksista, palavereista ja ideanyyttäreistä. Vuoden aikana käsiteltyjä aihealueita olivat numerot, värit, minä itse, perhe, kehonosat, eläimet.

Vuoden aikana pidimme muutamia kielitietoisuuteen herättäviä oppitunteja. Tällöin meillä oli kaikki 3a ja 3b -luokkien oppilaat yhdessä tutustumassa halloweenin, joulun, ystävänpäivän ja pääsiäisen sanastoon sekä ruotsin, saksan että englannin kielillä. Tunnit tarjosivat riemastuttavia oivalluksia kielten yhtäläisyyksistä.

Pääsiäisrastit

Aurinkoiset kevätsäät houkuttelivat meidät pihamaalle. Laadimme 12 rastia, joissa oli eri kieliin liittyviä tehtäviä. Seitsemässä pisteessä oppilaiden tuli päätellä mikä annetuista pääsiäissanoista oli ruotsia, saksaa ja englantia ja kirjoittaa ne tehtävämonisteessa kyseisen kuvan kohdalle oikean lipun alle. Kerrattua tuli niin ruotsalainen å kuin saksan hymynaama ü ja substantiivien iso alkukirjain. Viisi pisteistä sisälsi toiminnallisia tehtäviä, joiden suoritus oppilaiden tuli tallentaa padilla videolle. Oppilaat pääsivät muistelemaan numeroita, tervehdyksiä, itsensä esittelyä sekä värejä ruotsiksi ja saksaksi. Lisäksi oppilaiden riemuksi he pääsivät valitsemaan itselleen uuden nimen. Tunnin lopuksi meillä oli hilpeä joukko Heideja, Toveja, Thomaseja ja Johaneita. Kielten Aarrearkun julisteet toimivat mainiosti oppilaiden tukena ja materiaalipankkina rasteilla.

Teksti ja kuvat: Noora Björkman & Tuija Savolainen

Nummenpuistokadun päiväkodin ranskan kielituokiot

Viime syksynä aloitin päiväkodissamme pienet ranskan kielituokiot yhdelle 3-5 -vuotiaiden ryhmälle. Ryhmän lapsilla on useita eri kotikieliä, mutta ranska oli kaikille uutta. Kaikki ovat aloittaneet samalta viivalta ja siten uusi kieli on ollut lapsia yhdistävä. Lapset ovat olleet suorastaan yllättävän innostuneita ja osallistuneet aktiivisesti läpi kauden.

Olemme opetelleet yhdessä yksinkertaista sanastoa ja sanontoja: tervehdyksiä, värejä, numeroita, eläimiä, kulkuneuvoja, ”minä olen..”, hedelmiä ja toivotuksia. Lisäksi olemme hieman tutustuneet ranskalaiseen kulttuuriin, mm. Pariisiin, perinteisiin herkkuihin ja lastenlauluun.

Konkreettisuus on vahvasti läsnä tuokioissa ja vähintään kuvat tukevat puhetta. Myös pienet esineet, kuten kuvassa olevat kulkuneuvot, ovat olleet lapsista hauskoja. Niistä on helppo kehittää pieniä leikkejä, joihin lapset usein osallistuvat innokkaasti jo ennen ohjeiden antamista…

Teksti ja kuvat: Pilvi Petain Nummenpuistokadun päiväkodista

Pirkanmaan Kikatus -verkoston kielenopetuksen koulutuspäivä

Tampere -Turku yhteistyö nousi seuraavalle levelille, kun Pirkanmaan Kikatus -verkosto esitti Turun KieKolle avoimen kutsun tulla vakoilemaan Tampereelle  kielenopetuksen koulutuspäivään.

Päivän aikana maisteltiin ja kokeiltiin erilaisia kielenopetukseen soveltuvia toiminnallisia menetelmiä.

Koulutuksessa oli neljä erilaista työpajaa: liikunta ja musiikki, askartelu, draama ja leikki sekä peli ja iPad. Päivä alkoi yhteisellä infolla, jonka jälkeen jakauduimme neljään eri ryhmään seuraamaan pajoja. Yhden pajan kesto oli oppitunti eli 45 minuuttia.

Alla koottuna turkulaisten vakoilijoiden saalis.

Liikunta ja musiikki

  • Super Simple songs
  • Yhdistä liike ja musiikki. Keksi itse liikkeitä.
  • Muista monikäyttöinen kärpäslätkä (esim. ilmapallot, kuvat taululla)

Askartelu

  • Eric Carle: Pikku toukka paksulainen eri kielillä
  • Varjokuva monumenteista (esim. Eiffelin torni, Bremenin soittoniekat, Big Ben)

Draama ja leikki

  • Paja rakentui puputeeman ympärille (pajan vetäjillä oli pupukorvat)
  • Kerro tarina: Storyline-metodi
  • Heittäydy, eläydy
  • Tilaa mielikuvitukselle – vähälläkin rekvisiitalla pärjää
  • Laulu: The way the bunny hops, Easter bunny song (The Kikboomers)
  • Leikkejä kehonosasanoista, esim. Nurkat, Myrkky, Oletko sinä? (hatchi patchi). Leikit löytyvät KieKon Blogista kohdasta materiaalia, Kieliviuhka.

Peli ja iPad

  • Pajan pitäjän Jaana Virran kivoja peli- ja leikki-ideoita löytyy hänen omasta blogistaan Enkunope Ikaalisista
  • Esiteltiin kaksi appia, jotka soveltuvat hyvin erityisesti varhennettuun kielenopetukseen Chatter Pix Kids ja SockPuppets

Oli mukavaa ja antoisaa osallistua koulutuspäivään, nähdä kollegoja ja vaihtaa ajatuksia. Turkulaiset kiittävät tamperelaisia lämpimästä vastaanotosta ja odottavat heitä vastavierailulle maaliskuun Opi leikkien -koulutukseen.

Vakoilijat Tuija Savolainen ja Anita Zenger

Raision kaupungin, Ihalan koulun, ruotsin kielivarhennuksen summa summarum 2019

Euroopan kielten päivä 26.9.2019

Kokoonnuimme saliin laulamaan Jaakko Kultaa eri kielillä. Ohjelmassa oli myös tervehdyksiä ei suomea äidinkielenään puhuvien koulumme oppilaiden omilla kielillä.  Loppuhuipennuksena keskityimme katsomaan kuvaesitystä Euroopan pääkaupungeista.

 

Yhtenä aihepiirinä opettelimme eläimiä laulaen, näytellen ja pelaten bingoa.

Ihalassa vieraili Tjolahåpp- nimellä esiintyvä pedagogi. Hän opetti ruotsia laulaen ja soittaen. Oppilaat saivat soittaa tiskiharjoilla, kattilan kansilla ja rytmisoittimilla.

Oppilaat saivat rakentaa ja piirtää oman kaupungin. Projektin myötä opittiin kaupungissa olevia rakennuksia ja paikkoja. Tässä yhteydessä harjoiteltiin tien neuvomista karttapohjan avulla.

Toiminnallisena versiona oli luokan pulpettien merkitseminen rakennuksiksi. Oppilaat neuvoivat tietä toisilleen pareittain käyttämällä käskyjä: ’Till höger, till vänster och rakt fram’.

Saimme nauttia ruotsinsuomalaisen teatteriryhmän esityksestä Apollo 21. Sen teemana oli peliriippuvaisuus ja käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa.

Kevään aikana olemme opiskelleet vaatesanoja, kellonaikoja ja kevääseen liittyviä sanoja. Kertasimme värit, viikonpäivät, kuukaudet ja numerot. Viimeisenä Kiekon teemana käymme läpi eri maiden nimistöä. Vaatesanoja opettelimme valmistamalla paperinukkeja ja vaatettamalla niitä. Samalla kertasimme värit. Lisäksi kisailimme pelaamalla pelikorteilla numeroita ja hieman matematiikkaa ruotsiksi.

Kahden vuoden opiskelun jälkeen lapset ovat innostuneita kielenopiskelusta ja ilahduttavan moni on valinnut ruotsin kielen A2-kieleksi. Tästä on hienoa jatkaa ruotsin kielen opiskelua vahvalta pohjalta.

Teksti ja kuvat: Pirjo Rajamäki, Marja Snellman ja Rainer Haarte

Kärsämäen koulun englannin kielen varhennus 2018-2019

Kärsämäen koulun englannin varhennusta on toteutettu ajankohtana 2018-2019 luokille 2a ja 2b. Englannin kielikokeilu on toiminut Kärsämäen koulussa 2a – luokalle maanantaisin klo 12-13 ja 2b- luokalle maanantaisin klo 13-14. Oppilaita on 2a- luokalla 22 kpl ja2b- luokalla 21 kpl. Opettajina ovat olleet Anne Ranta ja Jutta Maunula- Aaltonen.

Toiminta on ollut leikinomaista ja toiminnallista, jossa on painottunut puhutun kielen ymmärtäminen ja oppilaiden motivaatioin herättäminen vierasta kieltä kohtaan. Englannin tunneilla on motivoitu 2- luokkalaisia oppilaita monipuoliseen englannin kielen ymmärtämiseen ja käyttämiseen. Tavoitteena on ollut kielitietoisuuden lisääminen uuden opetussuunnitelman mukaisen toiminnallisen ja oppilaslähtöisen opetuksen avulla.

Toiminta on tapahtunut englannin kielellä leikkien, pelien, laulujen, draaman, satujen, nukketeatterin, keskustelujen ja pienten opetushetkien avulla. Kullakin tunnilla on ollut oma teemansa. Oppituntien teemoja ovat olleet mm. tervehdyksiä, ruokasanastoa, värejä, numeroita, eläimiä, liikennevälineitä, verbejä, viikonpäivät, kuukaudet, vuodenajat jne. Myös juhlat ja vuodenajat on huomioitu toiminnassa, mm. halloween, joulu, ystävänpäivä, pääsisäinen, kevään herääminen jne. Oppilaat ovat olleet innostuneita englannin kielestä ja he ovat osallistuneet aktiivisesti kaikkeen toimintaan. Kyselyn mukaan oppilaat ovat mm. matkoilla käyttäneet englannin kieltä (mm. ruokasanasto, tervehdykset).

Opettajilla on ollut käytössään erilaisia englannin kielellä toteutettavia materiaaleja, kuten pelejä, kuvakortteja, musiikkia, loruja sekä kirjallista materiaalia. Materiaalikassia on täydennetty vuoden aikana mm. koulutuksista saaduilla materiaaleilla ja itse valmistamalla mm. leikki- ja toimintakortteja. Opettajat ovat osallistuneet vuoden aikana muutamiin KieKo- hankkeen koulutuksiin, joista on saanut uusia ideoita opetukseen. Kokouksissa ja koulutustilaisuukissa on ollut mahdollisuus jakaa kielen opetukseen liittyviä asioita ja tehdä kollegiaalista yhteistyötä.

Englannin varhennus on toiminnallista ja leikinomaista, jossa painottuu oppilaiden innostuksen herättäminen kieltä kohtaan ja yhdessä tekeminen.

Teksti ja kuvat: Anne Ranta

Oivaltava oppiminen osana kielten opetusta

8.2.2018

Juho Makkonen Ele Finland Oy:stä oli esittelemässä Oivaltava oppiminen kurssin sisältöä kevään osalta (kolme koulutuskertaa) ja Claned oppimisalustan käyttöä (https://app.claned.com/#/login). Keskustelimme myös kurssilaisten kesken yhteisistä tavoitteista ja asioista, joita haluaisimme kevään aikana käsiteltävän. Erityisesti arviointi uudessa opetussuunnitelmassa on herättänyt paljon ajatuksia.

27.2.2018

Tällä tapaamiskerralla harjoittelimme alkuun Claned-oppimisalustan käyttöä ja kirjautumista sinne. Pohdimme uuden OPS:n haasteita ja parhaita puolia ryhmissä ja kirjasimme mietintöjämme Clanediin. Kävimme myös läpi Kirsti Longan Oivaltavan oppimisen rakennemallia ja miten sitä voi käytännössä soveltaa. Yhdessä käytiin läpi erilaisia arviointitapoja ja mitä olisi sellaisia asioita, joita haluaisi kokeilla. Maija Heikkilä Helsingin yliopiston normaalikoulusta oli kertomassa hyviä vinkkejä oivaltavan oppimisen käytännön vinkeistä ja esimerkkien perusteella heräsi valtavasti ajatuksia uusista ideoista ja jaoimme paljon vinkkejä jo toimivista käytänteistä/sovelluksista ja niitä kirjattiin myös Claned-alustalle.

Lopuksi Claned-alustalle kirjattiin seuraavaa kertaa varten tehtäviä:

1. Kirjaa ylös mistä ja miten annat oppilaillesi arviointipalautetta:
a) työskentelyn yhteydessä
b) opettaessasi uutta asiaa
c) kun tarkastatte kotitehtäviä tai käytte läpi oppilaiden tuotoksia
2. Onko mielessäsi jokin asia/aihe, joka askarruttaa arvioinnissa?

”Kokeile uutta!”

Ideana olisi nyt kokeilla luokassa nyt jotain uutta sovellusta, tekniikkaa tai tapaa ja kertoa siitä reflektoiden muille. Tällä tavoin saadaan keskustelua aikaan erilaisista tavoista toteuttaa arviointia. Myös siihen on oma tehtävänantonsa moduulin sisällä.

27.4.2018

Koulutus alkoi Najat Ouakrim-Soivion interaktiivisella luennolla arvioinnin suunnittelusta toteutukseen ja arvioinnin keskeisillä periaatteilla. Pohdimme myös esimerkkien avulla, millä tavoin arvioimme oppijan lähtötasoa, oppimisprosessia, työskentelytaitoja ja osaamista.  Luennon jälkeen työpajoissa käsittelimme itse-ja vertaisarviointia OPSiin pohjautuen. Tehtävänä oli miettiä, miten oppija ymmärtää itsearvioinnin merkityksen, mihin itsearviointi pohjautuu ja mitkä ovat ne tavoitteet, mihin itse/vertaisarviointi kohdistuu. Tarkoituksena oli myös miettiä arvioinnin selkeyttä ja mihin saatua palautetta käytetään. Toisessa työpajassa tavoitteena oli pohtia, miten arviointia tulisi suunniteltua ja toteutettua monipuolisesti. Työskentelyä helpottamassa oli Najatilta saadut kysymykset, joihin yhdessä mietittiin vastauksia. Lopuksi jokaisen ryhmän fläppitaululle tehdyt tuotokset käytiin läpi siten, että jokainen ryhmä oli valinnut kolme keskeisintä asiaa, joita he pitivät tärkeinä arvioinnin suhteen

Taina Arkimon johdolla oli iltapäivällä keskustelua OPS:n mukaisesta oppimiskäsityksestä ja siitä miten oppilaat nähdään aktiivisina toimijoina. Taina näytti paljon käytännön vinkkejä ja osallisti myös kurssilaiset toimimaan vinkkiensä mukaisesti.

20.9.2018

Minna Berg oli kertomassa erityisopettajan näkökulmasta siitä, miten tunne-ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat opettajan työssä jaksamiseen. Keskustelimme myös siitä, miten näitä taitoja voi hyödyntää vertais-ja itsearvioinnin perustana.

Opettajat pohtivat ryhmissä, mitkä tilanteet ovat olleet haastavia oppilaiden, vanhempien tai kollegoiden kanssa ja millaisia tapoja on ollut käsitellä näitä.

Yhtenä näkökulmana keskusteluihin käytimme Caselin ylläolevaa sosiaalisen-ja emotionaalisen oppimisen kiekkoa, jossa kerrotaan, mitkä kaikki osa-alueet vaikuttavat näiden taitojen muodostumiseen.

Teksti: Hanna-Maaria Linja-aho

Greetings from the english club at Skolgatans daghem

Hello!

Here are some pictures from the english club with Sofia and the five year olds at Skolgatans daghem (swedish).

We listened to the story of The Very Hungry Caterpiller – and drew at the same time while listening to music.

So we created a colourful drawing of the story, while learning weekdays, fruits and vegetables in english!

Photos and text: Sofia Johansson

 

Espanjan kielen maistiaiset Rahjekadun päivähoitoyksikkössä

Rahjekadun päivähoitoyksikössä toteutettiin kuluneen vuoden aikana espanjan kielen maistiaisia Yurizanin johdolla.

Ohjelmaa sekä kuvia ja linkkejä kuluneelta vuodelta.

SYYSKUU

Tavoitteet:

  • Opitaan värejä espanjaksi.
  • Aloitetaan pääväreistä (Azul, Rojo, Amarillo), jonka jälkeen opetellaan muita värejä.

Menetelmät:

  • Lauletaan joka kerta Buenos dias -laulua.
  • Opetellaan värejä Pocoyo (napero)-ohjelman avulla. (Video: https://youtu.be/gCteAmEzIxw)
  • Onnenpyörä-leikki: lapset etsivät onnenpyörän osoittaman värin värisiä kangaskaloja.
  • Leikin avulla lapset oppivat lisää värejä, kuten verde, naranja, violeta, rosa, blanco (valkoinen) ja negro (musta).
  • Tanssimme ja etsimme värejä Shakiran laulun kanssa.
  • Väripussi (sama kuin lorupussi): lapset sanovat, mikä väri tulee kulloinkin esille.
  • Laulamme Los colores-laulua. Samalla katsotaan videota, josta lapset näkevät kaikki laulun värit.
  • Harjoittelemme seuraavat tervehdykset: Hola, Cómo estás? sekä vastaukset: Hola, Bien gracias! Y tú cómo estás?
  • Käsittelemme myös ensimmäisen ja toisen persoonan pronominit. Yo = minä, = sinä.
  • La Cancion de los Colores para niños -laulu: https://youtu.be/DsX3N4MB0GM?list=RDDsX3N4MB0GM.

LOKAKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoittelevat oppimiaan värejä.
    • Lapset oppivat myös vihannesten ja hedelmien nimiä. Harjoitellaan värejä vihannesten ja hedelmien avulla.

Menetelmät:

  • Laulun avulla lapset oppivat eri vihanneksia ja hedelmiä, kuten porkkana (zanahoria), omena (manzana), kurkku (pepino), tomaatti (tomate). Linkki lauluun: https://youtu.be/XSbQ0ceV1cs.
  • Bingo- ja muistipeli. Pelissä käytetään vihannesten ja hedelmien kuvia. Sanat sanotaan sitten espanjaksi.
  • Ravintolaleikki: vuorovaikutus-leikki, ystävyys työ jatkuu.
  • Saven kanssa askartelu, lapset tekivät vihanneksia.
Vihannesten ja hedelmien muovailua savesta.

MARRASKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoitellevat värejä. Lapset harjoittelevat opittuja vihanneksia ja hedelmiä, sekä niiden värejä.

Menetelmät:

  • Muovailua saven kanssa. Lapset tekevät vihanneksia ja hedelmiä. Myös maalausta.
  • Bingo
  • Muistipeli

JOULUKUU (suunnitelma)

Joulukuussa espanjan tuokioita ei ehditty aikataulullisista syistä toteuttamaan, mutta esim. Estrellita Dónde esás? -laulua laulettiin päivittäin aamutuokion aikana.

Tavoitteet:

  • Lapset oppivat joululauluja espanjaksi. Lapset oppivat joulupukin nimen espanjaksi: Papá Noel.

Menetelmät:

  • Laulu Estrellita Dónde estás? (Tuiki tuiki tähtönen suomeksi)
  • Leikki quién le pone la cola al burro
  • Laulu: El burrito sabanero

Laulu Estrellita dónde, estás?

Estrellita dónde, estás quiero verte titilar?

en el cielo y en el mar un diamante de verdad

estrellita dónde estás? me pregunto quién serás.

estrellita dónde estás me pregunto que serás.

(Linkki lauluun: https://youtu.be/ZM5syHyHDYE)

Laulu Mi burrito sabanero

Con mi burrito sabanero voy camino de belen,

Si me ven si me ven voy camino de Belén. ( 2 veces)

El lucerito mañanero ilumina mi sendero.

Con mi cuatrico voy cantando mi burrito va trotando

con mi cuatrico voy cantando mi burrito va trotando.

tuku tuki tuki tuki, tuki tuki tuki ta. Apurate que mi burrito que ya vamos a llegar. Apurate mi burrito vamos a ver a Jesús.

TAMMIKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoittelevat värejä.
  • Lapset oppivat numerot 1-5.

Menetelmät:

  • Laulun avulla lapset harjoittelevat värejä.
  • Leikin avulla lapset oppivat numeroita. Jos lapset haluavat tietää numerot 6-10, voidaan ne tietysti kertoa heille. Linkki videoon: https://youtu.be/esrnTgF5dbI.

HELMIKUU

Tavoitteet:

  • Lapset oppivat tunteita sekä espanjaksi että suomeksi.
  • Harjoitellaan vuorovaikutustaitoja (lähdemme matkalle Espanjaan, otetaan kaveri mukaan).
  • Lapset oppivat niiden vaatteiden ja esineiden nimiä, joita tarvitsemme matkalle mukaan.

Menetelmät:

  • Leikitään nopan kanssa tunnepeliä. Lapset heittävät nopan kaverille. Nopan saanut lapsi sanoo espanjaksi kuvan osoittaman sanan, siis sen kuvan/sanan, joka jää päällimmäiseksi/peukaloiden väliin. He sanovat myös miltä kuva näyttää.
  • Opetellaan sanojan kuten matkalaukku, kengät, paita, lentokone, passi espanjaksi.
  • Lapset ovat valmistaneet oman passi (olen käyttänyt pohjana Myllytonttu-materiaalin seikkailupassia). He piirsivät oman kuvan passin sivulle. Toinen sivu on tarkoitettu viisumin leimaamiseen.
  • Käytämme tunnekorttia, Mikä sinun olo on kun lähdet matkalle?.
  • Värityskuvan (matkalaukku) avulla harjoitellaan värejä espanjaksi.
Leikkipassien pohjana toimi Myllytontun seikkailupassi.

Värityskuvien värittämistä.
Matkalaukun pakkaamista.
Matkalaukku pakattuna valmiin matkaan!

MAALISKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoittelevat vuorovaikutustaitoja. Lähdemme matkalle Espanjasta Kuubaan.
  • Lapset tutustuvat Kuuban maisemiin. Lapset saavat huomata, että vaikka Suomessa sataisi lunta, paistaa Kuubassa aurinko ja on ihana ilma.
  • Lapset oppivat sanat: palma (palmu), sombrero (hattu), pájaro (lintu), casa de pájaros (linnunpönttö), avión (lentokone), bus (bussi), taxi (taksi), automovil (henkilöauto).

Menetelmät:

  • Nopan kanssa leikittään tunnepeliä.
  • Askarrellaan, maalataan sekä koristelaan linnunpönttöjä sekä harjoitellaan aiheeseen liittyvää sanastoa espanjaksi toiminnan ohella.

HUHTIKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoitellevat opittuja värejä laulupiirtämisen avulla.
  • Lapset oppivat uusia sanoja, kuten caracol (etana), sol (Aurinko), luna (Kuu), ternera (vasikka), pollitos (kananpoika).
  • Lapset askartelevat pääsiäisteemalla. Lapset oppivat samalla uusia sanoja, kuten hierba (ruoho) ja huevo (kananmuna).

Menetelmät:

Laulupiirtämistä.

TOUKOKUU

Tavoitteet:

  • Lapset oppivat perheenjäsenten nimet espanjaksi: mamá (äiti), papá (isä), abuela (mummo), abuelo (pappa).

Menetelmät:

  • Baby shark (Bebé tiburón) laulun avulla lapset oppivat nimeämään äidin, isäm, mummon ja papan espanjaksi. Käytän myös laulun kuvia liitetty tikuilla. Linkki lauluun: https://youtu.be/HtwCZowcGuw.
  • Äitienpäiväaskartelua

Teksit ja kuvat: Yurizan Ocaña Rodriguez