Espanjan kielen maistiaiset Rahjekadun päivähoitoyksikkössä

Rahjekadun päivähoitoyksikössä toteutettiin kuluneen vuoden aikana espanjan kielen maistiaisia Yurizanin johdolla.

Ohjelmaa sekä kuvia ja linkkejä kuluneelta vuodelta.

SYYSKUU

Tavoitteet:

  • Opitaan värejä espanjaksi.
  • Aloitetaan pääväreistä (Azul, Rojo, Amarillo), jonka jälkeen opetellaan muita värejä.

Menetelmät:

  • Lauletaan joka kerta Buenos dias -laulua.
  • Opetellaan värejä Pocoyo (napero)-ohjelman avulla. (Video: https://youtu.be/gCteAmEzIxw)
  • Onnenpyörä-leikki: lapset etsivät onnenpyörän osoittaman värin värisiä kangaskaloja.
  • Leikin avulla lapset oppivat lisää värejä, kuten verde, naranja, violeta, rosa, blanco (valkoinen) ja negro (musta).
  • Tanssimme ja etsimme värejä Shakiran laulun kanssa.
  • Väripussi (sama kuin lorupussi): lapset sanovat, mikä väri tulee kulloinkin esille.
  • Laulamme Los colores-laulua. Samalla katsotaan videota, josta lapset näkevät kaikki laulun värit.
  • Harjoittelemme seuraavat tervehdykset: Hola, Cómo estás? sekä vastaukset: Hola, Bien gracias! Y tú cómo estás?
  • Käsittelemme myös ensimmäisen ja toisen persoonan pronominit. Yo = minä, = sinä.
  • La Cancion de los Colores para niños -laulu: https://youtu.be/DsX3N4MB0GM?list=RDDsX3N4MB0GM.

LOKAKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoittelevat oppimiaan värejä.
    • Lapset oppivat myös vihannesten ja hedelmien nimiä. Harjoitellaan värejä vihannesten ja hedelmien avulla.

Menetelmät:

  • Laulun avulla lapset oppivat eri vihanneksia ja hedelmiä, kuten porkkana (zanahoria), omena (manzana), kurkku (pepino), tomaatti (tomate). Linkki lauluun: https://youtu.be/XSbQ0ceV1cs.
  • Bingo- ja muistipeli. Pelissä käytetään vihannesten ja hedelmien kuvia. Sanat sanotaan sitten espanjaksi.
  • Ravintolaleikki: vuorovaikutus-leikki, ystävyys työ jatkuu.
  • Saven kanssa askartelu, lapset tekivät vihanneksia.
Vihannesten ja hedelmien muovailua savesta.

MARRASKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoitellevat värejä. Lapset harjoittelevat opittuja vihanneksia ja hedelmiä, sekä niiden värejä.

Menetelmät:

  • Muovailua saven kanssa. Lapset tekevät vihanneksia ja hedelmiä. Myös maalausta.
  • Bingo
  • Muistipeli

JOULUKUU (suunnitelma)

Joulukuussa espanjan tuokioita ei ehditty aikataulullisista syistä toteuttamaan, mutta esim. Estrellita Dónde esás? -laulua laulettiin päivittäin aamutuokion aikana.

Tavoitteet:

  • Lapset oppivat joululauluja espanjaksi. Lapset oppivat joulupukin nimen espanjaksi: Papá Noel.

Menetelmät:

  • Laulu Estrellita Dónde estás? (Tuiki tuiki tähtönen suomeksi)
  • Leikki quién le pone la cola al burro
  • Laulu: El burrito sabanero

Laulu Estrellita dónde, estás?

Estrellita dónde, estás quiero verte titilar?

en el cielo y en el mar un diamante de verdad

estrellita dónde estás? me pregunto quién serás.

estrellita dónde estás me pregunto que serás.

(Linkki lauluun: https://youtu.be/ZM5syHyHDYE)

Laulu Mi burrito sabanero

Con mi burrito sabanero voy camino de belen,

Si me ven si me ven voy camino de Belén. ( 2 veces)

El lucerito mañanero ilumina mi sendero.

Con mi cuatrico voy cantando mi burrito va trotando

con mi cuatrico voy cantando mi burrito va trotando.

tuku tuki tuki tuki, tuki tuki tuki ta. Apurate que mi burrito que ya vamos a llegar. Apurate mi burrito vamos a ver a Jesús.

TAMMIKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoittelevat värejä.
  • Lapset oppivat numerot 1-5.

Menetelmät:

  • Laulun avulla lapset harjoittelevat värejä.
  • Leikin avulla lapset oppivat numeroita. Jos lapset haluavat tietää numerot 6-10, voidaan ne tietysti kertoa heille. Linkki videoon: https://youtu.be/esrnTgF5dbI.

HELMIKUU

Tavoitteet:

  • Lapset oppivat tunteita sekä espanjaksi että suomeksi.
  • Harjoitellaan vuorovaikutustaitoja (lähdemme matkalle Espanjaan, otetaan kaveri mukaan).
  • Lapset oppivat niiden vaatteiden ja esineiden nimiä, joita tarvitsemme matkalle mukaan.

Menetelmät:

  • Leikitään nopan kanssa tunnepeliä. Lapset heittävät nopan kaverille. Nopan saanut lapsi sanoo espanjaksi kuvan osoittaman sanan, siis sen kuvan/sanan, joka jää päällimmäiseksi/peukaloiden väliin. He sanovat myös miltä kuva näyttää.
  • Opetellaan sanojan kuten matkalaukku, kengät, paita, lentokone, passi espanjaksi.
  • Lapset ovat valmistaneet oman passi (olen käyttänyt pohjana Myllytonttu-materiaalin seikkailupassia). He piirsivät oman kuvan passin sivulle. Toinen sivu on tarkoitettu viisumin leimaamiseen.
  • Käytämme tunnekorttia, Mikä sinun olo on kun lähdet matkalle?.
  • Värityskuvan (matkalaukku) avulla harjoitellaan värejä espanjaksi.
Leikkipassien pohjana toimi Myllytontun seikkailupassi.

Värityskuvien värittämistä.
Matkalaukun pakkaamista.
Matkalaukku pakattuna valmiin matkaan!

MAALISKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoittelevat vuorovaikutustaitoja. Lähdemme matkalle Espanjasta Kuubaan.
  • Lapset tutustuvat Kuuban maisemiin. Lapset saavat huomata, että vaikka Suomessa sataisi lunta, paistaa Kuubassa aurinko ja on ihana ilma.
  • Lapset oppivat sanat: palma (palmu), sombrero (hattu), pájaro (lintu), casa de pájaros (linnunpönttö), avión (lentokone), bus (bussi), taxi (taksi), automovil (henkilöauto).

Menetelmät:

  • Nopan kanssa leikittään tunnepeliä.
  • Askarrellaan, maalataan sekä koristelaan linnunpönttöjä sekä harjoitellaan aiheeseen liittyvää sanastoa espanjaksi toiminnan ohella.

HUHTIKUU

Tavoitteet:

  • Lapset harjoitellevat opittuja värejä laulupiirtämisen avulla.
  • Lapset oppivat uusia sanoja, kuten caracol (etana), sol (Aurinko), luna (Kuu), ternera (vasikka), pollitos (kananpoika).
  • Lapset askartelevat pääsiäisteemalla. Lapset oppivat samalla uusia sanoja, kuten hierba (ruoho) ja huevo (kananmuna).

Menetelmät:

Laulupiirtämistä.

TOUKOKUU

Tavoitteet:

  • Lapset oppivat perheenjäsenten nimet espanjaksi: mamá (äiti), papá (isä), abuela (mummo), abuelo (pappa).

Menetelmät:

  • Baby shark (Bebé tiburón) laulun avulla lapset oppivat nimeämään äidin, isäm, mummon ja papan espanjaksi. Käytän myös laulun kuvia liitetty tikuilla. Linkki lauluun: https://youtu.be/HtwCZowcGuw.
  • Äitienpäiväaskartelua

Teksit ja kuvat: Yurizan Ocaña Rodriguez