Hyvinvoinnin vuosikello

Lukuvuonna 2019-2020 Turun perusopetuksen yhtenä kehittämistavoitteena oli hyvinvoinnin lisääminen. Koulumme vuosiluokilla 1-6 hyvinvointityön tueksi otettiin käyttöön ”hyvinvoinnin vuosikello”, jota seuraten oppilaiden sosiaaliseen hyvinvointiin ja osallisuuteen on kiinnitetty erityisesti huomiota läpi lukuvuoden. Vuosikello on lupaus oppilaalle, että koulussa opitaan säännöllisesti myös tunne- ja kaveritaitoja, itsetuntemusta ja mielen hyvinvoinnin vaalimista. Kuukausittain vaihtuvat teemat ovat käsitelleet oppilaan, luokka- ja kouluyhteisön hyvinvointia, ja luokilla on ollut mahdollisuus toteuttaa kuukausiteemoja ikätason ja luokan tarpeet huomioiden. Monissa luokissa on käytetty työskentelyn pohjana tuttuja ja hyväksi havaittuja KiVa-koulu-, Turvataito- tai Lions Quest –ohjelmia. Vuoden aikana on opeteltu kohteliaisuutta ja ystävällisyyttä, sosiaalisten medioiden etikettiä ja toimintaa kiusaamistilanteissa, löydetty omia ja toisten vahvuuksia, tutustuttu hyveisiin ja opeteltu käsittelemään erilaisia tunteita. Välillä on otettu aikaa itselle erilaisten mindfullness- ja mielikuvaharjoitusten mukana, kun taas välillä on pidetty hauskaa yhteisöllisyyttä lisäävien tempausten tai tapahtumien parissa. Hyvinvoinnin vuosikelloa on toteutettu osana eri oppiaineiden sisältöjä, luokkatunneilla ja monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, ja se rytmittää yhteistä arkeamme myös seuraavana lukuvuonna.

Hyvinvoinnin vuosikello
Hyvinvoinnin vuosikello on tukenut hyvinvointityötä.

Alakoulussa juhlistettiin itsenäisyyspäivää käytävätanssiaisten merkeissä

Alakoulussa itsenäisyyspäivää on perinteisesti vietetty tanssiaisten merkeissä. Koska väistötiloissa ei ole ollut juhlasaleja käytössä, toteutettiin juhla Topeliuksen yksikössä 1.-2. luokille käytäväjuhlana, jossa nähtiin luokkien esityksiä ja laulettiin yhdessä. Lopuksi tanssittiin letkajenkkaa.

Oppilaat tanssivat letkajenkkaa.
1.-2. luokkien oppilaat letkajenkan pyörteissä.

Sepänkadun koulurakennuksessa vuosiluokat 3-6 järjestivät viime vuoden tapaan käytävätanssiaiset 2. kerroksen käytävällä, kullekin luokkatasolle omansa. Juhlaan saavuttiin komean pääportaikon kautta ja käteltiin tilaisuuden isäntäpari, jona toimivat teknisen työn opettaja Antti Valtola ja apulaisrehtori Kaisu Metsä-Tokila. Ennen tanssien alkamista seurattiin Suomen lipun saapumista, laulettiin Maamme-laulu, luettiin vala Suomelle sekä kuultiin apulaisrehtorin puhe.

Tanssit sujuivat viime vuoden kokemuksen pohjalta todella hienosti pitkällä käytävällä, jolle ikkunalaudoille asetellut kynttilät loivat valoaan. Tunnelma oli hieno ja juhlava poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta.

Alakoulun joulujuhlatunnelmia

1.-2. luokkien joulunodotus alkoi jo ensimmäisen adventin alla joulukadun avajaisilla. Varsinainen joulujuhla huoltajille järjestettiin keskiviikkona 18.12. Topeliuksen koulun juhlasalissa. Juhlassa oli kansainvälinen joulutunnelma, kun luokat esittivät lavalla suomalaiseen, saksalaiseen, englantilaiseen ja venäläiseen jouluperinteeseen liittyviä lauluja, runoja ja tansseja.

Lapset juhlivat joulukadun avajaisia.
1.-2. luokkien joulukadun avajaisissa nähtiin iloisia tonttuja.

Sepänkadulla vuosiluokkien 3-6 juhla järjestettiin Työväenopiston salissa. Tilan pienuuden vuoksi juhla järjestettiin kaksi kertaa, jotta kaikki oppilaat pääsivät mukaan. Tällä kertaa huoltajat eivät valitettavasti mukaan mahtuneet. Myös tässä juhlassa nähtiin ja kuultiin iloisia, erikielisiä joululaulu- ja tonttuesityksiä sekä laulettiin yhdessä joululauluja.

Oppilaat tanssivat tonttutanssia.
Tonttutansseissa oli menoa ja meininkiä.

Puolalan yläkoulun itsenäisyyspäiväjuhlintaa

Seitsemänsien ja kahdeksansien luokkien itsenäisyyspäivän juhlaa vietettiin torstaina 5. joulukuuta Puutarhakadun alasalissa. Ohjelmasta vastasivat perinteiseen tapaan seitsemäsluokkalaiset. Musiikkiluokilta löytyi paljon taitavia tanssijoita. He esittivät juhlan alkuun itse suunnittelemansa ihastuttavan tanssin. 7b oli loihtinut vitsikkään Haluatko suomalaiseksi  – ohjelman. Seitsemänsien kuoro Chorus Crescens Minorum esitti suloiset kappaleet Lintu ja lapsi sekä Täällä Pohjantähden alla. Juhla huipentui onnentoivotuksiin itsenäiselle Suomelle monella eri kielellä. Lopuksi mainio soitinryhmä säesti Maamme-laulun, jonka ruotsinkielinen säkeistökin kajahti komeasti koko salissa!

Yhdeksännet luokat juhlivat itsenäisyyspäivää perinteisillä tanssiaisilla. Juhlavaatteisiin sonnustautuneet ysit nauttivat silmin nähden tästä lämminhenkisestä juhlasta. Kotitalouden oppilaat olivat valmistaneet herkullisia tarjoiltavia, joita nautittiin tanssin lomassa. Tanssista vastasi Antero Lehtovaaran orkesteri. Rukousaulan lattia notkui jälleen Letkajenkan sävelin! Juhlien jälkeen koko koulun väkeä odotti rentouttava kolmen päivän miniloma. 

Liikkuva koulu luokilla 1-6

Lukuvuoden aikana oppilaat liikkuivat aktiivisesti kokonaisuudessaan koulupäivänsä aikana sekä liikuntatunneilla että välitunneilla. Lisäksi pirteää liikettä kertyi koulumatkoilla ja koulun kerhotoiminnassa. Tänä lukuvuonna LiiKe-kerhot liikuttivat useampana päivänä oppilaita Puolalalan koulussa sekä Topeliuksen (12 luokat) että Sepänkadun (36 luokat) yksiköissä. Lisäksi lukuvuoden aikana oppilaita osallistui retkikerhoon, jossa retkeiltiin Sepänkadun lähiympäristössä. Kaikkiin kerhoihin osallistui innokkaita liikkujia ja kaikki ryhmät täyttyivätkin innokkaista liikkujista heti syksyllä. 

Kuva korkealta kohti havupuiden latvoja ja niiden takaa näkyvää salmea ja edelleen Turun kaupunkia.
Maisemaa Hirvensalon laskettelukeskuksesta, jonne retkeiltiin retkikerhossa

Oppilaiden liikunnallista aktiivisuutta lisättiin kuukausittain vaihtuvilla teemoilla, joita olivat syyslukukaudella pihaleikit, ruskaretki, käytävägolf ja tanssit. Kevätlukukauden alussa järjestettiin talvista ulkoilua ja rentoja sisävälkkiä. Kevätlukukauden plogging, jalkapalloturnaus ja viestikarnevaalit eivät tänä lukuvuonna toteutuneet etäkoulunkäynnin takia.

Viidennen luokan välituntiliikuttajat liikuttivat oppilaita lukuvuoden aikana erilaisilla leikeillä ja peleillä. Myös hyötyliikuntaa syntyi koulumatkoista sekä siitä, että luokan kanssa siirryttiin ajoittain toiseen koulurakennukseen. Liikkuva koulu -hankkeen hankerahoilla saimme kouluumme edellisenä lukuvuotena monenlaisia toiminnallisia välineitä, jotka olivat myös tänäkin lukuvuonna ahkerassa käytössä.

Liikkuvin terveisin,

Minna, Sirke & Toni

Monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa

Lukuvuodelle 2019 – 2020 oli suunniteltu kaksi monialaista oppimiskokonaisuutta.

Syyslukukauden monialainen oppimiskokonaisuus sijoittui heti lukuvuoden alkuun ja sen teemana oli ”Kouluyhteisö, koulurakennus ja lähiympäristö tutuksi”. Jakson aikana tutustuttiin kesätauon jälkeen koulurakennukseen sekä koulurakennuksen lähiympäristöön. Samalla palauteltiin mieleen väistötiloissa noudatettavat ohjeet ja säännöt. Monialaisen jakson aikana käynnistettiin myös Puolalan koulun hyvinvoinnin vuosikello, jonka tavoitteena on edistää Puolalan koulun oppilaiden ja henkilökunnan sosiaalista hyvinvointia.

Kevätlukukauden monialaisen oppimiskokonaisuuden teemaksi oli sovittu kestävään kehitykseen liittyen ”Lähirannat ja -vedet”. Teemajaksoon oli suunniteltu mm. Pidä Saaristo Siistinä ry:n esitelmä lähirannoista ja -vesistä, SiistiBiitsi -talkoot Aurajoen rannalla ja Ruissalossa sekä hyväntekeväisyyskirpputori. Valitettavasti monialainen oppimiskokonaisuus ei toteutunut, koska juuri viikkoa ennen sen alkamista kaikki Suomen peruskoululaiset siirtyivät vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi etäopetukseen. Palaamme siis tämän aiheen pariin ensi lukuvuonna.

Ilmastovastuu – lukuvuoden teema yläkoulussa

Yläkoulun monialainen oppimiskokonaisuus kietoutui kuluneena lukuvuotena ilmastovastuun ympärille. Ilmastovaikutuksia nostettiin esiin eri oppiaineiden näkökulmista koko lukuvuoden ajan.  Oppilaiden kanssa yhdessä suunniteltujen ilmastovastuupäivien aikana 14.-15.10 teemaa käsiteliin  keskitetymmin. Päivät saivat erityistä huomiota myös mediassa nimekkäiden esiintyjien ja tasokkaan ohjelmansa vuoksi.

Kaupunginjohtaja Minna Arve avasi päivät kannustaen nuoria ilmastotekoihin ja –tavoitteisiin. Asiantuntijaluentoja kuultiin Miikka Meretojalta Turun kaupungin ilmastotyöstä, Anne-Marie Tuikkalta ICT-alan kestävän kehityksen edistämisestä ja Janne Korhoselta ilmastokriisin hyväksi tehtävistä asioista. Anna Funck ja Mona Sumelius toivat esiin ilmastovastuuta Greenpeacen näkökulmasta.

Päivien aikana kaikki oppilaat ilmastoretkeilivät Kuhankuonon reitistöllä ja ottivat osaa työpajoihin joita itse ja opettajien kanssa järjestivät. Pajoissa käsiteltiin kierrätyksen ja kulutuksen teemoja, tuettiin ihmisen fyysistä ja henkistä hyvinvointia, istutettiin hiilinieluja ja laskettiin liikennevirtaa. Tukioppilaiden pakopeli ja ilmastoaarrejahti sekä oppilaskunnan kahvila olivat osa jatkuvaa ohjelmatarjontaa.

Keskiviikko huipentui ilmastopaneeliin, jonka avasi nuorten kutsuma ministeri Pekka Haavisto keynote –puheenvuorollaan. Paneelikeskusteluun osallistuivat Haaviston lisäksi koulun oppilas Aleksandr Kähar, ympäristötoimittaja Jami Jokinen, järjestöaktiivi Amro El-Khatib sekä erityisasiantuntija Miikka Meretoja. Paneelikeskustelun veti 9-luokkalainen Alma Jokinen.
Linkki Yleisradion tallenteeseen.

Ilmastovastuupäivät päättyivät Kinopalatsissa asiantuntijapitoiseen elokuvaan ”Tomorrow – kohti parempaa huomista”, mutta ilmastovastuun käsittely jatkui eri aineissa niin lähi- kuin etäopetuksessa.

Oppilaita kävelemässä pitkospuita pitkin kiertäessään Savojärveä Kurjenrahkalla.
Kaikki yläkoulun oppilaat kiersivät Kurjenrahkan kansallispuistossa Savojärven.

Alakoulun kerhotoimintaa

Lukuvuonna 2019-2020 oppilaat ehtivät viettää aikaa monenlaisissa kivoissa kerhoissa ennen poikkeustilanteen alkamista. Sepänkadun yksikön rajalliset tilat ja välineet eivät olleet esteenä kiinnostavalle kerhotoiminnalle.

Viime vuodesta tutut Lautapelikerho ja Koodauskerho olivat suosittuja tänäkin vuonna. Luovuuttaan sai toteuttaa Askartelukerhossa sekä Musiikkikerhossa. Aktiivisempaa toimintaa kaipaavat pääsivät urheilemaan Liike-kerhossa.

Kevätlukukauden uutuuksia olivat Retkikerho ja Opaskerho. Retkikerhossa oppilaat pääsivät liikkumaan ja kokeilemaan retkeilytaitoja koulumme lähiympäristössä ja vähän kauempanakin. Opaskerholaiset puolestaan harjoittelivat opastuksen käytäntöjä ja voivat syksyllä toimia oppaina peruskorjatussa Kauppiaskadun yksikössä.

Patagrillin päällä on ritilällä makkaroita ja nakkeja. Taustalla seisoo oppilas.
Makkaranpaistoa Impivaarassa
Oppilaita suon ja aron näköisellä aukealla Kuhmossa, eväitä syöden.
Retkikerho kävi Kuhmossa nauttimassa ulkoilmasta ja eväistä.

Hygieniapasseja

Tänäkin vuonna n. 80  8. ja 9. luokan oppilasta on kotitalousopettajan ohjeilla itsenäisesti opiskellut ja osallistunut hygieniapassitestiin koulupäivän jälkeen ja läpäissyt testin. Oppilaat opiskelivat kotitaloutta pitkänä ja muutamat lyhyenä valinnaisaineena.

Ruusu ja hygiaeniapassi ja todistus suorituksesta

Taidetestaajat

Taidetestaajat-hankkeen puitteissa kaikille Suomen  kahdeksasluokkalaisille mahdollistettiin vuoden sisällä kaksi taide-elämystä. Syyskuussa nähtiin mestarillinen dekkarikomedia Komisario Palmun erehdys Taneli Mäkelän esittämänä. Turun kaupunginteatterin matkattiin omin neuvoin osana koulupäivää.

Retki Kansallisoopperaan Helsinkiin tehtiin marraskuussa busseilla ja menomatkalla pysähdyttiin Ikeaan syömään. Oppilaat  pääsivät kokemaan upean CircOperan. Kahden taidemuodon yhteisesitys oli huikaiseva spaktaakkeli: värien, soiton, laulun ja fyysisen taituruuden ilotulitus, jonka ei olisi toivonut loppuvan koskaan. Musiikin ja akrobatian kansainväliset huippuosaajat punoivat lavalle romanttisen tarinan rakkauden etsimisestä ja löytämisestä. Kirsikkana kakussa lavalla nähtiin Puolalan suomalais-venäläisellä luokalla opiskelleen Mikko Karhun huimaa sirkusakrobatiaa! Keskimmäisessä kuvassa oppilaitamme väliajan tauolla.