Telling Time

App för att träna klockan. Innehåller 22 unika kategorier för att lära sig klockan. Innehåller 8 unika inlärningsaktiviteter och spel för att lära sig klockan. Varje spel kan enkelt justeras och anpassas.

Operativsystem: iOS 9.0+
Språk: Svenska/Engelska
Rekommenderad ålder: 4+ år
Pris: Gratis
Länk: Telling Time – 8 Games to Tell Time i App Store (apple.com)

Hippi 2

Hippi 2 består av sex olika sorters övningar. Appen avser att träna se detaljer, höra ett ord och koppla det till en bild, minnesträning och uppmärksamhet. Bilderna är tydliga och appen vänder sig till såväl personer som står på tidig nivå, såväl yngre som äldre användare.

Operativsystem: iOS 9.3+
Språk: Svenska/Engelska
Rekommenderad ålder: 0-5 år
Pris: 0,99€
Länk: Leripa.se

Räkneapan – Äventyr på jetpack

Din uppgift: kom fram till Banangrottan före den onda skurken Gapiga Apan och återlämna de stulna antika skatterna till sin rätta plats. Du ger dig ut på en farofylld resa och det är bara dina matematikkunskaper som kan rädda dig från alla de otäcka hinder du stöter på längs vägen.

Använd siffror som ammunition – men du måste vara snabb! Res till de förtrollade aritmetiska öarna och testa din skicklighet i addition, subtraktion, multiplikation och division. Varje ekvation du löser tar dig närmre segern.

Operativsystem: iOS 8.0+
Språk: Svenska/Engelska
Rekommenderad ålder: 6-8 år
Pris: 2,99€
Länk: Monkey Maths – Jetpack Pro on the App Store (apple.com)

King of Math: Klockan

Lär dig klockan på ett roligt sätt! Över 50 övningar på analoga och digitala klockan för årskurs F-3 (6-10 år). Öva både på att läsa av klockan och att ställa in tiden (genom att dra i visarna).

Operativsystem: iOS 11.0+
Språk: Svenska/Finska/Engelska
Rekommenderad ålder: 6-10 år
Pris: 2,99€
Länk: https://apps.apple.com/fi/app/king-of-math-klockan/id1499454695

SpriteBox : Code Hour

SpriteBox är ett unikt pussel-plattformsspel, en blandning av utforskning och kodning. Genom att ge Sprite program med instruktioner att följa kan du ta dig fram genom unika världar och hjälpa till att befria Sprites instängda vänner. Under ditt äventyr lär du dig att sekvensera kommandon, ändra parametrar, felsöka felaktig logik och använda enkla till komplexa loopar för att lösa problem.

Operativsystem: iOS 5.1.1+
Språk: Engelska
Rekommenderad ålder: 4+ år
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/se/app/spritebox-code-hour/id1161515477

 

LasseMajas Detektivbyrå

Var är den stulna diamanten? Vem är den skyldige? Vem kan lösa mysteriet? Bara du kan! Här kommer ett helt nytt äventyrsspel byggt på den populära bokserien LasseMajas Detektivbyrå. Spela som Lasse och Maja, utforska Valleby och träffa de udda invånarna i behov av hjälp. Använd dina detektivfärdigheter till att lösa pussel, mysterier och samarbeta för att ta dig igenom spelets kluriga plattformsbanor. Hitta dolda hemligheter, ledtrådar, bevismaterial, misstänkta och mer för att lista ut vem den skyldige är.

LasseMajas Detektivbyrå är en prenumerations-app. Spelet innehåller gratis innehåll, men genom att prenumerera får du obegränsad tillgång till allt som appen har att erbjuda.

Operativsystem: iOS 11.0+
Språk: Svenska/Finska/Engelska
Rekommenderad ålder:6-12 år
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/se/app/lassemajas-detektivbyr%C3%A5/id1611082821

Virpa – Fire Expert

Virpa är ett fantastiskt pedagogiskt verktyg och roligt spel för barn i åldrarna 6-12 år. Spelet är utformat för att lära barn brandsäkerhet på ett roligt sätt. Spelarna börjar sitt äventyr i en trevånings skolbyggnad med mycket att upptäcka, lära sig, samla, se och uppleva.

Operativsystem: iOS 11.0+
Språk: Svenska/Finska/Engelska
Rekommenderad ålder: 6-12 år
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/fi/app/virpa-fire-expert/id1527225042?l=fi

Lek: Robot par

Deltagarna delas in i par.
Den ena i paret är robot och den andra är programmerare.
Programmeraren ställer sig bakom roboten.

Programmeraren kan ge olika instruktioner:

  • 1 tryck på ryggen – börja gå.
  • 2 tryck på ryggen – stoppa
  • 1 tryck på vänster sida av ryggen – sväng vänster
  • 1 tryck på höger sida av ryggen – sväng höger.

Roboten och programmeraren kan antingen röra sig fritt i rummet eller ha en bana de ska ta sig igenom.

Vill man göra leken svårare har roboten ögonen förbundna och litar enbart på instruktionerna från programmerar.