Yhteisökouluttaja kouluusi?

Kielitietoisesti kouluissa -hankkeen puitteissa on viisi turkulaista opettajaa koulutettu yhteisökouluttajiksi. Koulutus on toteutettu yhdessä Turun yliopiston DivEd- hankkeen kanssa. Molemmilla hankkeilla on tavoitteena täydennyskouluttaa opettajia ja opettajaksiopiskelevia kieli- ja kulttuuritietoisesta opetuksesta.

Lotta Ilmasti, Suzan Khoshnau, Assi Koskelainen ja  Anniina Kapanen (kuvassa) sekä Henna Pikkarainen toimivat yhteisökouluttajina lukuvuonna 2018-19. 

Kielitietoisesti kouluissa -hankkeen yhteisökouluttajat vievät kielitietoista opetusta ”suoraan kentälle.” Yhteisökouluttajat käyvät kouluissa kertomassa kielitietoisesta opetuksesta opettajainkokouksissa ja koulutuspäivissä. Kouluttajan voi lisäksi tilata oppitunnille asti auttamaan opettajaa kielitietoisemmassa opetuksessa.

Yhteisökouluttajien syksy on käynnistyi valtakunnallisella kieli- ja kulttuuritietoisen opetuksen seminaarilla Helsingissä, jossa vaihdettiin ajatuksia muiden kaupunkien kouluttajien kanssa ja kuultiin hyviä alustuksia ja käytänteitä. Omat työpajat ja materiaalit viimeisteltiin jalkautumista varten.

Viime keväältä mieleen jäi upea kohtaaminen monikulttuurisen opetuksen henkilöstön kanssa, kun me kouluttajat saimme kunniatehtävän järjestää heille koulutuksen osaksi virkistäytymispäivää. Osallistujia oli huikea määrä ja puitteet olivat kohdillaan kesäisessä Ruissalossa Villa Marjaniemessä.

Päivä aloitettiin yhteisellä aamukahvilla. Kahvittelun lomassa vaihdoimme ajatuksia uudistuvasta koulusta ja uusista opetussuunnitelmista. Tämän jälkeen jatkettiin pienryhmäkeskusteluilla. Keskusteluissa nousi esiin useita tärkeitä näkökulmia monikulttuurisen opetuksen kehittämiseen Turussa.

Oppilaan oman äidinkielen opetuksen asema puhututti osallistujia. Järjestelyt koetaan tällä hetkellä melko hankaliksi ja kokonaisuus on hajanainen. Oman äidinkielen tunti olisi hyvä sijoittaa oppilaan lukujärjestykseen osaksi päivää ja se tulisi arvioida samalla tavalla muiden oppiaineiden kanssa samassa todistuksessa. Oman äidinkielen arvostusta tulisi pyrkiä nostamaan sekä koulussa että myös kodeissa. Yläkoulussa MAI-opetus voisi olla jopa valinnaisainevaihtoehto.

S2-, OMO- ja MAI-opettajan rooli herätti myös keskustelua. Tässä ryhmässä on valtava potentiaali ja tietotaito, jota tulisi hyödyntää kokonaisopetuksessa paremmin. Opettajat voisivat toimia kulttuuritulkkeina luokissa ja opetuksen pitäisi keskittyä funktionaalisemmin ainesisältöihin kieliopin sijaan. Oppilaiden ja opettajien kiertämistä tulisi pyrkiä vähentämään, jotta opetusta voitaisiin tehostaa.

Uusi opetussuunnitelma herätti osallistujissa pääasiallisesti myönteisiä ajatuksia. Valmistavasta opetuksesta siirtyvän oppilaan haasteina on esimerkiksi ruotsin opiskelu. B1-ruotsin opiskelun sijaan tulisi vahvistaa lapsen omaa äidinkieltä, suomea ja englantia. Ruotsin opiskelu tulisi tarvittaessa voida aloittaa myöhemmin esimerkiksi B2-kielenä, tai sen tulisi olla vapaaehtoinen.

Päivä päätettiin lounaaseen ja yhteiseen kävelyyn. Oli ilo olla osana näin upeaa, fiksua ja keskustelevaa porukkaa!

Teksti: Lotta Ilmasti, yhteisökouluttaja ja S2-opettaja Kuva: Sanna Sova

Lisätietoja yhteisökouluttajien toiminnasta: anniina.kapanen(at)turku.fi

 

 

Kielitietoisesti kouluissa -hankkeen syysstartti 23.8.2018

Heips ja mukavaa alkanutta syksyä!

Kielitietoisesti kouluissa -hankkeen toimijat palasivat (ansaituilta) lomiltaan elokuussa ja kuun lopussa hanke kokosi yhteen syysstartin merkeissä kaikki hankkeen piiriin kuuluvat varhaiskasvatusyksiköiden johtajat/työntekijät Boreaan. Syystartin jälkeen päivä jatkui Toiminnallinen kielenopetus -koulutuksen merkeissä yhdessä alkuopetuksen varhentajien kanssa.

Ohessa yleistä materiaalia syystartista.

Hankkeen tavoitteet:

  • Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kieli- ja kielitietoisuusmaistiaisten kehittäminen
  • Kielikasvatus, monikielisyys, kielitietoisuus
  • Oppivan henkilöstön verkostoituminen

Mukana ovat:

  • Kerttulin PHY: espanja ja englanti
  • Rahjekadun PHY: espanja
  • Kuuvuoren PHY: saksa ja italia
  • Syvälahden PHY: englanti (koko talo)
  • Kukolan PHY: englanti
  • Paattisten PHY: ruotsi
  • Skolgatan: englanti

Varhentamisen dokumentointi:

  • Kirjaa muistiin toimivat leikit, linkit ja materiaalit itsellesi ja muille.
  • Vinkkejä kerätään ja kirjataan myös blogiin.
  • Blogiin lisättäväksi voi lähettää tekstien lisäksi myös kuvia tai videoita.
  • Tarkistakaa kuvausluvat!
  • Blogin päivityksestä vastaavat Henrik Hurme (henrik.hurme@turku.fi) ja Sanna Sova (sanna.sova@turku.fi).

Lukemista:

Yksikön johtajille on lähetetty syystartissa esitelty PowerPoint-esitys, joka sisältää yksityiskohtaisempaa tietoa toiminnasta ja sen toteutuksesta omassa yksikössä.

Mukavaa ja kielitietoista syksyä kaikille koko hankkeen puolesta!

Kielikokeilu edistyneemmille englannin opiskelijoille

Raunistulan koulussa oli kielihankkeen  tuella kokeilu English for Advanced Learners, jolla pyrittiin huomioimaan englannin kielessä lisähaasteita tarvitsevat oppilaat.  Kokeilua pidettiin neljä oppituntia.

Alkuun oppilaat saivat lähteä ideoimaan tarinaa, jonka pohjalta oli sitten tarkoitus kokeilla eri sovelluksia, joita voi hyödyntää kielten opiskelussa Tarinan ideoinnin jälkeen oppilaat tekivät ajatuksistaan käsitekartan käyttäen Popplet-sovellusta ipadilla.

 

Tämän jälkeen he pääsivät testaamaan Comics Head-sovellusta, jolla he pääsivät tekemään tarinaansa sarjakuvan muotoon. Comics Head on näppärä sovellus, johon voi tekstin lisäksi myös äänittää puhekuplat ja äänet. Valmiita teemoja ja hahmoja löytyy paljon.

Tässä osa tarinasta sarjakuvana:

 

Lopuksi oppilaat tekivät englanniksi äänityksen tarinastaan käyttäen Puppet Pals-sovellusta.

Tässä linkki Puppet Palsilla äänitettyyn tarinaan:

https://edumailturku-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/lt0667_edu_turku_fi/EXaihfTMkh9AnFZNUmkjIGkB_7tJil4rC1nMykuTCNeAkw?e=MctiPL

 

Kirjoittanut: Hanna-Maaria Linja-aho

Kielitietoisuuslähettiläiden jalkautuminen Turun kouluihin

Turun kaupungissa on toiminut lukuvuoden 2017-2018 alusta kaksi kielitietoisuuslähettilästä Sanna Sova (nykyinen Kiekon hankekoordinaattori) ja Hanna-Maaria Linja-aho Kielitietoisesti koulussa-hankkeen puitteissa. Ajatuksena on ollut lähteä kehittämään toimintaa, jolla kielitietoisuuteen voitaisiin tutustua eri ikäisten kanssa.

Kehittelimme Seppo-pelialustaan (seppo.io) pelin  Kielitietoisuuden jäljillä. Peli koostui kymmenestä eri tehtävästä, jotka kaikki lähestyivät kielitietoisuutta hieman eri näkökulmista. Kysymykset kattoivat elekieltä, mainosten kieltä, emojeita, synonyymeja, maailman eri kieliä, oppiaineiden kieltä ja kielten sopimuksia sekä symboleita. Omaa luovuutta pääsi käyttämään muun muassa näytellen, kuvaten, kirjallisesti vastaamalla ja hakien apua koulun ympäristöstä. Testasimme peliä ensin omissa kouluissamme Martissa ja Raunistulassa eri ikäisten lasten kanssa.

Päädyimme tarjoamaan mahdollisuutta tutustua kielitietoisuuteen pelin avulla 3. – 6.  -luokkalaisille turkulaisille koululaisille. Vastaanotto oli todella innostunutta ja kaikki tarjotut ajat lähtivät käsistä alta aika yksikön. Monta halukasta koulua jäi vielä ulkopuolelle ja mietimmekin, että olisi hienoa, jos voisimme järjestää vielä toisen vastaavanlaisen jakson. Tällä kertaa vierailimme Vasaramäen, Aunelan, Haaarlan ja Hannunniitun kouluissa. Myöhemmin keväällä vierailimme myös Raisiossa Ihalan koulussa, joka on ollut myös yhteistyökumppanimme kielihankkeen tiimoilta.

 

Kielitietoisuuteen johdateltiin lyhyesti ennen peliä muutamilla poiminnoilla erilaisista kielenkäyttötilanteista, Tällä tavoin aktivoimme oppilaiden ajatusmaailmaa kohti kielitietoisempaa ajattelua.

Oppilaat toimivat joukkueissa, jotka opettaja oli etukäteen luokastaan miettinyt. Olimme ohjeistaneet, että opettajat varaavat käyttöömme kaksoistunnin, jotta ehdimme pitämään virittelyn kielitietoisuudesta, pelaamaan ja tekemään vielä loppuarvioinnin pelin jälkeen. Me kielitietoisuuslähettiläät toimimme pelissä tuomareina ja joukkueet saivat pisteitä muun muassa siitä, miten luovasti ja monipuolisesti he olivat tehtäviin vastanneet.

Saimme sekä opettajilta että oppilailta erittäin innostunutta palautetta. Opettajat olivat erittäin motivoituneita ja halusivat myös myöhemmin Sepon kokeilulisenssin käyttöönsä, jotta saivat pelata kielitietoisuuspeliä myös muiden oppilasryhmiensä kanssa. Koimme, että eritoten nelosluokkalaiset olivat tätä peliä koskien ihanneikäryhmä. Heillä oli jo pelin vaatimaa oma-aloitteellisuutta ja murrosiän myllerrykset eivät vielä häirinneet osallistumista.

Aunelan 3.lk ja Kielitietoisesti tikkareilla palkitut oppilaat! Taustalla pelikenttä.

 

Jatkossa haluaisimme kohderyhmäksi myös alkuopetusikäisiä ja mietinnässä on, tekisimmekö Seppoon heille sopivan version kielitietoisuuteen liittyen. Syksyllä hankkeen yhteisökouluttajien on tarkoitus jalkautua opettajan kokouksiin ja myös tätä kautta on mahdollisuus kouluttaa opettajia viemään kielitietoisuutta koulussaan eteenpäin joko Kielitietoisuuden jäljillä-pelin avulla tai muilla keinoin.

Vasaramäessä peli lopetettiin tällaisissa fiiliksissä.

Teksti ja kuvat: Hanna-Maaria Linja-Aho, kielitietoisuuslähettiläs, Raunistulan koulu

 

 

Kieltä minulta sinulle – kielikokeilu

Maaliskuussa 2018 Martin koulun 1.-3-  – luokkalaiset kokoontuivat neljä kertaa opettamaan toisilleen eri aihepiirin sanoja osaamillaan kielillä. Kokeilussa oli mukana  21 oppilasta,  oli oppilaita ruotsin kielikylpyluokilta, suomenkielisiltä luokilta sekä valmistavan opetuksen luokalta.

Kokeilussa käytettävä kielivalikoima oli mykistävän laaja – kun ensimmäisellä kerralla lapsilta kysyttiin, mitä kieltä osaat mielestäsi puhua, saatiin vastaukseksi:  englanti, ruotsi, afrikaans, italia,  portugali, ranska, kiina, latvia, venäjä, espanja, ranska, arabia, flaami ja suomi!

Tässä kirjoitetaan eläimiä – mitkä sinä osaisit ja kuinka monella kielellä?

 

Opettajat olivat etukäteen miettineet aihepiireihin sopivia tehtäviä ja leikkejä, mutta pyrkimyksenä oli saada lasten ääni kuuluviin, niin että he opettaisivat toisilleen. Tämä vahvisti myös maahanmuuttajalasten omaa kieli-identiteettiä ja oman kielen arvostusta.  Kokeilun aikana tutustuttiin tervehdyksiin, numeroihin, eläimiin, väreihin ja ruokasanoihin. Into ja kiinnostus uusia kieliä kohtaan oli suurta!

Ruokasanoihin tutustumisen jälkeen lapset pääsivät ostoksille hedelmiä ostamaan. Torimyyjät (Jaana ja Maria) myivät hedelmiä sujuvasti kaikilla muilla kielillä paitsi suomeksi. Jos asiakas ja myyjä ymmärsivät toisiaan, sai asiakas maistaa hedelmää.

 

Kokeilun ideointi ja toteutus: Jaana Leino-Laakso, Maria Sciuto ja Sanna Sova  ( Luostarivuoren koulu, Martin yksikkö)

Vaskussa rrrrranskaa kakkosilla très bien!

Vasaramäessä kaikki ekaluokkalaiset opiskelevat englantia, joten kakkosille annettiin mahdollisuus valita ranskan opiskelu. Elokuussa aloitti 25 innokasta ja superinnokasta oppilasta ranskan maistelun.

Tunneilla kuunneltiin, katsottiin ja liikuttiin youtubesta löytyvien mahtavien materiaalien tahtiin. Erityismaininnan saavat Alain le Lait – ja le Monde des Titounis   -materiaalit, vaikka youtubesta – ja netistä muutenkin – löytyy ihan mahtavia materiaaleja. Alain le Lait innostaa myös isompia oppilaita, joten nimi kannattaa muistaa.

Teemoina olivat tervehdykset, lukusanat 1-12 (joku oppi laskemaan jopa sataan), perusvärit, perhesanat, tutut eläimet ja kehonosat. Usein tutustuttiin myös ranskalaiseen kulttuuriin, patonki, croissant ja suklaatahna tulivat esille ruokakulttuurin edustajina.

Laskiaisen aikoihin oppilaat valmistivat naamarit samalla kun kuuntelivat, miten laskiaista – mardi gras – vietetään Ranskassa. Se on karnevaalitapahtuma, jolloin kouluissa pukeudutaan naamiaisasuihin.  Vaskussa naamarit olivat kovaa valuttaa vappuna. Oppilaat kätkeytyivät naamareiden taakse myös tehdessään pikku esityksiä.

Kurkkaa esitys tästä!

Ranskan varhennuksessa tavoitteena on harjoitella ääntämistä ja tutustuttaa oppilaat ranskan kieleen laulujen, pelien ja toiminnallisten leikkien avulla ja ”unohtaa” sanojen kirjoittaminen, pitihän meidän kuitenkin Kahoottia pelata. Ja sehän oli huippujuttu. Oppilaat osoittivat erinomaisia päättelytaitoja, eikä englannin osaamisesta todellakaan ollut haittaa. Kahootista tuli supersuosittu ja lupasin, että ensi vuonna tunneilla pelataan myös Quizletiä ja Quizizziä.

Syksyllä ja nyt keväällä olimme ranskan tunneilla paljon ulkona ja tarkoitus on jatkaa samaa systeemiä ensi lukuvuonna.  Ainakin tervehdyksiä, numeroita, värejä ja kehonosia tullaan kertaamaan.

Ensi lukuvuoden bonusjuttu on juuri ilmestynyt varhennetun ranskan kirja Vas-y. Tutustuimme siihen oppilaitten kanssa ja olemme kaikki innoissamme.

Ja mukavaahan tietysti on ollut se, että meillä on kakkosten ranskan oppilaitten kanssa ihan oma salakieli. Välitunneilla ja käytävillä meillä on omat huudahdukset, sanat ja sanonnat, mitä muut eivät ymmärrä.

C’est la vie! Quelle chanche! Chapeau!

Anita Zenger, Vasaramäen koulu, kakkosten ranskan varhentaja

Arabian kielikokeilu Varissuon koulussa

Kielituokioiden ensimmäisellä tunnilla oppilaat tutustuivat toisiinsa. Osallistujat olivat 1.–4. -luokkalaisia. Kielituokioihin osallistui 14 oppilasta. Erilaisuus on rikkaus, jokainen heistä kertoi itsestään ja mistä alun perin ovat kotoisin. Tutustumisen jälkeen pidin heille tietoiskun maista, joissa puhutaan arabian kieltä.

Aloitin heidän kanssaan arabian aakkosista. Kielituokioiden aikana tutustuimme tarkemmin muuttamiin kirjaimiin. Tukioiden alussa käytiin läpi uusi kirjain, ja minä näytin heille, miten se kirjoitetaan ja lausutaan. Heidän oli tunnistettava kirjaimet (kuvat alla).

Sen jälkeen jaoin heille monisteet ja kokeilivat itse. Joillekin kokeilu oli vaikeaa, koska he ovat tottuneet kirjoittamaan vasemmalta oikealle.

Kirjaimella on arabian kielessä neljä eri muotoa. Muoto vaihtelee jonkin verran, kun se kirjoitetaan sanan alussa, keskellä, lopussa tai erikseen. Opetuksen apuna käytin taulua ja näytin heille rauhassa, miten kirjain kirjoitetaan, mistä pitäisi aloittaa ja mihin lopettaa.

Kielituokioiden aikana tutustuimme myös arabian fraaseihin  ja viikonpäiviin.

Arabian fraaseja.
Viikonpäivät arabiaksi.

Arabian kalligrafia on arabialaisista kirjaimista koostuvaa kaunokirjoitustaidetta. Arabian kieltä on aikojen kuluessa kirjoitettu erilaisilla tyyleillä. Sitä sovelletaan kaikille mahdollisille pinnoille, tekstiileihin, rakennusten seinäpintoihin sekä koriste- ja tarve-esineisiin.

Arabian kieli.
”Rakkaus” kirjoitettu eri tyyleillä.

Lisäksi olemme kielituokioiden aikana katsoneet tunnin lopussa lastenohjelmia, esimerkiksi Kultainen ankka ohjelmaa. Lapset ottivat tämän kohdan innokkaasti vastaan. Lasten ohjelmissa puhutaan selkeää arabian kirjakieltä. Tarinat ovat peräisin arabian tai englannin kirjallisuudesta.

Kultainen ankka.

Ystävällisin terveisin,

Radhwan Al-Amarah

 

2.-luokkalaisten englannin kielikokeilussa laulettiin, liikuttiin ja kokattiin

Raunistulan koulun 2.-luokkalaisille suunnattu englannin kielikokeilu kokoontui yhteensä 9 kertaa kevään aikana. Ensimmäisellä kerralla tutustuimme englannin kielen aakkosiin ja äänteisiin aakkoskuvien avulla. Leikimme Kim-leikkiä: mikä kuva puuttuu joukosta? Opettelimme myös esittäytymään ja tutustuimme perhesanastoon kuvien avulla. Piirsimme oman perhepuun ja kirjoitimme siihen omat perheenjäsenet.

Toisella kerralla kuuntelimme sekä lauloimme mukana tervehdyslaulua. (Singing walrus: Hello). Opettelimme tervehtimistä ja itsensä esittelyä liikkuen luokassa: kun musiikki lakkasi, piti etsiä pari ja joko esittäytyä tai kertoa oma nimi. Valitsimme omat englanninkieliset nimet ja askartelimme pahvista nimikyltit. Nimiksi valikoituivat Lily, Oscar, Harry, James sekä Elliot. Samalla tuli harjoiteltua värejä pahvien avulla.

Kolmannella kerralla tutustuimme kuvasanastoon erilaisten kuvakirjojen avulla ja esitimme oppilaiden valitseman aukeaman kuvasanoja pantomiimina toisille. Tutkimme myös kuva- ja sanakortteja eläimistä ja leikimme muistipeliä. Lopuksi tanssimme Huugi-guugia englanninkielisen laulun mukaan.

Neljännellä kerralla tutustuimme tunnesanastoon kuvien ja opettajan esimerkkien avulla ja lauloimme siihen liittyvän laulun (If you’re happy) ja eläydyimme kasvonilmeillä ja asennoilla.

Viidennellä kerralla opettelimme viikonpäiviä ja verbejä laulun, liikkumisen ja muistipelikorttien avulla. Kuuntelimme YouTubesta Singing Walrus: Action song. Lisäksi leikimme avaimenpiilotusta: piti sanoa, onko esine a fish, butterfly vai bird (lattian, vyötärön tai pään tasolla) ja onko henkilö lähellä vai kaukana (hot-cold).

Kuudennella kerralla tutustuimme opettajan Lontoosta tuomiin kuvakirjoihin ja matkamuistokuviin ja niiden kautta Lontoon kuuluisimpiin nähtävyyksiin. Lauloimme I love the mountains– laulun siihen sopivilla käsiliikkeillä (YouTubesta video, jossa oli taustalla kuvat laulettavista asioista).

Seitsemännellä kerralla tutustuimme kasvoja kuvailevaan sanastoon ja pelasimme Quess Who (Arvaa kuka?) peliä englanniksi, opetellen kysymään ja kuvaamaan piirteitä. (Does he/she have..?) Lauloimme myös head, shoulders, knees -laulua nopeasti ja hyvin hitaasti liikkuen.

Kahdeksannella kerralla pelasimme myös Guess Who peliä oppilaiden toiveesta. Sitten jokainen sai piirtää kuvan ja asioita itsestään ja kertoa muille mistä asioista pitää. (I like…) Opettaja levitti kuva-/sanakortteja pöydälle ja niistä sai valita asioita. Opettelimme lisää verbejä toimintalaulun avulla ja leikimme Simon Says: mm. sit down, run, stop, stand up.

Viimeisellä tuplakerralla leivoimme pitsaa englanninkielisen reseptin avulla. Tutustuimme ensin mitä aineksia listassa sanotaan ja mitä tarvitaan pitsaan missäkin vaiheessa. Osa oli jo leiponut pitsaa kotona ja kovin tarkkaa ohjeistusta ei vaadittu, joten opettaja uskalsi selittää englanniksi, mitä seuraavaksi tehdään. Oppilaat osallistuivat innokkaasti pilkkomiseen ja mittaamiseen. Pitsan ollessa uunissa, tanssimme odotusajalla aikaisemmilla kerroilla tutuksi tulleita toimintalauluja. Pitsasta tuli oikein maukas ja oppilaat saivat ottaa loput mukaansa. Hymyistä ja ilosta päätellen kokeilu oli onnistunut!

Emili Toivonen, Raunistulan koulu

Hemmottelua ja ilmiöpohjaista kieltenopetusta

Tänä vuonna on kieltenopettajia ja kieliä opettavia hemmoteltu. KieKo on järjestänyt runsaasti koulutuksia (jopa niin runsaasti, että koulutusähky sanan positiivisessa mielessä on vaaninut kulman takana). Koulutusta on tarjottu kaikille varhentajille ja muille asiasta kiinnostuneille kieltenopettajille. Hanke on kustantanut kouluille sijaiskulut ja koulutuksissa osallistujille on koulutuksen ja verkostoitumisen lisäksi bonuksena tarjottu maittavia kahvituksia ja lounaita. KieKo:n suurelta koulutustarjottimelta on löytynyt Oivaltava oppiminen ja arviointi kieltenopetuksessa -koulutus (jatkuu syksyllä), Kari Moilasen mainio Oppiaineiden kielitietoinen opetus ja Nina Niemelän Ilmiöpohjaisen ja monialaisen kielenopetuksen työpaja. Lisäksi hanke on kustantanut sijaiskulut opettajille, jotka halusivat osallistua Turun yliopiston järjestämään Monikielisyysseminaariin ja Jyväskylän yliopiston opettajien täydennyskoulutuksen järjestämään Varhaisen kielenoppimisen koulutukseen. Ja tämä kaikki pelkästään kevään 2018 aikana. Ranskalainen sanoisi tähän: CHAPEAU!

Olen osallistunut useaan koulutukseen, enkä ole katunut sijaisohjeisiin mennyttä aikaa. Olen kuullut joidenkin opettajien kommentoivan, etteivät halua osallistua koulutuksiin ”koska sijaisohjeiden laatiminen on niin työlästä”. Hey come on, meneehän ohjeiden laatimiseen aikaa, mutta samalla on mainio tilaisuus reflektoida omaa opetustaan. Reflektio on prosessi, jossa oppija aktiivisesti tarkastelee ja käsittelee uusia (oppimis)kokemuksiaan voidakseen konstruoida uutta tietoa tai uusia näkökulmia aikaisempiin tietoihinsa (lähde: http://www15.uta.fi/arkisto/verkkotutor/reflekt.htm). Em. viitteessä voi sanat oppija ja oppimiskokemus vaihtaa sanoihin opettaja ja opetustavat.

Kevään viimeinen koulutus Ilmiöpohjainen kieltenopetus – toiminnalliset työtavat – miten ja miksi. oli kirsikkana kakun päällä KieKo:n kevään koulutustarjottimella. Pyöräillessäni tiistaina 8.5. aamulla Borea-laivalle koulutukseen mietin, miten onnekkaassa asemassa olen (auringonpaiste ja linnunlaulu saattoi vaikuttaa onnellisuuden tunteeseen). Maittavan verkostoitumisaamiaisen aikana kuulimme, että museolaiva Sigyniä oltiin aamulla hinaamassa telakalle, joten koulutusyllätyksenä pääsimme aitiopaikalle seuraamaan museolaivan matkaa. Kielitietoisesti kouluissa -hankkeen FB-ryhmästä löytyy hankkeen koordinaattorin videopätkä Sigynin saamista matkatoivotuksista).

Nina Niemelän koulutus alkoi istumapaikan valinnalla. Pöydillä oli erilaisia vihkoja ja saimme valita itseämme eniten miellyttävän vihon. Itse valitsin kuitenkin paikan, joka oli eniten auringossa, asia jota päivän mittaan hieman kaduin.

Vihon valinta on ensimmäinen tehtävä, jonka tarkoitus oli aivojen osa-alueiden aktivoiminen positiiviselle mielikuvalle. Oppilaille ei voi joka oppitunti jakaa uusia vihkoja, mutta tarrat, kiiltokuvat ja väripaperit ajavat saman asian. Pöydille voi myös laittaa teemoittain kuvia esim. matkustusvälineistä ja tunnin alkaessa (opettajan kirjautuessa koneelle, klikkaillessaan dokumenttikameraa etc.) oppilaat pääsevät heti keskustelun alkuun.

Toisena tehtävänä oli kirjoittaa post-it -lapulle odotus/tavoite koulutuspäivästä ja käydä asettelemassa lappu taululla olevaan matriisiin, jossa pystysuoraan oli merkitty kokemus ja vaakasuoraan työvuodet. Oppilailla vastaavaa tehtävää voi käyttää itsearvioinnissa, tietysti muuttaen matriisin sanoja/lausekkeita esim. pystysuoraan kotona tehty työ (kuinka kauan) ja vaakasuoraan montako sanaa muistaa (oppilas kirjoittaa post-it lapulle oppimansa uudet sanat).

Tässä vaiheessa me osallistujat – 13 opettajaa, pohdimme, mitä on ilmiöpohjainen kieltenopetus. Niemelä määrittelee asian seuraavasti:

”Ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja opiskelussa oppimisen lähtökohtana ovat kokonaisvaltaiset, todellisen maailman ilmiöt. Ilmiöitä tarkastellaan kokonaisina, aidossa kontekstissa, ja niihin liittyviä tietoja ja taitoja opetellaan oppiainerajat ylittäen.  Lähtökohta poikkeaa perinteisestä oppiainejakoisesta koulukulttuurista, jossa usein opeteltavat asiat on hajotettu suhteellisen pieniksi ja irrallisiksi palasiksi (…).”

Hetkinen, tämähän kuulostaa aivan CLIL-opetukselta paitsi, että CLIL:ssä kieli on väline eikä oppimisen kohde. Ilmiöpohjaisessa kieltenopetuksessa kieli ja sisältö kulkevat käsi kädessä, kun taas CLIL:ssä opetuksen suunnittelua johtaa sisältö eikä kieli. Mutta sekä CLIL:ssä että ilmiöpohjaisessa kieltenopetuksessa on niin paljon samaa. Ainakin minä ajattelen niin, kun luen Nina Niemelän jakamasta monistenipusta CLIL:n keskeisiä asioita:

  • Aktivoi oppilaita kognitiivisesti
  • Aktivoi aiempaa osaamista
  • Tehtävien erilaistaminen
  • Kielen ja sisällön tukeminen
  • Tasapaino kielen ja sisällön vaatimusten välillä
  • Tarjota jatkuvaa ja vaihtelevaa tukea

Erityisesti luokanopettajat ja alakoulun kieltenopettajat käyttävät toiminnallisia työtapoja opetuksessaan; tämä ei ole meille uusi asia. Toisaalta monet hyvät opetusniksit ja jipot unohtuvat, joten on hedelmällistä kuulla, millaisia toiminnallisia työtapoja kouluttaja ehdotti sekä mitä muut koulutukseen osallistuvat tekevät. Itse aioin käyttää seuraavia juttuja kielten tunneilla: Prov -it (osoita väitelause todeksi esittämällä kaverille kysymyksiä), speed dating (sisäpiiri istuu paikollaan, ulkopiiri liikkuu) ja nopeassa tempossa kysytään kysymyksiä. Hyvä idea on myös tunnin alussa heijastaa taululle keskusteluun innostava kuva keskustelun pohjaksi. Monenlaisia käyttökelpoisia ideoita tuli esille, osa käyttövalmiita, osa muokattavia.

Kyllähän koulutuksessa vilahti nimiä kuten David Marsh ja Do Coyle sekä käsitteitä kuten Bloomin taksonomia ja Cumminsin matriisi. Hienoahan ne ovat tunnistaa ja tietää kenestä/mistä on kyse, mutta kiitollisin olin konkreettisista opetusvinkeistä.

Lounaan jälkeen opetustilassa tuntui ilma loppuvan, Borean tuuletus reistaili. Siirryimme baarin puolelle ja jatkoimme hieman vapaammissa merkeissä ideoita ja mielipiteitä vaihtaen. Toki Nina Niemelä vielä jakoi kanssamme koulutuksen sisältöäkin.

Pidimme koulutuksen välillä pienen jaloittelutauon, jolloin ehdimme hetkeksi kannelle. Käytin hetken hyväkseni ilmiöpohjaisen tunnin suunnitteluun. Teemana matkustussanasto, loma, virkistäytyminen. Todisteena kuva.

Kiitos kouluttajalle. Kiitos koordinaattorille. Kiitos koulutukseen osallistujille. Kiitos kesälle.

 

Hyvää kesälomaa toivottaa Anita Zenger, Vasaramäen koulu, kakkosten ranskan varhentaja

Kielimaistiaiset – Makuja kieliin!

Mitä?

– Lyhyitä, 30-45 min pituisia toiminallisia, kielellisiä ohjauksia.

Var?

– I dagvårds- och förskolenheterna samt elementarundervisningens klasser i Åbo.

Pourquoi?

– Pour augmenter les connaissances des langues.

How?

– A “package” of six lessons, with the choice of just one or all six. 1-2 instructors teach.

Wann?

– Letzter Frühling von März bis Mai während den Schultagen.