Vadelmavene Hangossa

Kiinnityimme  Hangon itäsatamaan klo 18.50. Väylä tänne oli kivikkoinen ja mutkikas, mutta siitä selvittiin kapteeni Antin avulla. Kun lähestyimme Hangon satamaa, aloitimme satamavalmistelut. Aluksi menimme ja laitoimme kiinnittymisköydet kiinni. Ensin keula-ja peräspringit, ja sitten keulaköysi ja lopuksi peräköysi. Kun köydet olivat kiinni, laitettiin veneen sivuun fendarit kiinni, jotka tulevat laiturin ja veneen väliin suojaksi, ettei vene naarmutu laituriin. Ajoimme veneen laiturin viereen kiinni, niin että fendarit jäivät väliin ja vene oli laiturin suuntaisesti. Sen jälkeen laitettiin köydet kiinni ja lopuksi sammutettiin moottori. Näin vene oli turvallisesti kiinni satamassa ja valmiina uutta miehistöä varten.

Eetu ja Taneli

 

 

4 vastausta artikkeliin “Vadelmavene Hangossa”

  1. Tervehdys uudelle miehistölle!
    Tässä teille perinteiden mukaisesti muutamia merimiestaitoihin liittyviä kysymyksiä, joihin toivoisin vastauksia kun olette saaneet hommat aluksella sujumaan.

    1. Mitä eroa on..
    staagilla ja vantilla?
    kardinaali- ja lateraalimerkeillä?
    vendalla ja jiipillä?

    2. Miksi Lokin tai muunkaan aluksen kyydissä ei saa viheltää?
    3. Kuka tai mikä Lokilla on Fisherman ja mistä hänet löytää?
    4. Mikä on Lokin mukavin nukkumapaikka ja miksi se on perän pistopunkka?
    5. Miksi Jurmossa ei ole puita?
    6. Minkä vuoksi vanhatkin laivanhylyt säilyvät Suomen vesissä poikkeuksellisen hyvin?

    Toivottavasti tuulet ovat teille suotuisia ja kahvia on tarjolla riittävästi!

    PS. Terveisiä myös opettajille ja Lokin omalle miehistölle

  2. Toivottavasti uudella miehistöllä menee hyvin.

  3. Kiitos Arttu kysymyksistä. Pahoittelut, että emme ole ehtineet aikaisemmin vastata.
    1.Staagi on aluksen etosassa tukemassa maastossa ja vantit tukevat mastoa sivusta.
    Kardinaalimerkit ovat ilmansuuntien mukaan ohjaavia merimerkkejä. Lateraaliviitat ovat nimelliskulkusuunnan mukaan oikea/ vihreä, vasen/punainen
    Venda on vastatuulikäännös, jiippi tehdään myötätuuleen.
    2.Uskomuksen nostattaa rajut tuulet.
    Jatkuu

  4. 3. Fisherman on purje, jolla pyritään täyttämään maastojen välinen tila kevyellä tuulella. Tämä miehistö ei ole nostanut kertaakaan.
    4. Miinan Nukkumapaikka. Se on perässä ja Miina nukkuu siellä yksin.
    5. Onhan siellä puita (istutusmetsä). Huono maaperä.
    6.Vähäsuolaisuuden vuoksi Teredo Navalis laivamatka ei esiinny näissä vesissä. Mato tuhoaa puuosia.

    Kiitos hyvistä kysymyksistä.

Kommentit on suljettu.