Koodausta ja KiVa-koulua iPadeilla, 2A
Halinen Nummi Aurajoki
Pääsiäisen alla Nummen koulussa vietettiin teemaviikkoa. Maanantaiaamuna 3B:n oppilaita odotti luokassa yllätys kun pulpetit oli siirretty sivuun ja luokan lattialle oli levitetty jumppapatjoja.
Viikon aikana tehtiin erilaisia ilmaisuharjoituksia ja opeteltiin kuuntelemaan toisia. Puhuimme paljon toisten kunnioittamisesta ja hyvästä kaveruudesta.
Tiistaina osallistuimme koulun sählyturnaukseen, missä valitettavasti hävisimme kaikki neljä otteluamme. Häviö ei kuitenkaan tuntunut ottavan koville, vaan kaikki pelasivat reippaalla otteella loppuun asti.
Keskiviikkona teimme retken Nummen kirjastoon, missä oppilaat tekivät Nina-opettajan johdolla erilaisia tiedonhakutehtäviä ja tutustuivat kirjaston palveluihin.
Välillä tehtiin ihan tavallisia matikan tehtäviäkin, mutta oppilaat saivat vapaasti valita mukavan paikan tehtävien tekoon.
Kävimme viikon aikana myös paljon ulkoilemassa, ja torstaina lapset pääsivät hetkeksi leikkipuistoon. Kaikilla näytti olevan hauskaa!
Paluumatkalla keräsimme reitin varrelta roskia pieniin muovipusseihin ja heitimme ne roskikseen. Koululle päästyämme veimme joukolla patjat luokasta takaisin liikuntasalin varastoon. Kouluviikko päättyi vielä lasten hartaasti toivomaan koulupiiloleikkiin, missä oppilaat piiloutuvat eri puolille koulurakennusta ja opettaja yrittää löytää heidät.
Viikko oli kaikin puolin onnistunut, vaikka joidenkin oppilaiden olikin kovin vaikea istua patjoilla rauhallisesti. Luokassa oli kuitenkin mukava tunnelma koko viikon, ja luultavasti opimme taas lisää toisistamme, ja luokan yhteishenkikin varmaan parani entisestään. Paluu pulpetteihin on kyllä tuntunut ainakin opettajasta ihan kivalta, vähän niin kuin kotiin paluu onnistuneen lomareissun jälkeen 🙂
Teksti ja valokuvat Leena K.
Jo kolmannen kerran saapuivat Walter ry:n Kytke-projektilaiset yläkouluumme vetämään pajoja seiskoille. Kuten ennnenkin, päivä oli menestys ja huippuvierailijat saivat oppilaamme innostuneena mukaan. Ensi vuonna taas uudestaan 🙂
Walter ry on yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää kulttuurien välistä
vuorovaikutusta lasten ja nuorten parissa. Yhdistyksen tarkoituksena on
toiminnallaan vaikuttaa ihmisten arvomaailmaan edistämällä muiden ihmisten
kunnioittamista, välittämistä ja vastuun ottamista. Walter ry järjestää
koulutyöpajoja, iltapäiväkerhoja ja tapahtumia. Näiden tavoitteena on edistää
avarakatseisuutta aktiivisen ja avoimen vuorovaikutuksen kautta.
Taustaa
Ekaluokkalaisilla oli monenlaista puuhaa jo ennen lauantaikoulupäivää. Aluksi lapset tekivät ”tutkimuksen” tarkkailemalla vanhempiaan tai kyselemällä heiltä, miten lapset voisivat heitä hemmotella. Yhteisistä lukuisista ideoista lapset poimivat seitsemän parasta toteutettaviksi, ja oppilaat jakaantuivat kiinnostuksensa mukaan seitsemään pienryhmään. Niissä lapset suunnittelivat tarkasti ryhmänsä yrityksen valmistaman tuotteen tai palvelun, yrityksen nimen ja sen, mitä tarvikkeita pitäisi hankkia etukäteen. Yritykset mainostivat toimintaansa ekaluokkalaisten vanhemmille sekä paperisella tiedotteella että suullisesti.
Tässä suunnitellaan yritysten nimikylttejä.
Yritysten esittely
Lennon ykkösissä isät ja äidit saivat harjoitella lasten kanssa pitkälle liitelevän paperilennokin taittelua. Lennokkien testausalue löytyi läheisestä käsityöluokasta.
3. Senjan ja Oonan sydänkorttipaja
Senja ja Oona opastivat paperisydämen taittelua. Sydämen sai liimata kartongille ystävänpäiväkortiksi tai jättää sen sellaisenaan kirjanmerkiksi.
4. Hieromisen maailma
Taitava hierojapari tarjosi Hieromisen maailmassa rentoutusta vanhempien hartioille ja päälle.
5. Power Games
Power Games –yrityksessä vanhemmat saivat testata itsetehtyjä pelejä hyvässä peliseurassa.
6. Osaathan nauraa
Osaathan nauraa –yrityksessä lapset lukivat vitsejä iltapäiväkerhon sohvanurkkauksessa – ja vanhemmat saivat hymyn huulille.
7. Välipalaihmeet
Välipalaihmeet valmistivat herkullisia lämpimiä chorizovoileipiä kotitalousluokassa ja tarjosivat niitä vanhemmille viinimarjamehun kera. Tarvikkeet oli saatu lahjoituksena.
Mitä yritykset tuottivat?
Yritykset eivät hinnoitelleet tuotettaan tai palveluaan, vaan oppilaat esittivät vanhemmilleen toiveen saada vapaaehtoisia rahalahjoituksia luokan keräyslippaaseen. Osan lahjoituksista oppilaat antaisivat hyväntekeväisyyteen Unicefille ja loput käytettäisiin oppilaiden omaan kevätretkeen.
Vaikka rahan ansaitseminen oli lapsista hienoa, monien lasten mielestä parasta päivässä oli se, että sai tuottaa iloa toisille.
Tulossa!