Agricola viikko yläkoulussa

Viikolla 14 Nummenpakan koulussa Aurajoen yksikössä vietettiin Agricola-viikkoa. Viikkoon mahtui monenlaista Agricolaan liittyvää tapahtumaa:

9.-luokkalaiset pääsivät sitomaan oman kirjan. Jokainen sai itse ommella kirjan selkämyksen ja koristella kannet.

Kirjansidontaa opetti Heidi Pajunen. Kirjoista tuli hienoja! 9. luokat kävivät Turun Tuomiokirkossa Sananseppä-kierroksella.

  1. luokat katsoivat Luther-elokuvan ja tekivät siihen liittyviä ryhmätöitä.7. luokat muotoilivat omia teesejä, jotka sitten nuorisotalo Huudilla painettiin rintanapeiksi. Kototaloustunneilla tehtiin Agricola-leivoksia.

Kotitaloustunneilla valmistettiin Agricola-kakkuja, ja äidinkielen kielen tunneilla tutustuttiin mm. Agricolan sanastoon ja vanhalla kirjasuomella kirjoitettuun Roope Setä -sarjakuvaan.

Agricola-leivos (kakku)      10 henkilölle

Pohja:

100 g kaurakeksejä
50 g voita tai margariinia

Leikkaa irtopohjavuoan kokoinen leivinpaperi ja laita se vuoan pohjalle. Jauha keksit ja lisää sulatettu margariini. Painele irtopohjavuoan pohjalle.

Täyte:

 4 kpl liivatelehteä
1/2  dl vettä
1 dl puolukkasurvosta
1 tlk maitorahkaa
3/4  – 1 dl sokeria
1 kananmuna
2 dl kermaa

Täyte:
Laita liivatteet likoamaan runsaaseen kylmään veteen 5 min. Vatkaa muna ja sokeri vaahdoksi (5 min.) Lisää siihen puolukkasurvos ja rahka. Kuumenna 1/2 dl vettä ja liuota siihen valutetut liivatteet. Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisaa vähän jäähtynyt liivateseos muna-rahkaseokseen ja kääntele kermavaahto nuolijalla varovasti joukkoon. Tarkista makeus.
Kaada täyte keksipohjan päälle ja laita pakastimeen hyytymään hetkeksi.

Puolukkakiille:
1 dl vettä
1/2 dl sokeria
1 rkl tärkkelyssiirappia/hunajaa
1 dl puolukkasurvosta
2 kpl liivatetta

Liota liivatteet kylmässä vedessä noin 5 min. Keitä vesi, sokeri ja tärkkelyssiirappi/hunaja. Lisää valutetut liivatteet ja varmista, että ne liukenevat lämpimään nesteeseen. Lisää puolukkasurvos. Lisää kiille varovasti kakun päälle. Laita kakku jääkaappiin hyytymään.
Koristele puolukoilla, punaherukoilla tai karpaloilla.

Suomi100

Tokaluokan askarteluja Suomi100 -viikolla.

Puutyöluokassa tehtiin omat jäänmurtajat.

Tässä laivat ovat telakalla.

Teemaviikko toi mukavaa vaihtelua koulutyöhön

Koulussamme tällä viikolla pidetty teemaviikko oli täynnä kaikenlaista mukavaa tapahtumaa ja normaalista koulutyöstä poikkeavaa toimintaa. Tässä muutamia poimintoja 4B-luokan viikosta.

Maanantaina oppilaat opettivat ryhmissä toisilleen perinteisiä pihaleikkejä. Niistä äänestettiin ensin ryhmän suosikki, ja ryhmän suosikeista vielä koko luokan suosikkileikki. Kaikkein kivoimmaksi leikiksi valittiin eläinsokko.

Tiistaina tutustuimme lukupiirissä Tove Janssonin teoksiin, ja iltapäivällä teimme parityönä tehtäviä Tatun ja Patun Suomi -kirjasta.

Keskiviikkona teimme retken Luostarinmäen käsityöläismuseoon jossa saimme tutustua Turun historiaan ja vanhoihin pääsiäisperinteisiin. Ehdimme myös pistäytyä nopeasti museon vieressä olevassa leikkipuistossa.

 

Torstaina tutustuimme Ruissalon Luontokoulussa lammen eliöihin. Kylmän sään takia eläimiä ei kovin paljon löytynyt, mutta muutama kala ja kotilo sentään saatiin haavilla pyydystettyä. Pienempiä eliöitä tutkailtiin sisätiloissa mikroskoopin ja luuppien avulla.

 

Paavo Nurmi Nummen koulussa


 

13.6. 2017 järjestettävän Paavo Nurmi Games -yleisurheilukilpailun koulukiertue pistäytyi Nummen koulussa. Oppilaat saivat hienon tietopaketin Paavo Nurmen elämästä ja pääsivät esittelemään omaa urheilutietouttaan. Koko aikaa ei tarvinnut istua paikoillaan vaan välillä vähän urheiltiinkin!

Tokaluokkalaiset Paavo Nurmen kuvan vieressä.

Välituntiliikuntaa

Koko Nummen koulu ja Katariinan koulu myös oli liikkeellä keskiviikkona kauniina välituntina. Kevätmielellä olivat myös Emmi, Anna, Alicia, Aino ja Julia, jotka kiersivät välituntisuunnistuksen. ”Se oli kivaa!”

4B:n ympäristöopin ryhmätyöt

4B-luokka on ympäristöopissa perehtynyt Pohjoismaihin ja Baltian maihin. Luokka jaettiin ryhmiin, ja jokainen ryhmä teki esittelyn yhdestä maasta. Työ koostui kartongille tehdystä julisteesta ja sähköisestä lisämateriaalista, jonka sai auki lukemalla älylaitteella julisteessa olevan QR-koodin.

Luokkatunti 5.A

2.3.2017

Tunnin aihe:

  1. Teema viikko, Suomi 100
  2. Luokan istumajärjestys
  3. Mitä työtapoja/aiheita teemaviikolla voisi käyttää?

-tekstiviesti kommunikaationa, koska keksitty Suomessa

-dokumentteja Suomen luonnosta ja eläimistä

– ryhmätöitä

– paritöitä

– tietotekniikan hyödyntäminen

– tietovisa Suomesta

– sinivalkoinen pukeutumisteema

– takataululle Suomi aiheinen työ

  1. Istumajärjestys

Opettaja ehdotti seuraavaa kokeilua: ei omia paikkoja, pulpetteja eri korkeudella, jotta oppilas voi valita tekeekö töitä istuen, seisten tai jumppapallon päällä istuen. Oppilas voisi tunnin alussa valita mieluisan työskentelypaikan tai tarvittaessa opettaja jakaa paikat.

Asiasta keskusteltiin. Oppilaat eivät halunneet ainakaan vielä tällaista järjestystä. Oppilaat haluavat omat paikat. Opettajan ehdottamaa järjestelyä voidaan kokeilla myöhemmin keväällä.

Oppilaat päättivät, että istutaan pareittain ja että opettaja arpoo parit.

Pöytäkirjan pitäjä Mikael Repo 5.A