3B:n patjaviikko

Pääsiäisen alla Nummen koulussa vietettiin teemaviikkoa. Maanantaiaamuna 3B:n oppilaita odotti luokassa yllätys kun pulpetit oli siirretty sivuun ja luokan lattialle oli levitetty jumppapatjoja.

image

Viikon aikana tehtiin erilaisia ilmaisuharjoituksia ja opeteltiin kuuntelemaan toisia. Puhuimme paljon toisten kunnioittamisesta ja hyvästä kaveruudesta.

image

Tiistaina osallistuimme koulun sählyturnaukseen, missä valitettavasti hävisimme kaikki neljä otteluamme. Häviö ei kuitenkaan tuntunut ottavan koville, vaan kaikki pelasivat reippaalla otteella loppuun asti.

image
Kuvassa 3A:n ja 345E:n välistä tiukkaa peliä.

Keskiviikkona teimme retken Nummen kirjastoon, missä oppilaat tekivät Nina-opettajan johdolla erilaisia tiedonhakutehtäviä ja tutustuivat kirjaston palveluihin.

image

Välillä tehtiin ihan tavallisia matikan tehtäviäkin, mutta oppilaat saivat vapaasti valita mukavan paikan tehtävien tekoon.

image image

Kävimme viikon aikana myös paljon ulkoilemassa, ja torstaina lapset pääsivät hetkeksi leikkipuistoon. Kaikilla näytti olevan hauskaa!

image

Paluumatkalla keräsimme reitin varrelta roskia pieniin muovipusseihin ja heitimme ne roskikseen. Koululle päästyämme veimme joukolla patjat luokasta takaisin liikuntasalin varastoon. Kouluviikko päättyi vielä lasten hartaasti toivomaan koulupiiloleikkiin, missä oppilaat piiloutuvat eri puolille koulurakennusta ja opettaja yrittää löytää heidät.

Viikko oli kaikin puolin onnistunut, vaikka joidenkin oppilaiden olikin kovin vaikea istua patjoilla rauhallisesti. Luokassa oli kuitenkin mukava tunnelma koko viikon, ja luultavasti opimme taas lisää toisistamme, ja luokan yhteishenkikin varmaan parani entisestään. Paluu pulpetteihin on kyllä tuntunut ainakin opettajasta ihan kivalta, vähän niin kuin kotiin paluu onnistuneen lomareissun jälkeen 🙂

 

4.A luokka teemaviikolla

4.A luokka suunnitteli ryhmissä haastatteluja, jossa asiantuntija kertoi tosiasioita.
Oppilaat etsivät tietokirjasta kiinnostavan aiheen, esim. supernova, voima.
He suunnittelivat kysymykset ja vastaukset.
Haastattelusta tehtiin käsikirjoitus.
Haastattelu videoitiin ja sen jälkeen editoitiin imovie- ohjelmalla.
Videoon sai lisätä musiikkia, asiaa selventäviä kuvia ja alku- ja lopputekstit.
Jälkiäänitystä myös harjoiteltiin.
Tuotokset ovat hienoja.

4A blogiin

Alakoulun teemaviikko 21.-24.3.2016

Oletko koskaan pohtinut miten Harry Potterin saa lentämään luudallaan tai miten Tyrannosaurus rex herää henkiin elokuvakankaalla?

Näihin kysymyksiin saatiin vastaus, kun 3A-luokan oppilaat osallistuivat mediakouluttaja ja kuvataiteilija Olli-Pekka Kankaan ohjaamaan pajaan mediakasvatusviikolla. Pajasssa jakaudutiin neljään pieneen ryhmään ja tutustuttiin esimerkiksi elokuvista tuttujen illuusio- ja trikkikuvien kuvaamiseen iPadilla Green Screen by Doink -sovelluksella. Illuusion luomiseen tarvitaan kekseliäs mieli, muutama hyvä luokkakaveri ja taustaksi iso vihreä kangas. Green Screen by Doink -sovelluksen avulla vihreän taustan voi vaihtaa esimerkiksi uutisten säätiedotukseksi, avaruudeksi, Eiffel-torniksi tai vaikka jalkapallostadioniksi. Tylypahkan velho Harry Potterkin taisi oikeasti lennellä studiossa vihreällä taustalla ja turvallisesti jalat maassa. Tietokoneella Harry siirrettiin käden käänteessä lentelemään luudalla Tylypahkan yllä. Ilman vihreää taustaakin pärjää, sillä trikkikuvien avulla voi lisätä lohikäärmeen omaan olohuoneeseen, itsensä silittelemään tiikeriä tai juoksemaan pakoon Tyrannosaurus rexiä. Pajan äänistä päätellen 3A-luokan oppilailla oli ryhmissä hyvä henki ja hurjan hauskaa!
3A_teemaviikko

Vihreä päivä koulussamme 8.3.2016

 

vihreä1

Tiistaina 8.3. 2016 vietettiin koulussamme vihreää päivää.

Luokissa nautittiin luontotarinoista opettajan lukemina ja rauhoittavista väritystehtävistä. Luokat olivat valmistaneet etukäteen päivän teemaan – kuten luontoon, sen suojelemiseen, hyvinvointiin ja rauhoittumiseen – sopivia tehtäviä koulun käytäville. Seuraavassa on esimerkkejä päivän tehtävistä.

 

vihreä2

Yhdessä vihreän päivän tehtävistä koko luokka sai jumpata ja samalla opetella, miten puu alkaa kasvaa siemenestä ja päätyy lopulta paperiksi. Toisaalla oppilaat pohtivat ja kirjoittelivat vihreitä tekoja kierrätyspaperille ja harjoittelivat lajittelua.

vihreä3

Vihreän päivän visaiset kysymykset odottivat vastaajia ja komeita puita piirtyi paperille. Sarjakuvien opastamina oppilaat kuntoilivat ja kokeilivat, miten eläimet liikkuvat. Sorminäppäryys oli tarpeen käärittäessä sanomalehtipaperista kippoja taimien kasvattamiseen.

 

vihreä4

Vihreän päivänä koulussa ei tavattu laiskamatoja ainakaan siellä, missä oppilaat koettivat poimia listalta oikeitten eläinten nimiä ja erotella joukosta vilukissat ja muut kummat ”otukset”. Koululaisten kirjalliset taipumukset kehittyivät vihreitä runoja kirjoittamalla sekä kirjaimia ja tavuja järjestelemällä.

 

Teksti ja valokuvat Leena K.

Kytke-projektipäivä seiskoille

Jo kolmannen kerran saapuivat Walter ry:n Kytke-projektilaiset yläkouluumme vetämään pajoja seiskoille. Kuten ennnenkin, päivä oli menestys ja huippuvierailijat saivat oppilaamme innostuneena mukaan. Ensi vuonna taas uudestaan 🙂

Walter ry on yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää kulttuurien välistä
vuorovaikutusta lasten ja nuorten parissa. Yhdistyksen tarkoituksena on
toiminnallaan vaikuttaa ihmisten arvomaailmaan edistämällä muiden ihmisten
kunnioittamista, välittämistä ja vastuun ottamista. Walter ry järjestää
koulutyöpajoja, iltapäiväkerhoja ja tapahtumia. Näiden tavoitteena on edistää
avarakatseisuutta aktiivisen ja avoimen vuorovaikutuksen kautta.

Projektin kotisivu

kytke-projekti

Nummenpakan koulun ekaluokkalaisten yritykset lauantaikoulupäivänä 13.2. 2016

lauantai1

Nummenpakan koulun ekaluokkalaisten yrittäjyysprojekti huipentui lauantaikoulupäivänä 13.2. 2016: ekaluokkalaiset olivat kutsuneet vanhempansa koululle hemmoteltavaksi yrityksiinsä.

Taustaa

Ekaluokkalaisilla oli monenlaista puuhaa jo ennen lauantaikoulupäivää. Aluksi lapset tekivät ”tutkimuksen” tarkkailemalla vanhempiaan tai kyselemällä heiltä, miten lapset voisivat heitä hemmotella. Yhteisistä lukuisista ideoista lapset poimivat seitsemän parasta toteutettaviksi, ja oppilaat jakaantuivat kiinnostuksensa mukaan seitsemään pienryhmään. Niissä lapset suunnittelivat tarkasti ryhmänsä yrityksen valmistaman tuotteen tai palvelun, yrityksen nimen ja sen, mitä tarvikkeita pitäisi hankkia etukäteen. Yritykset mainostivat toimintaansa ekaluokkalaisten vanhemmille sekä paperisella tiedotteella että suullisesti.

 

lauantai2 lauantai3

Tässä suunnitellaan yritysten nimikylttejä.

 

Yritysten esittely

  1. Säihkyhelmi
    Säihkyhelmessä yrittäjät ohjasivat vanhempia valmistamaan kaulakoruja. Yritys oli saanut korunauhoja ja monenlaisia helmiä lahjoituksena.

lauantai42. Lennon ykköset

Lennon ykkösissä isät ja äidit saivat harjoitella lasten kanssa pitkälle liitelevän paperilennokin taittelua.   Lennokkien testausalue löytyi läheisestä käsityöluokasta.

lauantai5

3. Senjan ja Oonan sydänkorttipaja

Senja ja Oona opastivat paperisydämen taittelua. Sydämen sai liimata kartongille ystävänpäiväkortiksi tai jättää sen sellaisenaan kirjanmerkiksi.

lauantai6

4. Hieromisen maailma

Taitava hierojapari tarjosi Hieromisen maailmassa rentoutusta vanhempien hartioille ja päälle.

lauantai7

5. Power Games

Power Games –yrityksessä vanhemmat saivat testata itsetehtyjä pelejä hyvässä peliseurassa.

lauantai8

6. Osaathan nauraa

Osaathan nauraa –yrityksessä lapset lukivat vitsejä iltapäiväkerhon sohvanurkkauksessa – ja vanhemmat saivat hymyn huulille.

lauantai9

7. Välipalaihmeet

Välipalaihmeet valmistivat herkullisia lämpimiä chorizovoileipiä kotitalousluokassa ja tarjosivat niitä vanhemmille viinimarjamehun kera. Tarvikkeet oli saatu lahjoituksena.

lauantai10 lauantai11

Mitä yritykset tuottivat?

Yritykset eivät hinnoitelleet tuotettaan tai palveluaan, vaan oppilaat esittivät vanhemmilleen toiveen saada vapaaehtoisia rahalahjoituksia luokan keräyslippaaseen. Osan lahjoituksista oppilaat antaisivat hyväntekeväisyyteen Unicefille ja loput käytettäisiin oppilaiden omaan kevätretkeen.

Vaikka rahan ansaitseminen oli lapsista hienoa, monien lasten mielestä parasta päivässä oli se, että sai tuottaa iloa toisille.

lauantai12