1A -luokan toiminnallinen matikantunti.
Yhteenlaskuja luonnonmateriaaleilla, ongelmanratkaisua ja vertaisarviointia.
Tallenna
Halinen Nummi Aurajoki
YK:n kansainvälistä lukutaitopäivää vietettiin torstaina 8.9. Lukutaitopäivän kunniaksi olimme saaneet päivän Turun Sanomat oppilaille luettavaksi. 4B vietti omaa lukutaitopäiväänsä muiden kiireiden takia vasta perjantaina, mutta silloin luettiinkin sitten lehteä oikein antaumuksella. Opettaja oli tehnyt tietovisan, ja oppilaat etsivät vastauksia lehdestä ja vastasivat kysymyksiin tietokoneilla.
Tallenna
Lukutaitopäivänä 8.9.2016 oli Nummenpakan koulun Nummen yksikössä lukuvuoden ensimmäinen päivän pysäytys.
Silloin on isossa salissa paikalla koko koulu.
Asioita oli seuraavasti:
– Opettajien ja henkilökunnan esittäytyminen
– Oppilaskunnan hallituksen esittäytyminen
– Lukupolku -kampanjan käynnistäminen
Tallenna
Kesälomani odotukset
Ajattelin kyllä mennä paljon uimaan, ja niin teen.
Menen siskojeni kanssa Visuvedelle, missä on minun isoäiti.
Aion kalastaa paljon ja viivan siellä viikon. Minä myös menen ehkä Lappiin ja Jyväskylään.
Jyväskylässä minun mummin asunnon vieressä on ranta, ja he asuvat Lutakossa.
Ja menen ehkä enoni ja sukulaiseni kanssa ehkä Rukalle.
Rukalla on todella isot aallot ja siellä on kiva uida kun tuule, koska silloin tulevat ne isot aallot.
Menen ehkä ulkomaille, mutta se on todella epä uskottavaa.
Menen pappani mökille ja sain ottaa 1 kaverin mukaan, mutta en tiedä otanko Kimin vai Masan.
Pappani mökillä on kivaa kun siellä saa uida niin paljon kun haluaa ja siellä oli sellainen pissapoika patsas joka pissaa järveen.
T: Aleksi Pajunen🇫🇮
Odotan kesälomassa sitä kun menen äidin kanssa laivalle ja sitä kun ei tarvitse mennä kouluun.
Ja voi olla ihan vapaasti kaverien kanssa ja juoda limsaa niin paljon kuin on.
Eikä ole läksyjä! Se on hyvä juttu kesä lomassa ja voi ottaa rennosti grillata ja mennä
Rannalle. Kuinka hyvät suunnitelmat meillä onkaan. Niin yhtä hyvältä se kuulostaa.
Ja on tosi lämmintä ja vaikka mitä ja soodaa ja jäätelöö jah huh ei enää jaksa
Hokea eri asioita. T. Alyssa 4b
Kesäloma
Kesälomalla voi olla ulkona ja pelata jalkapalloa.
Kesällä voi mennä myös kalaan ja uimaan.
Kesällä monet menevät esim:Linnanmäkeen tai Särkänniemeen.
Kesällä on tosi kuuma ja voi ottaa aurinkoa.
Kesällä monet menevät eri maihin.
Kesällä on paljon leirejä.
T:Kimi 4B🌚
Odotan kesää koska silloin minulla on kaksi jääkiekkoleiriä. Toinen leiri on NHL-leiri ja toinen on ihan tavallinen, mutta se on vasta silloin kun kesä loma loppuu. Kesällä me mennään myös jalkapallo joukkueen kanssa Tallinnaan jalkapallo turnaukseen. Me ollaan siellä noin 3-4 päivää. NHL-leirillä meille tulee NHL pelaajia käymään. Siellä jääkiekkoleirillä me saadaan joko Colorado Avalanche tai Edmonton paidat. Leiri kestää noin maanantaista- perjantaihin. Minä alotin uuden lajin golfin se on tosi hauska laji jos sitä osaa. Sitä paitsi moni NHL-pelaaja harrastaa golfia. Minä osaan jo aika paljon kaikkea, koska minun kaverini piti mulle golf koulun kahdessa päivässä ja oppisin paljon. Aion myös treenata kovaa kesällä esim: laukoa kiekkoa ja potkia jalkapalloa ja rullaluistella, että syksyllä olen loisto kunnossa. Minulla on myös golf ja jalkapallo treenejä. Minä aion ostaa myös golf mailan ja packin eli se missä golfkenttä mailoja säilytettään. Golf tavarat kyllä maksaa paljon, että pitää harkita kuinka paljon niitä aikoo ostaa. Kesästä tulee kuuma ja lämmin eli on luvassa paljon uintia. Mun monet kaverit harrastaa golfia joten minun ei tarvitse pelata yksin. Mun paras kaveri asuu kahden talon mitan päässä. Joten voin kesällä vaan kävellä muutamassa sekunnissa hänen talolleen. Minä haluisin että jääkiekkoa olisi koko kesän niinkuin yleensä talvella, syksyllä. Minä olen sitä mieltä että tästä kesästä tulee paras moneen vuoteen. Odotan kesää 1000000000%. Pauliina Salonen
kesä
Minä menen kesällä uimaan ja syön jäätelöä. Ja olen veljeni kanssa todella paljon. Me olemme ulkona varmaan puolet kesästä. Haluaisin mennä kesällä laivalle, siellä on hauskaa. Kesällä myös haluaisin mennä serkkujen luokse ja loppu kesästä varmaan olen kavereiden kanssa. -Daniel-
Nummenpakan koulun 3B, 4B ja 5A –luokille avautui tilaisuus päästä mukaan pilotoimaan ViLLE –oppimispolkua matematiikan oppimisen välineenä. Einari Kurvisen järjestämän alkuinfon jälkeen projektiin halukkaita luokkia olisi ollut useampiakin, mutta lukujärjestysteknisistä syistä sekä koulumme IT-luokan puutteesta/olemattomuudesta johtuvia logistisia ratkaisuja silmälläpitäen arpaonni suosi allekirjoittaneita.
ViLLE oppimispolku on suunniteltu siten, että joka viikko opettaja aukaisee yhden uuden tehtäväsarjan. Tehtäväsarjasta pitää suorittaa tietty prosenttimäärä laskutoimituksia päästääkseen ansaitsemaan pokaaleja. Pronssia saa kun on saavuttanut tarjolla olevasta pistemäärästä 70%, hopea irtoaa 85 prosentilla ja kultatasolle pääsee kun plakkarissa on 95%. Nämä ViLLEN preset –arvoja, mutta niitä voi laskea tai nostaa joko koko ryhmän tai yksittäisen oppilaan osalta. Lisäksi valittavissa on kolme vaativuustaso (myös pronssi, hopea ja kulta). Vaativammat tehtävät antavat enemmän pisteitä, perustason tehtäviä pitää laskea enemmän ansaitakseen pokaaliin tarvittavan pistemäärän.
Pääsimme aloittamaan tunnit joulukuussa 2015 ja myös oppilaat osoittivat suurta innostusta uudenlaisia matematiikantunteja kohtaan. ViLLE –tunneilla vallitsi hieno tekemisen meininki; pelit oppimisympäristönä olivat motivoivia ja kun ainakin 5A –luokalla sallittiin myös taustamusiikin kuuntelu kuulokkeilla, oli työrauha myös poikkeuksellisen hyvällä tasolla.
Nopeimmat oppilaat pääsivät jo oppitunnin aikana lähestulkoon pronssitasolle, jota pidettiin meillä vähimmäistasona. Jos ja kun pronssitasosta jäätiin, tehtäviä tuli jatkaa viikon aikana kotitehtävänä. Kultatasolle pääsemistä pidettiin suotavana, jos oppilaan tähtäimessä oli kiitettävä arvosana matematiikasta.
Oppilaat osallistuivat myös innokkaasti raportoimaan ”bugeista”, joita ajoittain ilmeni mutta pelien kulkua ne eivät isommin häirinneet.
Opettajia ehkä hieman jopa hämmensi alkuun loputtomalta tuntuvat mahdollisuudet. Ohjelma tarjoaa oppilaiden suorittamista tehtävistä todella runsaasti dataa. Opettaja saa tietoonsa suoritettujen tehtävien määrän lisäksi ajankohdan jolloin niitä on tehty ja se rekisteröi myös virheelliset laskut ja antaa opettajalle tietoa jos oppilaalla tuntuu olevan jossain matematiikan ”solmukohdassa” vaikeuksia. Infoähkystä kuitenkin selvittiin ja kevään aikana ViLLEN opettajan käyttöliittymää myös hieman selkeytettiin käyttäjäpalautteiden suuntaisesti.
Kun kevät eteni ja ViLLE –tunteihin oli saatu sopivasti rutiinia, alkoi näkyviin tulla myös turnausväsymystä. Uutuuden viehätys oli ohi ja luokista alkoi kuulua myös kriittisiä näkemyksiä: ”Ope eiks me voida vaan laskea matikkaa ihan kirjan ja vihon avulla?”
Lisäksi into kotitehtävien hoitamiseen tuntui horjuvan ja energia kullan huuhdontaan hiipui alkumetrien huippulaskijoilta ja pronssinen pokaali tuntui riittävän monille. Kaikille pisteitä ei ollut kertynyt senkään vertaa.
Pientä säätöä aiheutti myös se, että ViLLEä käyttävät luokat jäivät jälkeen rinnakkaisluokkien tahdista. ViLLE ei korvaa opettajaa uuden asian opettajana vaan toimii opetetun asian harjoituskenttänä. Jos rinnakkaisluokka etenee perinteisessä aihe/aukeama oppitunnissa, jää ViLLeä käyttäessä yksi viikkotunti uuden asian opettamisesta helposti pois ja esimerkiksi kokeiden aikataulutus vaikeutuu, mutta luovalla rytmityksellä siitäkin selvitään.
Nummen koulussa oli tänään jo perinteeksi muodostunut hyväntekeväisyystapahtuma, Unicef-kävely. Siinä oppilaat kävelevät parin tunnin ajan Aurajoen kauniissa rantamaisemissa, ja vanhemmat ja muut sponsoreiksi lupautuneet ihmiset lahjoittavat rahaa Unicefille lasten kävelemien kilometrien mukaan. Tälläkin kertaa sää suosi kävelijöitä kun kevätaurinko paistoi koko päivän kirkkaalta taivaalta.
Päivä aloitettiin yhteisellä tilaisuudella koulun salissa, minkä jälkeen siirryttiin ulos reippailemaan.