Stadin kapteeni Lauri Juhani Puska

Lauri on laivamme kapteeni, joka opiskelee merikapteeniksi kotkassa. Inga-lillille hän ajautui tavattuaan laivan päävastuuhenkilön Jarin Suomen pujrelaivayhdistyksen kokouksessa, jossa hän edusti Inga-Lillia. Late itse edusti Maritaa. He juttelivat ja Jari tarjosi työtä laivalta. Tänä keväänä Late otti Jariin yhteyttä, sillä hänellä ei ollut muuta kesäduunia. Hän ajatteli omistaa kesänsä puupurjelaivoille ja Jari lupasi hänelle kipparin paikan. Lauri toimi laivalla kansimiehenä noin kymmenellä purjehduksella, jonka jälkeen Jari pyysi Latea laivan vastuu-kippariksi. Nyt siis Late hoitaa laivan asiat ja pitää huolta siitä että kaikki toimii. Lauri ei ole ollut tässä laivassa kuukautta pidempään, mutta laivan yleisilme on parantunut aikalailla. Lauri hoitaa tällä hetkellä myös Maritaa, eli hänellä on paljon hommia molempien laivojen kanssa. Laurilla on ollut kiire nyt viimeisen viikon aikana ja ennen tätä purjehdusta hän oli ehtinyt käydä vain kuusi tuntia nukkumassa kotona, kunnes taas kiisi tänne Maritalta.

Lauri menetti merineitsyytensä vasta armeijassa, kun hän vahingossa päätyi laivastoon. Armeija antoi hänelle kaksi vaihtoehtoa AUK tai laivasto, joten hän valitsi laivaston. Hän oli palvelemassa Russarössä. Lauri kävi tätä varten yhden kevään kaikki viikonloput Turussa kotimaanliikenteen laivurikursseja, jotka tuntuivat hänestä hyvin mielenkiintoisilta. Peruskoulun jälkeen Lauri meni Hesan luonnontiedelukioon ja oli päätymässä tietotekniikka-alalle. Hän oli hyvin kiinnostunut luonnontieteistä. matematiikasta, kemiasta, fysiikasta, historiasta ja myös musiikista. Hän on soittanut vetopasuunalla baritonitorvea, tuubaa ja jopa karibialaisia steelpaneja, sekä opiskeli musiikkitieteitä yliopistossa. Motivaatio loppui tosin, koska se ei tuntunut työllistävän tarpeeksi. Hän on ollut viisi vuotta ylioppilaskunnan laulajissa, siis Suomen edustuskuorossa ja käynyt ympäri maailmaa esiintymässa vaatimattomasti esimerkiksi Japanin keisarinnalle.

 Lauri ei ole  purjehtinut muualla kuin Suomen saaristossa, mutta mahdollisuuksien tullessa hän olisi kyllä halukas purjehtimaan ulkomaillakin. Purjehtimisessa kiehtoo vaikeus. Koska jos tekisi aina vain asioita mitkä olisivat helppoja, tuntisi tylsistyvänsä. Aina voi tulla paremmaksi. Hyvät puolet purjehtimassa on, että on tarpeeksi haasteita ja ratkaisemaan mitä ihmeellisimpiä ongelmia ja se pystyy aina yllättämään. Ammattina purjehdus on myös melko vapaa. Huonot puolet ovat, että työajat ovat raskaat, mutta työaikansa saa itse päättää.

 Laivat ovat usein nimetty naispuolisiksi ja Lauri epäilee syyksi sen että laivat ovat arvaamattomia, niin kuin naisetkin. Hienoimpia paikkoja missä Lauri on käynyt purjeveneellä, on juuri se Elisaari missä me myös kävimme. Veneellä taas Bentgsår Hangossa, missä Lauri on ollut kaksi kesää töissä.

Laurin mielestä jokaisesta purjehduksesta täytyy tehdä ikimuistoinen. Meidän purjehduksella hän on ainakin onnistunut loistavasti! Laurista välittyy että hän on todella kiinnostunut meistä ja haluaa tehdä parhaansa, että meille tulisi onnistunut matka. Lauria eniten kiinnostaa vanhat puiset purjeveneet ja hän omistaakin sellaisen. Tunnelma niissä on upea ja laivoista huokuu että niillä on historia. Ne ovat niin kuin eläviä olentoja, niillä on sielu.

Laurin mielestä purjehduksemme on mennyt tosi hyvin ja olemme oppineet niin nopeasti, että tasoa on pitänyt nostaa.

Haastattelun pohjalta ovat tehneet Mariette, Härtsi ja OTTO

Yksi ajatus artikkelista “Stadin kapteeni Lauri Juhani Puska”

  1. Hei merilinjalaiset, opettajat ja miehistö,

    Kiitos kiinnostavista näkökulmista matkanne varrelta. Merilinjalaisten purjehdukset ovat olleet ikimuistoisia. Kotisatama häämöttää ja kapteeni Lauri luotsaa teidät varmasti turvallisesti perille kovasta pohjoistuulesta huolimatta.
    Joko kahveli on kiinnitetty?

Kommentit on suljettu.