Lähdimme Ystadista kohti Bornholmia tiistaina klo 21.45 auringonlaskun jälkeen. Tuuli 1 m/s, oli pilvistä ja lämpötila oli 17 astetta. Lähdimme liikkeelle moottorilla ja päästyämme pois satama-altaasta kuljimme n. 6 solmua ensimmäisen vahdin ajan. Aluksi navigoimme plotterin avulla, jolloin Kia ja Elli tekivät reittisuunnitelman ja Linnea ohjasi venettä. Reittisuunnitelman valmistuttua siirryimme navigoimaan kompassin avulla. Purjeita ei nostettu koko matkan aikana vähäisten tuulten takia. Matkaa oli Bornholmiin yhteensä n. 40 mailia ja rantauduimme klo 6.05 keskiviikkoaamuna.
Ylitimme Reittijakojärjestelmän TSS (Traffic Separation Scheme) eli ”merten moottoritien”, joka on merenkulussa käytetty järjestely, jossa vilkkailla merialueilla liikenne on jaettu kaistoihin ja käytössä on oikeanpuoleinen liikenne. TSS tulee ylittää kohtisuoraan ja ripeästi, mutta turvallisesti.
Opettelimme matkan aikana mm. reittisuunnitelman tekemistä, joka on hyvä tehdä jokaisen matkan alussa, jotta voidaan arvioida esimerkiksi saapumisaika. Koska kuljimme laivaväylää, oli tärkeää havainnoida myös isoja aluksia ja niiden kulkusuuntia. Etenkin pimeällä oli tärkeä huomata ja tietää alusten erilaisten valojen merkitykset välttääksemme yhteentörmäykset. Laivojen kulkuvalot kertovat aluksen suunnan: punainen on aluksen perästä katsottuna vasemmalla kyljellä (paapuuri), vihreä oikealla (styyrpuuri) ja valkoinen perässä. Periaate on, että jos näet punaisen valon, katsot aluksen vasenta kylkeä; vihreä valo niin oikeaa; punainen ja vihreä yhdessä tarkoittaa, että alus tulee suoraan kohti ja pelkkä valkoinen valo, että alus kulkee poispäin. Jos aluksen mastossa on kaksi valkoista valoa eri korkeuksilla, on alus yli 50 metriä pitkä.
Linnea, Elli, Kia