Kevätjuhlat poikkeusaikana

Kevätjuhlat puhututtavat monessa talossa nyt korona-aikana. Yksi kiva tapa saada perheille mukava päätös kaudelle on toteuttaa se kuten Uittamon päiväkoti, Jalustinkadulla tekee.

Juhlan idea syntyi lapsilta, kun ryhmissä alkoi kevätpöhinä… Mitä siis kukin haluaisi tehdä kesälomalla nyt kun ei ulkomaille saatikka kotimaassa ei pystytä matkustamaan. Aikuiset tarttuivat hyvin lasten juttuun mukaan ja yhdessä pistettiin ideariihi pystyyn. Miten toteuttaa lasten jutut mutta korona rajoituksilla? Digitutorin käynti talossa sai opettajien ideoihin lisäkipinän kun kaikki ajatukset kasattiin yhteen. Toteutetaan tämä juttu QR-koodeilla. Lasten ajatukset joko äänitettäisiin tarinana, lisättäisiin kuvina tai taideteoksina koodien taakse.

Qr-koodirata toteutetaan keväällä yhtenä iltapäivänä lasten hakuhetkellä. Radat on ryhmittäin värikoodattu, jolloin vanhemmat tietävät mitä QR-koodia metsästävät lasten kanssa. Koodien taakse on piilotettu joko sway tekniikalla tehtyjä valokuvapinoja,

Barbiet kuvattuna ulkona. Book creatorilla tehtyjä sarjakuvasivuja, Green screen -sovelluksella rakennettuja lomatunnelmia lasten omalla valokuvalla höystettynä tai Chirp.qr sovelluksella äänitettynä lasten omia tarinoita.playmobile-ukko pizzan vieressä.

Yhdessä pohdittiin vielä videosovellustenkin käyttöä. Ja nämä kaikki tekniikat hyödyntäen saadaan Qr-koodien taakse sijoitettu kivoja yllätyksiä aiheesta Kesäloma. Tästä tuleekin koko kevään yhteinen mukava projekti mihin saadaan sisällytettyä paljon pedagogiikkaa ja digitaitoja lapsilähtöisesti.

Toiminnallisia tehtäviä QR-koodien avulla

 

Selvitimme lasten kanssa QR-koodin takaa löytyviä tehtäviä. Osa lapsista piti tulostettua QR-koodilappua ja osa ”tähtäsi” iPadilla koodimerkkiä.

Koodien takaa paljastui erilaisia toiminnallisia tehtäviä.

Kuva nallesta
1.tehtävä
kuva hassusta ilmeestä
2. tehtävä
eteenpäin taivutus
3. tehtävä
piirileikki
4. tehtävä
tyttö näyttää ylöspäin olevaa peukaloa
5. tehtävä
eri ilmeitä eri tunnetiloista
6. tehtävä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tehtävät tallennettiin ryhmän Teams-tiimiin ja jokaiseen tehtävään luotiin linkki. Linkki kopioitiin QR –generaattoriin: https://www.qr-koodit.fi/generaattori , jossa siitä muodostui QR-koodi. Luotu QR-koodi tulostettiin paperille.

Pidimme QR-koodihetken 6 lapsen pienryhmissä. Lapset olivat aivan innoissaan ja nauru raikui!

Dokumentoimme hetkiä vanhemmille kuvaamalla iPadilla.

Lue lisää QR-koodeista ja niiden luomisesta

Monilukutaito/Valtakunnallinen Varhaiskasvatuspäivä 18.3

piirretty kuva missä neljä lasta tutkii luontoa metsässä.Haastamme varhaiskasvatuspäivänä lukemaan lapsille, toteuttamaan monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista. Tutkimisen, monilukutaitoa vahvistavan toiminnan ja kirjallisuuden sekä ääneen lukemisen tulee olla osa lasten jokaista varhaiskasvatuspäivää. Kiinnitetään huomiota aiempaa enemmän rikkaan kielellisen ympäristön päivittäiseen tarjoamiseen kaikille lapsille sekä konkretisoimaan aiempaa selkeämmin, mitä tutkimiseen kannustava toiminta sekä monilukutaitoa vahvistava toiminta tarkoittaa käytännössä. (lainaus Vol.fi sivuilta) Vinkkejä voi myös napata Vol:n julkaisusta Monta tapaa kertoa #vakapäivä #varhaiskasvatus #varhaiskasvatuspäivä #vakaope
Tähän artikkeliin olemme keränneet sovelluksia Ipadille sekä muuta mukavaa materiaalia, minkä avulla voit saduttaa, kertoa tarinaa, tutkia ja oivaltaa.

Wonder Woollies Play World

Pörröinen siili.

Woollies on leikkisä universumi, jossa korostetaan vahvasti vapaamuotoista sadussa leikkimistä. Se on tarkoitettu uteliaille lapsille, joilla on vilkas mielikuvitus. Tutki maailmaa, muokkaa sitä omanlaiseksi, keksi tapahtumia sekä suunnittele ja rakenna omia peliesineitä. Lisäksi voit katsoa lyhyitä animaatioelokuvia. iPad-sovellus.

Fuzzy House

pörröinen pieni ruskea orava.

Sadun ajattomassa maailmassa voit leikkiä ihanien pörröisten eläinten kanssa. Tutki, hämmästy, iloitse ja laajenna mielikuvitusmaailmaasi heidän pörröisessä elämässä. Pelin grafiikka on niin kaunista, että siihen suorastaan uppoaa mukaan. iPad-sovellus.


The very hungry catepillar

pikku toukka paksulainen.

Pikku toukka paksulainen elää suoraan tutun kirjan maailmaa. Pieni toukka kuoriutuu lapsen avustuksella munasta. Syötä ja leiki hänen kanssaan ja laita nukkumaan päivän jälkeen ja seuraa mitä ihmettä pienelle toukalle tapahtuukaan päivittäin. Tutki ja oivalla kasvun ihmettä yhdessä.

Kultakutri ja kolme karhua

Pieni karhu lukee kirjaa sinisessä paidassaan.

Interaktiivinen lasten kirja ipad-sovellus Kultakutri ja kolme karhua. Katso, kuuntele tai lue yhdessä lasten kanssa tuttu satu.

 


MIR Story maker 

Silmälasipäisen kissan naama läheltä.

Rakenna Mir Story maker Ipad-sovelluksella lapsen kanssa oma tarina, lisää sopivat taustat ja Misholle mukavat kaverit tarinaan. Eläimille saa myös lisättyä erilaisia tunnetiloja. Katso sovelluksen ohjevideo.

 

Draw&Tell HD

Kirjava kissa jolla pensseli suussa, mistä roikkuu punaista maalia.

Draw&Tell Ipad-sovelluksella voit rakentaa lapsen kanssa satuanimaatioita lapsen itse piirtämälle kuvalle erilaisten tarrahahmojen kanssa. Voit äänittää lapsen tarinaa sitä mukaan kun lapsi sitä kertoo sekä siirtelee valittuja hahmoja- Ohjevideo

Lasten tekemät esimerkkitarinat:
Lapset ovat itse ensin piirtäneet taustat, valinneet tarrahahmot ja äänittäneet sen jälkeen oman tarinan samalla liikuttaen tarrahahmoja tarinan aikana. Sadun kerrontaa parhaimmillaan!

Muurahaissatu (katso video)

Leijonasatu (katso video)

Myös dokumenttikameralla voi saduttaa tai lukea kirjoja. Kosketustaulun kautta voi vaikka katsoa videosadun Peppi Pitkätossusta. Katsohan siis vinkkimme kosketustaulusivuilta.

iMovie-sovellus löytyy iPadeista valmiina ja sillä voi kuvata lasten omia elokuvia tai koostaa videoita esimerkiksi lasten ottamista kuvista tai lasten piirroksista. iMoviessa on näppärä trailer-toiminto, jossa on valmiita leffapohjia musiikkeineen – lisää vain kuvat ja tekstit!

Esimerkki iMovien trailer-toiminnolla tehdystä tarinasta:

Saarella-tarina (katso video)

Lapset ovat suunnitelleet itse tarinan, jonka jälkeen he ovat piirtäneet tarinaan kuvat. Tämän jälkeen iMovie -apista on valittu tarinaan sopiva traileripohja. Sitten lapset ovat kuvanneet piirrokset iPadilla. Seuraavaksi piirroksista otetut kuvat on siirretty pohjaan. Lopuksi lapset ovat keksineet tekstit, jotka on kirjoitettu aikuisen avustamana traileripohjaan. 

Kaksin-/yhteispelit Ipadillä

Apps@work -sovelluskauppaan on nyt lisätty muutama sovellus, missä lapsia voi olla samalla Ipadilla kaksi tai useampi mukana yhtä aikaa pelaamassa. Peleissä on jokin pedagoginen tavoite mitä harjoitellaan sovelluksen kautta.

Where is my hat? by Comomola

kuva where is my hat pelin kuvakkeesta. Kuvassa apina.

Sovelluksessa pelataan kahden pelaajan kesken ja etsitään alimman kuvakkeen osoittamaa hattua tai hiuspantaa muilta esiin tulevilta eläimiltä. Molemmilla pelaajilla on oma pelikenttä vastatusten. Pelissä tarvitaan nopeaa hoksauskykyä ja taitoa erottaa samanlainen erilaisesta. Varo kuitenkin hassua apinaa sillä Apina syökin pisteitäsi salaa!

Yan Tan Count Sheep by Maria Zapata

Yan TAn pelin kuvake, missä valkoinen lammas.

Peliä pelataan samalla iPadilla kaksinpelinä. Toinen pelaa valkoisilla lampailla, toinen mustilla lampailla. Tarkoituksena on kerätä aitauksesta oikea määrä yhtä aikaa oman värisiä lampaita ja viedä ne laitumen portista yhtä aikaa ulos. Muista välillä kääntää paimenkoiran menosuuntaa, ettei hän sotke lammaslaumaasi. Harjoitellaan pelin kautta laskemista sekä joukkueoppia.

Popetto colour by Studio Larissa

Kuvassa Popetto pelin hahmo. Lapsi jolla kirjavat vaatteet ja ilmapallo kädessä.

Popetto colours -peliä voi pelata kaksin, kolmin  tai neljästään samalla iPadilla. Jokaisella pelaajalla on oma kaappi missä oma Popetto-hahmo. Kun kaapin ovi aukeaa katsot tarkasti hahmoa ja mietit minkä värin valitset kerättäväksi (kaikki vaatteet samaa väriä). Avaat jonkun toisen kaapin ja poimit siltä hahmolta jonkun haluamasi vaatteen. Sinun hahmoltasi lähtee kyseinen vaate pyykkikoppaan ja siirtyy sieltä takaisin peliin kun joku toinen laittaa koppaan saman vaatekappaleen. Seuraavan pelaajan vuoro ja hänen hahmon kaappi aukeaa. Nyt hänen vuoro avata joku kaappi ja poimia valitsemansa värinen vaate. Peli harjoittaa erittäin hyvin muistia, hoksaamiskykyä sekä värin tuntemusta.

Fast: 2 player games for kids- Victoriya Tumanova

Peli on hyvin yksinkertainen. Samalla iPadilla pelaa kaksi lasta vastatusten. Tarkoituksena on nopeasti painaa sitä esinettä tai asiaa mitä molempien pelipuoliskoilla näkyy. Peli harjoittaa reaktio aikaa sekä erilainen samalainen käsitettä, vaikka asiat olisivatkin eri kokoisia.

Blokus by LaForce

ruudukolla värillisiä neliöitä.

Perinteinen Blokus -peli iPadilla. Kaksi pelaajaa pelaa vastakkaisilta puolilta lautaa. Tarkoituksena on saada sijoitettua kaikki omat väripalikat pelilaudalle. Huomioi, että omat väripalikat saavat koskea vain kulmista toisiinsa. Peli kehittää lapsen avaruudellista hahmottamiskykyä.

Ionas Toy Box -Fen Research Limited

sovelluskuvake, punaisesta kuutiosta pomppaa vieteriukko joka on tyttö.

Sovellus sisältää neljä erilaista lautapeliä, joita pystyy pelaamaan usealla iPadillä yhtä aikaa. Jokainen pelaaja avaa sovelluksen omalla iPadilla ja valitsee itselleen pelinappulan sekä lisäävät itsensä yhdessä sovitulle pelikentälle. Vaatii nettiyhteyden. Peleissä on jokaisessa omat pedagogiset tavoitteet, mutta korkeimmaksi nousee ehdottomasti oman vuoron odottaminen!

Green Screenillä tehty lasten oma elokuva ”Satumetsän asukkaat”

Tämän lasten suunnitteleman ja käsikirjoittaman elokuvan teossa on käytetty iPadia ja Green Screen –appia. Lapset ovat kuvanneet taustakuvat metsäretkellä lähimetsässä. Mukaan metsään on otettu tarinaan liittyviä leluja ja lasten itse tekemiä askarteluja. Videot on kuvattu sisätiloissa vihreää kangasta vasten ja liitetty pohjakuviin Green Screen –apilla.

Tässä kuvassa riikinkukko lentää taivaalla etsimässä prinsessojen linnaa ja löytääkin sen.
Samasta elokuvasta kohtaus, jossa lapset löytävät lehmän metsästä, lammen rannalta.
Tässä kuvassa lapset istuvat makuupusseissa nuotion ääressä paistamassa vaahtokarkkeja ja lihaa.
Tässä kuvassa metsän prinsessat ovat linnassaan ja syövät herkkuja lounaaksi.
Tässä otoksessa prinsessojen lemmikki, yksisarvinen, saa prinsessoilta ruokaa.
Tässä kuvassa kettu on ilmestynyt paikalle ja on menossa pesäkoloonsa.

Pieni näyte leffasta Satumetsän asukkaat: 

Tässä lasten ideoimassa klipissä on kuvattu vihreää kangasta vasten kuusen ja korppikotkan osuus. Korppikotkaa on videoitu kyykyssä, makaamassa ja liikehtimässä lintumaisesti sänkypinon päällä. Sängyt on peitetty vihreällä kankaalla. Taustakuvan, jossa on leikkilinna, lapset ovat ottaneet metsässä. Tausta ja video on liitetty yhteen Green Screen -apin avulla. Ensin taustakuvaan on liitetty kuusen kuva ja seuraavaksi korppikotkan liikehdintävideo. Korppikotka on sijoitettu kuvaan aivan kuin se lentäisi kuusen oksalle. 

Katso video

 

Kalevalan päivä 28.2.

Kalevalan päivä

Kalevalan päivä on suomalaisen kulttuurin päivä, silloin nostetaan Suomen lippu salkoon! Kalevala on Suomen kansalliseepos, joka on koottu suomalaisten kansanrunojen pohjalta. Kalevala on käännetty yli 60 eri kielelle.

Kalevalan kankahilla – sivuilla voit tutustua Kalevalan tarinaan

Kalevalan tarina n. 100 minuutissa – piirrettynä ja kerrottuna

Koirien Kalevala – Savonlinnan Oopperajuhlat esittää, kesto n. 1h 15min

Kokeilkaa Green screen – tekniikkaa iPadeilla ja ikuistakaa ryhmänne lapsia Kalevalan tunnelmissa. Inspiraatiota projektiinne voitte kurkkia mm. Lasten ja nuorten taidekalenterista

Alakoululaisten tekemä Kalevala-animaatio on tehty lasten taidekuvien perusteella, kesto n. 9 minuuttia.

Vaka Vanha Väinämöinen, soitti laulun kanteleella, marakassein, kulkusilla, kapuloilla

Väinämöinen

Näyteltävät sana-arvoitukset  

Jaa lapset kahteen joukkueeseen. Voit käyttää jakamisessa apuna esim. iPadin Spin The Wheel -sovellusta tai Wheel of Names -sivustoa.

Ideana on, että joukkueet vuoron perään näyttelevät toisilleen sanoja, joita sitten aina toinen joukkue yrittää arvata. Arvauksesta saa aina pisteen. Pelin loputtua enemmän pisteitä kerännyt joukkue voittaa.

Sanoja näyteltäväksi (kaikki sanat on kerätty Koirien Kalevalasta) 

LUMIUKKO, PARTASUU, PORSAS, SOUTAJA, VAIMO, MATO, NÄLKÄ, HARVAHAMMAS, ONKI, TULI, SOUTUVENE, TÄYSIKUU, SUSILAUMA, SUKSET, HAUKIKEITTO, HÄÄT, PELTO, PYRSTÖ, KANTELE, VELHO, MIEKKA, SUMU, TAIKAVOIMA, KOIRA, HÄÄPARI, KISSA, SUSI, MUSTA JOKI, NEITO, TUONELAN JOUTSEN  

Tarvikkeet: Pieniä pahvilappuja, joihin opettaja kirjoittaa näyteltävät sanat valmiiksi. 

(lähde: Koirien Kalevala tehtäväpaketti alakoululaisille)

 

Kalevala-runo lapsen kuvittamana 

Valitkaa sopiva runo, minkä ryhmissä kuvitatte suureksi taideteokseksi. Pyydä lapsia piirtämään tai maalaamaan runo, oman näköiseksi. Juuri niin kuin he sen näkevät ja juuri niin kuin he sen ymmärtävät. Korosta, että yksikään tulkinta ei ole väärä. On olemassa vain oikeita vastauksia.  Voit hyödyntää tässä tehtävässä myös Ipadeja (esim. Sketches School -piirtosovellus) tai kosketustaulun valkotaulua.

Runo 1  

Kirkui marjanen mäeltä, 
puolukkainen kankahalta
Tule neiti, noppimahan, 
punaposki, poimimahan,
tinarinta, riipimähän,
vyö vaski, valitsemahan, 
ennen kuin etana syöpi,
mato musta muikkoavi 

Runo 2  

Kullervo, Kalervon poika,
sinisukka äijön lapsi, 
läksi soitellen sotahan, 
iloitellen tappelohon
Soitti suolla, soitti maalla, 
kajahutti kankahalla
rojahutti ruohokossa
kulahutteli kulossa. 

Runo 3  

Siitä vanha Väinämöinen
laulelevitaitelevi
lauloi kuusen kukkalatvan, 
kukkalatvan, kultalehvän; 
latvan työnti taivahalle
puhki pilvien kohotti,
lehvät ilmoille levitti,
halki taivahan hajotti. 
Laulelevitaitelevi
lauloi kuun kumottamahan 
kultalatva-kuusosehen,
lauloi oksillen otavan 

Runo 4 

Louhi, Pohjolan emäntä, 
Pohjan akka harvahammas, 
pian pistihe pihalle, 
vierähti veräjän suuhun; 
siinä korvin kuunteleikse
Sanan virkkoi, noin nimesi:
Ei ole itku lapsen itku 
eikä vaimojen valitus; 
itku on partasuun urohon
jouhileuan juorottama
Työnnälti venon vesille, 
kolmilaian lainehille 

Runo 5 

Lenteleviliitelevi
päähän polven laskeuvi
Siihen laativa pesänsä, 
muni kultaiset munansa: 
kuusi kultaista munoa,
rautamunan seitsemännen.  

Runo 6 

Vavahutti polveansa, 
järkytti jäseniänsä: 
munat vierähti vetehen
meren aaltohon ajaikse
karskahti munat muruiksi, 
katkieli kappaleiksi. 

(lähde: Koirien Kalevala tehtäväpaketti alakoululaisille)

112 -päivä 11.2.2021

”Turvallisuus on kaikkien oikeus” – on 112-päivän teema, vuonna 2021. Varhaiskasvatuksessa 112-päivän voi huomioida mm. seuraavia vinkkejä toteuttamalla.

RED CROSS, Accident prevention and first aid for children – lapsille suunnattu ensiapusovellus, saa suomenkieliseksi

Apua on tulossa! – tutustu mm. ensihoitajan ja palomiehen työhön.

Lapsi soittaa 112:n – Hätäkeskuslaitoksen video

Villien toiveiden virasto: Päivä poliisina – YouTube  – Katso video etukäteen ja tehkää sitten lasten kanssa yhdessä päiväkotinne jumppasaliin vastaavanlainen poliisikokeen jumpparata. Ottakaa aikaa suorituksista. Kannustakaa kaikkia! Tsemppiä!

112 päivää vietetään virtuaalisesti

Ti-Ti Nalle – 112 musiikkivideo

Turvallisuus – Isänalle ja Isoisänalle heikoilla jäillä

Turvallisuus – Ti-Ti Nallen tassu murtuu

Turvallisuus – Ti-Ti Nalle lumiluolaa kaivamassa

Turvallisuus – Nallet luistelemassa

Turvallisuus – Nalletalon pulkkamäki

Kun käytät heijastinta, sinut nähdään – 112päivä

112 päivän vinkkejä ja ohjeita varhaiskasvatukseen – vihkonen (sisältää myös tehtäväsivuja tulostettavaksi tai kosketustaululla tehtäviksi)

Osa 112 päivän tehtävistä löytyy ladattavaksi Note -ohjelmalle. Lataa tästä.

Muistathan vaihtaa paristot palohälyttimeen

Runebergin päivä 5.2

J.L Runebergin päivä on perjantaina 5.2. Alta voit poimia juuri sinun ryhmällesi sopivia puuhia Runebergin päivän viettoon.

Runebergin elämä kahdessa minuutissa  Videolla käydään läpi Runebergin elämä nopeasti ihan kahdessa minuutissa! 

Ruuneperi-laulu on monelle tuttu, mutta oletko jo löytänyt sen erilaisia versioita netistä. Mikä olisi sinusta paras ryhmääsi?

Soiva Siili ja OASBB: Ruuneperi in the Mood – YouTube 

Ruuneperi (Soiva Siili) ukulelella – YouTube 

Kuuntele Ruuneperi (reippaampi versio) 

Ruuneperi-laulu Yle Areenassa (rauhallisempi versio) 

Vai haluatko tehdä lasten kanssa runotaidetta? Runorobotti On mainio keino rakentaa ihan kahdella sanalla oma haiku-runo. Pikku Kakkosen Juontopalat: Runokone kertoo myös miten runoja voi tehdä itse. Runogeneraattori auttaa sinua luomaan pidemmän luontoaiheisen runon yhdessä lasten kanssa. (lukutaitoisille sopivampi) 

Miten olisi jos lasten kanssa kuitenkin kuvittaisitte talvisia runoja ? Talvisiin runoihin voi tutustua miettimällä miten tekstin kuvittaisi. Ja yhtä äkkiä näistä runoista välittyvä teksti alkaakin elää mielikuvituksessa ja sen kuvittaminen piirroksen muotoon onkin ihan helppo juttu. Valitse sopiva talvinen runo. Kuvittamisen voi vaikkapa tehdä ryhmätyönä.

Helpot Runebergin tortut -resepti ja leipominen olisikin maukas ajatus perjantaipäivälle. Sen jälkeen voisi vaikkapa väritellä oman näköisiä Runebergin torttuja. Vain taivas on rajana näiden väreille!

Lepohetken voisikin viettää mukavasti loikoille ja kuunnellen Koiramäen Marttaa ja Runebergiä, videon kesto n. 20 minuuttia.

Opitaan avaruudesta!

Aika ja avaruus – paikkani aurinkokunnassa – interaktiivinen materiaali, jonka avulla opitaan oman aurinkokuntamme asioita.

Kuva aika ja avaruus sivuston kansikuvasta.

Paxi, uskalias avaruusmatkailija – animaatioissa tutkitaan avaruutta (European Space Agency, ESA)

Yle Areenasta löytyy 26-osainen Avaruuskansiot -sarja, jossa perehdytään aurinkokuntamme ihmeisiin. Jaksot ovat 10 minuutin mittaisia.

25 minuutin mittaiselle avaruusseikkailulle pääsette tästä, Mauri Kunnaksen ”Kaikkien aikojen avaruusseikkailu” -kirjan sadusta.

Tutkikaa yhdessä tähtitaivasta Tähtitieteelinen yhdistys URSA:n sivuilla olevan tähtikartan avulla.

Maapallon vuodenajat– video, auringon sijainti maapalloon nähden eri vuodenaikoina.

Maapallo pyörii akselinsa ympäri – video

Stellarium Web Online – tutki tähtitaivasta internet-selaimessa

The Size of Space – vertailussa avaruuden eri asiat ja niiden koot

Oma aurinkokuntamme – tietoa avaruudesta ja aurinkokunnastamme

NASA Science, Space Place – avaruustietoa ja tehtäviä englanniksi

Stuff in Space – katso mitä maapallon ympärillä on

    sovellusvinkkejä Apps@Workissa:

JigSpace

Lisätyn todellisuuden sovellus, Space -osiossa pääsee tarkastelemaan mm. aurinkokuntaa ja avaruusaluksia. Science -osiossa pääset kurkistamaan maapallon sisälle.

ESAKids

Avaruuspelejä lapsille (Euroopan avaruusjärjestö)

 

Solar Walk Ads+ Explore Space and Planets System

tutustu aurinkokuntaamme

 

A Solar System  Journey

Aurinkokuntamme esittely, tietoa planeetoista (englanniksi)

 

SkyView Lite

Näe tähdet, satelliitit jne. juuri siinä kohdin tähtitaivasta, kun ne sijaitsevat

 

Virtuaalinen avaruustapahtumavinkki: Lasten museofestarit: Avaruusseikkailu 2021  6.-7.3.2021  

Mediataitoviikko 8.-14.2.

Kehitetään yhdessä mediataitojamme ja osallistutaan kansalliseen Mediataitovikkoon.

Tänä vuonna Mediataitoviikkoa vietetään viikolla 6, eli 8.-14.2.2021.

Tutustu Mediataitoviikkoon teemaviikon nettisivuilla ja muista tutustua myös varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen omiin materiaaleihin. Myös Mediakeskus Metkan sivuilta löytyy toiminnallisia mediakasvatusmateriaaleja.

Miten teidän päiväkotinne ja ryhmänne aikoo Mediaviikon hyödyntää?